Tuo Lyon Heart Study on Ylen tökerössä kolesterolidokumentissakin haastatellun kolesteroliskeptikon tekemä, joka suoraan sanoo, että höpöhöpöä koko lipiditeoria. :D
Niin on mutta ei hän sitä yksin ole tehnyt. Itse olen ollut henkilökohtaisesti kuulemassa de Lorgerilia Pariisissa ja täytyy kyllä sanoa että melkoinen persoona on kyseessä. Se ei silti ole peruste lytätä LHS:n loistavia tuloksia. Jätetään tuollaiset
ad Hominem-argumentit fanaatikoille ;)
Minun mielestäni LHS oli varsin hyvä projekti ja osoitus siitä että välimeren ruokavalio on sieltä sydänterveellisimmästä päästä. En kuitenkaan pidä sitä minkäänlaisena ongelmana lipidihypoteesille, sillä esim aikaisemmin postaamani +60 seurantatutkimuksen lopputulema on edelleen se että lipideistä saadaan arvokasta tietoa sv-riskistä. Toisaalta LHS:n koehenkilöt olivat kaikki sydänsairaita potilaita, joilla sepelvaltimot olivat jo tukkeutuneet/revenneet. Intensiivisellä statiiniterapialla pystytään saamaan aikaan jopa koronaariplakkien regressiota/stabilointia mutta mahdollisesti tämä onnistuu myös ruokavaliolla. Vaikutusmekanismit lienevät vain erilaiset. Olemassaolevia plakkeja onkin ehkä mahdollista stabiloida ilman merkittäviä muutoksia LDL:ssä.
Suurin ongelma LHS:ssä on ehkä se, että se on jo kohta 20v vanha eikä kukaan ole tietääkseni onnistunut toistamaan noita tuloksia. Yksittäistapauksena sille ei siis voida antaa kovin suurta painoarvoa, vaikka ansiokas tutkimus olisikin.
Jos tarkoitat de Lorgerilin statiini-kritiikkiä, on kai totta että tulokset ovat olleet vaatimattomia esim. FH:n hoidossa.
Ei ole totta. Varsinkaan kun vertaa kaikkiin muihin mahdollisiin hoitoihin.
Samaa mieltä, mutta ajatuksena kuitenkin mielenkiintoinen. Useinhan näkee väitettävän, että ruokavalion pufa on perkeleestä, koska se hapettuu ja näin aiheuttaa ateroskleroosia. Kumma juttu kun epidemiologinen data ei tue tätä.
Jep. Eikä loppujen lopuksi mikään muukaan data tue tuota teoriaa
Tuo kanta voi johtaa kuitenkin siihen, että ravitsemusterapeutti alkaa suositella paljon tyydyttynyttä rasvaa(ja kolesterolia) sisältäviä ruokia, vaikka tutkimuksissa on osoitettu niiden veren kolesterolia nostava vaikutus. Suora linkki sydänsairauksiin on paljon vaikeampi(usein mahdoton) osoittaa juuri noiden kohorttitutkimusten epätarkkuuden takia.
Ainakaan Laatikainen EI suosittele paljon SFAa ja kolesterolia sisältäviä ruokia. Reijo mukailee kannassaan hyvin paljon Harvardin yliopiston kansanterveyslaitoksen proffaa, Dariush Mozaffariania. Hän on tullut noiden isojen meta-analyysien perusteella siihen tulokseen ettei tyydyttynyt rasva ole niin paha kuin on pelätty mutta nyt tulee tärkeä pointti:
hän on SILTI sitä mieltä että esim. kasvirasvoihin ja kalaöljyyn verrattuna SFA on huono vaihtoehto. Ravitsemustieteessä kaikki on suhteellista ja riippuu sekä määristä, että vertailukohdasta. Mikään asia ei ole absoluuttisen hyvä tai paha. Moza (kuten Reijokin) keskittyy suosituksissaan ruokavalion kokonaisuuteen, eikä niinkään osoittelemaan sormella yksittäisiä ravinteita. SFA näyttäisi kyllä nostavan kolesteroleja (LDL sekä HDL) mutta jos ruokavaliossa on mukana myös runsaasti kuitua, täysjyvää, rehuja, hedelmiä, palkokasveja, kalaa yms niin ne auttava kompensoimaan tuota vaikutusta. Yleetön läträäminen on toki sitten asia erikseen eikä sitä suosittele kukaan vähänkin tutkimusaineistosta perillä oleva.
Tämä perustuu siihen että olin viime syksynä Floridassa kuulemassa Mozaffariania ja olen keskustellut aiheesta useampaankin otteeseen myös Reijon kanssa sähköpostilla.