Kun liikkuminen muuttuu pakkomielteiseksi..

Itsessäni on noita ylisuorittamisen merkkejä ollut aina havaittavissa, kaikessa. Kaikki tehdään täysillä, pitää olla hyvä vaikkei oikeasti edes tarttis. Ei mennyt kyllä viikonloppu ihan levätessä mutta rauhakseen kuitenkin eikä oikeastaan nyt liikunnan ajatteleminen tuo muuta kuin huonon olon :rolleyes: Juuri noi kehuvat kommentit on se yksi syy ehkä miksi haluaa vain koko ajan treenata ja touhuta lisää. Ettei se ''hyvä kunto '' vain katoa..
Vahvuus on kyllä tästä kaukana ja sen tavoittelu voisikin olla äärimmäisen antoisaa, siihen tartteis enempi massaa ja lihasta :)
Tuo itsensä ajatteleminen kuningattarena on taitolaji varmasti :D ehkä loma ja vapaat tekee hyvää niin päälle kuin kropallekin, viikko mennään ilman ohjelmaa ja suunnittelua, katsotaan miten fiilis ja pakkomielteisyys muuttuu.

uusi viikko ja uudet kujeet :D

M-Nutrition OsmoPure 1 kg -35%
Nyt alkaa näyttää siltä että ahdistukset kytkeytyy lihomisen pelkäämiseen ja pakonomainen treeni läskikammoon. Voisko yrittää tähdätä siihen että on VAHVA. Fyysinen voima tavoitteena ohjaa terveeseen elämään linjakkaasti ja tuottaa itsekunnioitusta. Mikä kyllä näkyy ja säteilee ulospäin, ja herättää ulkomaailmassa kunnioituksen, joka taas ruokkii omanarvontuntoa. Myönteinen kehävaikutus pelaa näin. Äärimmäisen laiha ja ylitreenaava on heikko. Ja tarkoitan nyt voimalla räjähtävää voimaa, isku ja työntövoimaa, en kestävyysurheilua kuten maratooneja tms. Niissä piilee pinkous ja pikkusieluisuus.

Mun treeni ei enää ole pakonomaista. Tai on, mutta treeni jää liian usein välistä. Jokseenkin hassua, että "pelkään" myös huonoa treeniä, sitä ettei kulje. Koska automaattisesti ajattelen, etten tehnyt tarpeeksi. Sitten huomaan nopeasti ihan konkreettiset treenaamattomuuden vaikutukset, väsymys ja syömishimot jotka iskee jo viikossa. Joten järjenkin tasolla liikkuminen olisi minulle tärkeää.

Olisi ihanaa olla vahva. Yritän koko ajan olla ajattelematta ulkonäköä ja pyrkiä liikunnan osalta nimenomaan itseni vahvistamiseen. Se hoikistuminen tapahtuu sitten keittiössä.

Mun treeni ei enää ole pakonomaista. Tai on, mutta treeni jää liian usein välistä. Jokseenkin hassua, että "pelkään" myös huonoa treeniä, sitä ettei kulje. Koska automaattisesti ajattelen, etten tehnyt tarpeeksi. Sitten huomaan nopeasti ihan konkreettiset treenaamattomuuden vaikutukset, väsymys ja syömishimot jotka iskee jo viikossa. Joten järjenkin tasolla liikkuminen olisi minulle tärkeää.

Olisi ihanaa olla vahva. Yritän koko ajan olla ajattelematta ulkonäköä ja pyrkiä liikunnan osalta nimenomaan itseni vahvistamiseen. Se hoikistuminen tapahtuu sitten keittiössä.

Hienoa :) mulla samoja fiiliksiä tosta huonosta treenistä.. aina pitäis mennä kovaa ja hyvin, jää harmittaa jos esim lenkki jää lyhyemmäksi tai ei saa hyvää tunnetta aikaan. Mulla on itellä nyt joku fanaattinen tarve kelailla mitä oon syöny ja joskus ruuan lappaminen lautaselle aiheuttaa päänvaivaa, onko liikaa vai riittävästi, ottaisko vielä jne. Ihan tyhmää tämmönen ja siitä mä yritän päästä eroon ja ajattelen että mun on syötävä kunnolla että jaksan :) tyhmästä päästä kärsii koko kroppa, se on aivan faktaa. Syömishimot ja semmonen nuutuminen on tuttuja täälläkin päässä jossei pääse treenaamaan.

Nyt alkaa näyttää siltä että ahdistukset kytkeytyy lihomisen pelkäämiseen ja pakonomainen treeni läskikammoon. Voisko yrittää tähdätä siihen että on VAHVA. Fyysinen voima tavoitteena ohjaa terveeseen elämään linjakkaasti ja tuottaa itsekunnioitusta. Mikä kyllä näkyy ja säteilee ulospäin, ja herättää ulkomaailmassa kunnioituksen, joka taas ruokkii omanarvontuntoa. Myönteinen kehävaikutus pelaa näin. Äärimmäisen laiha ja ylitreenaava on heikko. Ja tarkoitan nyt voimalla räjähtävää voimaa, isku ja työntövoimaa, en kestävyysurheilua kuten maratooneja tms. Niissä piilee pinkous ja pikkusieluisuus.

Piti vielä vähän jatkaa. Mä en näe, että mulla olisi lihomisen pelkoa tai läskikammoa. Olen lihonut, joten se pelko on kohdattu. Pelkään ehkä enemmän sitä, että nämä läskit ei lähekkään mihinkään, ainakaan sellaisessa ajassa, jossa ehtisin nauttia elämästäni myös hyvässä kunnossa. Kärsivällisyys on välillä koetuksella, vaikka nyt kolmen viikon ketojaksolla painoa on lähtenyt jo 5kg, tuntuu silti ettei se edes missään näy. Enemmän haluan laihtua kuitenkin mukavuuden tähden. Tämä koko kun aiheuttaa kaikenlaisia käytännön ongelmia; vaatteiden löytäminen on hankalaa ja teettäminen kallista, urheiluvaatteita (varsinkin ulkoilu) ei tahdo löytyä mistään, en pysty kävelemään korkkareilla ollenkaan, oleminen välillä ahdistaa. Tähän lisäksi esimerkiksi se, etten pysty harrastamaan minulle rakasta lajia, koska nivelet ei kestä. Suvussa on selkä- ja sydänongelmia, nivelrikon vaara on myös olemassa.

Onneksi tilanne ei kuitenkaan ole toivoton, vaikka 31kg pitää vielä läskiä pudottaa. Olen kuitenkin ollut 6v bulkilla ja välillä jopa treenannut kunnolla, että lihasmassaa ei tarvitse kasvattaa. Kun nuo läskit lopulta lähtee, alta saattaa paljastua jopa ihan mukiinmenevä kroppa :)

Olen pitänyt koko viikon taukoa salista, ja ihanaa on tehnyt vaikka vähän alkaa jo hinku nostelemaan olla :) huomasin tuossa kauhean totuuden: liika aerobinen ja liian vähäinen syöminen on vienyt kaikki lihat perseestä, jäljellä on lättänä takamus ja olemus muutenkn kuivan oravan näköinen, suonet pullotteli ja näkyi jo vatsassakin. Oon nyt ottant iisisti, ei mitään liikuntaa liikkumismielessä, paljon, paljon ruokaa ja myös mukana herkkuja kuten karkkia, keksejä, jäätelöä, ravintolaruokaa joka päivä. Tarpeeksi ja paljon syöminen on tehnyt hyvää, olo on paljon parempI! :)

Voi, miten tuttua tekstiä täällä! :( Toivottavasti Minihiirellä on jatkunut kesä rennolla otteella!

Olen kärsinyt ihan samoista ongelmista vuodesta 2002 lähtien ja kärsin yhä. Välillä on ollut parempia jaksoja, mutta useimmiten pakkomielteistä liikkumista ilman lepoa. Aina on ollut joku tekosyy, että "jatkan vielä siihen ja siihen asti, kun sitten ei kuitenkaan enää ehdi" tms. mutta kyllä sen ajan liikkumiselle on aina jostain repinyt, eikä pakollista höllennystä ole tullut. Lepopäiviä en ole pitänyt tänä vuonna kuin kolme!

Kävin keskustelemassa asiasta yhdessä vaiheessa myös psykiatrilla, joka oli sitä mieltä, että tämä on ihan pakko-oireiseen häiriöön lukeutuvaa ja sain psyykelääkettä. Siitä ei kuitenkaan ollut apua ja keskusteluja oli niin harvoin, että nekään eivät auttaneet juuri yhtään. Lääkäri heitti mm. että sitten, kun mä joskus saan lapsia, ongelma poistuu, kun elämä ei enää pyöri vain oman navan ympärillä, ja samaan uskoin itsekin.

Liikkumaan mua on ajanut pääasiassa huoli ulkonäöstä ja terveydestä, mutta kyllä rasituksen tuomiin endorfiiniaaltoihinkin on jo täysin addiktoitunut. En tiedä, olenko liikkumisellani aiheuttanut itselleni mm. PCO:n ja kilpirauhasen vajaatoiminnan, mutta se todettiin n. 7 vuotta sitten ja se tulee myös olemaan mulla lopun ikää. Sitä myöten myös pelko painonnoususta on kasvanut, kun tuntuu, että lääkityksestä huolimatta paino nousee tosi herkästi. Olen ollut huolissani myös siitä, että tiesin PCO:n takia raskautumisen olevan vaikeaa ja kaikissa ohjeissa kehotetaan pitämään huolta siitä, ettei paino nouse.

Raskautuminen olikin vaikeaa, mutta lopulta tulin raskaaksi IVF:n avulla. Tällä hetkellä olen 37. viikolla raskaana ja laskettuun aikaan on enää muutama viikko. Koko raskausajan olen edelleen liikkunut päivittäin, mutta lajit ovat hiukan vaihtuneet. Juoksu jäi jo hoitojen aikana pois, mutta kuntosalia, vesijuoksua, uintia, pyöräilyä ja sauvakävelyä olen tehnyt sitten senkin edestä. Ajattelin, että raskaus muuttaisi suhtautumistani liikuntaan, mutta vieläkin pää pakottaa tekemään päivittäin jotain. Sain neuvolassa keväällä noottia siitä, että painoa oli tullut hiukan reippaasti lisää, ja nyt en uskalla yhtään höllätä liikunnassa, vaikka tähän mennessä painoa on tullut ihan normaalit 13 kg. Olen koittanut kysellä neuvolassa suosituksia liikuntamääristä, mutta aina tulee sama vastaus: "liiku oman jaksamisen mukaan". Se ei kuitenkaan mun tapauksessa auta yhtään, koska olen tottunut liikkumaan kuuntelematta kehoani. Kesälomani alkoi kesäkuun alussa ja lomalla aikaa liikunnalle (ja liikunnasta stressaamiselle) on ollut vielä enemmän kuin tavallisesti. Viime viikolla liikuin eniten pitkään aikaan, yhteensä 19 tuntia! Maanantaista perjantaihin tein kaksi treeniä päivässä: aamulla todella reipas sauvakävely tai salitreeni ja iltapäivällä uintia ja vesijuoksua. Viikonloppuna tein vain puolentoistatunnin kävelylenkit aamulla. Tälle viikolle on koossa vasta 14 tuntia. Ylöskirjoitettuina nämä määrät näyttää munkin silmään naurettavilta ja uskomattomilta ottaen huomioon, että maha on jo tosi iso ja varmaan suurin osa raskaana olevista ei tässä vaiheessa enää urheile ainakaan päivittäin. Silti olen täysin sokea näille määrille itse ja koen huonoa omaatuntoa, jos teen päivässä vain yhden treenin. Tavallaan pelkään, että jos nyt himmailen, olen huonossa kunnossa synnytystä varten ja että synnytyksestä palautuminen on hitaampaa. Samalla kuitenkin odotan malttamattomana sitä, että vauva jo syntyisi, niin saisin pitää taukoa treenaamisesta.

Pelottaa, että mitä jos tämä jatkuu vielä sittenkin, kun vauva on syntynyt. En halua, että lapseni kärsii äitinsä sairaasta pakkomielteestä, vaan haluan elää terveellisestä ja normaalia arkea.

Anteeksi pitkä vuodatus, mutta toivoisin vinkkejä tähän tilanteeseen.

Pelottaa, että mitä jos tämä jatkuu vielä sittenkin, kun vauva on syntynyt. En halua, että lapseni kärsii äitinsä sairaasta pakkomielteestä, vaan haluan elää terveellisestä ja normaalia arkea.

Anteeksi pitkä vuodatus, mutta toivoisin vinkkejä tähän tilanteeseen.
Anteeksi jo etukäteen, mutta tulen olemaan (liian) suora sanomisissani. Ennekuin luin tuon lopun minkä lainasin, niin olisin sanonut, että "Nyt lopeta ruo älyrön liikliikunta oikeasti ja heti, eihän tossa ole mitään järkeä ja vahingoitat varmasti jo nyt lapsesi terveyttä kun kokoajat olet stressihormoonit pilvissä. Ymmärrätkö, että liikunta (ja etenkin liiallinen liikunta) on elimistölle ylirasitus- ja stressitila aina ja olet nyt kokoajan ylirasituksessa kun et lepää ja koet vielä päälle psyykkistä stressiä liikunnastasi. Plus se, että raskaus on myös elimistölle rasitustila joka pitäisi huomioida levon tarpeessa. Ja kaikki nuo kilpirauhasongelmat sekä se, että lihot helposti kertoo vaan siitä että sun elimistö on jo nyt sekasin eikä toimi normaalisti".

Mutta sitten tuli pieni myötätunto mukaan kun tajusin että olet itsekin tajunnut ongelman. En voi muuta sanoa kuin että lue nyt ihminen hyvä vielä tuo oma tekstisi läpi ja mieti mitä neuvoisit kaverillesi samassa tilanteessa? Nyt on syytä ottaa raskaus ja oma sekä ennenkaikkea lapsesi terveys vakavasti ja alkaa pitämään ainakin 2 lepopäivää (mitä normaali treenaaja joka haluaa kehittyä tekee). Sun elämässä on nyt aika ylläpitävälle treenille ja kehittävälle sitten myöhemmin. Toivottavasti otat asian nyt vakavasti. Tsemppiä!

Tsemppiä Viiwi! kuulostaa kyllä hurjilta nuo sun liikuntamäärät, miten sä jaksat? :wtf: Pakkomielteistä on vaikea päästä eroon ja inhottavaa onkin jos niihin tarjotaan vain psyykelääkkeitä. Mitä sun miehesi tuumaa liikkumisesta (olettaen että olet parisuhteessa)? :)

Mulla meni lomaviikko himmaillen, söin paljon ja lepäilin mutta sitten iski taas ahdistus ja kotona kun olin niin paluu samaan vanhaan kaavaan. joka päivä jotain, joko sali, lenkki, pyöräily, mäkijuoksu yms ja tähän ei lueta hyötyliikuntaa :( erittäin raskasta. ja samalla mietin ruokailun jälkeen syömääni. Olen yrittänyt saada päähäni sen ajatuksen että pakko syödä että lihakset kehittyvät eikä kaikki lähde pois, asiaa auttaisi kyllä kotona kokovartalopeili niin ehkä sen taas tajuaisi itse miltä näyttää. Liikkuessa edelleen mietin miksi teen tätä mutta sen jälkeen hyvä olo voittaa ne ajatukset ja jo suunnittelen seuraavia treenejä. Salia kohtaan mielenkiinto on hiipunut ja ajattelinkin että siitä en ota paineita, ennemmin liikun luonnossa ja tosiaan yritän, niin kovasti vähentää liikkumista ja syödä enemmän ja muita, normaalista poikkeavia ruokia. Olen niin tapoihini kangistunut että aamupuuroakaan en osaa vaihtaa toiseen enkä oikein lisätä siihen edes leipää tms kylkiäiseksi :face: se tunne mikä oli lomalla, kun sai syödä aamupalalla buffetista vatsan täyteen, rennosti ja miettimättä sen kummempia oli ihana. Tosin jos samaa jatkaisin kotosalla pelkään että lähtisi lapasesta. mutta samalla tiedän että painoa pitäisi saada, tai siis lihasta koska housutkin putoaa jalasta. Huoh. kohta taas lomaa tiedossa ja otan tavoitteeksi (kerron tämän myös miehelleni) että loman aikana saan uuden suunnan elämääni.

Kiitos Tiuskis ja Minihiiri! Kurjaa, että Minihiiri sulla tuli takapakkia. Toi on tosi tuttua, että muissa ympyröissä asiaan saattaa saada hetkellisen parannuksen, mutta kotona vanhat rutiinit voittavat järjen äänen. Toivottavasti uusi loma auttaa taas hiukan eteenpäin ja se, että kerrot asiast myös miehellesi.

Tavallaan on outoa, että voin näinkin hyvin. Paikkoja ei kolota (paitsi raskauden takia tietyt jutut vaivaa), jaksan tehdä treenit hyvin, ruokahalu on kunnossa ja saan nukuttua yöllä kunnolla. Koska olen lomalla, liikuntoja lukuunottamatta päivät on varsin kevyitä. Kotona hengailua, kaupassa käyntiä ja ulkona makoilua. Lepoa siis tulee myös päivisin. Ehkä siksi tuleekin tunne, että aamun liikunta ei yksin riitä, kun loppupäivän vain olla möllöttää.

Mun mies on itsekin kova urheilemaan ja tykkää siitä, että olen urheilullinen. Hän myös tekee päivisin kotona töitä, joten häntä ei haittaa, että olen aamupäivät poissa nurkista. ;) Mies kyllä tietää mun liikuntahistoriasta ja ongelmista, ja ollaan niistä yhdessä paljon puhuttu. Mun kaveripiiri on kuitenkin tosi liikunnallinen ja pari ystävää, jotka saivat viime vuonna lapsen, urheilivat myös paljon ihan loppuun asti. Tavallaan vertaan itseäni heihin, ja ajattelen, että kun hekin jaksoivat, miksen minäkin.

^Antaako sulle perspektiiviä se, että olen todella liikunnallinen, hyvä kuntoinen ja olen urheillut aina ja suhteellisen paljon joten olen varsin tottunut liikkuja. Liikun viikon aikana seuraavasti PT-ohjeiden mukaisesti jotta kehityn optimaalisesti (lihasmassa tavoitteena).

Ma: Sali, n. 75 min
Ti: Lepo, venyttely
Ke: Sali, n. 75 min
To: Kävely / pyöräily / beach volley, n. 60 min jotain rentoa
Pe: Sali, n. 75 min
La: Lepo, arkikävelyä korkeintaan + venyttely
Su: Jotain höntsäilyä kuten beach volleytä rennosti tai kävelyä

Yhteensä liikuntaa tulee n. 7 h. Jos sulla tulee peräti 19 h?? Elä yritä perustella itsellesi että se olisi normaalia. Se ei ole. Etenkään viimeisillään raskaana.

Endorfiineihin jää koukkuun. Liian kovaa treenaaminen tuo hyvän olon, vaikka elimistölle se on hallaa. Ihminen on luotu liikkumaan, eikä määrä niin haittaa, vaan laatu. Jos tuntuu, että ei pysty hillitsemään itseään, niin sitten vaan tiukka ohjelma, jota noudattaa.

Itseä suorastaan vituttaa lukea, miten joku käyttää saman ajan liikuntaan kuin huippu-urheilija, mutta treenaa sitten ihan päin vittua: tukotaa lihakset ja hermoston, ei anna rakentavaa palautumisaikaa ja laiminlyö peruskuntoharjoitteet. Jos vaan on aikaa kuin ammattiurheilijalla, niin kyllähän liikuntaan saa kulumaan tuntikausia, mutta siinä ajassa voi tehdä jotain viisasta ja monipuolista tai sitten pelkkää rääkkiä.

Esim 1. Koiranomistaja, ihan peruskävelylenkeistä 3 x 40 min tulee yhteensä kaksi tuntia, jonka käyttää matalan sykkeen palauttaviin harjoitteisiin. Sitten käy aamulla ja illalla voimaharjoitteita tai tekniikkaa tekemässä, mutta varoo tekemästä liian kovaa, jotta palautumiseen ei mene päiväkausia. Ehkä tunnin treenit. Illalla venyttelee puoli tuntia. 4,5 tuntia yhteensä liikuntaa tuona päivänä, ja sen näkee sitten tuloksista, jos jotain tekee väärin. Jos kyykky ei edisty, niin homma kusee. Ei lohduta, vaikka palikat näkyy ja selluliitti siliää. Ulkonäkö on bonus, ei tarkoitus.

Esim. 2. Jumppatyttö, joka tekee päivässä kahden tunnin vauhtikestävyystreenin, ja tekee sen monta päivää putkeen. Hiki päässä hiitiä ja pumppia ja lenkkiä ja noissa parissa tunnissa saa itsensä ihan piippuun. Pilaa kehityksensä ja terveytensä. Ei kyykkää tms. joten ei mitään indikaattoria kehityksestä. Katselee itseään peilistä ihmeissään ja näkee laihaläskin ja jumppaa entistä kovemmalla teholla.

Monella tavalla voi siis aikaansa käyttää. ;)

Tosin pakkomielle on sitten sellainen asia, että järki jää pois. Se on kuin bakteerikammoisen käsienpesu: pesee nahkansa rikki ja siiinäpä otollinen alusta niille pöpöille. Vierestäkatsojaa ärsyttää ja teisi mieli ravistella idioottia.

Tuo endorfiini asia on täyttä totta. Sitä hyvää oloa on enää vaikea hakea muualta, tai ainakin sen löytämiseen saa käyttää aikaa ja vaivaa :( Vaikka tiedän että jos liikun näin, on pakko syödä enempi niin ruoka ei vaan maita, siltikin liikun vaikka oon yrittäny itelle hokea että joko ruokaa enempi tai liikuntaa vähempi ja täysiä lepoja joukkoon. idiootti olen, myönnän ja tiedän mutta jotenki se eka askel, irti päästäminen tästä on vaikeeta. Välillä mietin että stressaankohan turhaan, voi tää olla ihan normaaliakin.. en sentään liiku niin paljoa kun Viiwi :D
Mulla voimatasot selkeessä laskussa, ennen kyykkäsin 37,5 kilolla (käytössä vaan vapaat painot) ja nyt hyvä kun jaksaa sarjat 20 kilolla, sama muissa lihasryhmissä. Ei vaan irtoo ja se on merkki että pitäis himmata. Aikuista ihmistä on vaan toisen vaikee tulla neuvomaan.
Mä haluaisin tietää miten normaalit ihmiset liikkuu, joilla ei ole tarvetta laihduttaa? töissä kun keskustellaan toisten naisten kanssa harva niistä hoitajan työn jälkeen tekee mitään kotona, ei lenkkiä, ei salia, on vaan ja hengailee. Muistelen usein ite aikaa kun olin vielä mieleltäni terve ( sallin itelleni käytää mielenvikasta ilmausta :D ). ei murhetta kropasta, ei liikkumisesta, liikuin ehkä vain kerran viikossa lenkillä, söin mitä huvitti. Nyt kyttään kaupassa ravintoarvot ja usein tuotteita jää kauppaan. Pinttynyt tapa. Haluun olla terve ja normaali. Nautin suunnattomasti kävelyistä mieheni kanssa, niitä useampi kerta viikossa mikäli mahdollisuus. Sekin riittäis varmasti liikunnaks. :)

- - - Updated - - -

Tiuskis, saanko kysyä sun ruokailuista, kun kasvatat lihasmassaa? itseltänihän hävis perse tässä kevään aikana, ihan lätyskä ja muutenkin luisevan puiseva fiilis, en usein kehtaa lähtee ees kauppaan hoppi päällä :face: lihaksia siis pitäis saada mutta onhan niitä vielä onneks jonnin verran jäljellä.

Lähtisin siitä, että takakyykyssä tavallisella monipuolisesti treenaavalla ja ei ihan aloittelevalla terveellä naisella sarjapainot voisivat olla vähintään oman kehonpainon luokkaa? Voimailijoilla tietenkin hyvin paljon enemmän. Jos pelkällä tangolla pystyy tekemään, niin onhan se aika huolestuttavaa. Tietenkin joku kyykky on hyvin paljon tekniikasta ja liikkuvuudesta kiinni, mutta etenkin jos tulokset laskee, niin pahalta minusta kuulostaa.

Omissa treeneissä on ihan tarkoituksella muutamien viikkojen välein usemman päivän tauko, lähemmäs viikko, jolloin liiikunta on hissuttelua. Sen huomaa kyllä, että on tauon aika, kun putkeen tulee aina vaan huonoja treenejä ja olo ei ole vahva, elastinen ja nopea, vaan heikko, hidas ja tahmea. Silloin taukoa, lihashuoltoa ja uuteen nousuun.

Jos oman kehon tuntemus on huono, niin suosittelisin seuraamaan jotain tiettyjä suoritteita ja kehittymistä niissä? Ei tulokset nyt aina kasva, mutta tovin jo jatkunut taantuminen ahkerasta treenistä huolimatta ainakin on hälytysmerkki siitä, että palautuminen ei ole riittävää.

lisään, että paras tietenkin olisi huomata tauon tarve jo ajoissa ennen kuin treenit alkavat taantua ja paras olisi kirjoittaa se jo ohjelmaan, että vimeistään silloin (esim joka 5. viikko). Toki lepoviikolla saa liikkua: palauttavia kävelyitä tai hölkkää, venyttelyä, ehkä leppoisaa uintia, pelailua jne. Paikallaan makaaminen nyt ei tietenkään kenelekään hyvää tee. Lisäksi omaan viikko-ohjelmaankin pitäisi huolehtia riittävän paljon (enemmistö) niitä peruskuntoharjoitteita, jotka vaan pitää tehdä, ja joita ei saa korvata millään henkihieverirääkillä.

Mä en käy salilla missään vaan mulla on kotona vempaimet ja on sen takia en oo saanu isoja pianoja ikinä jalkoihin kun pitää nostaa tanko rinnallevedon kautta niskaan :D pitäis siis hommata ehkä kunnon teline. Ehkä tää kotisalikin on se miks niin paljon tulee tehtyä kaikkea.
pari vuotta sitten oli vähän samaa vaivaa, kävin silloin kuntosalilla ja joka päivä, jumpissa täysiä, salia, vesijuoksua.. lepopäiviä harvemmin ja sen jälkeen tuli ylikunto / sydänlihastulehdusta.. tuntemukset oli aika samankaltasia sillon, ei vaan jaksa ja vitutti :rolleyes: mut silti sitä teki. Ehkä mä jätän ton salin nyt vähemmälle, maks kolmijakosella kerta viikkoon ja vähän rennompaa otetta. Kun siitä repii niin hirveen stressin jotenki. Kevyttä viikkoa oon yrittänyt mut loppuviikosta aina todennu et puihin meni, treeniä enempi kun yleensä ja kovemmalla teholla. Kun aina niin täysiä.. huoh.
Teiltä saa ihania vinkkejä ja apuja, luen näitä vielä huolellisesti läpi ja yritän iskostaa päähäni että lihasta, eli ruokaa enempi myös eikä näännytystä :)

ju ei, ainakaan ton enempää :) tosin siinä tangossa on siis se 10 kilon kiekko per pää, en ikinä laske painoon mukaan sitä tankoa ku en tiedä paljon se painaa.. :D

- - - Updated - - -

Tiuskis, saanko kysyä sun ruokailuista, kun kasvatat lihasmassaa? itseltänihän hävis perse tässä kevään aikana, ihan lätyskä ja muutenkin luisevan puiseva fiilis, en usein kehtaa lähtee ees kauppaan hoppi päällä :face: lihaksia siis pitäis saada mutta onhan niitä vielä onneks jonnin verran jäljellä.
Joo toki saa kysyä. Syön tosi rennolla otteella, mutta koska niin sanotut terveet elämäntavat ovat jo selkärangassa niin se menee kätevästi 80 - 20 säännöllä suurin piirtein ilman sen tarkempaa miettimistä. Eli syön 80 % järkevästi lihaskasvun ja jaksamisen kannalta ja 20 % mitä mieli tekee. En pidä mitään tiukkoja "en saa syödä tätä enkä tuota" -sääntöjä ja syön viikonloppusin, juhlissa, erikoistilanteissa vapaasti mitä mieli tekee. Enkä myöskään kieltäydy jos vaikka työkavereiden kanssa lähetään esim. jätskille jos sitä jätskiä mieli tekee.

Syön treenipäivinä 2200 - 2300 kcal ja lepopäivinä 2000 kcal suurinpiirtein. (Ja huom!! En kuluta aerobisilla liikunnoilla juurikaan, siksi tuo määrä riittää. Jos kävisin lenkillä / spinningissä niin tuo ei riittäisi mihinkään!) En laske kaloreita enkä makroja, mutta pidän huolen että proteiinia tulee tarpeeksi (vähintään 2 g / painokilo) ja rasvaa reilusti yli 1 g / painokilo. Toisinaan syötän päivän syönnit kiloklubiin ikäänkuin tarkistaen että linjassa mennään. Kiloklubi on ollut mainio palvelu itselleni oppia syömään tasapainoisesti niin että pallot tulee vihreäksi. Itselläni on ollut haastetta kasvisten kanssa.

Unohdin vielä tuohon omaan liikuntaohjelmaan lisätä että mulla on joka 5. viikko kevyt jolloin vaan hötsäillään.

Saat Minihiiri lihasta jos syöt riittävästi ja treenaat perusohjelmalla 3 kertaa viikossa punttia ja jätät aerobiset käytännössä kokonaan pois. Korkeintaan kävelyä.

Kiitos :) mun on vaan jotenkin vaikee sisäistää sitä että vähempi riittäis. Rasvojen saanti itellä jää vähäseks, mitä nyt paistaa öljyssä ja leivän päälle kunnon keko oivariinia. Kalaa en voi käyttää allergian takia mutta pähkinöitä ja siemeniä pitäis ostaa.
Laskin sports trackerilla menneen viikon kulutusta, yhteensä yli 3000 kcal työn lisäksi ja arvioin ruokiani niin aika pahasti miinuksella mennyt. Nyt on otettava ryhtiliike, kokeillaan mitä käy.

Kiitos :) mun on vaan jotenkin vaikee sisäistää sitä että vähempi riittäis.
Miksi koet, että olisit jotenkin erilainen ihminen? Jos ammatti-ihmiset sanoo, että vähemmän on enemmän liikunnassa eli laatua määrän sijaan (esim. tuo mun ohjelma on kutakuinkin optimaalinen kun halutaan lihaksia) niin miksi se ei pätisi sinuun?

Tsemppiä ryhtiliikkeeseen - elä anna periksi vaikka päänsisällä kuuluisi mitä! :)

^Antaako sulle perspektiiviä se, että olen todella liikunnallinen, hyvä kuntoinen ja olen urheillut aina ja suhteellisen paljon joten olen varsin tottunut liikkuja. Liikun viikon aikana seuraavasti PT-ohjeiden mukaisesti jotta kehityn optimaalisesti (lihasmassa tavoitteena).
...

Yhteensä liikuntaa tulee n. 7 h. Jos sulla tulee peräti 19 h?? Elä yritä perustella itsellesi että se olisi normaalia. Se ei ole. Etenkään viimeisillään raskaana.

Antaa perspektiiviä paljonkin. Sitä vaan aina ajattelee, että vaikka muut pysyisivätkin kuosissa pienemmällä määrällä, itse on poikkeus. Niinä kertoina, kun olen näinä vuosina vähentänyt treeniä radikaalisti, on aina tullut n. 5 kg, vaikka olenkin syönyt maltillisesti. Ja kiloista on ollut lähes mahdoton päästä eroon, vaikka olen ollut joko normaalipainon ylärajalla tai jo ylipainon puolella. Syytän tästä osaksi myös noita mun aineenvaihduntasairauksia, ja en ole uskaltanut kokeilla, mihin ulottovuuksiin paino nousisi, jos liikkuisin vain esim. kolmena tai neljänä päivänä viikossa kuten yleiset terveysliikuntasuositukset ohjeistavat. Treenimääräni ei siis ole normaali, mutta en pidä kehoanikaan normaalina. :(

Välillä olen panostanut enemmän salitreeniin ja välillä enemmän juoksuun, mutta molemmissa olen huomannut, että suoritusten mittaaminen ja seuraaminen tuo mulle pidemmän päälle enemmän ahdistusta kuin mielihyvää. Sykemittari on ollut ranteessa yli 10 vuotta, ja sen avulla olen tarkkaillut niin sykkeitä, kaloreita kuin juostuja matkoja. Kalorinkulutuksen seuraaminen on ainoa, jota olen tehnyt systemaattisesti joka treenin ajan, ja nyt raskauden aikana olen pitänyt huolta, ettei syke nouse tietyn rajan yli. Musta on kuitenkin tullut tuon kulutuksen seuraamisen orja, ja joka päivä yritän päästä tiettyyn kulutukseen. Välillä on riittänyt 500 kcal, välillä taas on täytynyt yltää tuhanteen.

Olen miettinyt itsekin PT:n tai saliohjaajan tekemän ohjelman hankkimista, mutta mua pelottaa, että vaikka sieltä tulisi millainen ohjelma, senkin noudattamisesta ottaisin paineita. Täytyy katsoa synnytyksen jälkeen sitten, kun on aika aloittaa treenaus uudestaan, vieläkö ajaudun samaan kuin nyt vai pystynkö muuttamaan ajatusmaailmaani. Tuossa olisi kuitenkin hyvä tilaisuus aloittaa puhtaalta pöydältä ja järkeistää treeniä ammattilaisen ohjauksessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom