Kuntosalilla toisten neuvominen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuzüü
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pahimpia on kyllä tilanteet missä joku joka suurinpiirtein tietää mitä itse tekee neuvoo totaalitietämätöntä, ja aivan päin helvattua.
Tänään kundi opasti daamia kyykkäämään ja mun menttaaliset välilevyni pullahtelivat paikoiltaan sitä touhua kattellessa.
Teki niin mieli mennä sanomaan, mutta en sitte viittiny jos siinä oli joku pariutumisriitti menossa. En halunnut ottaa omalletunnolleni jos olisin estänyt nuoren urhon pesän saannin tipauttamalla tämän miehisestä pörhentelystään.

Itse ajauduin riitaan kieltäytyessäni neuvosta. Tehdessäni penkkiä siihen tuli joku selvästi paljon reenannut noin 40 vuotias kaljupää. Tämä äijä katto hetken mun tekniikkaa ja pysäytti sitten ja sano et mun reeni menee ihan harakoille. Vastasin tähän ,että en tarvitse neuvoa kiitos menee mielestäni ihan perille tämä. Tästähän tää veikko tuimaantu ja alko latomaan tyyliin : "No jos sä haluut pysyä tollasena mikkihiirenä niin mikäs siinä".

been there

Onneksi ei ole tarvinnut kuunnella neuvoja enää moneen vuoteen. "Kyykkäät liian syvälle, polvet hajoaa" oli kaikista yleisin.

Onneks jollain muullakin on samoja fiiliksiä! Aloin juuri selailemaan tätä ketjua, koska salillani eräs tuntematon (en ole koskaan aiemmin nähnyt) mies huusi yht'äkkiä huoneen toiselta puolen "hei tyttö, sä teet ihan väärin, kyykkäät liian syvälle, hajotat sun selkäs!". Olen vasta hiljattain oppinut juurikin kyykkäämään syvemmälle, koska siten saan paremman tuntuman takareisiinkin (joita haluan kehittää) ja muutenkin polvissa ja selässä tuntuu hyvältä - toisin kuin jättää kyykyt epämääräisesti puoleen väliin liian isoilla painoilla (jota siis itsekin harrastin jonkin aikaa). Olin alkanut jo iloita ja huomata tuloksia uuden tekniikan hiottuani, mutta mitä vielä. Jonkun äijän mielestä menen liian syvälle ja koko homma on täysin väärin?? Eikös se ole ihan treenaajan yksilöllisistä tavoitteista ja kyvyistä kiinni, miten kyykkää, sillä kyykkytekniikoita on miljoona? Tiedän, että liikeratani on puhdas, koska olen varmistanut sen pt-tuttavaltani, joten se siitä. Vanhaa äijää taisi vaan harmittaa kun ei itse pääse niin alas. Oli meinaan sellainen habitus, että haustreenille riittää aikaa vaikka joka päivä, mutta alavartalo ei ole kyykkyjä nähnytkään ja liikkuvuus nolla... Tiedän, ettei mun tarvisi katkeroitua asiasta näin paljon (;D), mutta tästä siis johtopäätöksenä ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseen; jos et tiedä (väärin-)treenaajan tavoitteita tai tekniikkaa mitä hän haluaa käyttää, älä huutele junttimaisesti toiselta puolen salia mitä sylki suuhun tuo. Ja hyväksy se, että aina ei ole vain yhtä oikeaa tekniikkaa. Ja vaikka neuvosi olisivat tarpeen/hyviä, kritiikin vastaanottaja ei voi sitä tietää eikä siis ehkä kuitenkaan uskoa sua ja pitää vaan kaikkitietävänä. Siitä ei tule millään win-win-tilannetta. JA jos suunavaamisen tarve on ylitsepääsemätön, älä aloita kesustelua tytöttelemällä/pojattelemalla. Jo pelkästään sanavalinnat ja äänensävy kertovat tarkoituksenmukaisuudesta - haluatko vain päteä ja vähätellä toista vai ihan vilpittömästi neuvoa.

Tällaisia ajatuksia nuorelta naistreenaajalta pikkusalilta, jossa on ihana ja osaava henkilökunta (jotka TARVITTAESSA neuvoo kysymättäkin)!

Tuntemattomien neuvominen salilla on vaikeata, sillä heidän reaktiotaan neuvoon ei voi mitenkään ennakoida. Itse en viitsis toisen treeniä pilata sillä, että näytän miten liike tulee oikeasti tehdä, jos en tiedä kyseisen henkilön taustaa, treenitavoitteita yms.

Treenineuvojen vastaanottamisessa itselläni ei ole ongelmia, ja se koskee kyllä kaikkia muitakin osa-alueita elämässä. Jos joku joka selkeästi osaa asiansa antaa mielipiteensä siitä miten hänen mielestä asian kuuluisi tehdä, niin olen pelkkänä korvana. Jonkun horkkapodarin neuvot sensijaan eivät saa paljon arvostusta.

Itse en puutu kenenkään tekemisiin, jos ne eivät näytä suorastaan hengenvaarallisilta, enkä aina silloinkaan. Harva niitä neuvoja oikeasti kaipaa eikä voi aina itsekään sivusta nähdä, koska jokin liike tehdään tarkoituksella poikkeavasti ja koska ei. Joidenkin selkeästi vasta salille eksyneiden tapauksessa voi kyllä nähdä, että homma on hakusessa, mutta silloinkaan ei ole hyötyä vain kertoa, että "teet muuten väärin", jollei sitten jaksaisi oikeasti alkaa näyttämään ja etsimään sitä parempaa tekniikkaa, eivätkä siltikään monet niitä ohjeita kaipaisi, koska kuitenkin ovat jo viikon lukeneet pakkista ja tietävät kaikesta kaiken valmiiksi. Ja kun itse en yleensä vedä millään puhtaalla bodytekniikalla vaan enemmän kokovartalovoimailen liikkeessä kuin liikkeessä, niin ehkä en muutenkaan olisi se vakuuttavin tyyppi tekniikkapoliisin virkaan, vaikka nyt yleensä osaan ne "hyvätkin" tavat liikkeiden tekoon ja on eri asia tehdä liike "väärin" tarkoituksella kuin siksi, ettei vain osaa. Joskus harvoin on kyllä tultu kysymäänkin, silloin neuvon ihan mielelläni minkä pystyn.

Onneks jollain muullakin on samoja fiiliksiä! Aloin juuri selailemaan tätä ketjua, koska salillani eräs tuntematon (en ole koskaan aiemmin nähnyt) mies huusi yht'äkkiä huoneen toiselta puolen "hei tyttö, sä teet ihan väärin, kyykkäät liian syvälle, hajotat sun selkäs!". Olen vasta hiljattain oppinut juurikin kyykkäämään syvemmälle, koska siten saan paremman tuntuman takareisiinkin (joita haluan kehittää) ja muutenkin polvissa ja selässä tuntuu hyvältä - toisin kuin jättää kyykyt epämääräisesti puoleen väliin liian isoilla painoilla (jota siis itsekin harrastin jonkin aikaa). Olin alkanut jo iloita ja huomata tuloksia uuden tekniikan hiottuani, mutta mitä vielä. Jonkun äijän mielestä menen liian syvälle ja koko homma on täysin väärin?? Eikös se ole ihan treenaajan yksilöllisistä tavoitteista ja kyvyistä kiinni, miten kyykkää, sillä kyykkytekniikoita on miljoona? Tiedän, että liikeratani on puhdas, koska olen varmistanut sen pt-tuttavaltani, joten se siitä.
Tuli vain mieleeni, että syvälle kyykätessä voi tosiaankin hajottaa selkänsä jos siihen otetaan liikkuvuutta selästä, eli ala-asennossa perse dippaa ja alaselkä pyöristyy. Se johtuu siitä jos lonkat eivät anna tarpeeksi liikerataa, niin se loppu otetaan selkää pyöristämällä. Kaikki ei tällaisesta asiasta ymmärrä yhtään mitään, ei välttämättä edes se sun tekniikan katsonut PT-kaveri, joten oletko ihan varma, että sulle ei käy näin? Jos se äijä näki jo kaukaa, että nyt on muuten selkä niin mutkalla, että tuosta ei hyvä seuraa. Tietysti jos olet ihan varma, että pystyt syväkyykkäämään ilman selän pyöristymistä niin silloin mies huuteli ihan omiaan. Kaikki ei tuohon pysty edes liikkuvuusharjoittelulla, koska lonkka ei rakenteellisesti anna periksi ja luut nappaa kiinni.

Joo, ne personal rainereiden jorinat ei tarkoita yhtään mitään itsessään...fysioterapeutti saattaa jo jotakin tietää jostakin, jokin alan ammattilainen kans...pt:t eivät välttämättä ole tällaisia...

Tuli vain mieleeni, että syvälle kyykätessä voi tosiaankin hajottaa selkänsä jos siihen otetaan liikkuvuutta selästä, eli ala-asennossa perse dippaa ja alaselkä pyöristyy. Se johtuu siitä jos lonkat eivät anna tarpeeksi liikerataa, niin se loppu otetaan selkää pyöristämällä. Kaikki ei tällaisesta asiasta ymmärrä yhtään mitään, ei välttämättä edes se sun tekniikan katsonut PT-kaveri, joten oletko ihan varma, että sulle ei käy näin? Jos se äijä näki jo kaukaa, että nyt on muuten selkä niin mutkalla, että tuosta ei hyvä seuraa. Tietysti jos olet ihan varma, että pystyt syväkyykkäämään ilman selän pyöristymistä niin silloin mies huuteli ihan omiaan. Kaikki ei tuohon pysty edes liikkuvuusharjoittelulla, koska lonkka ei rakenteellisesti anna periksi ja luut nappaa kiinni.

Hyvä kuvata videolle aina silloin tällöin, itse voi kuvitella että tekee puhtaasti ja kaveritki voi sanoa että puhtaasti menee, kokeile laittaa pakkikselle jakoon se video niin saat kuulla totuuden.....

Joo, ne personal rainereiden jorinat ei tarkoita yhtään mitään itsessään...fysioterapeutti saattaa jo jotakin tietää jostakin, jokin alan ammattilainen kans...pt:t eivät välttämättä ole tällaisia...
PT:t ei tosiaan ole välttämättä minkään tasoisia ammattilaisia, koska siinäkin se todellinen ammattitaito tulee tekemällä ja tutkimalla eikä millään "kirjekurssilla". Huonoja personal trainereita on maailma täynnä, mutta mahtuu sinne tietysti hyviäkin.

Pari kertaa olen joillekin vanhoille papoille tai mummeleille vähän neuvonut miten laitetaan jostain laitteesta asetukset kohdalleen. Välillä näillä vanhuksilla on kyllä niin uskomattomat asennot niissä laitteissa että huh huh.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Yksi vanhempi mies neuvoo mua lähes joka kerta, kun teen aerobista. Kuulemma ei ole mitään järkeä tehdä 30-90 minuutin settejä. Pitäisi kuulemma tehdä 5 minuutin intervallitreeni, joka ajaa saman asian tai on jopa parempi.

Hymyilen vaan ja jatkan polkemista. Hauskinta on kun hän vielä siitä asiasta jaksaa vatvoa muille salilla olijoille, kuinka ihmiset eivät osaa treenata oikein :)

Joku vois opettaa mua kyykkäämään kun menee alaselkä kipeeks jalkatreenissä.

Jotenkin vituttaa noi oman elämänsä sankarit jotka tulee päteen ilman mitään tietoo. Vipareita tehdessä saatan kuulla että ei kannata käyttää yli 10kg painoja tai voi mennä olkapäät rikki. Selkä on taas sellanen lihas joka kannattaa treenata joka treenissä, penkissä kannattaa tehdä vain 20 toistoa niin kasvaa lihas hyvin. Ylätaljassa kannattaa heilauttaa koko kropalla niin saa enemmän rautaa laitettua ja sitä myöten enemmän voimaa. Palkkariks ei kannata ottaa muutakun banaani.

Ikinä en oo jaksanu mainita kuinka sää jätkä oot kujalla, vaan aina nyökkäilly mukana.

Jotenkin vituttaa noi oman elämänsä sankarit jotka tulee päteen ilman mitään tietoo. Vipareita tehdessä saatan kuulla että ei kannata käyttää yli 10kg painoja tai voi mennä olkapäät rikki. Selkä on taas sellanen lihas joka kannattaa treenata joka treenissä, penkissä kannattaa tehdä vain 20 toistoa niin kasvaa lihas hyvin. Ylätaljassa kannattaa heilauttaa koko kropalla niin saa enemmän rautaa laitettua ja sitä myöten enemmän voimaa. Palkkariks ei kannata ottaa muutakun banaani.

Ikinä en oo jaksanu mainita kuinka sää jätkä oot kujalla, vaan aina nyökkäilly mukana.

Toi on kyllä perus settiä mullekkin,just nyökkäilee mukana kun ei kehtaa sanoa että ei se asia noin ole,sitten siitä saakin jo riidan aikasiks .

No eikö asiasta vois keskustella, perustelee miksi on erimieltä siittä banaanin käyttötarpeesta niin ehkä se neuvoja voi saada jotain.?
itseä kiinnostaa treeraamisen teoria valtavasti mutta meriitit ei riitä neuvomaan, mielellään kyllä smalltalkkaan ihmisten kanssa näistä asioista

Itte oon saanu yhen "neuvon" salilla sillon kun olin ehkä 2-5kertaa käyny reenailemas, eli ihan alottelijahan olin niinkun oon vieläki. Enhän mä yhtää tienny mitä kannattais tehä eikä ois pitäny tietääkään. Joka tapaukses tein vipareita sivulle(katoin ku jotkut muutki telee, lol) ja joku muakin ruikelompi hipinkuvatus tuli sanoo ettei niitä kannata tehä kädet suorassa, vaan jossai 90 asteen kulmassa.... Otin neuvosta vaarin mut mitä vittua hä??? yks paskan hailee, ei se oo niin justiinsa ainakaa tos vaihees harrastusta...

Joskus myöhemmin jo vähän kokeneempana salikonkarina tein VASTAOTEpenkkii. Rautaa oli kuitenki tangos reilu 100 kiloo ja vastakkaisel puolel salia penkkii jollai neljäl-kuudelkympil perse katossa vääntävä pakkasen raiskaama pulkannaru kysy jonkun sarjan välissä et haluisinko MÄ oppii tekee ton penkkipunnerruksen oikein, kun mulla oli kädetki kuulemma vähä päin pilluu siin..... Sanoin siihen että ei kiitos(rumemmalla tavalla) ja ei päässy neuvoo :D

Eräs iso mies autto mua kyykkäilemään tossa taannoin. Saatiin asento huomattavasti paremmaksi. Kiitos hänelle.

Itsehän en neuvo kuin omaa puolisoani, joka yleensä menettää hermonsa.

En mikään ekspertti ole, mutta kyykyssä koen olevani hyvä ja siinä olen auttanut ihan tuntemattomia kerran jos toisenkin, kiitoksenhan siinä on saanut, se lämmittää aina mieltä. Onneks tuolla salilla ei käy mitää kyrpänaama-juppeja tekemässä jalkaprässissä 500kg vajaaliikkeellä, ne varmaa suuttuis avunannosta. :I

Itse näen toisinaan näitä jannuja joiden tekemisistä en oikein ota mitään selvää mutten myöskään ala neuvomaan.
Oma asiansa, jos tahtovat neuvoja niin tulkoon kysymään. En puutu toisten tekemisiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom