Kuntosalilla toisten neuvominen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuzüü
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse tykkäisin ihan valtavasti, jos joku tulisi neuvomaan! Mutta ymmärrän ettei sellaista tule tehtyä helposti. Jos mietin vaikka itseäni, niin en nyt kovin helpostilähestyttävältä taida näyttää.

Onneksi voin hiljaisena iltana videoida liikkeitä, niin pystyn sitten korjaamaan tekniikkaa..

Piti tehdä myös vastaavasta aiheesta thread, mutta tämä on jo liian lähellä samaa. Juurikin noista neuvojista salilla, mutta välillä neuvojilla saattaa olla ihan perääkin niissä jutuissa, niin olisi kiva kuulla enemmän millaisia neuvoja olette saaneet ja onko niistä ollut jopa jotain apua?

Itselle neuvottiin saliharrastuksen alkupuolella, kun tein alataljaa niin joku salilla enemmän käynyt ystävällisesti huomautti miten saan tuntumaa enemmän juuri selkään mihin liike käytännössä on suunnattukin. Henkilöä oli kuulemma pistänyt silmään, että tein liikettä enemmänkin vain käsillä. Otin ihan tyytyväisenä neuvon vastaan ja uskon, että neuvoja opasti ihan oikeean suuntaan.

Toisen kerran yksi vanhempi paappa puoli ohimennen sanoi (juurikin samaisessa liikkeessä), että noissa selkäliikkeissä kannattaa kokeilla apinaotetta, että sillä saisi paremmin eristettyä hauiksen työn liikkeestä pois. Ei tietenkään tarkoita, että putkinäköisesti pitäisi ottaa neuvosta vaari ja tehdä niinkuin sanotaan, mutta yleensä kaikilla on jonkinlainen tarina neuvonsa takana ja tälläisistä ajatuksista saa hyvää osviittaa ja suuntaa siihen, että miten omaa treeniä voisi parantaa. Pitää olla siis riittävän skeptinen vaikka auttaja vakuuttava olisikin.

Pakkiksella alkaa kyllä varmaan olemaan sen verran kokenutta porukkaa, että neuvoissa olisi enemmän annettavaa, mitä niitä haluaisi toisilta omasta treenistä kuunnella :)

Selkä on laaja käsite...latissimus dorsi (leveä selkälihas) saa treeniä juuri olkavarren lähentämisestä kohti kehoa eli juuri se käsiliike kohdistuu ko. lihakseen...toki liikkeen ääriasennossa sitten voi tehdä vielä kaikenlaisia lapaluuhun vaikuttavia liikkeitä ja siten treenata esim. trapeziuksia eli yläselkää...

Pakkiksella alkaa kyllä varmaan olemaan sen verran kokenutta porukkaa, että neuvoissa olisi enemmän annettavaa, mitä niitä haluaisi toisilta omasta treenistä kuunnella :)

Tämä pitänee paikkansa. Neuvoja on niin paljon että lopulta kaikki kumoavat toisensa.
Muutaman perustotuuden jälkeen ollaan jo mielipiteiden ja henkilökohtaisten erojen äärellä.

Tärkeää onkin kuunnella neuvoja ja napsia sieltä itselleen sopivat kohdat.

Itse olen neuvonut erästä tyttöä joka aloitti salihommat jonkun bikinikisan takia. Oli tekemässä mavea älyttömillä painoilla selkä aivan mutkalla niin katsoin asiakseni puuttua suoritukseen ennen kuin selkä sanoo sopimuksen irti. Myöhemmät stalkkaukset ovat osoittaneet, että formi parani hienosti.

Omaan silmään tällä palstalla on useammin huonolla kuin hyvällä tekniikalla suoritettujen voimaliikkeiden videoita. Kuitenkin nekin näyttävät keräävän "tykkäyksiä". Kommentoitteko kuinka herkästi muiden suorituksia livenä tai verkossa, jos liike tehdään aivan miten sattuu teidän mielestä?

En juurikaan kommentoi muiden nostotekniikoita (salilla tai verkossa), ellei kyseinen henkilö nimenomaan pyydä kommentteja nostosta tai noston ongelmakohdasta. Oikein mielelläni pyrin auttamaan, mikäli joku kyselee apuja.

Tekniikoissa pitää aina muistaa, että ei ole yhtä ainoaa oikeaa tekniikkaa, vaan usein eroja on yksilöiden välillä huomattavastikin (ja silti kaikilla perusteknisesti nostot ovat hyviä). En kuitenkaan tarkoita tällä "kissanselällä" vedettyjä maastanostoja tai polvien sisäänpäin menoa kyykyissä tms.

Usein netissä tekniikoihin liittyvästä keskustelusta tulee helposti väittelyä, joka ei useinkaan ole kovinkaan rakentavaa. Mielestäni tekniikkaneuvoissa pitäisi aina pyrkiä purkamaan mikä omasta mielestä on ongelmallista, perustella miksi se on ongelma ja miten tekniikkaa tulisi omasta mielestä kehittää ja miksi. Saivartelu ei useinkaan ole rakentavaa keskustelua. Lisäksi on hyvä muistaa, että se oma ehdottama tekniikka ei välttämättä ole absoluuttisesti se oikea, koska olemmehan jokainen yksilöitä (kehon mittasuhteet yms.). Lisäksi pitää muistaa, että 1RM nostoissa jokaisella tekniikka hajoaa jonkin verran (kuten myös pidemmissä sarjoissa).

Kovia suorituksia voi mielestäni likettää, vaikkei tekniikka olisikaan täydellinen. Lisäksi tänne postatut videot ovat yleensä aika maksimisuorituksia, joissa tekniikka kärsii lähes jokaisella, joten ainakin itse oletan tällöin niiden normaalien treenisuoritusten sujuvan paljon paremmalla tekniikalla. Ei minua ainakaan huvita sanoa jostakin +200 maksimikyykystä, että "Vähän huojui asento ylösnoustessa, ei ollut oppikirjasta, mind-muscle-connection hajosi, ota puolet painoista pois ja opettele tekniikka kunnolla". Oikeasti pahannäköisellä tai systemaattisesti virheellisellä tekniikalla tehtyjä suorituksia kuvaavat videot saavat yleensä aika paljonkin palautetta asiasta ja parannusehdotuksia.

Täällä saatan kommentoida videon tekniikkaa silloin, jos joko tekniikka on selvästi aivan hakusessa tai sitten vinkkejä varta vasten kysytään ja lisäksi koen, että minulla on jotain hyviä, ymmärrettäviä ja konkreettisia ideoita sen paremman tekniikan hakemiseen. Pelkkä "paska tekniikka, opettele kunnolla"-kritiikki ei auta kovin paljoa. Livenä en lähtökohtaisesti puutu tuntemattomien tekemiseen ikinä, koska keskimäärin ihmiset eivät kaipaa random-sivullisia puuttumaan treeneihinsä. Tuttujen kanssa voi suoritustekniikoista tietysti keskustella ja jos kysymään tullaan niin neuvon tietysti mielelläni minkä osaan.

Samaa mieltä tuntemattomista.
Salilla tietty käy naamat äkkiä niin tutuiksi kun ne nyt on tullakseen...

Netissä helpommin. Riippuu tosiaan siitä suorituksesta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuten @no-body ja @J.Jake autan kysyttäessä oikein mielelläni. Tämä taitaa olla yleismaailmallinen toimintatapa. Tietysti, jos joku tekee kovaa treeniä tai haluaa muuten toimia intensiivisesti omassa kuplassaan, sellaiselta ei kannata kysyä (häiritä) mitään.

Kai sitä joskus tulee noita videoita kommentoitua. En kyllä ole suuri nettivalmennuksen fani, koska oikeasti pitäisi olla paikan päällä, nähdä suoritus livenä ja korjaukset ajaa sisään muutaman treenin tai muutaman kuukauden ajan. Sitä me ollaan voimanostotreeniporukoissa tehty. Vaikka on ollut kokeneita nostajia niin joka sarja ja toisto katsotaan erikseen ohjeiden kera. Osaksi samasta syystä en hirveästi anna livenäkään ohjeita. Jos tekniikka on paska niin pitäisi sitten sitoutua siihen, että varmistaa opin menon perille. Jos huomaan jotain pientä korjattavaa jo muuten tosi hyvässä tekniikassa niin sanon herkemmin, koska todennäköisesti pieni korjaus menee perille sellaiselle, jolla on jo hyvä käsitys nostamisesta. Kun taas täysin erilaisen tekniikan opettaminen sellaiselle, jolla ei ole hajuakaan, menee todennäköisesti vain uudella tavalla perseelleen, jos ei ole sitä vahtimassa.

Ja eihän ne PT aina niitä liikkeitä korjaa vaikka asiakaat päin vittua tekevätkin esimerkkinä tämä kohdasta 0:50.... :ROFLMAO:

View: https://m.youtube.com/watch?v=EHWbvI6tcoI

Juuri tuollaisia kyykkyjä näkyy salilla 9 kertaa kymmenestä. Eikö kenelläkään ihan oikeasti tule mieleen että asiassa voisi olla jotain korjattavaa? Eihän penkkipunneruksessakaan lasketa tankoa puoleen väliin ja siitä ylös sen takia että on liian raskasta.

Vaikea uskoa että itse olisin paljonkin normaalia valveutuneempi aloittelija mutta tosi moni treenaa ihan päin persettä. Melkein huvittaa miten itsekriittinen oli itse alussa ja jännitti salillemeno kun luuli ettei osaa mitään mutta paljon on muuttunut vajaassa vuodessa.

En ole tainnut nähdä kertaakaan että aloittelijat olisi kyykänneet edes reidet lattian myötäisesti, ihan alashan ei kaikki pääse jos on huono liikkuvuus ja tuki ei kestä keskikropassa. Muutamia kokeneita kovia tekijöitä olen kyllä nähnyt. Erityisen hyvin jäi mieleen eräs kauniimman sukupuolen edustaja joka pesi olemuksellaan kaikki pakarapotkijat 100-0 ja kyykkäsi ihan miesten painoja hyvällä tekniikalla.

Kovia suorituksia voi mielestäni likettää, vaikkei tekniikka olisikaan täydellinen. Lisäksi tänne postatut videot ovat yleensä aika maksimisuorituksia, joissa tekniikka kärsii lähes jokaisella, joten ainakin itse oletan tällöin niiden normaalien treenisuoritusten sujuvan paljon paremmalla tekniikalla. Ei minua ainakaan huvita sanoa jostakin +200 maksimikyykystä, että "Vähän huojui asento ylösnoustessa, ei ollut oppikirjasta, mind-muscle-connection hajosi, ota puolet painoista pois ja opettele tekniikka kunnolla". Oikeasti pahannäköisellä tai systemaattisesti virheellisellä tekniikalla tehtyjä suorituksia kuvaavat videot saavat yleensä aika paljonkin palautetta asiasta ja parannusehdotuksia.

Täällä saatan kommentoida videon tekniikkaa silloin, jos joko tekniikka on selvästi aivan hakusessa tai sitten vinkkejä varta vasten kysytään ja lisäksi koen, että minulla on jotain hyviä, ymmärrettäviä ja konkreettisia ideoita sen paremman tekniikan hakemiseen. Pelkkä "paska tekniikka, opettele kunnolla"-kritiikki ei auta kovin paljoa. Livenä en lähtökohtaisesti puutu tuntemattomien tekemiseen ikinä, koska keskimäärin ihmiset eivät kaipaa random-sivullisia puuttumaan treeneihinsä. Tuttujen kanssa voi suoritustekniikoista tietysti keskustella ja jos kysymään tullaan niin neuvon tietysti mielelläni minkä osaan.

Tässä on tietysti se ongelma, että jotku aloittelijat saattavat kopioida paskaa tekniikkaa omiin suorituksiinsa, katsoessaan näitä "liketettyjä" kissanselkämaveja.

Itse kommentoin livenä tekniikkaa vain treenikavereilleni, vaikka pahaa tekee katsoa joidenkin tekniikkaa. Sen verran paskahousu oon, etten kehtaa mennä neuvomaan. Paras tilanne oli, kun isä ja poika olivat salilla ja isä ilmeisestä harrastuneisuudestaan huolimatta salli pojan tehdä maven perussarjoja aivan käsittämättömällä tekniikalla. Verkossa en ole vielä muiden videoita lähtenyt kommentoimaan, koska väittely ei kiinnosta ja olen palstaa lukiessani sen todennut mahdolliseksi seuraukseksi. Ja varsinkaan, kun joissakin paskoissa videoissa noita "liketyksiä" on runsaasti, joten ilmeisesti ne on sosiaalisesti hyväksyttyä itsensä telomista.

Tässä on tietysti se ongelma, että jotku aloittelijat saattavat kopioida paskaa tekniikkaa omiin suorituksiinsa, katsoessaan näitä "liketettyjä" kissanselkämaveja.

En usko tuohon. Eivät nyt ihmiset, aloittelevat punttaajatkaan, keskimäärin mitään kuolaavia idiootteja ole, jotka alkaisivat varta vasten apinamatkimaan ja nostamaan kissanselällä videon tai pari nähtyään, vaikka niitä videoita olisi joku likettänytkin. Jos joku pakkikselle on eksynyt tietoa hakemaan, niin eiköhän se löydä ne helposti esillä olevat tekniikkaketjutkin, joissa ainakin perusjutut ja -virheet kyllä tulevat nopealla lukemisella selväksi.

Itse kommentoin livenä tekniikkaa vain treenikavereilleni, vaikka pahaa tekee katsoa joidenkin tekniikkaa.

Kyllähän joskus näkee suorituksia, joihin tekisi mieli mennä sanomaan jotain vaikka ei ns. saliprofessorin tai pt:n virkaa ole hakemassakaan, mutta todennäköisyys sille, että palautetta ei oteta siinä hyvässä mielessä kuin se on tarkoitettu, on liian suuri että muiden tekemiseen kannattaisi yleeensä sotkeutua. Toki tämä riippuu salistakin, jossain pienemmässä kellarissa henki voi olla sellainen että neuvominen ja neuvojen vastaanottaminen kokeneemmilta kuuluu luontevasti asiaan, kun taas ns. hyvinvointikeskuksissa kynnys sellaiseen on paljon suurempi.

Paras tilanne oli, kun isä ja poika olivat salilla ja isä ilmeisestä harrastuneisuudestaan huolimatta salli pojan tehdä maven perussarjoja väärin.
Mä olen ollut periin eri kertaan " isänä " edellä mainutussa yhtälössä.
Tilanteeseen on liittynyt twist.
" Poika " on saatu kerrankin houkuteltua salille. Herkkää tilannetta ei ole haluttu järkyttää niinkään vulgaarilla tavalla kuin neuvomalla.
On vain seurattu sen verran tilannetta ettei ole ollut välitöntä vammautumisriskiä.

Sitäpaitsi jotkut kyllä kuuntelee neuvoja.
Mutta on sellainenkin pointti että uuden tekniikan opetellelu vaatii oman ajan.
Ei sitä välttämättä omaakaan treeniä lyö heti läskiksi ja ala hinkkaamaan uutta liikerataa vaikka idea olisi kuinka järkevän kuuloinen.

Itse kommentoin livenä tekniikkaa vain treenikavereilleni, vaikka pahaa tekee katsoa joidenkin tekniikkaa. Sen verran paskahousu oon, etten kehtaa mennä neuvomaan. Paras tilanne oli, kun isä ja poika olivat salilla ja isä ilmeisestä harrastuneisuudestaan huolimatta salli pojan tehdä maven perussarjoja aivan käsittämättömällä tekniikalla. Verkossa en ole vielä muiden videoita lähtenyt kommentoimaan, koska väittely ei kiinnosta ja olen palstaa lukiessani sen todennut mahdolliseksi seuraukseksi. Ja varsinkaan, kun joissakin paskoissa videoissa noita "liketyksiä" on runsaasti, joten ilmeisesti ne on sosiaalisesti hyväksyttyä itsensä telomista.
Tuli mieleen tämä video

View: https://www.youtube.com/watch?v=fAraSVaGhTg&t=555s

Miks tuossakin käskee isäänsä riuhtomaan vaan ylös eikä edes yritä korjata yläselän pyöreyttä työntämällä rintaa ulos. On tehnyt tätä muillakin videoilla.

Ehkä tuossa olis kannattanut neuvoa vähän muutakin...vaikkapa mainita, että mave on piirun verran helpompi jos ei pidä aasinaamaria päässä vetäessään.
Mutta aika hyvi vetää jalat lähes suorana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom