Olen pohtinut elämää, elämän tarkoitusta, kuolemaa ja itsemurhaa. Olen jotenkin tyyni, olen tajunnut, että elämässä ei vain ole tarkoitusta. En ole angstinen tai masentunut, jotenkin tuo ajatus on vain kirkkaana päässäni. En ole tekemässä itsemurhaa, mutta onhan tuo lohduttava ajatus, että kyllä täältä pääsee pois, jos haluaa.
En vain näe mitään järkeä tässä kaikessa. Ei kai se ole väärin lopettaa jotain täysin järjenvastaista? Joskus pelkäsin kuolemaa. En enää. Kuolema tuntuu rauhoittavalta, turvalliselta, selkeältä. Ilman mitään mystiikkaa tai pelkoa. Herranjumala, jos menisin kertomaan "halustani" kuolla jollekin terapeutille, johan tulisi masennusdiagnoosia. En tiedä voiko tätä ymmärtää, ehkä jotkut.
Mitä järkeä ponnistella saavuttakseen jotain suurempaa, kuin kuitenkin kuolemme jossain vaiheessa? Ihmisen biologinen tarkoitus on lisääntyä, ihan kuin muillakin eläimillä, mutta lisää lapsia tähän ylikansoittuneeseen maailmaan? Hmph, ei kiitos.
Onko elämän tarkoitus elää, kokea, tuntea, tehdä? Sitä olen tehnyt. Mitä se hyödyttää? Se kasvattaa minua ihmisenä. Okei, mutta mitä se sitten höydyttää? Voin jäädä auton alle vaikka huomenna kirjastoreissulla ja puff, kaikki se ihmisenä kasvaminen on mennyttä.
Ihmiset asettavat itselleen välitavoitteita, joihin satsataan aina kerralla: käyn tämän koulun loppuun, haen tuon ylennyksen, aherran, että pääsen lomalle... Kokonaiskuva, anyone?
Ehkä elämän tarkoitus on olla onnellinen.
Tuo on ainoa syy, jonka voin hyväksyä.
Toisaalta, mitäpä järkeä siinäkään on maailmankaikkeuden kannalta?