SUPERCARB 1kg -40%

Kun liikkuminen muuttuu pakkomielteiseksi..

no enpä minäkään... :( ainoo on että ruokailut sujuu mutta liikuntaa en oo jättänyt.. :( pikkuhiljaa.. tuota terapiaa mietinkin hinnan vuoksi, mutta ehkä mä oon valmis sijoittamaan että saisin pääkopan ja tän jutun kuntoon :) eilen siitä mainitsin jo miekkoselle, se sanoi että ei huono ajatus, senkin mielestä tää on jo häiriintynyttä kun mut löytää aina vaan punttien kimpusta, se vie meijän yhteistä aikaa ja sosiaalistakin elämää.. ja ainaista raejuustojen ja rahkojen roudaamista kotia :D

viiwi: oon varma ja toivon että sulla helpottaa kun pääset ''jakautumaan'' ja saat aikaa pikkuruiselle :)

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Täällä on, Minihiiri, toinen samanlainen ikiliikkuja, jolle vapaapäivät liikunnasta ovat yhtä TUSKAA!! Eli ahdistuksesi on täysin tuttua. Pura siis tänne vaan, jos yhtään helpottaa :) Tuntuu, että ainoa oikea tapa on saada päästä liikkumaan heti aamusta, ja muutenkin arjessa pitää koko ajan vähintään touhuta ja tuuskata jotain. Onneksi itsellä on ruokapuoli jo täysin järjestyksessä valtavien ongelmien jälkeen, mutta mikä sitoisi tämän herhiläisen kengänpaulat hetkeksi toisiinsa - ja vaikka sohvanjalkaan kiinni ;) ?

Heissan, jostain syystä tämä ketju pyörii usein päässäni ja ajattelin omia ajatuksia ja kokemuksia jakaa myös. Entisenä työnarkomaanina, ja aina sata lasissa kaikesta innostuvana (ja sitten helposti uupuvana/ylikuntoon menevänä), ja näitä asioita niin itsessä työstäneenä kuin läheltä seuranneena muutama sananen.

TERAPIASTA:
Ensinnäkin, Minihiiren ajatus hakea apua on erittäin hyvä. TÄRKEINTÄ on vain nyt löytää oikeanlainen terapeutti, joka on erikoistunut tai ainakin oikeasti ymmärtää pakko-oireisuudesta (en sano, että olet pakko-oireinen, mutta sen tyyppistä kuitenkin) jotain. Paras ystäväni oli pahasti pakko-oireinen, ja ensimmäinen terapeutti ei ymmärtänyt asiasta mitään ja vain pahensi tilannetta tietämättään vahvistamalla niitä oireita. Sitten hän löysi toisen, todella ihanan ja pätevän terapeutin, ja pääsi eroon koko elämän vaivanneista ongelmista. Tällainen henkinen duuni vaatii asiakkaalta itseltään tosi paljon työtä, eli harjoituksia kotona. Jokin 5-10 kerran settikin varmaan jo auttaisi eteenpäin, josta saisit työkaluja kotiin mukaasi.

Terapeutti ei siis missään nimessä saa olla vanhan koulukunnan eli psykoanalyysin edustaja! Lapsuuden ja menneiden kaivelu ei auta nyt mitään, vaikka tietysti voi teoriassa olla mielenkiintoista kaivella mistä kaikki saattaa johtua. Mutta päämäärä on nyt muuttaa käytöstä, ei ehkä ymmärtää sitä (varma emme koskaan voi olla mistä joku johtuu). Teidän pitää nyt ennen kaikkea muuttaa käytöstänne, ja jos samalla (kuten käykin) saatte tietoa syistä, se on plussaa, mutta ei päätarkoitus.

Eli terapeutin pitää olla moderni psykologian edustaja, eli kognitiivisen ja käyttäytymisterapian edustaja. Muuten rahasi ja aikasi menevät luultavasti täysin hukkaan. Netistä löydät googlettamalla tämän suuntauksen terapeuteista enemmän tietoa. Missä päin asut?

En suosittele hakeutumista personal trainerille. Vähän sama jos pitkään ja kovaa ryypännyt alkoholisti menisi viiniasiantuntijan luokse, koska haluaa lopettaa ryyppäämisen ja alkaa viinin maistelun... Kyllä te kaikki jo osaatte treenata, ja TIEDÄTTE sisimmässänne miten teidän pitäisi treenata. Te vain teette ihan jotain muuta, koska mielenne huijaa teitä tekemään niin. Mielenne (se päänsisäinen jatkuvasti pälättävä ankara ääni eli ego, ajatukset, yliminä jne.) uskoo vakavissaan mitä se höpöttää, mutta jos pysähdytte ja kuuntelette "sydämen ääntänne" (intuitio, sisäinen ääni, sielu), niin sieltä se totuus tulee, yleensä.

ITSEHOITO:
Onneksi on olemassa hyviä kirjoja "terapoida" itseään myös itse. Yksi maailman parhaimmista kirjoista on tämä, jota suosittelen kaikille tässä ketjussa ongelmistaan kirjoittaneille, ja kaikille muillekin (tämän kirjan pitäisi olla pakollinen koulussa...):

Steven C. Hayes & Spencer Smith: Vapaudu mielesi vallasta ja ala elää. Hyväksymis- ja omistautumisterapian avulla.
Selätä masennus ja henkinen kärsimys * Omistaudu tärkeille asioille elämässäsi * Vapauta itsesi negatiivisesta ajattelusta ja itsesi arvostelusta * Elä arvojesi mukaan

Tuo kirja ei ole mikään self help hörhökirja, vaan perustuu moderniin tutkittuun psykologiaan. (Hassua sinänsä, että siinä on paljon samaa kuin esim. Tollen kirjoissa, tai itämaisissa filosofioissa ym. Ihmisen mieli on samanlainen jokaisessa ajassa ja kulttuurissa.) Se kuitenkin on tarkoitettu käytännön työskentelyyn itseksesi, ja on hyvin hyvin käytännönläheinen ja ratkaisukeskeinen.

Ostakaa tuo kirja. Tehkää ne harjoitukset. Se ei taatusti ole helppoa, koska se vaatii pysähtymistä ja ahdistuksen kohtaamista, uudelleenoppimista. Mutta se voi pelastaa elämänne. Ihan oikeasti. Tämä kirja on sen pakko-oireista parantuneen kaverini terapeutin suosittelema. Kirjan esipuheen ja käännöstyön on tehnyt Jyväskylän yliopiston professori Raimo Lappalainen. Kirjan hinta on mitätön verrattuna siihen, mitä voitte sen avulla saavuttaa. Ihmisen mieli on mielenkiintoinen, ja toimii tietyllä logiikalla. Voin luvata, että teillä on kaikki mahdollisuudet muuttua, jos vain HALUATTE.

MITÄ MUUTOS VAATII?
1) Tunnusta tosiasiat
Vähän samaan tapaan kuin AA:ssa, ensin on tunnustettava tosiasiat, ilman (niitä tavallisia mielen) selityksiä ja tekosyitä. "MInulla on ongelma, todellinen ongelma". Jos mikään pienikään osa teistä ei myönnä tätä, seuraa siitä ongelmia. Muutos ei onnistu.
2) Motivaatio. Muutos ei tapahdu ilman todellista halua. Mikään maailman terapeutti, traineri, kirja tai terapia ei pysty tekemään muutosta puolestanne. Teidän on haluttava sitä, ja uskottava siihen. Oletko valmis? Se ei ole helppoa, nopeaa eikä aina kivaakaan. Mutta haluatko muutoksen elämääsi?
3) Sitkeys ja tahdonvoima
Homma ei taatusti ole helppo. Kaikki tämäntyyppiset oireilut ja addiktiot johtuvat yleensä ahdistuksen ja tunteiden torjumisesta ja välttelystä. Ainoa tapa parantua on pysähtyä ja kohdata, myöntää, tunnistaa, tuntea ne tunteet: ahdistus, pelko, häpeä, epätäydellisyys, ihmisyys. Ainoa tapa päästä pelosta eroon on kohdata ne pelot. Altistaa itsensä.

Meistä monet ovat niitä "kympin tyttöjä", perfektionisteja, suorittajia. Kuvittelemme, uskomme ja jopa vaadimme tietynlaista yli-inhimillisyyttä itsestämme. "Minä jaksan mitä vain". "Minun pitää jaksaa tämäkin". "Kykenen mihin vain". "Kyllähän muutkin (mikä ei pidä paikkansa)".

VAPAUDU PERFEKTIONISMISTA
Jos englanti sujuu, suosittelen ehdottomasti tätä kirjaa. Se sai minut ymmärtämään oman perfektionismini mekanismit ja logiikan (ja sen etten ole ainut, perfektionismi on itse asiassa yllättävän yleistä), ja auttoi pääsemään siitä eroon. Todella tärkeä kirja minun elämässäni. Kirjoittaja on psykologi, joka on ns. "onnellisuustutkija", ja kärsinyt itsekin perfektionismista. Tässä pohditaan myös arvoja, ajankäyttöä ym. Sopii oikein hyvin tähän liikunta-addiktionkin käsittelyyn (kirjoittaja itse treenasi tennistä ihan tosissaan):

Tal Ben-Shahar: PURSUIT OF PERFECT.

Saa pokkarina tosi halvalla esim. eBaysta tai Amazonista. Tuosta on myös ns. harjoituskirja, olkaa tarkkana että ette osta sitä (ainakaan ainoastaan).

Suosittelen myös hänen suomennettua kirjaansa, tästä ehkä oikeastaan voisitte aloittaa, helpompi kuin tuo Vapaudu mielesi vallasta:
Tal Ben-Shahar: ONNELLISEMMAKSI: MERKITYSTÄ, MIELIHYVÄÄ JA KESTÄVÄÄ ONNEA ETSIMÄSSÄ

Löytyy kirjastoistakin varmaan aika hyvin.

Mutta jos lähdette muutoksen tielle, lopputuloksena teillekin on tulossa sisäisestä julmasta kriitikosta vapaa, helpompi, kevyempi ja iloisempi, todellistenne arvojenne mukainen elämä. Se on sen arvoista. Uskokaa pois. Tiedän mistä puhun, koska olen itse "parantunut" perfektionimista. En kokonaan, heh, mutta hyvin pitkälle. Itselleen voi välillä nauraakin, hyväntahtoisesti. Kun tunnistaa sen mielen höpötyksen... "Jaahas, taas se perfektionistin jämä siellä päässä yrittää selitellä jotain ihan tuubaa, heh..."

Mielessä olisi juttua vaikka kuinka paljon (näitä asioita vuosia vakavan burnoutin jälkeen tutkineena, lukeneena, pohtineena ja tärkeintä: oivaltaneena), mutta tässä tällä kertaa. Toivottavasti tästä oli jotain apua. Tosiaan, suosittelen aloittamaan vaikka noista kirjoista. Ei tarvii montaa treeniä jättää väliin, kun olette jo lukeneet ne ;).

PS. vielä tuohon personal trainer -asiaan. Jos olette kovin auktoriteettiuskoisia (minä en todellakaan ole), ja löydätte fiksun, myös psyykkistä puolta ymmärtävän trainerin, joka tekisi teille oikeasti sopivan (ei liian raskaan) ohjelman, niin mikäs siinä. Siis jos sitten tiedätte myös tottelevanne sitä traineria ja ohjelmaa...? Minä nimittäin epäilen, että se ei liikunta-addiktilta onnistu, vaan pikku hiljaa sitä lisäillään "ihan vaan pikkasen omaa ohjelmaa päälle, kun tuo tuntuu niin vähältä"... . "Vielä yksi", kuten alkoholisti sanoo...

Juu ahdistusta ilmassa heti jossei aamusta pääse liikkumaan, usein ehkä pelkään että sitten syön sen tilalla ja jos on useampikin vapaapäivä esimerkiks flunssasena niin silloin mässäily lähtee usein lapasesta :rolleyes:

Kiitos uskomattomasta vastauksesta bonymoronie! Uskon itse että tuo pt homma voi olla justiinsa noin, kun minulle tehtiin vuosia takaperin salilla ohjelma, noudatin sitä pilkuntarkasti joo mutta sen lisäks liikuin kuitenkin ihan älyttömästi muuten, lisää salia ja jumppia yms.. Ei se ehkä itsellä toimisi, pitäs saada vaan tää liikkuminen muutettua stressiä poistavaks eikä niin että tää stressaa ihan hemmetisti. On koko ajan jotenki ahistunu ja tukala olo :( tänään taas syöminen tuntunu vaikeelta, maistuu puulta eikä tee mieli mutta nälkä on, joten oon syönyt isot annokset väkisin. Pelkään että kohta suhde ruokaan mUuttuu anorektiseks ja vikahs jossei saa helpotusta tähän..

Asun vantaalla, onkohan tuommoinen terapeutti missäpäin joka kaveriasi hoiti? :) katselin netistä juurikin syömis-ongelmaan perehtyneitä terapeutteja ja ravintoneubojia, sekin vois jo auttaa. Olisihan mulla työkavereinakin tietenkin hoitoalan henkilöstöä mutta en mä niille mitään puhu.. :face:

Taidan atsella tuota kirja kun kirjakaupassa käyn tai tilaan sitä.

Tiedän että ongelmani on se etten osaa olla liikkumatta, lepääminen on täysin vierasta enkä tunnu sallivan sitä itelleni. Miksi? En tiedä, ehkä yritän ahkera, ihankun se ketään kiinnostaisi. Samalla syöminen on vähänlaista ja ehkä jopa ortorektista, pinttyneet ruuat, harvoin vaihtelua ja huono omatunto jos otankin lisää tai jotain muuta kun olin suunnitellut. Ehkä tää on lähtösin mun kenkkuilevasta ärtyneestä suolistosta kun en aina uskalla syödä mitä huvittaa. Samoin hiilarit on joskus mörköjä, oon tosi ylpee jos ravintolassa en tapani mukaan vaihta ranskiksii tai pottuja muussa muodossa kasviksiin.. Se jo saavutus. Pelkään jotenkin et kontrolli katoaa. Vaikka tekis mieli ottaa leffailta itteni kanssa, hakee namuja ja sipsiä mä en koe että se on terveellistävaikka hyvää tekis ja muutki ihmiset niin tekee, minä myös tein ennen ja söin kaikkea, kaikkea ihan ilman mitään omantunnontuskia.

Perfektionismin oireita tiedän, pitää olla hyvä ja haluun tehä kaikki täysii. Silti mä en oo saanu itestäni selkoo miks mä en uskalla päästää tästä irti. Kai tää on niin turvallista? Ei todellakaan ole mut niin kai mä itelleni uskottelen.

Ens viikolle tavotteena on pyrkiä pitää edes kaks vapaapäivää koska joka päivä on töitä tiedossa ja öisin. Sekin jo rasittaa ja en haluu että elimistö tai pumppu sanoo sopimuksensa irti :(

BonyMoronien kirjoihin täytyykin tutustua! Kiitos vinkeistä! Se terapeutti, jolla itse kävin vuoden verran oli just kognitiivisen psykoterapian edustaja, mutta mulle kävi niin, että henkilö ei ollut mulle oikea. Hän piti mun tilannetta ihanteellisena - liikuinhan aktiivisesti joka päivä - ja ainoa ongelma oli mun ajatusmaailmassa. Mä tietysti nappasin sen puheesta tuon, että mun liikunnan määrässä ei ole mitään vikaa, ja jatkoin samaa menoa odottaen, koska lääkkeet alkaisivat tepsiä pakonomaiseen ajatteluuni. Mutta eihän se niin toimi, että lääkkeet hoitavat ajatustyön mun puolesta. Lopulta lopetin lääkkeet ja tämän terapeutin tapaamisen.

Mäkin olen perfektionisti henkee ja vereen, aina ollut "kympin tyttö", joten sen puolesta ei ihmetytä yhtään, että kärsin tällaisesta ongelmasta. Minkäänlainen itsensä "vähällä päästäminen" ei ole tullut kuuloonkaan ainakaan tällä saralla. Yliopistoaikana saatoin välillä ottaa rennosti opiskelujen kanssa, kun samalla kontrolloin kaikkea muuta tekemistäni. Esim. opiskeluriennot juomisineen on varmaan yhden käden sormilla laskettavissa, kun bileilta kokonaisuutena soti niin paljon mun arkea vastaan: alkoholia, josta saa liikaa kaloreita + sipsejä ym. joita tulee syöneeksi juovuksissa, myös liikaa kaloreita + krapula, joka estää seuraavan aamun tehokkaan treenaamisen = mahdotonta mun pääkopalle. Kun on liian kauan tottunut tähän menoon ja sisäistänyt sen osaksi minuutta, on ihan älyttömän hankalaa päästää irti. Tämä tuntuu turvalliselta, kuten Minihiiri sanoi, ja kaikki tästä poikkeava pelottaa.

Mä olen just niin auktoriteettihakuinen, että voisin koittaa hyvin PT:n palkkaamista. Mun auktoriteettiusko menee kyllä niin pitkälle ja täysin maalaisjärjen ulkopuolelle, että jos PT:n laatimassa ohjelmassa lukisi "1h juoksulenkki", niin tekisin sen vaikka olisi pää kainalossa.

Neljä vuotta sitten onnistuin pitämään kauden, jolloin vähensin liikuntaa radikaalisti - pidin kuukauden tauon kaikesta kävelyä ja arkipyöräilyä raskaammasta. Tällöin keskustelin asiasta myös äitini ja mieheni kanssa, jotka olivat mun henkisenä tukena. Muistan, miten vapauttavaa oli herätä ensimmäisenä aamuna, kun ei ollut pakko lähteä salille tms. Tuntui siltä kuin ihan uusi maailma olisi auennut. Parin viikon jälkeen ahdistus kuitenkin kasvoi ja kasvoi, ja kun kuukausi tuli täyteen, palasin suoraan vanhaan. Valehtelin jopa miehelleni, että pidän kaksi lepopäivää viikossa, vaikka oikeasti tein treenin salaa esim. ennen töihin menoa. :jahas: Pari kertaa on myös ollut ylikunnon oireita, jolloin lääkäri on määrännyt totaalilepoa pariksi viikoksi. Noina viikkoina en ole halunnut, että tauko koskaan loppuisi, ja parin viikon jälkeen on ollut aina sellainen olo, että jahas, kahle on palannut jalkaan, pakko jatkaa liikkumista taas.

SAI-RAS-TA!!!

Raskaus ja sitä edeltänyt pitkä yritysaika sai onneksi mun ruokapuolen kuntoon, kun ymmärsin, että on syötävä monipuolisesti. Mä olin just tuollainen ennen, että vaihdoin ravintolassa ranskikset, riisin tai perunat kasviksiin, vaikka kuinka olisi mieli tehnyt niitä. Nyt olen hyvällä omalla tunnolla käynyt välillä miehen kanssa esim. hyvässä hampurilaisravintolassa ja syönyt pulled pork burgerit ranskiksineen päivineen. Ja voi että, olen nauttinut niistä ruuista eikä ole tullut tippaakaan huonoa omaatuntoa. Tosin, en usko, että olisin näin rento syömisten suhteen, jos en urheilisi ihan hulluna. :face: Tällä viikolla tulikin taas liikuttua enemmän kuin koskaan, kun on sellainen olo, että täytyy nyt ottaa kaikki irti vielä, kun pääsen yksin rauhassa tekemään. :(

Huoh kuulostaa liian tutulta :( miten sulla lääkäri on todennut ylikunnon? Välillä ä toivon, kamalaa eisais sanoa, että tulis kipeeks eikä pystyis liikkuu ja ois pakko levätä. Kun joku muu käskee niin sitä vastaan ainaki taistelee. Mun mies pisti revähdyksen jälkkee mulle parin viikon salikiellon, no huijasin etten ole käynyt mutta punttailinhan mä kipeenä ja paljon kun se ei olu kotona. :face: ihan hävettää. Lomalla oli ihanaa kun ei tarvinnu ite huolehtii mistään ja se suorastaa tilas mulle ruuat ja laitto syömää perunamuussia,mranskalaisia, aamupalalla paahtoleipää yms. Mutta sanoi että ei ala aikuista vahtimaan se pitää tehtdä ite..
Tuntus hyvältä jos ei olis pakonomasta tunnetta. Ei mulle riitä touhuks esim siivoominen, e todella se menee vasta alkulämpönä. Nyt huomasin että mä en oikeestaan edes hikoile vaikka ulkona makais auringossa, siispä ei oo hyvin pullat uunissa. Jos lenuriin mneis sais varmasti sairaslomaa mut en mä halua (okei salaa haluisin) koska senkin luppoajan käyttäisin ehkä liikkumiseen :(

Välillä enhän mä ees koe et tää on häiriintynyttä, kai kaikki voi liikkuu joka päivä muka aerobista tai salia pitmättä vapaita. Yeah right idiot. Eilisen syöminkejä voisin laitaa, ehdotuksia saa pistää parannukseksi.. :)
9: 60 g kaurapuurpo, 100g marjoja, 100g raejuusto
12: 2 kanafilettä, parsakaalia, raejuustoa, porkkanaa, kinkkuleipä voilla ja piimää lasi
15: 2 kanafilettä, perunamuussia, ketsuppia, parsakaalia, porkkanaa, kinkkuleipä voilla, piimä
18: 1 banaani ja 1 muna pannari, mansikoita, mustikoita, purkki vanilja skyriä
20.30: 2 kinkkujuustoleipää kurkulla ja voita alla, viili

Runko on lähes sama päivittäin, puuroa aamulla, illalla rahkaa tai viiliä marjoilla, 2 lämmintä ruokaa ja toisessa vähintään enempi hh (miksei molemmissa, hyvä kysymys?).

Mä olen itse käynyt vuodenmittaisen kognitiivisen psykoterapian, ja saanut siitä erittäin paljon eväitä elämääni. Osa jutuista on auennut vasta myöhemmin. Suosittelen.

Kaikkein tärkein asia, jonka olen oppinut, on että jos jokin asia pelottaa, niin ei auta muuta kuin kohdata se. Huomata, ettei tässä ollut mitään pelättävää, eihän tämä mulle mitään tehnytkään. Elää sen oman ahdistuksensa kanssa se hetki, ja todeta, ettei ahdistukseen kuole. Ettei se ahdistus ole yhtä kuin minä.

Mun terapeutti puhui silloin tunteella surffaamisesta. Ahdistus on alussa suuri, mutta niinkuin aalto, se hiljalleen laskee ja painuu olemattomaksi.

Joskus voi ajatusten antaa vain mennä. Mulla on mielikuvaharjoitus, jossa annan ajatusten tulla niinkuin niitä huvittaa, ja mielessäni sijoittelen ne pieniin laivoihin virran vietäväksi. Ja sinne ne menevät.

Muistakaa, että te voitte itse päättää kuinka suhtaudutte kokemiinne asioihin. Kuulosta hullulta, mutta niin yksinkertaista se on.

Treenioisoin ylikuntoketju kannattaa myös tsetaka.

mä oon lukenut tuota ylikuntoasiaa ja aina sillointällöin ja aika useinkin fiilikset on samoja ja tuntemukset, mitä siellä on.. ainakin jos on ollu touhukas päivä niin yöllä väistämättä herää ihan hikisenä ja uni on huonoa.. sitä vaan tarttis jonkun toisen aina sanoo se päin naamaa :D

hassuinta tässä on että uskottelen muille liikkuvani vähemmän.. en kehtaa myöntää karua totuutta :) no uusi viikko ja vähemmän aikaa liikkua kun yöt menee töissä, katsotaan. Ainakin vaaka näytti ihan positiivista lukemaa että syöminen olisi auttanut, toisaalta ahdistavaa mutta toisaalta parempi näin, lukujahan ne vaan ovat.

Erinomainen kommentti Nium'lta. Lukekaa se ajatuksella. Sääli, että Viiwin terapeutti oli vähän tauno - tai sitten et ollut ihan rehellinen liikkumisestasi ja voinnistasi, ehkä olit reipas kympin tyttö sielläkin...? ;) Minusta terapiaan pitäisi liittyä aina niitä kotitehtäviä, koska arjessahan niiden muutosten on tapahduttava. Mutta lukekaa ihmeessä nuo kirjat, oikeasti. Onnelliseksi-kirja kandee lainata, mutta se Vapaudu mielesi vallasta kannattaa ostaa omaksi, koska siinä on niitä tehtäviä, tehdään muistiinpanoja, ja sen läpikäynti vaatii aikaa ja panostusta. Lupaan teille, että nuo kirjat auttavat, enemmän tai vähemmän, mutta ainakin ne toivottavasti liikuttavat tilannetta johonkin suuntaan.

Minihiiri ja Viiwi. Mun mielestä teidän isoin ongelma ei ole nyt ruokavalio tai edes tavallaan se liikunta, ne ovat vain seurauksia. Siksi niiden ainainen rukkaaminen ilman muita toimenpiteitä ei riitä. Päinvastoin, mietitte ja olette niissä kiinni ihan suhteettoman paljon muun elämän kärsiessa. Ongelmanahan on se ahdistus, josta itsekin kirjoitatte, ja jota pakenette liikuntaan ja syömisen hallintaan.

Ainoa tapa muuttaa asioita on kohdata se ahdistus, tutustua siihen ja ymmärtää, että se ei ole vaarallista, se ei tapa teitä ja siitä on mahdollista päästä eroon. Ei pakenemalla sitä vaan kohtaamalla se. Ja mitä jos heitätte ne vaa'at, kalorilaskurit ja muut mäkeen? Ohjelmakin on haitallinen, jos sitä noudattaa prikulleen vaikka olisi pää kainalossa. Kysehän on nyt oppia kuuntelemaan itseään oikeasti, eikä vain painaa vaikka olisi levon tai kevyemmän treenin paikka.

Mitäs jos teette paperille seuraavan harjoituksen:
- ota paperi, ja jaa se kahteen sarakkeeseen. Vasempaan sarakkeeseen kirjoitat mitä (pahimillaan) oikeasti teet, ihan kaikki ja lasket tunnit ja intensiteetit tms. Oikeanpuoleiseen sarakkeeseen kirjoitat sen järkevän, maltillisen ohjelman, jota oikeasti sinun pitäisi tehdä (kyllähän te itse tiedätte mitä se voisi olla, vai mitä?), mitä se itseään rakastava sisäinen sydämen ääni sanoo (ei se ylikriittinen päänsisäinen ääni). Sitten vertaat noita kahta ohjelmaa. Onko siinä iso ero? Ehkä tuo vähän herättäisi huomaamaan, miten kreisiä meininkiä teillä nyt on? Saman voi tietty tehdä myös ruoan suhteen jos haluaa.

Olen nyt (mm. noiden ehdottamieni kirjojen kautta) tajunnut kuten Niumkin, että tunteet eivät ole minä. Se ahdistus ei ole minä. Tunteet ovat tosiaan kuin pilvet taivaalla, ne tulevat ja menevät, sekä positiiviset että ikävämmät tunteet. Elämään kuuluu myös negatiivisia tunteita ja kokemuksia, eikä niitä tarvitse pelätä ja paeta.

Mikään ei ole ikuista ja pysyvää (ei edes lihakset), ei ilo, ei kauneus, ei nuoruus, ei hyvä kunto (no läski ehkä on, hah hah...). Jos kiinnittyy ja samastuu vain ulkokuoreensa, tulee ikääntyminen olemaan tuskaa, alaspäin nimittäin vain mennään iän karttuessa. Ennemmin tai myöhemmin saatte tuolla menolla pään lisäksi kroppanne pahasti paskaksi, joka ei välttämättä korjaannu koskaan. Onko kivaa sitten kun on vähän kaikelle ruoalle yliherkkä (minä olen, vuosien työburnoutin ja kroonisen stressin, huonojen yöunien ja huonon ruokavalion jälkeen), menee pienestäkin ylirasitustilaan. Muusta olen toipunut suht hyvin, tosin stressinsietokyky on hyvin heikko, mutta ruoka- ja lisäaineyliherkkyydet ovat näköjään kroonisia.

Eivät lääkkeet ole ratkaisu, ne vain helpottavat ehkä hetkeksi. Voihan niitä jonkin aikaa syödäkin, en sano sitä. Itse käytän stressiin, ahdistukseen ja hermostuneisuuteen tarpeen mukaan kauranversouutetippoja (Vogelin, luontaistuotekaupasta, Avena Sativa lukee purkissa myös). Helvetin tehokkaita, toimivat hyvin nopeasti, ilman sivuvaikutuksia (ei tarvii vetää diapamia). Kokeilkaa! Mielialan hallintaan käytän mäkikuismauutetippoja, toimivat vähintään yhtä hyvin kuin mielilalalääkkeet eikä ole sivuvaikutuksia. Tosin niille on käyttörajoituksia, en ole varma sopiiko raskauden aikana, ehkä ei. Tsekatkaa. Ja tietysti hyvä ruokavalio, vihanneksia ja E-EPA/DHA-kapseleita. Mutta nuohan tietysti jo tiesittekin.

Kun teillä molemmilla on tuota sitkeyttä, rohkeutta ja hyvää hulluutta vaikka muille jakaa, niin mitäs jos suuntaisitte sen nyt uuteen paikkaan, eli itsenne parantamiseen kiduttamisen sijaan? Vapaudu mielesi vallasta, sanoisin :). Tsemppiä, uskokaa hyvään, kyllä se muutos tulee, jos lähdette sille tielle.

Allekirjoitan ehdottomasti Bonyn postin, etenkin tuon ahdistus-kohdan. Se on KAM-MOT-TA-VAA, tiedän kyllä, mutta se KANNATTAA kohdata. Ensin se on kauheaa, mutta jo seuraavana päivänä on ihana pystyä peilata edelliseen onnistumiseen. "pystyin olemaan liikkumatta eilen tähän aikaan, eikä mitään kauheita tapahtunut. Voin siis tehdä sen tänäänkin, ja ehkä vielä nipistää 10 minuuttia jostain toisestakin "pakkotoimesta"...".
Järkyttävästi tsemppiä!!

Kiitos kannustuksista! :) ihan mahtavaa tsemppiä ja hyviä, arvokkaita asioita joita ei itse ole tajunnutkaan. Askel kerrallaan, kun saa vain oman mielen hyväksymään että vähempi on parempi.
Huomasin tänään sen, huijasin itseni ja miestäni lähtemällä pyöräilemään koska ''en pääse muina päivinä ja se rentouttaa''. No kävin heittämässä vajaa 30 km pyörälenkin, ei tullut edes hiki, se ei tuntunut miltään, yritin haistella ilmaa ja nuuhkia kesän tuoksuja, katsella ympärille mutta ei siitä saanut semmosta hyvää oloa ja endorfiinihumalaa. Ainoa että kotiin tullessa oli nälkä. Mutta tulipa tehtyä, oli aikaa miettiä ja siinä lupasin itselleni että nyt saa se peikko päästä hellittää otetta, en enää luista kyläilyistä sen pelon ohella että ''joudun syömään herkkuja muuna kuin ennalta suunniteltuna päivänä''. Lupasin itselleni että jos aamulla ajatuskin liikkumisesta tekee pahaa niin en sitä tee. Katsotaan pystynkö pitämään nämä, yritän ainakin jossei muuta niin menen jo tällä viikolla lääkärille juttelemaan ja hakemaan saikkua.

Tämä ketju ja te olette oikeasti olleet mulle pelastus. Taustallani on anoreksia ja kamppailu sen syövereistä pois. Nyt tajusin että sairauteni oli tavallaan siirtynyt ja tullut sallituksi fitness hömpötykseni myötä.
Kirjoitin tonne ylikunto ketjuun treeni puolelle ja BonyMoronie sai siellä (kuten myös täällä) mut avaamaan silmäni. Oon nyt ottanut rauhallisemmin, ei, helppoa se ei todellakaan ole ollut. Käyn samanlaista kamppailua jälleen itseni kanssa mitä anoreksiankin aikana, osittain täysin samanlaistakin. Mutta mä oon ihan oikeesti päättänyt nyt alkaa elää.
Kohtaan sen ahdistuksen ja opin olemaan sinut itseni kanssa. Nyt saa jäädä ikuinen kympintyttö suorittaja ja tilalle tulla itselleen armollinen ihminen.

Oon saavuttanut mun elämässä asioita, päässyt tavotteisiini ja helkkari sentään saan olla siitä ylpeä. Ei aina pidä vaan vaatia lisää ja lisää. Olen nähnyt mihin se johtaa.
Kiitos siis Teille <3 Ihan oikeasti :)

Varmasti jään tätä ketjua seurailemaan ja toivotan ihan hirveesti tsemppiä kaikille teille jotka kamppailette näiden samojen tunteiden kanssa. Olette arvokkaita, kohdelkaa itseänne sen mukaan :)

Edit : Ainiin nuo Bonyn ehdottamat kirjatkin meni heti varaukseen :) Ensimmäinen ajatus oli "missä vaiheessa muka voin pysähtyä ja ne lukea", kunnes tajusin ettei se taas ole sitä mun puhetta.

Sen ahdistuksen määrää ei voi kieltämättä kukaan muu, kuin toinen samaa poteva ymmärtää. Mutta sitä ylpeämpiä voimme olla sekä itsestämme että toisistamme, kun sen teemme ja kohtaamme!! Heittäkää ihmeessä tänne tai vaikka inboxiin yhdellä riemastuttavalla lauseellakin, miten taas pistettiin sitä peikkoa lujaa vastapalloon :rock: Me/minä osataan sitä arvostaa!!!!!

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Vaikean kohtaaminen on yllättävän hankalaa mutta en olis uskonuit kuin hankalaa tämmöisen asian kuten liikkumattomuus voi olla :D mieli huutaa rääkkiä, muut sanoo ei ei. Kuten sanottu, itseään pitää rakastaa ja sitten voi rakastaa muita, pyritään siihen :) tän kropan kanssa on elettävä vielä monia kymmeniä vuosia joten miks sitä kituuttaa koko ajan? tyhmää :face: Peikkoa pelotellaan ja häädetään kovaa vauhtia, toivottavasti jo pian tälle asialle voisi itsekin nauraa, miten tyhmä sitä on.
Pistänpäs myös kirjat heti listalle, lomaluettavaa! :)

No eipä tää nyt taas kauheen vahvasti oo liikenteeseen lähteny.. Eilen olin menny jälleen omaa tyhmyyttäni liian vähillä kaloreilla liikkumisiin nähden. Yöllä heräsin kaameeseen nälkään ja vetäsin taas niin paljon ruokaa etten kehtaa edes kirjottaa.. mm. 400 grammaa pähkinöitä.

Aamulla paino oli noussu, eilisestä treenistä hapoilla puin kuitenkin ne lenkkarit jalkaan ja lähdin juokseen vaikka tarkotus oli olla juoksematta. 40 minuutin lenkki porrasjuoksujen kera ja itku silmässä kotiin.

Söin aamupalaa, annoin sentään itselleni luvan siihen puuroon ja raejuustoon ja päätin lähtee rauhottuun mettään mustikoita poimimaan. Lomaa kun viettelen näin arkisin. No, mustikan poiminta muuttu osittain 40 minuutin pyörälenkiks mäkimaastossa. Kerkesin mä onneks marjojakin mukaan saada..

Tunnen niin kauheeta ristiriitaa mun päässä. On outoa olla normaalipainonen. On outoa että mulla on lihaksia. Itsehän mä oon ne aikaan saanut ja oon kyllä työstäni ylpeä mutta tuntuu että painan aivan liikaa. Vaikken peilistä mitenkään läskiltä tai kuvottavalta näytäkkään..
En halua takaisin anoreksiaan, en tiedä miten jaksan taas kamppailla itteni kanssa. Tää tuntuu niin toivottomalta. Välillä toi paino tuntuu nousevan vaikka söisin huomattavasti alle kulutuksen. Kilpparissa on ollut häikkää, nyt niiden arvot otetaan uudelleen ja saa nähdä onko vieläkin vajaalla aliravitsemuksen jäljiltä.

En vaan haluis sekottaa kroppaani yhtään enempää. Silti en oo tänäänkään saanut kitusiini ruokaa sillain kun mun ois pitänyt :( Tuntuu etten oo ees liikkunut tarpeeks kun välipäivä saliltakin... huoh

No eipä tää nyt taas kauheen vahvasti oo liikenteeseen lähteny.. Eilen olin menny jälleen omaa tyhmyyttäni liian vähillä kaloreilla liikkumisiin nähden. Yöllä heräsin kaameeseen nälkään ja vetäsin taas niin paljon ruokaa etten kehtaa edes kirjottaa.. mm. 400 grammaa pähkinöitä.

Aamulla paino oli noussu, eilisestä treenistä hapoilla puin kuitenkin ne lenkkarit jalkaan ja lähdin juokseen vaikka tarkotus oli olla juoksematta. 40 minuutin lenkki porrasjuoksujen kera ja itku silmässä kotiin.

Söin aamupalaa, annoin sentään itselleni luvan siihen puuroon ja raejuustoon ja päätin lähtee rauhottuun mettään mustikoita poimimaan. Lomaa kun viettelen näin arkisin. No, mustikan poiminta muuttu osittain 40 minuutin pyörälenkiks mäkimaastossa. Kerkesin mä onneks marjojakin mukaan saada..

Tunnen niin kauheeta ristiriitaa mun päässä. On outoa olla normaalipainonen. On outoa että mulla on lihaksia. Itsehän mä oon ne aikaan saanut ja oon kyllä työstäni ylpeä mutta tuntuu että painan aivan liikaa. Vaikken peilistä mitenkään läskiltä tai kuvottavalta näytäkkään..
En halua takaisin anoreksiaan, en tiedä miten jaksan taas kamppailla itteni kanssa. Tää tuntuu niin toivottomalta. Välillä toi paino tuntuu nousevan vaikka söisin huomattavasti alle kulutuksen. Kilpparissa on ollut häikkää, nyt niiden arvot otetaan uudelleen ja saa nähdä onko vieläkin vajaalla aliravitsemuksen jäljiltä.

En vaan haluis sekottaa kroppaani yhtään enempää. Silti en oo tänäänkään saanut kitusiini ruokaa sillain kun mun ois pitänyt :( Tuntuu etten oo ees liikkunut tarpeeks kun välipäivä saliltakin... huoh

Kuulostaa kyllä aika hurjalta... Tuntuu, ettet oo liikkunut vaikka olet vetänyt rankan juoksu- ja pyörälenkin...?

Eikö tuo vaaka nyt olisi syytä heittää järveen? Tottakai vaaka näyttää enemmän, jos juuri olet yöllä syönyt kauhean satsin? Ja heitteleehän paino muutenkin päivittäin, mulla ainakin, eikä se mitään kerro? Unohda koko paino? Anna sen nousta (muttei laskea, liikaa siis), kyllä tuolla liikunnalla, ja paremmin vielä paljon vähemmällä paino pysyy aisoissa, siis ettei sinusta huomaamatta varmaan kuule läskiä tule...?

Mikä muu/kaikki elämässäsi on tärkeää? Minkälaiset arvot sinulla on? Miten jaat vuorokautesi, mitä teet ja paljonko?

Minkälainen on ihanneminäsi? MIksi sinun pitäisi olla sellainen? Olisitko silloin onnellisempi? Oletko koskaan tyytyväinen itseesi? Jos et, uskotko että tulevaisuudessa olet yhtäkkiä tyytyäväinen, jos teet sitä ja tätä ja vielä vähän enemmän? Miten tuleva hetki eroaisi tästä? Onko muuta tapaa olla tyytyväinen itseensä kuin nyt? Koskaanhan ei tule hetkeä "sitten" tai "tulevaisuus", kuten et voi elää menneessäkään. Koskaan ei ole mitään muuta kuin "nyt", joten "nyt" sinun on oltava tyytyväinen itseesi ja sen kautta elämääsi.

Luepa vaikka nyt ensin se Onnellisuus-kirja. Kerro sitten mitä ajatuksia se herätti? Sun pitää saada ajatuksia nyt pois tuosta hullusta oravanpyörästä ja oppia näkemään, kokemaan ja asennoitumaan elämään, itseesi, liikuntaan ja syömiseen eri tavalla. Pakolla se ei onnistu, mutta jos suuntaat energiasi muualle, esim. noiden kirjojen lukemiseen, voi se viedä asiaa eteenpäin?

Hyvä puoli asiassa on se, että ymmärrät itsekin että nyt kaikki ei ole kunnossa ja jotain muutosta on tultava. Se on ainoa lähtökohta tehdä muutos, joten siinä mielessä olet hyvissä kantimissa. Tsemppiä!

Kiitos sulle ihana jälleen. Et tiedäkkään miten paljon tuntemattoman ihmisen sanat voikin tällein netin välityksellä mieleen vaikuttaa. Oot mahtava kun jaksat tukea ja auttaa, vaikka et edes tiedä kuka täällä ruudun toisella puolella tuskailee.

Mä tiedän että pidän elimistöäni kauheessa stressi tilassa koko ajan. Ei se ole ihmekkään jos kaikki on vähän sekasin. Oot kovin oikeessa myös ton vaakapolitiikan kanssa. Niiden lukiemien ei pitäis määritellä mua ihmisenä. Yhdessä vaiheessa olin jo pääsemässä irti, mutta nyt taas. Jospa koitan piilottaa sen itseltäni hetkeks ja jos ei onnistu niin lähtee kyllä myyntiin koko hemmetin kapistus.
Silti selkärangassa on pelko että musta tulee lihava, vaikka tiedän että se on aivan mahdotonta mun ruokavaliolla ja liikunnalla. Yksinkertaisesti niin ei voi tapahtua. Miksen siis luota siihen?

Sun sanat ne vaan herättelee kerta toisensa jälkeen. Oon nyt onneks vihdoin saamassa ammattiapua täältä uuden asuinpaikankin suunnilta samanlailla mitä ennen muuttoani sain.
Uskon että siitäkin on hyötyä.

En ymmärrä sitä miksen voi olla itseeni tyytyväinen. Tyytyväinen suorituksiini ja siihen mitä oon saavuttanut. Mä olin vielä vuosi sitten sairaalassa osastolla odottamassa kestääkö sydän sitä rääkkiä mitä olin ittelleni pitänyt. Selvisin siitä. Olen päässyt opiskelemaan haluamaani alaa, saanut töitä sieltä mistä halusinkin, alkanut elää ja löytänyt kivan miehenkin rinnalle. En ymmärrä. Kaiken pitäisi olla hyvin, mutta silti pitäisi pyrkiä vaan parempaan ja parempaan. En koskaan ole "täydellinen". Haluan vaan niin pois tästä. En enää yksinkertaisesti jaksa.

Ironisinta on se että tiedän tasan tarkkaa miten pitäisi syödä ja liikkua. Olen näissä asioissa varmaan jonkun sortin ammattilaisihmisen tietotason vertainen, mutta silti en tee sitä. "Mörkö" pistää hanttiin. Ehkä mun pitää vaan taistella ja pistää vastaan entistä kovemmin.

Pahottelen tätä avautumistulvaa, mutta tuntuu ihanalta purkaa ajatuksensa jonnekkin. Varsinkin tänne, missä on sun kaltaisia ihania ihmisiä pistämässä hiukan järkeä mun päähän.

"Ironisinta on se että tiedän tasan tarkkaa miten pitäisi syödä ja liikkua. Olen näissä asioissa varmaan jonkun sortin ammattilaisihmisen tietotason vertainen, mutta silti en tee sitä. "Mörkö" pistää hanttiin. Ehkä mun pitää vaan taistella ja pistää vastaan entistä kovemmin."

Eikö totta!! Ja niin raivostuttavaa, että sen TIETÄÄ (ja tosiaan jopa erittäin hyvin, ammattitasolle, asti kuten osuvasti kirjoitat ;) ) ja muut HUUTAA sitä ympärillä, mutta oma peikkopää sanoo piut paut. Mutta ollaanko me tosiaan niin heikkoja, että pelätään sitä ahdistuksen tunnetta? Siinä tapauksessa me ei olla vahvoja, koska pystymme pakottaa itsemme ja kroppaparkamme kaikkeen typerään, vaan aivan saakuran heikkoja, kun ei pystytä pistämään kampoihin!!

Diili huomiselle, jennifit: Jätetään molemmat joku "pakkoliikunta" pois? Tai ainakin jostain kohdasta vähintään 20 min? Kyllä me se tehdään, kaksi huippuunsa asti opiskellutta ja järkevää, kaunista naista :) Ei pilata tätä kesää enää yhtään enempää, eihän :) JA SYÖ, NIIN TEEN JO MINÄKIN!! Kolmella tonnilla mennään, tules perässä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom