Kuntosalilla toisten neuvominen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuzüü
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aika korkealla on kynnys alkaa neuvomaan. Jos joku selkeästi vaarantaa muita toiminnallaan tai itseään, eikä salin henkilökunta ole paikalla, niin se on jo velvollisuus asiaan puuttua.

Mutta jos jokut nyt tekee vähän harmittoman huonolla tekniikalla, niin sehän harjoittelee.

Eli omalla kohdalla ne vinkit jaetaan kokeneempien treenaajien kesken, eli itse ainakin olen kysellyt kovilta penkkaajilta että katoppas kun teen että mitä sun mielestä menee perisiilleen ja sitten neuvotaan jne. Samoin katson aina tekniikoita jos joku sitä minulta kysyy. Mutta en lähde apuja tyrkyttämään. Harva oikeasti tykkää että sulle tullaan sanomaan että teet tuon päin persettä, teeppä se näin. Ihan sama millä sanavalinnalla tuon esittää.

Riippuu vähän tilanteesta ja henkilöstä. Entisellä salilla, jossa aloitinkin kuntoiluharrastuksen, pari puolituttua/tuntematontakin vanhaa salikarjua antoi monta kullanarvoista neuvoa isojen liikkeiden kanssa. Itse en juurikaan neuvoja viitsi antaa, ei se niin vaarallista ole, jos joku nyt ei tee ensimmäisellä salikäynnillä kaikkea täydellisesti :D

Täytyy sanoa että mikäli en olisi treeni"urani" aikana niinkin paljon hyviä neuvoja tutuilta ja tuntemattomilta, niin olisi paikat sanoneet itsensä irti jo aikoja sitten. Sen verran karmeeta räpellystä on joskus tullut harrastettua. Itse en neuvo kuin tuttuja ja puolituttuja,lähinnä jos kysytään..muut tehkööt tyylillään. jos puhutaan treenityyleistä, ei niinkään liikkesuorituksista niin tapoja treenata on tuhansia. Kyllä varmaan jokaisen kannattaa asiallisesti rakentavalla tavalla huomauttaa, jos revitään malmia maasta..selkä kamelin kyttyrällä.

Yks tyttö teki smithissä kyykkyy ja se meni niin päin helvettiä.. Ne polvet meni sillee yhteen. Meinasin aikoinaa silloin sanoa, mutta päätin että en sano. Myöhemmin tämä tyttö olikin jossaa samassa ryyppy paikassa kun minäkin, en kyllä sanonut silloinkaa :D

Minua on kyllä neuvottu ja se on hyvä. :) Ihan asiasta sanoneet eli antaneet vinkkei just tohon penkkipunnerrukseen ja nykyään tekniikka on hyvä. Jos joku nyt tulisi tekniikasta sanomaan jotain äytöntä nii kyllä hiukan suuttuisin. :)

Vaikka itsellä treenit kulkisi niin ei se tarkoita että edes osaa neuvoa. Kerran sain jonkun yli-innokkaan voimannostajan analysoimaan mavetteluani ja siitä oli lähinnä haittaa. Kuuntelin kohteliaisuudesta ja kokeilin vinkkejä, mutta itse se piti kuitenkin opetella rauhassa.

Jostain aivan ilmiselvistä tai vaarallisista virheistä on toki hyvä mainita. Tämäkin saa tosin olla luokkaa kohta katkee niskat - itse en näet oikeen erota maniapotilasta crossfittaajasta, sen verran omituista juttua näkee ihan päivittäisessä elämässä. Ainoa asia mitä muistan kommentoineeni on oikeastaan ollut huolimaton painojen käsittely, vaikkapa niin että tanko purettu vain toiselta puolelta jolloin levyjä on lennellyt.

hiddo, meni melkein kahvit syliin tosta maniapotilas/crossfittaaja vertauksesta :D itse pähkäilyt välillä ihan samaa asiaa kun välillä on lievästi sanottuna eriskummallisen oloisia heidän treeninsä. No, se siitä jokaisella on omat juttunsa ja crossfitin saloja en todellakaan tunne joten en lähde enempiä kommentoimaan. Itsellä aika lailla sama linja kuin monella muullakin, eli puutun jos on selkeästi "vaarantava virhe" muuten myhäilen itsekseni että "helv...tin hyviä eläkevuosia vaan sullekin...". Mä tykkään tehdä neuvomisen siten että kaveri ei oikeastaan edes huomaa tulevansa neuvotuksi, "ai, sulla on tollanen tekniikka? Mä oon aina väkertänyt tota vähän erilailla..." tyylillä. No, ehkä juontaa juurensa työstä ja aiemmista harrastuksista missä tulee paljon ohjattua ja koulutettua ihmisiä. Vähän tyrkkään vaan oikeaan suuntaan ja annan ihmisen tehdä itse loput oivaltamiset. En mikään "saliguru" tosiaankaan ole joten onneksi on aika vähäistä :)

Eniten vituttaa justii semmoset narsistit, jotka kuvittelevat tietävänsä kaiken ja tekevänsä kaiken oikein vaikka tekevät oikeasti päin vittua. Sitten jos erehtyy heitä neuvomaan niin tulee kauhea paskamyrsky niskaan. Näiden tyyppien takia en neuvo enää ketään salilla, joka sinänsä on harmillista, koska monet ovat olleet iloisia siitä, että heitä on neuvottu. Kyllä muakin saa tulla neuvomaan jos siltä tuntuu. Pohdin sitten itse, että oliko neuvoissa jotain varteenotettavaa vai päästänkö samantien toisesta korvasta ulos.

Tämä herkkähipiäisyys on yksi asia mikä suomalaisessa kulttuurissa vituttaa suunnattomasti. Miten joku vitun idiootti ei tajua, että jos joku tulee häntä nevuomaan niin se tekee sen ihan vain ystävällisyyttään eikä suinkaan leijuakseen...

joskus nuorena vitutti kun vanhempi mies tuli neuvomaan pystypunnerruksessa niskan taa, että älä laske sitä noin alas. on olkapäät liian kovilla. olis pitänyt ehkä silloin uskoa tätä miestä nyt on alkanut olkapäät vähä paukkumaan :D mutta eipä sitä nuorena tietämättömänä tiennyt mikä on hyväksi ja mikä ei. Omasta mielestäni saa tulla neuvomaan jos rennosti tulee juttelemaan. Jotkut ei varmaan vaa kestä niitä kommentteja kun joku muu tulee neuvomaan.

joskus nuorena vitutti kun vanhempi mies tuli neuvomaan pystypunnerruksessa niskan taa, että älä laske sitä noin alas. on olkapäät liian kovilla. olis pitänyt ehkä silloin uskoa tätä miestä nyt on alkanut olkapäät vähä paukkumaan :D mutta eipä sitä nuorena tietämättömänä tiennyt mikä on hyväksi ja mikä ei. Omasta mielestäni saa tulla neuvomaan jos rennosti tulee juttelemaan. Jotkut ei varmaan vaa kestä niitä kommentteja kun joku muu tulee neuvomaan.

Heh, lajitoveri. Ntp ainoa mistä mullekkin on huomautettu, että älä laske noin alas. Ite kyllä otin neuvosta vaarin heti. Itse ottaisin ainakin neuvot vastaan avomielin, enkä ala miettimään että mitä toikin elvis tohon tuli nyt juriseen ja että lähtis reenaa omaa reeniään. Hirveästi ei olla tultu formeista sanomaan, liekö tämä sitten vain hyvä juttu. :) Joskus salilla näkee aika pahan näkösiä kissanselkä maveja, joista tekis mieli sanoa jotain, mutten kehtaa juuri kyseisestä syystä ettei tiedä miten ihmiset suhtautuu neuvoihin.

Oli yks päivä salilla pari naista, joista toinen ilmeisesti näytti kaverilleen, miten vedetään sjmv. No siinä ku paikalle eksyin hakemaan pikkulimppuja, niin siinä todellaki vedettiin suorin jaloin tankoa maasta selkä täysin pyöreenä toisen katsoessa vaan vierestä. Puoliks jo pysähdyin avatakseni suuni, mutta sitte katoin tyttöjen naamoja, jotka mallia aikuispissis, joten jatkoin suosiolla matkaa. Olis siinä voinnu melkeen lyödä viikkorahat vetoa, että olis haukuttu homoks ja käsketty pitää huoli omista asioista. :)

Tänään taas menin neuvomaan nuorta veijaria mavessa. Otti neuvot vastaan ja oli kiitollinen. Melkein facebook kavereiksi alettiin.
Kaippa se on kiinni siitä miten neuvoo.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Muutaman kerran olen meinannut mennä kertomaan säkkiä hakkaavalle että hän teloo kohta itsensä. En ole kuitenkaan kehdannut ja maailma ei silti ole räjähtänyt tästä väärin lyömisestä.

Tänään sanoin yksille että rikkovat selkänsä mave tyylillään, että siinä olisi tarkoitus pitää selkä suorana. Kuuroille korville meni ja oli muuten kauheinta mave tekniikkaa mitä olen koskaan nähnyt. Oma selkä ei edes pyöristy niin paljoa vaikka kuinka repisi.

Itsellä tuli ensimmäisellä salikerralla todella positiivinen kokemus neuvojista. Pyörin salilla täysin tietämättömänä siitä, että mitä missäkin kuuluu tehdä. Eräs vanhempi herrasmies huomasi pyörimiseni ja tuli kysymään, että onko tämä ensimmäinen kerta salilla ja kun vastasin myöntävästi, hän lupautui näyttämään kaikki laitteet, penkin, maven ja kyykyn tekniikat. Vein noin tunnin hänen aikaansa, mutta puhuttiin samalla paskaa muutenkin, joten varmastikkaan kummallekkaan ei jäänyt pahaa makua tutoriaalin jälkeen. Nykyään kun nähdään niin välillä huutelee positiivista kommenttia.

Ei neuvontaa..

En puutu koskaan toisten treenaamiseen, sillä olen niin keskittynyt omaani. Kuulokkeet korvilla vielä, niin ei paljon näe eikä kuule mitä ympärillä tapahtuu.
Yleensä ne, jotka treenaa päin vittua on jotain ihme vouhkia, enempi tuota mielenterveysosastoa, joita silloin tällöin näkee saleilla. Kauheaa veuhtomista ja sätkimistä kera yltiöpäisen uhon. Tällaisia ei tee mieli neuvoa vaan kehoittaa poistumaan salilta.
Aloittelijat taas joilla tekniikka ei ole hallussa tekevät esim kyykkyä niin pienillä painoilla, että ei siitä mitään vahinkoa aiheutu vaikka tekniikka on vähän sinne päin.

Varmaan jokainen teistä on nähnyt kun joku salilla tekee jonkun liikkeen täysin väärin ja olette menneet sanomaan että liike pitää tehdä toisella tavalla. Yleensä tälläisessä tilanteessa hän kuuntelee mitä on sanottavaa, mutta heti kun lähdet pois hänen päässään liikkuu ajatus "mitä tuoki nyt tulee neuvomaan kyllä minä tiiän nämä jutut". Ja seuraavan kerran kun olette salilla samaan aikaan niin hän katsoo sinua "mitä tuoki taas kattoo tuossa" ilmeellä.
Mitä tälläisessa tilanteessa kannattaisi tehdä, koska jos käyt neuvomassa saat vihat niskaasi mutta jos jätät neuvomatta niin toiselle voi tulla ajan myötä todella pahoja vammoja? Mielipiteitä?

Kokemus on osoittanut hyvin vankalla tavalla, että salilla neuvominen menee 100% hukkaan ja siitä saa lähinnä vitutuksen itselleen. Siksi olenkin vakaasti päättänyt, että vasta sitten kun irtojäseniä vierii salin lattialla, saatan puuttua tilanteeseen ojentamalla räsyn, jolla lääpiä enimmät veret pois pinnoitteilta. Kaikki muu saa mennä läpi, seuraan vain sivusta hämmästellen ihmisen kykyä tehdä yksinkertaisimmatkin asiat päin persettä. On toki minuakin neuvottu ja siihen olen suhtautunut eri tavoin, useimmiten perustellut miksi toimin kuten toimin, koska toki itse tiedän mitä teen ja tiedostan rajoitukseni. Jos neuvon antajalla on jonkinlaista ulospäin näkyvää kompetenssia, saatan jopa noudattaa hänen neuvojaan, mikäli ne sopivat suunnitelmiini.

Miksikö toimin näin? Siksi, koska suomalaista on turha neuvoa, koska suomalainen tietää aina paremmin kuin toinen suomalainen. Ja ulkolaiset suorastaan suuttuvat. Muistan tapauksen kun kaveri teki kyykkyhäkissä kulmasoutuja liki suorana seisten, ja sarjojen välillä nilkutti rinkiä pidellen alaselkäänsä tuskan paistaessa lärvistä. Kysyin josko hän ymmärtää, että kipu ristiselässä johtuu siitä, että hän tekee liikkeen päin vittua, sekä selitin mikä siinä menee väärin...ei kuunnellut. Jatkoi samalla tavoin ja häipyi, ei ole näkynyt salilla sen jälkeen, kun nilkutti selkäänsä pidellen ovesta ulos. Toinen sankari veteli maastavetoja selkä pyöreänä kuin omena, ja mainitsin hänelle että tuossa voi tulla pipi, kannattaisi ensin opetella tekniikka kohdalleen. Vetää edelleen samoilla painoilla, selkä pyöreänä kuin omena, koska isompi paino sattuu niin saatanasti. Minkä näille mahtaa? Ja kummassakin tapauksessa henkilö on ollut tuollainen hätäisesti teini-iän ylittänyt vinkuheinä, jonka itseriittoisuuden ylittää vain hänen henkilökohtainen tyhmyytensä. Salilla puuhasteltujen reilun parinkymmenen vuoden ajalta en muista montaakaan, joihin neuvot olisivat uponneet, ja nekin harvat joihin on, ovat olleet omia lapsia tai treenikavereita. Parhaiten oppi näyttää tarttuvan apinoimalla, eli porukka seuraa, katsoo ja ihmettelee, sitten kokeilee itse ja toteaa että apinoitu menetelmä onkin hyvä. Sillä tavoin itsekin opin uusia tekniikoita tai ainakin inspiroidun kokeilemaan josko löytyisi tehokkaampi tapa tehdä kyseinen asia.

Viimeksi neuvvoin erästä vanhempaa miestä maastavedon saloihin,omasta pyynnöstään.Homma meni mukavasti siihen saakka kun eräs Mikki Hiiri tuli sivusta ja tyhjensi pajatson sanomalla "mikset sinä neuvo häntä ottamaan vyötä käyttöön?"

Nosto ei siis pysynyt keskivartalon osalta kasassa vaikka tekniikka oli ok,tangossa 60kg...tekniikan olin siis juuri saanut 20min neuvomisen jälkeen hänen mittasuhteille ihan muikeaksi.

Koitin rauhallisesti selvittää ettei vyö korvaa keskivartalon lihaksia.Kaveri katteli minua hetken hymyili ja lähti pois päätään puistellen.Vittu että tuollaiset silkkiuikut vituttaa,kaveri ei edes itse treenaa mavea,mutta neuvoja kyllä piisaa.

Parin viikon päästä osuin salille neuvomani henkilön kanssa ja sain kiitokset siitä että hänelle aiemmin vaikea liike sujuu nyt mukavasti.Maltilla oli edetty ja nyt tangossa oli 70kg, jolla hän teki sarjaa.Kyseessä siis arviolta n.50-60v hoikka mies,jolla ei aiempaa punttitaustaa.

En tiedä,en neuvo ellei joku kysy neuvoa...jotkut nääs vetää herneet nenään siitä että neuvotaan.

Ei kyllä minuakaan haittaisi neuvominen, etenkin kun olen vielä kuitenki ihan saliharrastuksen alkutiellä. Se millä tavalla tullaan neuvomaan on tietysti se asia, miten tulen reagoimaan siihen.
Mutta jos minua tulisi esim. mavessa neuvomaan joku jonka olen nähnyt sitä itse tekevän ja hoitaisi homman asiallisesti niin mikä jottei, hit me vaan.
Homma olis tietyst eri jos viereen tultais ensin tuijottamaan ja sitten tuumattaisiin "Ei noin ei noin, vaan NÄIN" tai huomaisin että joku tuijottaisi selvästi peilien kautta ja sitten tulisi tökerösti neuvomaan.
Reilusti vaan sarjan päätteksi jauhamaan ja voi kysyä vaikka saako antaa neuvoja tuohon...

Muutaman kerran olen meinannut mennä kertomaan säkkiä hakkaavalle että hän teloo kohta itsensä. En ole kuitenkaan kehdannut ja maailma ei silti ole räjähtänyt tästä väärin lyömisestä.

Säkin hakkaamisessa ja lyömisessä on niin monia eri koulukuntia, että en kyllä ite menis ainakaan ihan heti neuvomaan. Nyrkkeilijän mielestä kungfu-harrastajan lyönnit voi mennä täysin päin persettä, ja sama toisinpäin. Tosin jos ne lyönnit on jotain snagariheijareita, ja hakkaaja ei todellakaan tiedä mitä on tekemässä, niin silloin saattaa jo olla hyvä mennä neuvomaan.

Oon aika usein menny salilla neuvomaan, jos joku alottelija on vetäny liikkeitä vaarallisesti tai siten, että ei varmasti mee kohdelihakselle. Esimerkiksi jos hauiskääntö on näyttäny joltain enemmän diskotanssilta kun treeniliikkeeltä. Jotkut on suuttunu ja jotkut on kiittäny neuvoista. Oon kuitenkin sitä mieltä että ei pidä mennä mitenkään "kaikkitietävänä" neuvomaan, vaan muistaa myös aina perustella tarkkaan. Myös se että kysyy saako neuvoa on hyvä tapa.
Itteä on myös paljon neuvottu ja yleensä oon suhtautunu siihen positiivisesti. Joskus on myös päätyny siihen, että oon ite päätyny neuvomaan itse sitä neuvojaa, kun ollaan ruvettu tarkemmin miettimään että miksi mä teen sitä liikettä juuri sillä tavalla kuin teen. Joka tapauksessa ottaa aina päähän jos joku suuttuu neuvomisesta. Suuttumisen sijasta kun vois perustella miksi oma liikkeen suoritustapa on parempi kuin neuvojalla. Semmosissa tilanteissa oon kuitenkin ite saattanu vähän suuttua, kun "neuvoja" ei oo tullu neuvomaan vaan ilkkumaan ja vittuilemaan väärästä tekniikasta tyyliin "kohta menee luut paskaks" tai "noin laihan pojan ei kannattais käyttää noin isoja painoja" ilman että perustelee, tai näyttää ollenkaan miten liike tehdään oikein. Pahimmassa tapauksessa se neuvoja on ite käyttäny liikkeissä ihan tajuttomia ego-painoja. Yleensä sellasissa tilanteissa, joissa joku rikkoo salietikettiä (heittelee painoja, jättää painot telineisiin, kantaa käsipainot toiselle puolelle salia eikä tuo takas tms.), niin oon menny suoraan sanomaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom