no totta helevetissä!
Tietysti kannattaa kyykätä, varsinkin jos sulle on voima tärkeempää kuin massa. Tämä siksi, että kyykyssä (ja esim. maastanostossa, rinnallevedossa ja etukyykyssä) kehittyy (paremmin kuin laitteissa) ns. tukilihakset, hermotus ja tasapaino. Lisäksi vapailla painoilla, eli myös kyykyssä, on vapaampi eli paremmin kunkin kropalle sopiva liikerata, laitteissa liikerata on aina vähän rajatumpi.
Jos/kun oot aloittelija jalkareenin ja kyykyn suhteen, niin mun mielestä kannattaisi ehkä aloittaa semmosella levellä asennolla, voimanostotyyliin. Siinä pysyy helpommin polvet paikoillaan, eivät lähde eteenpäin, eivätkä siten vaurioidu niin helposti kuin kapeemmassa asennossa. Näin ainakin mun kokemuksen mukaan. Kun tottuu kyykkäämään, niin välillä voi tehdä kapeemmalla ja välillä leveemmällä asennolla, mikä parhaiten sopii.
Ja mitä sitten jos perse kasvaa (vaikka en mä mitään semmosta vaikutusta oo kyykyllä huomannu)? Kehittää samaa tahtia etu- ja takareisiä ja kropan muitakin lihaksia, niin ei se pakaralihasten kasvamisen sen kummemmin näy. Urbaanilegendaa koko "perseen kasvaminen kyykkäämällä" mun mielestä.
Ainiin, muista myös tasapainoisen kehityksen ja vaihtelun vuoksi muut huippuluokan jalkareeniliikkeet, esim. maastanosto, sama suorin jaloin, hyvää huomenta, rinnalleveto ja jossain välissä vaikka prässiä ja muitakin laitteita sekaan.