Kuntosalilla toisten neuvominen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuzüü
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mahtavaa saada näi paljo eri näkökulmia asiasta! :) Osaapaha nyt kattoo vähä paremmin et milloin/miten käy opastamassa seuraavan kerran jotain henkilöä joka tekee liikkeen selvästi väärin :)

Juu kyllä pakkiksel saa mielipiteet pyytämättäkin xD Yleensä sitten viimeistään kakkossivu missä aihe derailaa ;)

Edit: Joskus jo aikaisemmin, taisin just ite derailata aiheen. Hyvä minä :wall:

Kerran meinasin yhdelle vinkata ettei pompauta rinnasta niin hirveästi kun penkkiä teki, mutta sitten kuulin kun sanoi kaverilleen "Laitetaan lisää, lasken vähän nopeemmin niin nousee." Ajattelin itsekkäästi ja täysin kusipäisesti et siinäpähän loukkaantuu sitten. Ei ollut kyseessä junioiri kuitenkaan.

Itsellä nyt ei pohjaa niin paljon ole, että lähtisin tuntemattomia hirveästi neuvomaan muuta kuin kysyttäessä, mutta tuttuja olen kyllä pari kertaa koettanut jeesata. Itse asiassa varmaan molemmat kerrat suorin jaloin maven kanssa kun ei ole tahtonut oikein mennä reisille. Tuntemattomat kyllä saavat touhuta mitä tykkäävät kunhan ei siitä muille harmita ole.

Aika usein näkee prässissä kun joka toistolla polvet menevät linkkuun ja liikkeen lopussa lähes koskettavat toisiaan, vaikka jalkaterät ovat 40cm etäisyydellä toisistaan.
Olen nähnyt jonkun huomauttavan asiasta ja herneet on vedetty nenään vaikka on haluttu vain estää loukkaantuminen.

Vaikka joku kuuntelisikin hetken niin taas polvet lyödään yhteen kun silmä välttää.

Onhan toi neuvominen vähän tilannetajusta kiinni. Varmaan isompia painoa nostelevaa tai selkeästi hyvässä kunnossa olevaa tyyppiä kuunnellaan herkemmin, mutta sekään tuskin auttaa jos menee töykeästi selittämään vieraille ihmisille mitä niiden pitäis tehdä. Salin ilmapiirikin vaikuttaa, joillain saleilla ihmiset on sosiaalisempia.

Kyykkyjä ja maastavetoja on itse tullut paljonkin neuvottua, varsinkin nuoremmalle porukalle. Ne on kuitenkin niitä missä on eniten pahoja ja vaarallisia tekniikkavirheitä. Osa on tullut itse kysymään ja osalta oon kysynyt, että "saako neuvoa", kun on ihan selkeästi aloittelija. Hyvin on otettu vastaan aina, kun osaan nuo kuitenkin opastaa hyvin muutamassa minuutissa ja sanoa sellaisia pointteja minkä tajuamiseen saattaisi muuten pahimmassa tapauksessa mennä vuosia. Minusta on vaan kiva, jos porukka oppii nuo heti kunnolla ja eivät sitten hajota itseään.

Joo siis kyl se on tosiaan aika paljon kiinni siitä miten sanoo ja minkälainen koko tilanne on jne. Hyvä tyyli voisi olla semmonen, että koittaa iloiseen sävyyn sit lopuksi heittää jotain, että "no nyt näyttää jo paljon paremmalta!.... sähän opit nopeasti ... tätä menoa sä saat tulla neuvomaan mua tekniikoissa jne". Pointti oli se, ettei vain se et mitä sanoo vaan miten sanoo ja tilannetaju. Tarkoituksena se, että jutusta ei jää mitään huonoa fiilistä, että sit jatkossa kateltais pahalla silmällä tai et kelattaisiin, et "mikä toikin on olevinaan? et varmaan ite tee ikin mitään väärin..." Mut toki olisi tosi hyvä, että homma toimii myös toisinpäin, eli paremmilta voi huoletta kysellä neuvoja ilman kummempia, vaivaantumisia ja ongelmia...

Kannattaa sitten myös katsoa että oikeasti tietää mitä tekee neuvoessaan.

Jos toinen tekee liikkeestä tarkoituksella jotain variaatiota, ei ole välttämättä ihan paras idea lähteä opettaan sille sitä perusversiota.
Teen itse mm. giljotiinipunnerrusta ja en mä kaipaa siihen ketään opettaan mulle penkkitekniikkaa.

Toi Orankin "saako neuvoa" on ihan hyvä avaus. Mä oon joskus lähestynyt jotain mavessa lauseella "päästätkö tarkoituksella selän pyöristymään?".

En yleensä neuvo vieraita ihmisiä salilla, mutta muutaman kerran on ollut pakko. Esimerkiksi smith-kyykky tehdään välillä niin pahasti väärin, että omaankin selkään jo sattuu.

Jos joku on sen näköinen, että ei ole kovin paljoa tossuja salilla kuluttanut ja kyykky tai mave on hankalan näköistä menen kyllä neuvomaan. Sitten taas jos joku salin vakiokävijöistä tekee jotain liikettä tosi oudolla tekniilla niin se on varmaan joku crossfittajaa tai jotain eikä paree puuttua tai se pahoittaa mielensä :D

Pahan moraalisen dilemman nosti yks päivä seurua jossa yksi kaveri neuvoi kahta muuta saliharrastuksen alkuun ja tekniikat olivat aivan kammottavia/tai sitten todella erikoisia, kertokaa mulle esim. miks kulmasoutua täytyy tehdä sillai, että tanko lasketaan joka toiston välissä maahan ja vedetään alaselkä pyöreenä takas ylös jossa sitten perinteinen rautarunnarit-heilautustoisto ja uudestaan...

En yleensä neuvo vieraita ihmisiä salilla, mutta muutaman kerran on ollut pakko. Esimerkiksi smith-kyykky tehdään välillä niin pahasti väärin, että omaankin selkään jo sattuu.

Miten olet nähnyt sitä tehtävän väärin? Ihan mielenkiinnosta vain, kun tuotakin voi tehdä niin monella tavalla kuitenkin ihan oikein.

IMO kenenkään ei pidä neuvoa toista jos ei ihan oikeasti tiedä paremmin.. eli pätee varmasti suurinpaan osaan neuvojia..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kerran katselin salilla kun paikalla oli nuorehko jamppa joka siellä nyt on käynyt ehkä vuoden samaan aikaan kuin itse. Oli sitten ottanut mukaansa nuoren, hyvärunkoisen ja ehkä jo jonkin verran harrastaneen tyttösen ja tekivät siinä sitten ylätaljaa vuorotellen. Oli tytön vuoro. Sopiva paino ja loistava tekniikka, ei alaselällä repimistä ja rinta rottingilla kunnon puristuksia niin mitä tekee tämä poika? tulee keskeyttämään sarjan, lataa sen satasen taljaan ja alkaa repiä malliksi. kroppa melkein vaakatasossa, kuin olisi tehnyt alataljaa ottaen vauhtia alaselällä siinäkin. Selittää samalla miksi tyttö teki liikkeen väärin...

Vitutti, olin hiljaa kuitenkin.

Onneksi ei ole tarvinnut kuunnella neuvoja enää moneen vuoteen. "Kyykkäät liian syvälle, polvet hajoaa" oli kaikista yleisin.

En koskaan puutu toisten treeneihin. Vituttaa suunnattomasti jos joku tuntematon kommentoi mun tekemisiä, varsinkin jos joku jolla on huonompi fysiikka kuin mulla. Tota onneksi tapahtuu todella harvoin nykyään.

En kyllä pistäis pahakseni jos joku tulis sanomaan, että teet aivan päin vittua. Toivottavasti myös neuvois miten liike tehdään sitte oikeen.

En kyllä pistäis pahakseni jos joku tulis sanomaan, että teet aivan päin vittua. Toivottavasti myös neuvois miten liike tehdään sitte oikeen.

Jos tarvit neuvoa / olet epävarma siitä miten jotain tehdään, kysy joltain joka näyttää siltä että se osaa. Joku treenanneen näkönen kaveri jonka oot nähny tekevän kyseistä liikettä.
Tuossa sitten ei kannata käyttää kriteerinä sitä, kuinka isoilla painoilla kyseinen kaveri sitä liikettä tekee.

Tohon kysymättä neuvomiseen on aika iso kynnys. Ymmärrät varmaan miksi jos luet noita ylläolevia kommentteja.

Lisäksi salilla kuin salilla on näitä kaikkitietäviä kavereita jotka omasta mielestään osaa kaiken parhaiten ja just nämä on niitä kavereita jotka useimmiten pyytämättä neuvovat.

- - - Updated - - -

J kertokaa mulle esim. miks kulmasoutua täytyy tehdä sillai, että tanko lasketaan joka toiston välissä maahan ja vedetään alaselkä pyöreenä takas ylös jossa sitten perinteinen rautarunnarit-heilautustoisto ja uudestaan...

Näinkö? (00:30)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kerran katselin salilla kun paikalla oli nuorehko jamppa joka siellä nyt on käynyt ehkä vuoden samaan aikaan kuin itse. Oli sitten ottanut mukaansa nuoren, hyvärunkoisen ja ehkä jo jonkin verran harrastaneen tyttösen ja tekivät siinä sitten ylätaljaa vuorotellen. Oli tytön vuoro. Sopiva paino ja loistava tekniikka, ei alaselällä repimistä ja rinta rottingilla kunnon puristuksia niin mitä tekee tämä poika? tulee keskeyttämään sarjan, lataa sen satasen taljaan ja alkaa repiä malliksi. kroppa melkein vaakatasossa, kuin olisi tehnyt alataljaa ottaen vauhtia alaselällä siinäkin. Selittää samalla miksi tyttö teki liikkeen väärin...

Vitutti, olin hiljaa kuitenkin.

muistui mielkeen joku 15v sitten .. Samalla salilla kävi kaveri joka painoi varmaan 120-130kg. Kyseisen tyypin bravuuri oli keskeytellä ihmisten penkkisarjoja, runnoa itsensä penkkiin ja näyttää mallisuoritus.. Selkä yliluonnolliseen kaareen ja pompautus "rinnalta" tangon nostomatkan ollessa noin 10cm.. Jonka jälkeen seurasi isällinen 5min teoriaopetus yhdistettynä isälliseen olkapäähän läimäytykseen ja tokaisuun kyllä sustakin vielä vahva saadaan + jatkuvaa vittuilua jos sitten kohdehenkilö ei alkanutkaan tehdä runkkupenkkiä.. Hauska piirre tässä oli se että kaverin ykkösmaksimi oli kutakuinkin 120kg :face:

Jossain vaiheessa tää kaveri hävisi salilta ihmettelin että missähän mies on, kuulin sitten kauttarantain että jollain oli leiponut kunnolla kiinni ja paukauttanut jollain lankulla kaveria takaraivoon salilla. Oli kuulemma useamman kerran kesken sarjan tullut tankoon roikkumaan ennen kuin oli napsahtanut.

Miten olet nähnyt sitä tehtävän väärin? Ihan mielenkiinnosta vain, kun tuotakin voi tehdä niin monella tavalla kuitenkin ihan oikein.

IMO kenenkään ei pidä neuvoa toista jos ei ihan oikeasti tiedä paremmin.. eli pätee varmasti suurinpaan osaan neuvojia..
Kyykyssä polvet menevät selkeästi varpaankärkien yli ja selkä mutkalla kun jalat ovat suoraan tangon alapuolella, eikä lantion liikkuvuus riitä. Osalla taas pehmuste asennettuna tankoon ja tanko niskassa, sitten ihmetellään kun tanko painaa ikävästi. IMO vaikka itse ei olisikaan mestari esimerkiksi mavessa, niin kyllä sitä silti voi vinkata, jos joku tekee selkä notkolla mavea.

Kyykyssä polvet menevät selkeästi varpaankärkien yli ja selkä mutkalla kun jalat ovat suoraan tangon alapuolella, eikä lantion liikkuvuus riitä. Osalla taas pehmuste asennettuna tankoon ja tanko niskassa, sitten ihmetellään kun tanko painaa ikävästi. IMO vaikka itse ei olisikaan mestari esimerkiksi mavessa, niin kyllä sitä silti voi vinkata, jos joku tekee selkä notkolla mavea.

Polvet voi kyllä mennä varpaiden yli, kunhan polvet liikkuu kakkosvarpaan suuntaan, eikä suoraan eteen. Ja siis no en tiedä mitä selkä mutkalla meinaa tarkalleen, mutta smittikyykkyä ei kannatakkaan tehdä kuten vapaan tangon kyykkyä, eli alaselkä kaarella jne.

Tässä ei nyt hakemalla haeta huonoja neuvojaa, mutta korostuu se, ettei kannata neuvoa jos ei oikeasti ole varmaa tietoa.

Back
Ylös Bottom