Kuningasliike Vai Ei?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Threadia sivuten:
Uskon ehdottomasti syväkyykyn voimaan mutta minulla siihen siihen liittyy erikoinen ongelma: kun laitan tankoon edes jotain painon näköistä niin aivan yksinkertaisesti en pääse alas saakka. Kyykkyyn meno stoppaa alaselästä jo enne 90 asteen kulmaa, ei minkäänlaista kipua, perse ei yksinkertaisesti suostu menemään alemmas. Helpoimmat selitykset kuten suhteessa aivan liian heikko alaselkä tai liikkuvuuden puute eivät aivan natsaa koska käsittääkseni alaselkää enemmän rasittava liike maastaveto sujuu painooni nähden jopa puhtaasti ja hyvin. Lisäksi kaiken maailman ninjailujen ja muiden höpöilyjen jäljiltä liikkuvuuteni on suht hyvää luokkaa. Jotenkin vain välitykset eivät tunnu sopivan lainkaan kyykkyyn... Pirunmoinen sääli koska tätä nykyä uskon todella vahvasti suurta osaa kehoa rasittavien perusliikkeiden tehoon. Lisäksi olen myös Iivilin samaa mieltä siitä, että kyykyn kaltaiset liikkeet olisivat kaikille tärkeitä juuri tasapainon ja tukilihasten kehittymisen kannalta... Ja erityisen tärkeää kaltaiselleni istumatyöntekijälle :wall:

Vähän :offtopic: mutta onko liikaa reeniä jaloille jos otan kyykyn, prässin ja hack-kyykyn samana päivänä? Hack-kyykkyn otan tosin aika kevyillä painoilla lopuksi...

littledragon67 sanoi:
Threadia sivuten:
Uskon ehdottomasti syväkyykyn voimaan mutta minulla siihen siihen liittyy erikoinen ongelma: kun laitan tankoon edes jotain painon näköistä niin aivan yksinkertaisesti en pääse alas saakka. Kyykkyyn meno stoppaa alaselästä jo enne 90 asteen kulmaa, ei minkäänlaista kipua, perse ei yksinkertaisesti suostu menemään alemmas. Helpoimmat selitykset kuten suhteessa aivan liian heikko alaselkä tai liikkuvuuden puute eivät aivan natsaa koska käsittääkseni alaselkää enemmän rasittava liike maastaveto sujuu painooni nähden jopa puhtaasti ja hyvin. Lisäksi kaiken maailman ninjailujen ja muiden höpöilyjen jäljiltä liikkuvuuteni on suht hyvää luokkaa. Jotenkin vain välitykset eivät tunnu sopivan lainkaan kyykkyyn... Pirunmoinen sääli koska tätä nykyä uskon todella vahvasti suurta osaa kehoa rasittavien perusliikkeiden tehoon. Lisäksi olen myös Iivilin samaa mieltä siitä, että kyykyn kaltaiset liikkeet olisivat kaikille tärkeitä juuri tasapainon ja tukilihasten kehittymisen kannalta... Ja erityisen tärkeää kaltaiselleni istumatyöntekijälle :wall:

Tuntuu muuten meikäläisellä olevan sama ongelma... Hassua sillä toi mave tosiaan sujuu ja kamppailulajien ja niitä ennen harrastetun telinevoimistelun jäljiltä liikkuvuus ei oo ollu ongelma...
Ehkei nyt sentään noin aikaisin kun sulla, mutta stoppaa kuitenkin.

No ei tässä kai auta itkut. Kyykkäämistä jatketaan kuitenkin, niin alas kun menee :)

Jortsu sanoi:

:offtopic: Julle... valottakaa tyhmempää (minua) hieman mistä toi julle-nimitys tulee? Ei oikein sovi mun korvaan... ;)

Lisäksi itseäni arveluttaa kun porukka puhuu scott-penkistä... Olen aina luullut että scott=valmistaja? Eikös virallinen nimi kyseiselle penkille ole preacher...? Sillä nimellä amerikoissa kyseinen penkki kulkee.

Tämä siis offtopiccia mutta tuli nyt kysyttyä. :)

Frodo sanoi:
Mitäs helvettiä, eeehä hyväähuomenta liity jalkoihin juurikaan. :D
Ai ei? Ajatellaanpa asiaa laajemmin. Moni on varmaan samaa mieltä, jos sanon, että kyykyn ja maastanston eri variaatiot ovat parhaita ja tehokkaimpia jalkareeniliikkeitä. Moni varmaan myös tietää sen tosiasian, että alaselän ja vatsan lihakset ovat tärkeässä osassa noissa liikkeissä ja siinä paljonko niissä pystyy rautaa liikuttamaan turvallisesti. Tuskin paljon tulee vastaväitteitä siitäkään, jos sanon, että sarjapainojen koko korreloi huomattavan paljon lihaksen kokoon (hermotus vaikuttaa tietenkin pirusti, kun puhutaan voimasta, mutta niin vaikuttaa lihaksen poikkipinta-alakin eli koko). Kääntäen: jotta kasvaisi, pitää sarjapainojen nousta, pitää reenata progressiivisesti.

Kaikesta em. taas voidaan vetää johtopäätös, että jotta reenaisi tehokkaasti reisiään, on hyvä tehdä jonkinlaista kyykkyä ja/tai maastanostoa progressiivisesti. Kun muistetaan, kuinka tärkeässä roolissa alaselän lihakset ovat em. isoissa liikkeissä, tullaankin julleen eli hyvää huomenta liikkeeseen. Se vahvistaa pirun hyvin alaselän lihaksia (ja ottaa siinä sivussa kohtalaisesti takareisiinkin), joten on päivänselvää, että se auttaa sitä kautta myös suurempiin sarjapainoihin esim. kyykyssä ja sitä kautta suurempiin reisilihaksiin. Joten väittäisin kyllä, että julle liittyy erittäin paljonkin jalkoihin, ihan yhtä paljon, kuin jokaisen selkä on kiinni jaloissa. :D

Pitkä selostus, mutta jospa pointti tuli selväksi. :)

Proteos sanoi:
:offtopic: Julle... valottakaa tyhmempää (minua) hieman mistä toi julle-nimitys tulee? Ei oikein sovi mun korvaan... ;)

Lisäksi itseäni arveluttaa kun porukka puhuu scott-penkistä... Olen aina luullut että scott=valmistaja?

Larry Scottin mukaanhan se on nimetty. Tykkäsi aikanaan (ja varmaan vieläkin) sellaista penkkiä käyttää ja kohtalaisen hyvällä menestykselläkin.

Dopey sanoi:
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen: jos tavoitteet on vaan lihasmassapuolella niin kyykky ei ole mitenkään välttämätön liike. Prässillä ja hackillä saa varmaan yhtä hyvät lihat reisiin ilman lantion ja perseen kasvua.

Sen sijaan jos haluat rutosti styrkkaa jota pystyt käyttämään myös in-real-life, kyykky eri variaatioinaan on kurko.

Tää on kyllä niin totta.

Kyllä mä näkisin, että jos on jätkä, joka tekee vaan penkkiä, ja jätkä, joka tekee vaan (syvä)kyykkyä, niin kyllä se kyykkääjä on kovempi muuttomies. Tätä ei voi tietenkään yleistää, mutta mä itse koen, että kyykyssä on paljon tällaisia "välillisiä" efektejä: Vaatii paljon keskittymistä, joten kehittää henkistä kovuutta, kehittää tasapainoa, kehittää keskushermostoa kokonaisvaltaisesti, notkistaa (mä väitän, että useimmat liian 'kankeat' kyykkääjät eivät vain jaksa nöyrtyä puoleksi vuodeksi superkevyiden painojen ääreen), stimuloi aineenvaihduntaa. Emmä näistä faktana tiedä mitään, mutta itse haluan kyykätä juuri siksi, että se on niin vittumainen liike.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eiks kyykyn avulla saa muuten kans ponnistusvoimaa lisää? Ajattelin et jos tekis sellasilla painoilla että pystyy tekee hyvällä tekniikalla räjähtäviä nostoja, miltäs kuullostaa?? Ja ilmeisesti myös ihan alas asti mennään ettei mitään ihmeen puolikyykkyjä...

Sali missä käyn on kyl aika perseest ku siel ei voi tehdä normaalii kyykkyy vaan joutuu tekee smithis. :wall:

MJ45 sanoi:
Eiks kyykyn avulla saa muuten kans ponnistusvoimaa lisää? Ajattelin et jos tekis sellasilla painoilla että pystyy tekee hyvällä tekniikalla räjähtäviä nostoja, miltäs kuullostaa??

Urheiluruudussa on tullut monta kertaa, kun mäkihyppääjät on salilla. Eli vastaus on varmaankin "Kyllä voi". Vitun vaikealta ja vaaralliselta se loikkiminen mun silmiin näyttää...

Jalkakyykky tarpeellinen?
Otetaan filosofinen vertaus.

Sinulla on 10km lenkki kuljettavana. Voit käyttää joko pyörää tai autoa. Kummallakin pääsee perille, pyörällä perille pääsy vain vie hieman kauemmin.

Ei ole välttämätön, mä tiedän sm-tason kaverin joka ei kyykkää ollenkaan ja sillä on helvetilliset reidet.

a) Ei kyykkää vai ei kyykkää enää?

b) mitä se harrastaa - ylensyötiäkö?

- Niin,kyllä mä jonkilaisen kyykyn siihen ohjelmaani sisällyttäisin. (edit.)

abine sanoi:
Tos hack-kyykys oli vähä häjy kun toi tanko tökki reisiin ja perseeseen ku nosti, että onko väärä tyyli.

Tuosta pääset, kun pistät jokun levyn tai muun kantapäiden alle. Itselläni on ongelmana nyt se, että alaslaskussa tulee tanko ikävästi akillesten päälle, elikäs tanko "raapii" nilkan takapuolta.

littledragon67 sanoi:
Threadia sivuten:
Uskon ehdottomasti syväkyykyn voimaan mutta minulla siihen siihen liittyy erikoinen ongelma: kun laitan tankoon edes jotain painon näköistä niin aivan yksinkertaisesti en pääse alas saakka.

Pääsetkö kyykkyyn ilman painoja? Useissa taistelulajeissa käsitykseni mukaan keskitytään enempi pakaroiden, reiden lähentäjien ja lonkan koukistajien venyttelyyn korkeampien potkujen toivossa. Voisiko olla, että nilkoissa ei ole venyvyyttä?

Sitten tosta jullesta. Voimanostajat ja painonnostajat käyttävät liikettä keskivartalon, perseen ja takareisien vahvistamiseen. Voimanostajat pitävät tota erityisesti kyykyn apuliikkeenä ja kyllä siitä maastavetoonkin on apua. Bodarit eivät käsittääkseni tee tuota liikettä niin paljoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom