Kunnia takaisin kananmunille! (kolesteroli ihmisillekään ei pelkoa)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HeZu.N
  • Aloitettu Aloitettu
Höpö höpö.

On muitakin elimiä kuin maksa, jotka touhaa kolesterolia, mutta kaiken kaikkiaan maksa valmistaa suurimman osan jo tuolla sun laittamalla osuudella. Ja ravinnosta saatu kolesterolin määrä on merkityksetön koko elimistön valmistamaan kolesteroliin verrattuna. Poislukien ei-normaalisti-reagoivat.

Ja tuosta maksan negatiiviseen palautesilmukkaan liittyvästä työstä on muuten annettu Nobel työn tekijöille, mutta sä kai tiedät paremmin.

Ja pakollinen linkki yhteen abstraktiin, joka on sitte btw vuodelta 2011 toisin kuin tuo sun pikkusen vanhempi juttus.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21385506

Pliis älä enää linkkaile tuonne puhdasruokaketjuihin, ei kiinnosta helvettiäkään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Höpö höpö.

On muitakin elimiä kuin maksa, jotka touhaa kolesterolia, mutta kaiken kaikkiaan maksa valmistaa suurimman osan jo tuolla sun laittamalla osuudella. Ja ravinnosta saatu kolesterolin määrä on merkityksetön koko elimistön valmistamaan kolesteroliin verrattuna. Poislukien ei-normaalisti-reagoivat.

Ja tuosta maksan negatiiviseen palautesilmukkaan liittyvästä työstä on muuten annettu Nobel työn tekijöille, mutta sä kai tiedät paremmin.

Ja pakollinen linkki yhteen abstraktiin, joka on sitte btw vuodelta 2011 toisin kuin tuo sun pikkusen vanhempi juttus.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21385506

Pliis älä enää linkkaile tuonne puhdasruokaketjuihin, ei kiinnosta helvettiäkään.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cholesterol#Biosynthesis
All animal cells manufacture cholesterol with relative production rates varying by cell type and organ function. About 20–25% of total daily cholesterol production occurs in the liver; other sites of higher synthesis rates include the intestines, adrenal glands, and reproductive organs.

Ravinnon kolesterolin vaikutus veren kolesteroliin on todella merkittävä, jos taustalla ei ole korkeakolesterolista ruokavaliota. Katso tuota postaamaani kuvaajaa. Jossain 100-300mg kohdalla vaikutus vähenee huomattavasti.

En minä kiistä tuon palautesilmukan olemassaoloa. Se ei millään tavalla kumoa minun pointtiani.

Kyllä minä linkkailen. Monilla on varmasti avoimempi mieli uusien asioiden oppimiselle. Sinä olet päättänyt, että munien kolesteroli ei voi vaikuttaa mitenkään, ja sillä selvä.

Tuo Iltalehdenkin uutisoima Spencen paperikin tuli juuri ulos, joten kovin vanha juttu se ei ole. :)

Tuossa linkittämässäsi abstraktissa on kyse juuri siitä ongelmasta, että näyttöä on vaikea saada esille epidemiologisessa tutkimuksessa länsimaisella epäterveellisesti syövällä väestöllä, joiden ruokavalio on hyvin ateroskleroottinen. Tässä on sulle havainnollisesti selitetty tupakkaesimerkin avulla, miksi näin on:

http://www.puhdasruoka.fi/topic/613-reijo-laatikainen-pronutritionistnet/#entry10456

http://en.wikipedia.org/wiki/Cholesterol#Biosynthesis

Ravinnon kolesterolin vaikutus veren kolesteroliin on todella merkittävä, jos taustalla ei ole korkeakolesterolista ruokavaliota. Katso tuota postaamaani kuvaajaa. Jossain 100-300mg kohdalla vaikutus vähenee huomattavasti.

En minä kiistä tuon palautesilmukan olemassaoloa. Se ei millään tavalla kumoa minun pointtiani.

Kyllä minä linkkailen. Monilla on varmasti avoimempi mieli uusien asioiden oppimiselle. Sinä olet päättänyt, että munien kolesteroli ei voi vaikuttaa mitenkään, ja sillä selvä.

Tuo Iltalehdenkin uutisoima Spencen paperikin tuli juuri ulos, joten kovin vanha juttu se ei ole. :)

Tuossa linkittämässäsi abstraktissa on kyse juuri siitä ongelmasta, että näyttöä on vaikea saada esille epidemiologisessa tutkimuksessa länsimaisella epäterveellisesti syövällä väestöllä, joiden ruokavalio on hyvin ateroskleroottinen. Tässä on sulle havainnollisesti selitetty tupakkaesimerkin avulla, miksi näin on:

http://www.puhdasruoka.fi/topic/613-reijo-laatikainen-pronutritionistnet/#entry10456

Ok, uskon tuon wikipediapätkän, en ala kiistelemään siitä.

Joo varmaan ravinnon vaikutus on tuollainen tuollaisella populaatiolla, mutta lähtisin mieluummin uskomaan länsimaisella väestöpohjalla tehtyä dataa. Muun muassa senkin takia, että puhtaasti ravinnon energiamäärä vaikuttaa kolesterolitasoihin, jolloin ajattelisin että tuo palautesilmukka tulee tärkeämmäksi elimistön pyrkiessä säilyttämään homeostaasin. Tuosta vanhasta tutkimuksesta ei tainnu näkyä missään paljonko kaloreita tuli vedettyä nassuun? Kuitenkin siitä löytyi kohta, jossa kalorien määrä korreloi positiivisesti kolesterolitasojen kanssa.

En minä ole sanonut, ettei munien kolesteroli voi vaikuttaa, särähtää vain korvaan tuollainen demonisointi. Liika on aina liikaa ihan varmasti. Onhan verensokerin säätelyynkin palautesilmukka, mutta ei siinäkään riitä kapasiteetti kaikkea korjaamaan :)
Olen avoin uudelle, mutta ei tosiaan kiinnosta mennä toista foorumia selailemaan mitä siellä sanotaan. Pistä tänne asias ja linkkis, jos on laitettavaa.

Olen kuitenkin vakaasti sitä mieltä, että normaalille ihmiselle 4 kananmunaa päivässä ei tee mitään. Ja voihan ne tasot käydä vaikka mittauttamassa, jos epäilyttää.

Tasot vaikka olisi alhaisetkin, niin se ei vielä kuitenkaan takaa munien haitattomuutta. Ravinnon kolesteroli lisää selvästi LDL:n hapettumista ja muuttaa aterianjälkeistä lipoproteiinivastetta, kuten aiemmissa linkeissä oli osoitettu.

Nutria linkkasi http://en.wikipedia.org/wiki/Cholesterol#Biosynthesis jonka mukaan "About 20–25% of total daily cholesterol production occurs in the liver; other sites of higher synthesis rates include the intestines, adrenal glands, and reproductive organs."

En ymmärrä mikä pointti tuolla on. Olennaista on se, paljonko kolesterolista on elimistön itsensä tuottamaa, eikä se, miten suuresta osasta tätä elimistön tuotantoa vastaa maksa.

Vai onko kyse siitä, että maksa ja vain maksa säätelee kolesterolin tuotantoaan ravinnon kolesterolin mukaan? Ei kai siitä, että maksa toimii noin, voi päätellä sitä, onko samanlaista säätelyä muissa elimissä?

...tästä mitään ymmärrä, palaan 5. asteen polynomien Galois'n kuntien pariin että pääsen mukavuusalueelle...

Nutria linkkasi http://en.wikipedia.org/wiki/Cholesterol#Biosynthesis jonka mukaan "About 20–25% of total daily cholesterol production occurs in the liver; other sites of higher synthesis rates include the intestines, adrenal glands, and reproductive organs."

En ymmärrä mikä pointti tuolla on. Olennaista on se, paljonko kolesterolista on elimistön itsensä tuottamaa, eikä se, miten suuresta osasta tätä elimistön tuotantoa vastaa maksa.

Vai onko kyse siitä, että maksa ja vain maksa säätelee kolesterolin tuotantoaan ravinnon kolesterolin mukaan? Ei kai siitä, että maksa toimii noin, voi päätellä sitä, onko samanlaista säätelyä muissa elimissä?

...tästä mitään ymmärrä, palaan 5. asteen polynomien Galois'n kuntien pariin että pääsen mukavuusalueelle...

Joo näin on, maksa on ainut paikka, jossa ravinnon kolesteroli inhiboi synteesiä.

Nutria, ketään ei kiinnosta tuo puhdasruoka.mikäolikaan. Laita tänne tutkimuksia missä tollasta dataa on niin ruoditaan yhdessä. Paletaanillakin varmasti olisi hyviä mielipiteitä niistä.

Niille, joita ketuttaa se ainainen keltuaisen erottelu valkuaisesta ;)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Luin ja googlasin. Olen silti epätietoinen. Paljon tieteellisiä termejä, eikä liene kohtuullista olettaa, että keskiverto lukija edes täällä omaa valmiudet / ajan perehtyä aiheeseen.

Kysynkin teiltä asiantuntevat: onko kananmunien syönti vältettävä / kiistanalainen / suotava asia?

Ruokavalio on minulle tärkeä asia. Kananmunat miellyttävät, koska saan niistä myös rasvaa, jonka saanti muutoin ruoasta on minulla hieman haastavaa. Muu tulee pääasiassa puuroon lisättävästä kylmäpuristetusta rypsiöljystä.

Juttua tyydyttyneestä rasvasta, hiilihydraateista, diabeteksesta ja lihavuudesta. Käytännössä puolustuspuhe tyydyttyneiden rasvojen puolesta. Osissa 3-5 alkaa olla fysiologiaa vähän enemmän. Mielenkiintoista olisi saada asiaan vihkiytyneltä kommenttia jos kukaan jaksaa edes muutamaa osaa katsoa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eikös näitä ole youtube pullollaan? Joku palkintohan tuolle jäbälle pitäs myöntää, kun ihan tuosta vaan paiskasi lipidihypoteesin romukoppaan. :wtf: Odotan Paletaania paikalle...

Suositut

Back
Ylös Bottom