Kuntosalilla toisten neuvominen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuzüü
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Varmaan jokainen teistä on nähnyt kun joku salilla tekee jonkun liikkeen täysin väärin ja olette menneet sanomaan että liike pitää tehdä toisella tavalla. Yleensä tälläisessä tilanteessa hän kuuntelee mitä on sanottavaa, mutta heti kun lähdet pois hänen päässään liikkuu ajatus "mitä tuoki nyt tulee neuvomaan kyllä minä tiiän nämä jutut". Ja seuraavan kerran kun olette salilla samaan aikaan niin hän katsoo sinua "mitä tuoki taas kattoo tuossa" ilmeellä.
Mitä tälläisessa tilanteessa kannattaisi tehdä, koska jos käyt neuvomassa saat vihat niskaasi mutta jos jätät neuvomatta niin toiselle voi tulla ajan myötä todella pahoja vammoja? Mielipiteitä?

Monesti oon miettiny et pitäskö sanoa mut en sitten ole.. Jotkut välillä pyytää kyllä että "voitko kattoa meneekö oikein" tms joka on hyvä.
Tutuille voi sitten sanoa kyllä.

Monesti oon miettiny et pitäskö sanoa mut en sitten ole.. Jotkut välillä pyytää kyllä että "voitko kattoa meneekö oikein" tms joka on hyvä.
Tutuille voi sitten sanoa kyllä.

Minäkin kyllä tutuille sanon yleensä, mut jotkut niistäki alkaa yleensä valittamaa jollekki kaverilleen myöhemmin... Sekin on aika rasittavaa kuulla jälkeenpäin

Suosittelen jättää neuvomatta, josset nyt tunne pakottavaa tarvetta esittää kokenutta alan harjoittajaa. Eiköhän jokainen katso ja opi :)

Selkeisiin turvallisuusriskeihin puututaan heti esim: itse puutuin viimeksi kun kanssatreenaajan vinopenkki oli millin päässä korokkeen reunasta.

Monesti kyllä sit näkee näitäkin jotka ovat joka saatanan välissä neuvomassa muita ja itselläänkään ole mitään hajua mitä tekee, paras tälläinen on meidän salilla mukava pappa.. Neuvoo kaikkia ja sitten tekee itse ojentajia jalkaprässissä ym käänteisiä ojentajapunnerruksia taljassa ;)

Varmaan jokainen teistä on nähnyt kun joku salilla tekee jonkun liikkeen täysin väärin ja olette menneet sanomaan että liike pitää tehdä toisella tavalla. Yleensä tälläisessä tilanteessa hän kuuntelee mitä on sanottavaa, mutta heti kun lähdet pois hänen päässään liikkuu ajatus "mitä tuoki nyt tulee neuvomaan kyllä minä tiiän nämä jutut". Ja seuraavan kerran kun olette salilla samaan aikaan niin hän katsoo sinua "mitä tuoki taas kattoo tuossa" ilmeellä.
Mitä tälläisessa tilanteessa kannattaisi tehdä, koska jos käyt neuvomassa saat vihat niskaasi mutta jos jätät neuvomatta niin toiselle voi tulla ajan myötä todella pahoja vammoja? Mielipiteitä?

Turhan paljon välität siitä mitä muut ajattelee. Jos sä haluat neuvoa jotain henkilöä ja uskot että neuvosi on avuksi... niin anna mennä. Ei tartte lähtee pyytelemään anteeksi muilta jos sulla on sanottavaa.
Sä voit muuttaa sitä tyyliä jolla kerrot ne vinkit. Kerrot itsevarmasti niin saat erilaisen palautteen.
Jos olet epävarma ja murehdit että kuinka sinun neuvosi otetaan vastaan, se näkyy siinä tilanteessa ja ihmissuhteessa. Tässä kannattaa käyttää sosiaalista pelisilmää. Se toinen ihminen voi murehtia myös, että meneekö mun tekniikka tänään oikein... voit tsempata ja sanoa että nyt näyttää hyvältä!

Jos haluat korjata jonkun tekniikkaa, voit sanoa, että
"Hei sun tekniikka näyttää vaaralliselta" "Se kuuluu tehdä tällä tavalla... sitten vältetään nämä riskit"
Se on hyvä, että on ihmisiä jotka välittää muista ihmisistä. Sinä taidat olla sellainen henkilö. Se on hyvä ... vähitellen parannat kommunikaatiosi luontevampaan suuntaan niin ei tule sellaisia kummallisia tilanteita.

(Jos tässä nyt joku haluaa aloittelijan mielipiteen...) niin jos se tekniikka menee päin honkia ja eikä tekija sitä huomaa (kuten kerran minäkin) kannattaa reilusti mennä sanomaan. Varsinkin itse sen verran tunnen ulkopuoliseksi itteni tuolla salilla ja talous ei anna periksi personal raineria ottaa, niin jos jollain on edes jotenkin rakentavaa sanottavaa otan sen vastaan ilomielin.

Yleensä en puutu muitten treenaamiseen mutta joskus on pakko kun näyttää niin pahalta. Muutama viikko sitten erä rouva teki pec deckissa rintaa missä oli edellinen käyttäjä tehnyt selkää. Oli niin pahan näköistä kun se koitti olkapäät kierossa kaivaa keppejä käteensä että oli pakko käydä sanomassa. Hauskinta tässä oli se että siinä oli salin henkilökuntaa ihan vieressä ja kukaan ei mukana huomannu tai viittinyt sanoa mitään.

Minua ei haittaa jos joku tulee asiallisesti neuvomaan... Tosin sitä ei kyllä ole koskaan tapahtunut.
Mutta silloin palaa taulu kun kuulee jonkun (yleensä naisten) juoruavan selän takana keskenään että kato ku tuokin tuolla tekee miten sattuu....
Joskus sanonu että voisko mennä sanomaan päin naamaa jos noin kovasti haittaa...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite kans kyl otan mielelläni vastaan rakentavii kommenteja ja neuvoja jos joku liike kusee ihan totaalisesti! Kuha vaa iha jokasee pieninpii yksityiskohtiin lähetä puuttumaan... Mut jos joku tekniikka on oikeesti sellanen että selkä on vaarassa mennä tai olkapää tai polvet ni tulkaa ihmeessä sanomaan ni säästytään turhilta vammoilta!

Semmonen hyvä yleisneuvo, mitä moni personal trainerikin käyttää työtä tehdessään.
Jos näet jonkun suorittavan jotain liikettä siten, että sillä ennen pitkää aiheutta vahinkoa joko itselle tai ympärillä olijoille, niin sitten on lähes velvollisuus käydä vinkkaamassa kaveri oikeaan suuntaan.
Etkä välitä, mitä se, tai muut ympärillä olijat ajattelevat, vaan ole FIKSU ja tee, mikä on oikein.

Liikkeitäkin voi tehdä monella eri tapaa eri tarkoituksin ja voi näyttää jonkun silmiin että iha vituilleen menee vaikka tarkoituksella tehdään niin. Itse keskityn omaan reeniin ja vain jos joku kysyy neuvoa voin auttaa asiassa koska se ei ole minun vastuu alkaa huolehtimaan muiden reeneistä. Jotkut henkilöt tosiaan kokoajan neuvomassa muita vaikka eivät itse osaa edes liikettä tehdä, nämä hyypiöt ovat niitä vittumaisimpia tapauksia mitä salilla voi löytyä.

Ei kyllä tuu puututtua ventovieraitten tekemisiin, juuri tämän takia että ei tule "kaikkitietävän" maine tai liian nokkavan. Parempi ku vilkasee vaan ja mietiskelee omassa päässään. Tutuille nyt voi tietysti sanoo, mutta siinäkin yleensä sanon vain: Saanko näyttää miten itse tekisin jos joku näyttää siltä miltä ei pitäisi..

Kyllä se sopii kunhan sen tekee oikein. Mua on pariin kertaan neuvottu ja oon tosi ilonen siitä että näyttivät miten voi liikkeen tehdä puhtaammin.

Aina se ei kuitenkaan mene näin. Kerran sain palautetta kyykkyä tehdessä liian kapeasta jalkojen asennosta, eli ei siis ollut sumoasentoa. Eli neuvominen on ok, mutta jos lähtee neuvomaan niin on parempi sitten tehdä liikkeet itse oikein.

Vaikka itsellä treenit kulkisi niin ei se tarkoita että edes osaa neuvoa. Kerran sain jonkun yli-innokkaan voimannostajan analysoimaan mavetteluani ja siitä oli lähinnä haittaa. Kuuntelin kohteliaisuudesta ja kokeilin vinkkejä, mutta itse se piti kuitenkin opetella rauhassa.

Jostain aivan ilmiselvistä tai vaarallisista virheistä on toki hyvä mainita. Tämäkin saa tosin olla luokkaa kohta katkee niskat - itse en näet oikeen erota maniapotilasta crossfittaajasta, sen verran omituista juttua näkee ihan päivittäisessä elämässä. Ainoa asia mitä muistan kommentoineeni on oikeastaan ollut huolimaton painojen käsittely, vaikkapa niin että tanko purettu vain toiselta puolelta jolloin levyjä on lennellyt.

Ihmisiltä voi kysyä, että haluatko oppia tekemään tuon oikein, paremmin tjmv kuin, että suoraan täräyttää neuvot pöytään mitään kysymättä. Antaa siis itte valita tarviiko neuvoja vai ei. Kyllä mäkin vastailen saleilla kaikkeen maan ja taivaan välillä, mutta en yleensä tyrkytä neuvoja ellei ihminen niitä itse halua tai vaikuta siltä. Jengiä vaan vituttaa kun tulee siihen kaikkitietävänä pätemään vaikka neuvot oliskin asialliset ja oikeat.:D Mut onneks ei aina.

Se vähän riippuu miten neuvomisen tekee. Joskus neuvoista on todella hyötyä ja jos ne vielä annetaan miellyttävällä tavalla niin kuuntelen mielellään. Yhden positiivisen neuvomiskerran muistan. Olin juuri aloittanut rinnallevedon opettelun ja painonnostoa harrastanut tyyppi näytti mulle pari perusjuttua kun ilmeisesti vetelyni näytti sen verran hirveältä. Tämä oli tervetullutta neuvomista ja kuuntelin sitä mielelläni koska koin, että neuvova kaveri todella tietää asiasta paljon minua enemmän. Kaiken maailman pitkän linjan salihullut voivat sitten taas pitää päänsä kiinni. Kyllä minä pääpiirteissään tiedän mitä olen tekemässä. Ei kiinnosta kuunnella vinkkejä pussillisen soijarouheen syömisestä päivässä tms.

Itse en neuvo ketään, paitsi ehkä pyydettäessä. Muut treenaajat hirttäkööt itsensä vaikka taljaan jos sen toimivaksi metodiksi kokee.

Ite en neuvo vaikka millasia tekniikoita näkiskin (esim. juuri tänään kyykkyä missä oli kaikki niin väärin ku olla ja voi), ellei kyseessä oo joku sellanen tuttu. Enkä sillonkaan ala kauheesti neuvomaan, jotain vinkkejä voin ehkä antaa. Ei siinä ehtis ite treenaamaan, jos alkais kauheesti neuvomaan muita.

Mulla ei oo mitään sitä vastaan, jos joku toinen tulee neuvomaan mua, mutta kun niin hyvin usein ne neuvot on aivan täyttä paskaa enkä todellakaan ala niitä kokeilemaan, vaikka toinen vieressä katsoiskin "odottavana". Toisaalta, en myöskään jaksa alkaa väittämään vastaan ja perustelemaan esimerkiksi miksi niska on pidettävä suorassa maastavedossa vs. katsoa kohti kattoa. Sillon pyytämättömät neuvot ärsyttää paljon. Mut esim. pushdownin jalkojen asennosta oon kerran saanu hyvänkin vinkin.

Mahtavaa saada näi paljo eri näkökulmia asiasta! :) Osaapaha nyt kattoo vähä paremmin et milloin/miten käy opastamassa seuraavan kerran jotain henkilöä joka tekee liikkeen selvästi väärin :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom