Kuningasliike Vai Ei?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
57
Tere! Olen aloitteleva punttiukko ja kysyisin teiltä konkareilta että kannattaako vääntää kyykkyä vai voiko jalat treenata ihan yhtä hyvin muilla systeemeillä. Jokku sanoo kyykystä että se on ihan kunkkuliike ja jotku meinaa ettei se nyt niin välttämätön, että perse siinä vaan kasvaa (sano yks jöyssi, heh, heh). Oma tavoitteeni epämääräisesti sanottuna on enemmänkin voiman ja siinä sivussa lihasmassan lisääminen (nimenomaan tässä järjestyksessä)...:D

Shut up and squat!

On se kuningasliike. Kun tekee pohjaan saakka niin saa hamsteritkin kyytiä.

Reidet saa kasvatettua ihan samalla lailla myös prässillä ja hakilla. Lihas kun ei tiedä onko sitä kuormitettu kunigasliikkeellä vai jollain muulla liikkeellä. Lihas vain supistuu... :hmmm:

En oikein osaa sanoa tuosta kuningasliikkeestä, mutta tehokas liikehän kyykky ehdottomasti on. Ainut etu prässissä on ainakin minulla se että siinä uskaltaa tehdä suhteessa isommilla painoilla (ja laskea syvempään), koska ainakin itselläni kyykkytekniikka on vielä sillä asteella että tuntuu että jos kasaa painoa semmosen määrän että sillä jonkun kolmosen sais tehtyä, että alaselkä sanoo sopimuksen irti ja sitten kuuluu rumpsista. Mutta kyykky oikealla tekniikalla suoritettuna ja puhtaasti tehtynä on ehdottoman tehokas liike, mutta tuskin se absoluuttisen ainut tie isoihin reisiin on.

Joku ehkä yllättyisi tästä kommentista ainakin minulta kuultuna, mutta mikään liike ei ole välttämätön - ei kyykkykään. Homma vain usein on niin, että tulosta tulee todella hyvin kun tehdään syvää ja intensiivistä kyykkyä, ja toisaalta jalat joillakin pienenevät hetkellisesti kun kyykky otetaan ohjelmasta pois.

Itselläni ei ole tällä hetkellä armeijassa muita jalkatreenivaihtoehtoja kuin kyykky ja etukyykky. Viikonloppuisin saatan siviilisalilla tehdä vaihtelun vuoksi prässiä, mutta lähinnä kierrätän noita kolmea maanmainiota liikettä: kyykky, jalkaprässi ja etukyykky.

P.S: aina silloin tällöin hack-kyykkykin on oikein "mukava" liike reisien käristämiseksi.

Kyyykky on Helvetin hyvä liike, MUTTA minun mielestä ei käy kaikille. kannattaa kuulostella omaa kehoa ja eritoten polvia. Kyykyssä ainakin itte tein alkuun sen virheen että liikaa painoa ja liikaa kyykkäämistä joten polvet ei oikeen tykänny ja nykyään isoilla painoilla tehdessä pistää hieman polveen ja rutina kuuluu. Tää ei haittaa millään lailla jokapäiväistä elämää eikä treenaamistakaan, mutta silti...
Kyykyn voi minun mielestä korvata ainakin silloin tällöin prässillä ja hackillä.

Jos todellista estettä ei ole kyykylle, sillä saa helpoiten voimaa ja kokoa reisiin. Kyykätäkkin voi eri tyyleillä, aivan pohjaan tai sitten ns. kisasyvyydestä. Minusta pohjaan asti sopii paremmin bodaukseen, välillä voi tietysti ottaa isommilla painoilla ja leveemmällä stanssilla kisakyykkyjä vaihtelun vuoksi.

Jo on hiukankin selän kanssa ongelmia tai on "notkoselkä" kannataa jättää kyykyn teko vähemmälle, koska se rasittaa alaselkää aika paljon. Itse en nykyisin tee kyykkyä ollenkaan. Hyvin on prässi ja Hack toiminut korvaavina liikkeinä..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos olet aloitteleva, niin suosittelen lämpimästi että aloitat kyykkämään vaikka se maistuukin paskalle, koska siinä saat nopeasti kehitystä jaloille ja samalla opit tekniikan heti aluksi, sillä myöhemmin sen opiminen onkin vaikeampaa.

:urjo: Mutta kannattaa!

Kyykky on koko keholle hemmetin hyvä liike, joka kehittää paljon muutakin kuin pelkkiä jalkoja. Pitää vain pitää huolen siitä, että se tehdään kunnon tekniikalla tarpeeksi syvään, viemättä polvia liikaa eteen ja pyöristämättä alaselkää ala-asennossa.

Ei ole mitään järkeä kasata jumalattomasti romua tankoon jos ei kykene tekemään liikettä kunnolla. Eli hitaasti hyvä tulee...

Vähän offtopic mut helvetti että salilla näkee aina hyviä tyylejä kyykätä. Ehkä parhaimpia on tämä pompautus-tyyli jossa mennään helvetin nopeasti ala-asentoon ja pomautetaan sieltä ylös. Heipparallaa terveet polvet.
Prässissä myös tekee kipeetä kattoa kun monet ylä-asennossa taivuttaa polven ns. lukkoon. auch!

no totta helevetissä!

Tietysti kannattaa kyykätä, varsinkin jos sulle on voima tärkeempää kuin massa. Tämä siksi, että kyykyssä (ja esim. maastanostossa, rinnallevedossa ja etukyykyssä) kehittyy (paremmin kuin laitteissa) ns. tukilihakset, hermotus ja tasapaino. Lisäksi vapailla painoilla, eli myös kyykyssä, on vapaampi eli paremmin kunkin kropalle sopiva liikerata, laitteissa liikerata on aina vähän rajatumpi.

Jos/kun oot aloittelija jalkareenin ja kyykyn suhteen, niin mun mielestä kannattaisi ehkä aloittaa semmosella levellä asennolla, voimanostotyyliin. Siinä pysyy helpommin polvet paikoillaan, eivät lähde eteenpäin, eivätkä siten vaurioidu niin helposti kuin kapeemmassa asennossa. Näin ainakin mun kokemuksen mukaan. Kun tottuu kyykkäämään, niin välillä voi tehdä kapeemmalla ja välillä leveemmällä asennolla, mikä parhaiten sopii.

Ja mitä sitten jos perse kasvaa (vaikka en mä mitään semmosta vaikutusta oo kyykyllä huomannu)? Kehittää samaa tahtia etu- ja takareisiä ja kropan muitakin lihaksia, niin ei se pakaralihasten kasvamisen sen kummemmin näy. Urbaanilegendaa koko "perseen kasvaminen kyykkäämällä" mun mielestä.

Ainiin, muista myös tasapainoisen kehityksen ja vaihtelun vuoksi muut huippuluokan jalkareeniliikkeet, esim. maastanosto, sama suorin jaloin, hyvää huomenta, rinnalleveto ja jossain välissä vaikka prässiä ja muitakin laitteita sekaan.

Kyykky ei ole välttämätön liike, mutta ehdottomasti paras. Jos haet voimaa, niin kyykkääminen ois enemmän, kuin suositeltavaa.

Re: no totta helevetissä!

Originally posted by Iivili
Urbaanilegendaa koko "perseen kasvaminen kyykkäämällä" mun mielestä.

No enpä menisi noin sanomaan, itselläni tuo kuuluisa 3 kk jenkkibulkki (jossa jalkatreeni oli: 1. Syvä sumokyykky 1 x 20
2. Suorin jaloin maastaveto 1 x 15 3. Pohkeet seisten 1 x 20 ), kasvatti lähes pelkästään persettä alakropan kohdalta. Sitä ennen oli sellainen sopusuhtainen symmetria reisien ja pakaroiden välillä, nykyisin perse työntyy varmaan 15 senttiä taaemmaksi kuin reidet kun sivusta katsoo. Eli nyt teen varmasti aina ennen kyykkyä etukäteisväsytykset etureisille.

Aika yksillöllistä tuo perseen kasvaminen kyykyn seurauksena. Jos on sellaiset geenit, että se perse kasvaa, niin kyllä se kasvaa sillä prässilläkin. Jos kyykky tehdään leveällä voimanostoasennolla ja istumalla taaksepäin, niin se voima lähtee juuri sieltä pakaroista ja takareisistä. Polvetkin pysyy paremmin kurissa, eivätkä lähde eteenpäin, kun istutaan taakse, eikä alas.
Alaselkää kannattaa vahvistaa hyvää huomenta-liikkeellä, jos se selkä on se heikko lenkki.
Tässä hyvä linkki siitä kuinka voimanostokyykky tehdään oikein : kyykky

mä kuulin villin huhun että naiset tykkää isoista perseistä?? onks totta:confused:

jos on nii lähen heti kyykkään sumotyylillä!!!

Re: Re: no totta helevetissä!

Originally posted by Hulkki
nykyisin perse työntyy varmaan 15 senttiä taaemmaksi kuin reidet kun sivusta katsoo.

Mulla kävi samoin...päätin vaan, että kasvatan takareidet samalle tasalle...Sisu(tm)lla siitä seleviää! :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom