Kuinka vähän ihmiset oikeesti syö? (avautuminen)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuittu
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Joo, onpas tuttua tekstiä ja valitettavan tuttuja fiiliksiä! Mä olen niin pohjattoman kyllästynyt ihmisten typeriin käsityksiin dieeteistä ja rasvanpoltosta ja näistä ruokajutuista ja kaikista idioottimaisista kommenteista, joita vuosien saatossa olen saanut kuulla. Tosissaan ärsyttää se, että minullekin on moneen otteeseen "rakas" suku aukonut päätään siitä, että syömälläkö meinaan laihtua?!? Siskoni on ottanut tehtäväkseen kertoa, että jos mielii laihtua niin on syytä lopettaa ainainen mussuttelu ja syödä vain kerran päivässä, niin hänkin tekee illalla töistä tullessaan. Paitsi että ruokieni määriä on ihmetelty, myös ennenkaikkea niiden laatua, eli kukaan ei voi käsittää että meikäläinen vetää lihaa, kananmunia ja maapähkinöitä - eipä kuulosta laihduttajan ruokavaliolta! Omat annokseni ovat aina suuremmat kuin muilla ja lihan syöntini kummeksuttaa. Samoin se, että kanaakin vetäisen pienen palan sijaan tuhdin satsin... Mieheni jaksaa päivitellä "omituisia" ruokatapojani siitä huolimatta että on vuosia elänyt treeniohjelmaani seuraten. Ei vain mene jakeluun tämä touhu. Hän jaksaa jankuttaa myös liiasta juomisesta ja siitä, että juon aina, vaikka oikeasti pitäisi juoda vain aterioilla, joita on kaksi päivässä... että näin. Vähän on yksinäistä tämä touhu, jos ei sitä kukaan muu lähipiirissä harrasta. Mutta onneksi löysin teidät kaikki muut!

Xeldenille tiedoksi, että olen itsekin huomannut tämän. Tuntuu, että suurin osa ihmisistä elää jollain ilmalla tai pyhällä hengellä..

Ei voi muuta sanoa tätä ketjua lukiessa, kuin että jopas on toisten asioista kiinnostunutta porukkaa teidän työpaikoilla/muissa yhteisöissä! Mikä ihme siinä on, että toisten tekemiset niin kiinnostaa ja toisten arvostelu ja kyttäys on mukavaa huvia :rolleyes:

Itse olen saanut palautetta lähinnä vähän syömisestä perheeltä/ystäviltä. Tyyliin "sä se et sitten syö mitään", "yks syö ku joku aliravittu" :rolleyes:

Trish sanoi:
Itse olen saanut palautetta lähinnä vähän syömisestä perheeltä/ystäviltä. Tyyliin "sä se et sitten syö mitään", "yks syö ku joku aliravittu" :rolleyes:

Valitettavasti näin toteaisin minäkin, jos näkisin sinun evääsi. Trish: syöt ihan oikeasti aivan liian vähän! Ei millään pahalla.

edit. luin juuri sinun ruokapäiväkirjasi threadistä: mitä söit tänään/eilen?

jep, kummasti tuttua täälläkin!:rolleyes:
Aina koulus kaikki oli yhteenaikaan sillai et ku sä syöt niin HULLUSTI!
ärsytti aika perkeleesti, mä sentään söin terveellisesti ja sit ku katto muiden koulukavereitten ruokii niin niil oli tyylin yks peruna ja liraus kastiketta, ja jonka ne sit kaikenlisäks jätti syömättä... ja mua kans ihmetyttää yksi tyttö joka ei ikinä syö aamupalaa, koulussa tosi vähän ja kotona sit vaan pikkasen ja on karkkilakossakin...ja silti on pyöreä?:eek: mikä meni vikaan? taitaa syödä enemmän illalla kun sanoo.. jättäis vaan sen valkosen leivän ja pullat (joita vähän väliä mutustaa) ni ois siit karkkilakostakin jotain hyötyä, ja söis aamulla vaikka puuroa. No, jostain kumman syystä itse en enään mitenkään hirveitä määriä koulussa syö ja nyt kaikenlisäks olen vähä hiilarisella niin arvatkaas niiden ilmeet ku sanoin etten syö perunaa, riisii pastaa enkä leipää...yhessä vaiheessa mielummin jätin ruoat syömättä ja kävin lenkillä välitunnit kun istuin samaan pöytään...tuli jotenki läski olo, vaik ihan turhaan:jahas:

ja äiti on kyl kans toinen joka ihmettelee jos tuun vaik 5 salilta, ja koulussa oon syöny viimeks 11 aikoihi pikkasen safkaa kun juoksen suoraan jääkaapille:rolleyes: hmm. nälkä??????:D :hyper: kun äidilläni on tapana syödä kerran päivässä.
Tosin nyt kun oon selostanu sille noist kaloritarpeist ym. muista ni nyt se jotain ymmärtääkin:)

Mulla jäi traumat koulu ajoilta erityisesti lukiosta kun mun ruokamääriä aina päiviteltiin. Mulle kun tuo kunnon ruoka on aina maistunut...Muut tytöt söi palan perunaa ja tipan kastiketta ja mä 5x enemmän :) No päätin sitten alkaa laihduttaa, kun alko vituttaa! Pituutta 169cm ja painoa tuolloin 65kg. Puolen vuoden kuluttua painoin 53kg ja sitten kaikki päivitteli että voi kun olen laiha ym. Kotona meillä on aina syöty kunnolla. Kukaan ei päivittele mun nykyisiä syömisiä. Tietävät että syön kunnolla mutten herkuttele ja treenaan paljon. Avopuolisoni syö määrällisesti vähemmän kuin minä, mutta herkuttelee päivittäin. Ei koskaan kommentoi sitä että syön usein ja paljon...mutta ei pidä mun nipotuksesta ja ainaisesta laskemisesta :)

Työkavereilta olen kuullu kommentteja syömisestäni. Mutta eivät tarkoita pahaa...Vanhemmat ihmiset on sellasia. Kadehtivat vaan kun eivät itse saa syödä yhtä paljon. Ihmiset kun ei vaan ymmärrä, että kunnon ruokaa saa syödä paljon...Yritän aina selittää että en sitten herkuttele, kuin karkkipäivänä ja silloinkin kohtuudella. Monet naiset kituuttaa olemattomalla ja ihmettelee kunnei laihdu. Sitten kotona iltasella napsitaan suklaata ym...

xelden sanoi:
Mieheni jaksaa päivitellä "omituisia" ruokatapojani siitä huolimatta että on vuosia elänyt treeniohjelmaani seuraten. Ei vain mene jakeluun tämä touhu. Hän jaksaa jankuttaa myös liiasta juomisesta ja siitä, että juon aina, vaikka oikeasti pitäisi juoda vain aterioilla, joita on kaksi päivässä... että näin.

Heh heh! Kaikki entiset poikaystäväni ovat aina päivitelleet että miten minä voin olla hoikka ja syödä enemmän kuin ko. mies. "Ei tytöt syö maksamakkaraa." "Eipä!" Tai vielä pahempaa: "Ei naiset tarvitse protskujuomia".

Paras kommentti koskaan on tainnut olla: "Sä voisit olla vaikka malli jos sä söisit vähemmän. Saisit noi lihakset pois."

Ai niin, se suhde päättyi siihen.

Jos minä en nalkuta radanympäriajon mestaruuskuppien seuraamisesta, niin mies ei nalkuta salista eikä ruoasta.

Minkäs teet kun on aina nälkä ja koko ajan jano... :=)

Paras kommentti koskaan on tainnut olla: "Sä voisit olla vaikka malli jos sä söisit vähemmän. Saisit noi lihakset pois."
Tässähän tuli viikon kommentti! Tää jätkähän oli kaikkien aikojen :david:
Kaikenlaista sitä ihmiset saavat päähänsä...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No mulla täs yks kaveri on dieetillä (painonvartijoilla) ja sanoo ettei meinaa millään saada täyteen päivittäistä 18 pistettä. Aamulla puuro ja päivällä salaatti. No, kun pisteitä ei saa jättää käyttämättä, hakee se illalla mäkistä hamppariaterian tms. Jee jee. Oon yrittäny vinkata terveellisempää vaihtoehtoa mut ei mee jakeluun ni annan olla. Pahaa tekee kattoo vierestä ku homma ei toimi (alkaa siksi pian paastolle) mut ei viitti olla ilkee ja alkaa motkottaan sen syömisistä.

Toisinaan tää sama kaveri kyl ihastelee, kuinka söi eilen vain yhden leivän eikä ollu ollenkaan nälkä! Oon joskus "joutunu" viettämään sen kanssa ihan kokonaisen päivän niillä ja voitte arvata millasta on ku toinen ei syö mitään ja ite ei kehtais kylässä alkaa omia eväitä kaivamaan...

Huh, jos mulle alkais joku jätkä mussuttaan mun syömisistä ni... !!!!!!!!! Ärsyttää muutenki miehet (esim. työpaikoilla) jotka kaiken aikaa kyttää mitä ja paljonko muut syö. Tai ei edes se kyttäys vaan se kommentointi! "Ei naisten kuulu syödä!"

Angelica-82 sanoi:
Toisinaan tää sama kaveri kyl ihastelee, kuinka söi eilen vain yhden leivän eikä ollu ollenkaan nälkä! Oon joskus "joutunu" viettämään sen kanssa ihan kokonaisen päivän niillä ja voitte arvata millasta on ku toinen ei syö mitään ja ite ei kehtais kylässä alkaa omia eväitä kaivamaan...

Mä olen kyllä tasan niin ilkeä ja v*ttumainen ihminen, että taatusti söisin oikein sydämeni halusta :D

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Olen itse vastikään valaistunut tähän reilummin syömiseen. Olen sellainen krooninen napostelija ja olen kuvitellut, että se johtuu ainoastaan mun huonosta itsekurista. Olen kyllä ollut oikein kunnon stereotyyppi painonvartijasukupolven naisesta kalori-ja rasvakammoineni...

No nyt olen sitten päättänyt nostaa kaloreita pikkuhiljaa yli tuon maagisen 2000, koska kulutus on lisääntynyt treenaamisen myötä ja olis ihan mukava jaksaa tehdäkin jotain siellä salilla ja lenkkipolulla. Tulos: energinen ihminen, joka on lopettanut napsostelun, saa harvemmin enää ahmimiskohtauksia ja jaksaa treenaillakin ihan uudella intensiteetillä eikä ainakaan vielä muistuta jokinorsua:)

Mutta kyllä piti useaan otteeseen muiden punttimimmien ruokailuista lukea ja omaa kulutusta laskea kaiken maailman laskureilla ennenkuin uskalsin alkaa kaloreita hilaamaan ylöspäin. Että ei siis ihme, jos tuttavapiiristänne löytyy kasapäin näitä tapauksia, mutta ko. taudista voi parantua, onneksi

Terveisiä joogatunnilta. Kaveri oli ihan helkkarin kärttynen ja vittuuntuneen olonen koko ajan. Tunnin päätyttyä se valitti kuinka raskaalta oli tunti tuntunut. Myöhemmin se kertoi, että oli koko päivänä syönyt vain 3 hapankorppua ja 3 rkl tonnikalaa. :eek: Ei ihme että on rankkaa!!! Taitaa anorektikotkin syödä enemmän :rolleyes:

Käy kyl sääliks jo mut eipä oo auttanu vaik on koittanu neuvoo et dieetillä se vois huoletta vedellä kasviksiakin vaikka pari kiloa...mut ei voi syödä... Ikää 26v...

Neiti kesäheinä, tuo sun kirjoittamasi tuntuu niin tutulta!! Eli itse olen ollut kanssa kauhea napostelija, ja turhaa painoa kertyi. Ei tosiaan lihasta, vaan ihan pelastusrengasta lantiolle ja vyötärölle. En uskaltanut syödä yli 2000 kcal - sillähän lihoo! Kunnes täältä luin ja laskureilla laskin ja hermoilin ja totesin, että mä mitään liho. Jaksoin treenatakin ihan eri tavalla. Eikä tosiaan eksynyt kaapista etsimään naposteltavaa niin usein.

Mulla vaan näköjään tarvitsee olla selkeä, tarkka aikataulu ja suunnitelma. Jos en niin tee, eksyn vanhoihin tapoihin. Niin kävi joulun aikaan, ja yhä on retuperällä meininki. Pitääkin nyt miettiä ja huomenna sitten pitäytyä ruoka-ajoissa, tarpeeksi isoissa annoksissa ym. Sellainen myöhästynyt uudenvuoden lupaus?

Niin ja avautumista otsikon aiheesta - luin justiinsa yhdeltä keskustelupalstalta, jossa laskivat kaloreitaan, että "päivän kalorit 857". Tuijotin, että ei voi noin vähän, apua, ja mitä siihen oli kommentoitu? "Olen kateellinen". Kademielisellä henkilöllä oli tämä päivä mennyt pieleen elovena-murojen ja puolikkaan lihapiirakan takia. Apua... :eek:

Tuttu fiilis! En itse edes mielestäni syö paljoa, mutta kuitenkin yksi päivä töihin mennessäni oli edessä 7 tunnin vuoro. Raahasin jääkaapin täydeltä eväitä ja söin ensimmäiseksi lounaan 11 aikoihin ja välipalan 15 aikoihin. Kuudelta alkoi jo olla huutava nälkä mutta aattelin kotiin asti tsempata. Ei ole istumatyö kyseessä, joten siellätäällä heilumiseenkin kuluu energiaa. Toinen samaan aikaan vuorossa olleesta tytöstä söi tuona aikana banaanin ja suklaapatukan. Tuli siinä kyllä vähäsen kurja olo kun olin kaksi kertaa pienempi ja vedin kaksin käsin ruokaa.

Toinen on, että saan kavereilta kuulla että syön paljon. Tämän he tietysti ilmottavat koulun ruokalassa kun syön normaalia ateriaa hyvällä ruokahalulla. Samaan aikaan heillä on yksi peruna ja surkea pieni pisara kastiketta ja suklaalevy kädessä. Yleisin on "Mä en tajua mihin toi ruoka sussa menee. Mä lihon niin helposti etten voi ees koulussa syödä". Tekisikö mieli hakata päätä seinään? Kyllä. :wall:

Se on vaan niin, ettei tavallinen tallaaja välttämättä osaa hakea oikeasta paikasta tietoa. Netissä on kunnolliset forumit vähissä, ja usein käy niin, että tietämättömät neuvoo toisiaan syömään mahdollisimman vähän ja yleensäkin asenne painonhallintaan on jokseenkin vääristynyt :( Sama homma esim. lehdissä, harvemmin niistä löytää oikeasti järkeviä vinkkejä syömisten suhteen ja kuitenkin todella moni niitä tekstejä lueskelee..

Säde sanoi:
Sama homma esim. lehdissä, harvemmin niistä löytää oikeasti järkeviä vinkkejä syömisten suhteen ja kuitenkin todella moni niitä tekstejä lueskelee..
Nytkin oli uudessa Me Naisissa tai oliko se Annassa,no jommassa kummassa, 1200kalorin diettiohjeita, joista akat sitten tekee päätelmiä et vähempi on parempi ja siirtää sit tulevaisuudessa näitä ohjeita lapsilleen:wall: näin kärjistäen.Meidän neiti ei ainakaan kuule moisista kotoa mitään, se on varma, only over my dead body!
Kotoa nämäkin idioottimaisuudet opitaan, itellä kesti vuosia ennen kuin pääsin siitä syömättömyydestä ja laihdutuskierteistä irti. Ja nyt vituttaa, kun on tuhlannu elämäänsä tommoseen tuskailuun.

Meillä mutsiparka on ihan pihalla välillä kanssa. Se on koko elämänsä ollut hoikka (on kyllä lyhytkin., mutta kun oli mennyt mua pukkaamaan 32-vuotiaana oli painoa vielä alta 60 kiloa :eek: ). On myös aina ollut liikunnallinen jne. Nyt sitten ikää on kohta 56 ja kokkaustaitoisen miehen myötä kertynyt mutsin mielestä ylimääräistä (minusta 65kg 160-senttiselle tuon mittaiselle ihmiselle ei ole mikään huima ylipaino, näyttää tosi simpsakalta mutta kai sitä itseänsä häiritsee).

No, sain sen sitten raahattua salille (samalle kuin minä) ja ihan hyvin se siellä tekee, ei pelkää painoja ja on aina ihan innoissaan kun saa lisätä jotain. Mutta se ravintopuoli sitten... kun se ei ihan oikeasti kuuntele, tai muista mitä oon sanonut vaikka se itse kysyy niitä että mitä pitäis syödä jne. Duunissa se ei aina ehdi syödä kunnolla (raskas hoitotyö) enkä tiedä muistaako se mun välipalavinkkejäkään. Sitten se marmattaa kun ei se pelastusrengas lähde, ja yritän kysellä niitä syömisiä (jotka saattaa olla jotain pussikeitto töissä ja pari palaa leipää). Ja tietysti ikä vaikuttaa tohon painon putoamiseen.

Tunsin todella hävinneeni pari päivää sitten kun mutsi soitteli, sanoi että salin yksi ohjaaja oli kysynyt missä olen kun ei ole näkynyt -- olen siis ollut kuumeessa ja flunssassa koko tämän vuoden puolen. Liikunnasta kun tuli puhe niin sanoin että ostin itselleni joululahjaksi crosstrainerin, kun liukkaalla ulkona en oikein uskalla nostaa sykettä kunnolla ja mutsi sitten kysyi, tarkoittaako tämä sitä että jätän salillakäynnin nyt pois :eek: :itku: .

Siis voi elämä. Kyllä mä yritin sitten mahd. nätisti selittää, että ei se ihan korvaa se crossari tota salia, että lähinnä siksi ostin että aerobiset tulee eri päivälle puntin kanssa, kun salille on sen verran pitkä matka etten viitsi mennä sinne pelkästään juoksentelemaan tms. ja pitäis vähän kuoria tätä rasvaa kun oon melkeen vuoden syöny plussalla.

Toisaalta sillä kyllä on ns. terveellisen ruoan avaimet hallussa, kun töissä joutuu niistä huolehtimaan, mutta ei sovella itseensä. Enkä edes tiedä onko tämä oikea ketju koko vuodatukselle. Mä en vaan TAJUA.

Ultimecia sanoi:
Piiitkä teksti

Toi on melkein kuin meidän isästä kirjottais...Isä on 176cm ja ennen naimisiin menoa ja mun syntymää tais painaa alle 70kg. Nykyään vähän enemmän mutta viiskymppiseks mieheks mun mielestä hyvässä kunnossa, ei läskiä, tosin ei sixpackiäkään. Juoksee, hiihtää, pelaa sählyä jne (mikäli töiltään ehtii) mutta ruokavalio perseellään. Karkkia meni paljon, munkkeja, makkaraa, paljon rasvaa leivän päällä ja miljoona leipää päivässä.

Kuitenki se on nyt päättäny jostain syystä laihduttaa vissiin samoinhin mittoihin ku parikymppisenä oli (ei olis kyl tarvetta ainakaan paria kiloa enempää) ja oon koittanu neuvoo sille mitä sen kannattais syödä. Se on nyt jättäny herkut pois mut ruokavalio koostuu salaatista (salaattia, kurkkua, tomaattia) ja leivästä. Mitää proteiinipitoista se ei syö, ku se haluaa syödä vaan kaikkee kevyttä. :rolleyes: Käskin sen ottaa salaatin kans vaik broilerin rintafileen että on vähän täyttävämpää ja et jättäis leivät vähemmälle, mut ei se taida totella :(
Sit sen dieetti kuitenki loppuu ihan kohta kun alkaa nälkä vaivata, kun ei tollanen pikkusalaatti miehen nälkää vie.

En oo huolissani sen painon pudotuksesta mut lähinnä terveydestä. Isä kun tarkkailee painoaan kaiken aikaa ja grammaki lisää on liikaa --> dieetti. Ihmeellistä vouhotusta mieheltä mut hyvä tietty ettei yritä kaljamahaa kasvatella :D Mut tollaset alle 1000kcal dieetit miehellä ei kyl toimi... prkl

Vanhempiaan ku neuvoo niin se on kyllä usein toivotonta... ne on kuuntelevinaan, mutta tekevät kuitenki niin kuin itse tykkäävät.

Meidän isä halusi myös ruoka- ja treenivinkkejä ja lupasin auttaa sitä. Alettiin ensin miettiä sen kulutusta ja treenejä, no se meni ihan ok, kun juoksu ja uinti ovat kuvioissa. Syömisestä mies ei vaan tajua hölkäsen pöläystä! "mistä minä tiedän paljonko syön" "en taatusti syö kuin yhden lämpimän ruoan päivässä, sehän lihottaa!" Yritin selittää aineenvaihdunnasta ja ruokailurytmeistä, niin vastaus oli että "ihan hyvin mun aineenvaihdunta toimii" ja siitä se lähti suoraan ruokapöydästä lenkille. :wall:

Mietin tässä vaan, että miksi ihmeessä se kysyy, jos ei aio tehdä niin kuin kerron? Ja tuntuu kummalliselta, että hän sanoo haluavansa laihtua, muttei kuitenkaan suostu edes _arvioimaan_ syömiään ruokamääriä tai kirjaamaan yhtään mitään ylös: "minä en semmoseen rupea". Ööh?

Mä myös oon yrittänyt neuvoa omia vanhempiani. Äitiäni lähinnä, joka syö töissä ainoastaan eväitä ja päättivät n. vuosi sitten lakata syömästä lämmintä ruokaa illalla kotona, kun "on tullut painoa". Täytyy vielä lisätä, että molemmat ovat todella hyvässä kunnossa viisikymppisiksi. Suorastaan ihailen heitä, kun pitävät kunnostaan huolta pyöräilemällä, juoksemalla ja talvisin hiihtämällä. Molemmat käyvät talvisin myös jumpassa.

Mutta se ruokapuoli... Kyllä meillä on kotona aina perusterveellistä kotiruokaa syöty, puuroa aamupalaksi jne. Mutta nyt kun yrittävät tosiaan välttää tuota pyöristymistä niin täysin vääriä valintoja tekevät! Äitille yritin ehdottaa, että ottaisi töihin raejuustoa tai rahkaa evääksi leivän rinnalle, mutta ei ole mennyt perille.

Tosin yksi edistysaskel on tapahtunut, käyttävät nykyään paljon pehmeitä rasvoja... rypsiöljyä, salaatinkastiketta :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom