Kuntosalilla toisten neuvominen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuzüü
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse en näe mitään syytä puuttua kenenkään tekemisiin salilla, jollei ole kyseisen paikan työntekijä tjsp. Itsehän siel salilla on niit gainssei keräämäs, eikä tarkoitus oo auttaa muit, sitä tehää tääl palstal :D Ne ketä ei tänne omia videoitaan postaa tarkasteltaviksi, eivät todennäköisesti halua neuvoja. :D

eipä tule kyllä neuvottua, enkä aivan hirveästi arvosta sitäkään jos joku tulee neuvomaan. varsinkin kun yleensä kovimpia neuvojia ovat juuri ne, joiden ei todellakaan pitäisi neuvoa ketään. joku tuli joskus kesken kyykkysarjan kertomaan, ettei itse kyllä treenaa noin..no kiva tietää näin kesken restpause kyykkysarjan!

Liikkeet voi jakaa mielestäni kahteen eri tyyppiin: "vaarattomiin" ja "vaarallisiin". Esimerkkejä vaarattomista liikkeistä on ojentajat taljassa ja perus hauiskääntö. Esimerkkejä vaarallisista liikkeistä on kyykky ja mave.

Vaarallisissa liikkeissä voi teloa itsensä ja kaverisa selvästi helpommin kuin vaarattomissa. Mielestäni vaarallisia liikkeitä selvästi väärin tekevälle pitää mennä mainitsemaan asiasta, mutta niin ettei vaikuta kaikkitietävältä vaan kohteliaalta ja ystävälliseltä. Monesti nämä pahat tekniikkavirheet yhdistyvät liian suuriin painoihin. Toisaalta liian suuilla painoilla treenaava ottaa herneen nenään neuvomisesta todennäköisemmin.

Erityisesti vaarattomia liikkeitä tehdään niin jumalattoman monilla eri variaatioilla, ettei niitä kannattane mennä heti korjailemaan. Tekiessä ja matkiessa oppii. Muistan kun henkilö A mainitsi henkilölle B "leuanvedosta", että tuo voimaveto ei kasvata selkää ja se on siis väärä liike. Nämä ihmiset eivät tunteneet toisiaan, eikä henkilö B todennäköisesti pyrkinytkään tuolla liikkeellä kasvattamaan selkää ja todennäköisesti tiesi varsin hyvin miten leukoja vedetään. :)

Viimeksi muokattu:
Ite en oo lähteny neuvomaan, kun ajattelen ettei siitä mitään hyvää seuraa. Kahdesti olen todistanut sen näköistä kyykkyä että omaakin selkää on vihlonut. Molemmilla kerroilla on tekijä ollut nainen ja painoa tangossa on ollut aika lailla (~60kg). Jotenkin sitä vaan kelaa että kyykkääjä on varmaan muutenkin epävarma tekemisistään kuten naiset salilla kai usein on. Sen verran ohjeita on luettu fitness lehdestä että painoa pitää olla reilusti ja muusta ei sitten tietoa olekaan. Ja jos lähden siihen jotain pätemään niin ei varmaan tule salille enää koskaan, kun sitä nolottaa tai sit luullaan että koitan iskeä tms.

Kumpaakaan superkyykkääjää en ole sittemmin salilla nähnyt. Toivottavasti eivät rikkoneet itteään. Ehkä muutan tapani. Toi haluatko vinkin avaus on sen verran neutraali että ehkä sillä koitan pelastaa seuraavan selän.

Itse ainakin ollut iloissani kun on neuvottu tekniikassa, lähinnä kyykky,mave & julle, Kun salia aloittelin.. ihan kysymättä tultiin neuvomaan,mutta en siitä lainkaan ottanu itteeni. Tosin neuvojilla oli ainakin omissa silmissäni selvä auktoriteetti salihommissa, molemmat neuvoneet heput kumminkin yli 900 kilon yhteistuloksen rikkoneita, kokeneita kavereita.

Jos nyt ei suoritustavasta aiheudu merkittävää uhkaa ihmishengelle tai terveydelle niin en puutu, tehköön kukakin miten haluaa. Naureskelen sitten salikomediassa niille.

Sellasessa tapauksessa meen kyllä oitis auttamaan, jos kyseessä on selkeesti ensimmäisiä kertoja salilla oleva tyyppi, joka ei esimerkiks osaa säätää jonkun penkin kulmaa. Se mennee kyllä jo vähän ohi aiheen ehkä.

(BTW onpas noi jotkut potentiaalimuodot suomen kielessä tyhmiä)

Ite en oo lähteny neuvomaan, kun ajattelen ettei siitä mitään hyvää seuraa. Kahdesti olen todistanut sen näköistä kyykkyä että omaakin selkää on vihlonut. Molemmilla kerroilla on tekijä ollut nainen ja painoa tangossa on ollut aika lailla (~60kg). Jotenkin sitä vaan kelaa että kyykkääjä on varmaan muutenkin epävarma tekemisistään kuten naiset salilla kai usein on. Sen verran ohjeita on luettu fitness lehdestä että painoa pitää olla reilusti ja muusta ei sitten tietoa olekaan. Ja jos lähden siihen jotain pätemään niin ei varmaan tule salille enää koskaan, kun sitä nolottaa tai sit luullaan että koitan iskeä tms.

Kumpaakaan superkyykkääjää en ole sittemmin salilla nähnyt. Toivottavasti eivät rikkoneet itteään. Ehkä muutan tapani. Toi haluatko vinkin avaus on sen verran neutraali että ehkä sillä koitan pelastaa seuraavan selän.

Mistä päättelet että se EI tule salille enää jos "luulee", että koitat iskeä sitä? ;) Olen elänyt ihan päinvastaisessa käsityksessä :)

Lähes 100% havaisemistani pahan näköisistä penkkaustyyleistä ja seläntuhoamismavetreeneistä on miesten suorittamia. Kerran kyllä yksi nainen hajotti toisen jalkansa kyykkäämällä yli 100 kg, pahalta näytti, vaikka kyseessä käsittääkseni menestynyt kilpailija.

Mistä päättelet että se EI tule salille enää jos "luulee", että koitat iskeä sitä? ;) Olen elänyt ihan päinvastaisessa käsityksessä :)

Lähes 100% havaisemistani pahan näköisistä penkkaustyyleistä ja seläntuhoamismavetreeneistä on miesten suorittamia. Kerran kyllä yksi nainen hajotti toisen jalkansa kyykkäämällä yli 100 kg, pahalta näytti, vaikka kyseessä käsittääkseni menestynyt kilpailija.

No naisten vakio on se 1/4 kyykky alaselkä järjettömällä notkolla. Eikä mukamas pääse alemmas. Sitten kun näyttää, että se ei ole liikkuvuudesta vaan kehonhallinnasta kiinni niin menee suurin piirtein perse lattiaan. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Paljon hyviä poitteja.

Kyllä mäkin tuolla neuvon jos tilanne tuntuu siltä. Jos se neuvottava ei ole ihan puupää niin osaa usein sanoa
mitä harrastaa ja miksi tekee liikkeen niinkuin tekee. Jos sellaista syytä on.

En ainakaan jää vahtimaan että kuunteleeko neuvoja. Koska se vituttaisi itseäni. Usein mainitse vielä että kannattaa ehkä
kokeilla joskus ihan erikseen koska tekniikan tai jonkun muun jutun vaihto kesken treenin usein pilaa sen treenin. Ehkä myös pari seuraavaa.

Onko muuten joku uusi juttu kun tosi usein näkee nykyään Mavea tehtävän sumo ja normivedon välimuodolla? Jalat on ehkä hieman leveällä ja kädet tungetaan sit välistä. Jalat ei siis läheskään niin leveällä että kädet mahtuisivat roikkumaan suorina jalkojen välistä tankoon. Vetäjän kädet ja jalat muodostaa tavallaan x kirjaimen. Siitä tulisikin hyvä nimi tolle. X-veto :)

Olisi kyllä muutama päivä sitten tehnyt mieli antaa salilla pieni pukeutumisvinkki, kun nuorehko nainen tuli ohjatulle tunnille pieneen saliin spinningin jälkeen HOMEINEN paita päällä. Ihmettelin pitkään karmeaa löyhkää, ja sitten huomasin ko. tapauksen. Miten teknisen urheilupaidan edes saa näkyvästi homeeseen?!

Olisi kyllä muutama päivä sitten tehnyt mieli antaa salilla pieni pukeutumisvinkki, kun nuorehko nainen tuli ohjatulle tunnille pieneen saliin spinningin jälkeen HOMEINEN paita päällä. Ihmettelin pitkään karmeaa löyhkää, ja sitten huomasin ko. tapauksen. Miten teknisen urheilupaidan edes saa näkyvästi homeeseen?!

Eikös tää mene salikomedian puolelle :)

Onko muuten joku uusi juttu kun tosi usein näkee nykyään Mavea tehtävän sumo ja normivedon välimuodolla? Jalat on ehkä hieman leveällä ja kädet tungetaan sit välistä. Jalat ei siis läheskään niin leveällä että kädet mahtuisivat roikkumaan suorina jalkojen välistä tankoon. Vetäjän kädet ja jalat muodostaa tavallaan x kirjaimen. Siitä tulisikin hyvä nimi tolle. X-veto :)

Täysin OT, mutta itekin bongasin maanantaina kyseisen näköisen suorituksen. Ihan asiallisen oloinen treenaaja ja ihan fiksusti näytti myös tanko nousevan. Oisko jossain blogissa/teeveessä/pakkiksella joku guru tuonut uuden tyylisuunnan..?

Ei salilla voi alkaa nipottamaan täysin oikeasta liikeradasta, saisi korjata lähes jokaisen tekniikoita, parempi puuttua vain vaaratilanteisiin.

Täysin OT, mutta itekin bongasin maanantaina kyseisen näköisen suorituksen. Ihan asiallisen oloinen treenaaja ja ihan fiksusti näytti myös tanko nousevan. Oisko jossain blogissa/teeveessä/pakkiksella joku guru tuonut uuden tyylisuunnan..?

Tuo on ihan toimiva tyyli. Muunmuassa Ed Coan taisi jossain vaiheessa nostaa noin.

Lähes 100% havaisemistani pahan näköisistä penkkaustyyleistä ja seläntuhoamismavetreeneistä on miesten suorittamia.

Penkistä en tiedä mutta suuri enemmistö naistreenaajista vetää mavea ja suorinjaloin mavea alaselkä ihan järkyttävällä notkolla. Samoin kyykkyjä. Miehillähän yleensä kehnompi liikkuvuus estää sen ettei esim. mavea edes pystyisi kovin pahalla notkolla vetämään vaikka yrittäisikin.

Eli yhtälailla niitä tekniikkavirheistä varmasti löytyy molemmilta, ne on vaan hiukan erilaisia. Miehillä tosin egopainot aiheuttaa useammin vielä lisäriskiä siihen.

PMiehillähän yleensä kehnompi liikkuvuus estää sen ettei esim. mavea edes pystyisi kovin pahalla notkolla vetämään vaikka yrittäisikin.

Kyllä vain pystyy. Ittellä huono liikkuvuus tarkottaa nimenomaan sitä että jos ei keskity niin menee selkä notkolle. Kaipa tuo riippuu ihan ihmisestä.

Itse tulee neuvottua yleensä nättejä pimuja, koska se on oiva tapa lähestyä salilla soveliaalla tavalla.
Neuvon myös sellaisia joilla asenne tekemiseen ja olemiseen on positiivinen.

Jos joku tekee kyykkytelineellä haukkaa saatan myös käydä neuvomassa, että ei kannata varata telinettä tuollaiseen.

Kerran olen neuvonut erään ketjun hintelää PT:tä kun opetti teinityttöä kyykkäämään ja mavettamaan hirmuhuonoilla tekniikoilla.

Viimeksi kun olin rintaa itse veivaamassa salilla katselin kun PT opetti tyttöä mavea (tai suorin jaloin mavea, en ole näkemäni perusteella ihan varma kumpi oli kyseessä...) tekemään niin tytöllä painuivat joka toistolla polvet sisäänpäin. Onko tuo mavessa yhtä haitallista kuin kyykyssä? Teki mieli mennä sanomaan jotain, koska ei ainakaan omaan silmään näyttänyt kovin hyvältä, mutta tosiaan kun olen itse niin vähän mavetellut etten oikeasti tiedä niin hyvin, että olisi kannattanut puuttua millään tavoin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom