Kuinka vähän ihmiset oikeesti syö? (avautuminen)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuittu
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Hohhoijaa. Oon taas miesvaltaisessa työpaikassa ja ei se meno kummemmaksi muutu. Muutamat syö huoletta mut jotkut hermoilee makkaroitaan ja kiskoo pelkkiä vihanneksia lounaaksi. Yks mies totes että "10kg on liikaa, voi niitä aikoja kun painoin vielä 60kg!"
Ei hitto, mä painan suunnilleen ton verran ja oon kai sen 20cm lyhempi...
Kommenttia eväistä tulee aina mut onneks ei kovin pahaa.
Onneks välipalaa voi vetää oman työpisteen luona "salaa"...

Muakin aina naurattaa sellaiset miehet jotka haluaa aina vaan olla MAHDOLLISIMMAN PIENIÄ JA SIROJA! Muahahaaa:D Keski-ikäisillä miehillä varsinkin on paljon tällaisia ihanteita. Munkin faijani tekee aina salilla kiinteyttävää ja juoksee ja nylkyttää että tulis vielä pienemmäksi ja hoikemmaksi. :lol2: Tottakai oon ylpee ja hyvilläni että se jaksaa treenata kovan työn lisäksi, mutta se pienuuden tavoittelu on hupaisaa. Aina kun käyn kotopuolessa niin pyörittelenkin isukkaa vyötäröstä ilmassa. Aika hyvät kyydit sille tulee:D

Menee pahasti nyt offtopiciin (saa siirtää) mutta kun en löytänyt tähän hätään mitään muutakaan mihin tän laittais.

Olin viikonloppuna avokin kaverin mökillä, ja siellä oli yhteensä n. 10 ihmistä. Siinä sitten pienessä sievässä alko avon kaveri, joka just on alottanut treenaamisen (tai näin olin ymmärtänyt) eli siis puntin, kyselemään vähän ruokavaliovinkkejä multa. No siinä sitten illan mittaan keskustelin sen kanssa treenistä enemmänkin, ja se mm. selosti treeniohjelmansa (joka on epämääräinen koko kroppa 3 kertaa viikossa-ohjelma, johon välillä kuuluu vähän jotain jalkoja niinku ja sit välil vähän käsiä ja selkää ei oikeestaan kuulukaan jne jne.. :thumbs: ). Siinä sitten tyyliin tein sille uudestaan treeniohjelman ja ruokavalion (ehdotin mm. ihan omaa jalkapäivää ja kyykkyjä), kunnes se vähän ajan päästä tulee sanomaan että: "niin mutta kun mä treenaan enää kuukauden.." Taustoiksi vielä, että on käynyt nyt salilla vajaan kaksi kuukautta. Olin sen verran huppelissa, etten voinut kun nauraa, mutta tänään aloin taas aattelemaan asiaa, ei hemmetissä. Selitys oli, että haluaa rantakuntoon, mihin rantakuntoon alle kolmessa kuussa? Ja MIKSI? Mä en tunne sanaa rantakunto, kun ite oon kunnossa koko ajan. Tyydyin vaan sitten sanomaan, että pidä kuule se sama koko kroppa-treeni, minkä oot nytkin tehnyt (eikös kolme kertaa viikossa oo aika paljon koko kropalle?). No ruokavaliovinkit se EHKÄ otti silti käyttöön, suunnitteli tosin jotain sumeita protskusettien ja lisäravinteiden ostoa, kun aikoo nyt kuukaudessa kasvattaa suunnattomat lihakset. HEI HALOO?!? Sanoin sille, että syö raejuustoa, mutkun se on pahaa.. ;) Aamupalaakaan se ei syö ollenkaan, ei edes nyt treenikuukausina, ja lounas koostuu jostain saarioisten valmisseteistä..

Sitten avon eksä ihmetteli puolestaan, kun ei laihdu, on ollut iät sun ajat laihiksella, no joka viikonloppu vedetään kahden päivän viinaputki ja sipsit ja mäkkiateriat päälle ja aamupalaa ei syödä tai syödään näkkärii jne. JA SITTEN SE NEUVOO SIINÄ MUITA KUINKA PITÄÄ 1200KALORIN DIEETTI! Auttakaa, mä oon tänään vaan miettinyt että mikä on menny pieleen, kun "kaveripiiriin" on siunaantunut tälläsiä ihmisiä. Sitten tää eksä vielä esitteli lehteä, jossa kerrottiin, että vielä ehtii kesäkuntoon (joo, taas, mikä KESÄKUNTO ja varmaan 2 viikossa kerkee hyvin..).

En tiedä sopiiko tähän threadiin, mutta pakko avautua... Miehellekin narisin illalla, että miten ihmiset VOI olla niin tampioita.

Eilen pyörähdin yhdellä keskustelualueella, pääosin perheellisiä aikuisia ihmisiä. Joku siellä kyseli, että mitenkäs kun hän on kuullut, että se laihduttaisi, jos ottaa aamuisin aina 1 ruokalusikallisen oliiviöljyä.

Tähän sitten tuli kommenttia jos jonkinlaista. Mm. Painonvartijat pääsivät mainintaan, joku selitti, että eikös tuossa ole jo 3 painonvartijoiden rasva-annosta ja ohjeen mukaan 2 päivässä riittää...

Mä olin pakahtua kun yritin selittää, että hei-hei-hei naiset kuulkaa kun se kroppa TARVITSEE hyviä rasvoja. Niin ei, kun sanoin, että oli sitten rypsi- tai oliiviöljy niin sitä voi kyllä ottaa vähän vaikka puuron päälle ja kasviksille / salaatille jne. ja se on vaan hyvästä.

Siihen lannistuin, kun mun huolellisesti selittämääni kommenttiin (miksi ihmeessä mä edes vaivauduin sormiani väsyttämään näppiksellä...) tuli vastaukseksi, että no eikö ihminen saa sitä rasvaa joka tapauksessa tarpeeksi päivittäin, ruuista ja paistamisesta ja onhan kaikessa margariinista lähtien rasvaa. Hiukan yritin sanoa, että se pizzan ja metvurstin ja muun rasva on vähän eri juttu, piilorasvat kaikkineen... Niistä pois ja noita öljyjä tilalle. Mikä sitten ignoorattiin kun totesivat, että kyllä se rasvaton ruokavalio kumminkin laihduttaa eniten.

Okei. Minkäs teet, syököön miten tahtovat, ei se mun päänvaiva ole, tuntui vaan jotenkin turhauttavalta, että ihmiset vaan ajattelevat miten sattuu. Ja syövät miten sattuu ja sitten harmittelevat tuloksia. Ja miettivät lähinnä mitä EI saa syödä, että laihtuu. Vaan eipä se kai auta selittää. Onneksi mä otin aikanaan selityksiä vastaan, ja lisäsin mm. hyvät rasvat ruokavalioon runsaammin, heti alkoi lähtemään senttejä vyötäröltä ja muutenkin tuo ruokapuoli ja olo parani. Mut mä olinkin ohjautunut tänne ottamaan selityksiä vastaan. :thumbs:

Estel sanoi:
... Ja miettivät lähinnä mitä EI saa syödä, että laihtuu...

Hyvä huomio, Estel. Tuntuu tosiaankin olevan niin, että heti kun tulee puhe laihduttamisesta tai ylipäätään terveellisistä ruokailutavoista, ajattelee moni todella negatiivisesti, mitä kaikkea EI sitten saisi syödä... sen sijaan, että ajattelisi, mitä kaikkea SAA syödä (ja miten paljon!) jos koostaa ruokavalionsa järkevästi ja oikein.

Pointtihan ei ole siinä, ettei "saisi" syödä mahan täältä kaikkea roskaa (kuka sitäpaitsi estää? senkun syö vaan :D), vaan siinä, että kun syö oikein, niin ei tee mieli. :)

Ei sais oikeasti arvostella toisten syömisiä, kun niidenkään ei tarvi arvostella mun syömisiä. Mutta kuitenkin... Töissä naiset on keksineet laihduttaa periaatteella "kaikki hiilarit pois". Musta ihan hyvä, kun joku tekee raikkaan salaatin ja siinä on tonnikalaa ja raejuustoa. Mutta mutta, sitten toisella naisella onkin lounaalla pari pannulla kärvennettyä marinettia ja kananmunaa... Ja ihan vaan sen takia, että kun joku sanoi, että pitää karsia hiilarit pois ja näinhän telkkarissakin on näytetty. Ja sitä ravintotietuotta ei ole nimeksikään eikä ole vaivauduttu lukemaan aiheesta tai ottamaan mistään asioista selvää... No ihan miten vaan, mutta mun tekee vieressä pahaa!

Ja sitten on näitä, jotka syö aamupalansa töissä 10.30. ja se on yks lautasellinen kaurapuuroa. Tai puhumattakaan toisesta, joka syö joka päivä lounaaks lautasellisen nuudeleita, ihan vaan siks että ne on niin helppo ottaa mukaan ja laittaa. Ja yks painonvartijoiden pisteitä laskeva kauhistelee joka päivä, miten voin syödä niin aikasin tai usein... Ihanaa siis syödä työpaikalla, kun kritisoin omassa mielessäni muiden syömisiä! Ja oikeasti haluisin olla tekemättä sitä, mutta kun se vaan tulee niin luonnostaan :D

Tampio sanoi:
Hei hei, eipäs mennä henkilökohtaisuuksiin! :jahas: ;)
Meninpäs, koska narisin miehelle, että mä olin just ihan kauhea tampio ennen. Henkilökohtaisesti morkkasin itseäni ja tottumuksiani... Meinaan ennen sitä mietti just niinkuin Gillyanne kirjoitti, että mitä EI saa syödä. Elämä yhtä sen miettimistä.

Nyt kun sitten vähän luki ja sisäisti, että hoi, sitähän SAA syödä kaikenlaista ja on suotavaa syödä hyvin ja monipuolisesti, niin maailmankuva avartui.

Näin kirjoittaa eräskin tampio. :D Joka mietti, että tuota en saa syödä enkä tuota enkä tuota... Enkä ajatellut, että tuotapa saan syödä vaikka kuinka enkä joudu potemaan nälkää ja angstia.

Sitten kun hoksasin tämän, niin tunnen sitä angstia sellaisten puolesta, jotka eivät tajua... Siitä se tampio, ei millään pahalla... En mä kulkevaksi ravitsemuksen matkasaarnaajaksi ala, mutta jotenkin olisi ihmisillä helpompaa kun tietäisivät miten syödä. Ettei se ole sitä kuin eräälläkin tutulla, kehuu kuinka ei taas syönyt kuin aamulla vähän puuroa ja työpäivän aikana omenan ja paljon kahvia. Illalla vasta söi ja silloinkin keittoa tms. Kyllä pitäisi laihtua, vaan ei... mikähän on. Tosin siinä iltaruokaa odotellessa nälissään vetää 2-4 karjalanpiirakkaa päällisineen, monta kerrosta juustoa ym... Ja iltaruuan jälkeen itselle palkkioksi kun on niin hyvin syönyt, voi sallia pari pullaa tai viineriä, kahvia ja vähän jätskiä... Sitten on väsynyt ja ärtyisä välillä. Kun olis kiva siis ihan näiden ihmisten oman olon takia saada heillekin perille miten olis hyvä syödä. Eihän sitä voi päähän hakata, tietenkään, mutta ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan.

Kun elämästä voisi tehdä itselleen huomattavan paljon helpompaa, olen huomannut. :)

Estel sanoi:
... Kun olis kiva siis ihan näiden ihmisten oman olon takia saada heillekin perille miten olis hyvä syödä. Eihän sitä voi päähän hakata, tietenkään, mutta ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan.

Kun elämästä voisi tehdä itselleen huomattavan paljon helpompaa, olen huomannut. :)

Niinpä...

Alkaa mennä off-topiciksi, mutta kyllä monesti tosiaan ihmetyttää tuo ihmisten mustavalkoisuus näissä jutuissa - terveellisesti syöminen/terveet elämäntavat kun tuntuu monen mielessä tarkoittavan "nipotusta" ja "hirveää terveysfasismia" ja "en mä ainakaan vois elää niin ettei sais ikinä mitään hyvää syödä...". Siis WTF? :confused: Kun syö (ja elää muutenkin) 80-80% terveellisesti, niin loput voi hyvällä omallatunnolla relata ja herkutella. Söin minäkin eilen jäätelöpuikon, ja lauantaina otin vähän siideriä, kun iltaa istuttiin ja pelailtiin. Niuhottajaksi en aio ryhtyä ikinä, sehän lisää kortisolitasoja ja on pahaksi kehitykselle ;)

EDIT: Nyt menee jo vauhdilla aiheen ohi, mutta menköön: En ymmärrä sitäkään, miksi monet (eivät toki Pakkiksen mimmit) lopettavat kesän ajaksi liikunnan kokonaan. Juu, tottakai kesästä pitää nauttia, mutta mitäs muuta rullaluistelu- tai pyörälenkki upeassa auringonpaisteessa tai kävelyretki (vaikka piknikkiin yhdistettynä) on, kuin juurikin kesästä ja lämmöstä nauttimista...? Ja tuskin se nyt kenenkään kesää pilaa, jos niistä viikon 168 tunnista pari-kolme uhraa punttien nostelulle... ;)

Gillyanne sanoi:
EDIT: Nyt menee jo vauhdilla aiheen ohi, mutta menköön: En ymmärrä sitäkään, miksi monet (eivät toki Pakkiksen mimmit) lopettavat kesän ajaksi liikunnan kokonaan. Juu, tottakai kesästä pitää nauttia, mutta mitäs muuta rullaluistelu- tai pyörälenkki upeassa auringonpaisteessa tai kävelyretki (vaikka piknikkiin yhdistettynä) on, kuin juurikin kesästä ja lämmöstä nauttimista...? Ja tuskin se nyt kenenkään kesää pilaa, jos niistä viikon 168 tunnista pari-kolme uhraa punttien nostelulle... ;)

Itselläni ainakin jäi viime kesänä punttailut pois sen takia, kun mullakin tuo sali sijaitsee 30km päässä ja mulla ei ollut korttia viime kesänä. Eikä vanhemmat jaksa ja kerkiä kulettelemaan kesäisin kylällä. Mutta nyt kun itsellä on auto ja kortti, niin voi mielin määrin ajella salille.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%

Minä taas urheilen kesällä melkein enemmän -salillekin on niin ihanaa mennä pyöräillä eikä kuppaisilla sisäisen liikenteen busseilla. Ja joogata parvekkeella ja ja ja...

Syömisestä vielä: eikö ole mielenkiintoista, miten ihmisten mielestä esim. viinirypäleet (4,95 e/kg) on kalliita, mutta suklaa (esim. 10 e/kg) ei ole?

Itselläni on kyllä syömiset lipsuneet parina viime kuukautena niin pahasti, että kuka minä olen mitään sanomaan...

Tampio, tuo on toki ihan ymmärrettävää. Mutta tarkoitinkin lähinnä sitä, että jotkut lopettavat tykkänään kaiken liikunnan ja parkkeeraavat koko kesäksi terassille/grillin viereen/lepotuolille... ja sitten syksyllä taas tuskaillaan "kesäkilojen" kanssa... :jahas:

Joo, mä lopetan tämän off-topicin NYT :nolo:

Kaikki haluavat näyttää hyvältä ja olla hyväkuntoisia. Tosin suurin osa porukasta ei vaan tiedä yhtikäs mitään proteiineista, hiilihydraateista, hyvistä rasvoista, oikeista kalorimääristä, oikeaoppisesta treenaamisesta etc. Itse elin kriittiset kehitysvuoteni silloin kun lehdet ja telkut tursusi anorektisia malleja ja näyttelijättäriä. Myönnän viettäneeni tuolloin aikaa kuntosalilla ja jumpissa pelkkien tomaattien voimin. Nyt vanhempana ja viisaampana asiani ovat onneksi paljon paremmin. Jos ihminen itse ei ole kiinnostunut ottamaan selvää oikeaoppisesta syömisestä, hän ei sitä myöskään opi ellei joku jaksa takoa sitä tietämättömän kalloon. Parhaita esikuvia on ne hyväkuntoiset ja hyväkroppaiset työtoverit/perheenjäsenet jne. joiden elämäntapoja voi tietämätön seurailla sivusta ja tulokset ovat selvästi nähtävissä.

Itse olen "käännyttänyt" jo äitini ja parhaan ystäväni. Ennen he ihmettelivät miten voin syödä kuin hevonen ja silti pysyä hoikkana... nykyään he itse syövät kuin hevoset ja ovat hoikempia kuin ennen. :)

lewe sanoi:
Itse olen "käännyttänyt" jo äitini ja parhaan ystäväni. Ennen he ihmettelivät miten voin syödä kuin hevonen ja silti pysyä hoikkana... nykyään he itse syövät kuin hevoset ja ovat hoikempia kuin ennen. :)

no voisitkos sitten käännyttää myös mut?

liikkuminen nyt kunnossa, mutta silti läski ei sula. ei tosiaankaan.

Pattismurffiina: Laita yhden esimerkkipäivän syömisesti näytille tuonna "Mitä söit eilen/tänään?" -ketjuun, niin katsotaan, mitä niille voidaan tehdä :)

EDIT: Laita myös mittasi ja viikottaiset treenikertasi (ei tarvitse yksityiskohtaista treeniohjelmaa kirjoittaa, kunhan liikuntakerrat listaat), helpottaa neuvomista paljon.

Yhdellä entisellä työpaikalla oli mahdollisuus tilata lounas eräästä lounasravintolasta paikanpäälle tuotuna tai sitten ottaa omat eväät. Ruuan tilaamisessa yleinen käytäntö oli, että yhden annoksen tilasi kaksi henkilöä yhdessä ja sitten puolittivat sen. Kokonaisen annoksen syöjää olisi katsottu tosi kummaksuen ja pidetty kamalana ahmivana läskinä!

Yhdellä työpaikalla oli eräs yli 50-vuotias nainen, joka oli ainakin 175 cm pitkä ja väitti painavansa 58 kiloa. Sanoi tekevänsä pitkiä kävelylenkkejä ja lounaaksi söi aina jogurtin ja paahtoleivän ja sitten 2 kertaa päivässä kupin mustaa kahvia. Tuskaili sitten parin ylikilonsa kanssa ja haaveili paluusta parin vuoden takaiseen 55 kiloon. Tällä eukolla oli niin leveä perse, että en ikinä usko että sitä painoa oli alle 60 kg. Mutta toisaalta yläkropasta oli tosi kapoinen. Sitä persettä katsellessa muuten päätin ettei mulle ikinä tule sellaista!

Tosin ne omat ruokailut on käytännössä niin persiillään, että hehtaariperseinen tulevaisuus taitaa odottaa jos ei suunta muutu =/

Mun ruokailuongelma on, että tietäisin tasan tarkkaan miten pitäisi syödä, mutta jos en pysty 100 % sitä noudattamaan, lyön koko homman täysin läskiksi!

Ongelmia teettää lähes proteiiniton kouluruoka ja koulupäivien välipalat, mukana ei voi kantaa mitään jääkaappisäilytystä vaativaa. Toisaalta töissä meidän alalla on TESin mukaan ruokailtava työn ohessa ja päivään kuuluu yksi 20 minsan tauko ja yksi 10 minsan tauko. Ja kun noita duunissa vielä kytätään lähes sekuntikellon kanssa, en hitaana syöjänä ehdi ahmia siinä ajassa sellaista ruokaa kuin haluaisin syödä. Siksi annokset on minimaalisia ja nopeasti lapattavaa vähän pureskelua vaativaa.

Yritän kuitenkin päästä liiasta täydellisyyden tavoittelusta ja pyrkiä syömään hyvin ainakin 75 % päivästä.

Dina sanoi:
Toisaalta töissä meidän alalla on TESin mukaan ruokailtava työn ohessa ja päivään kuuluu yksi 20 minsan tauko ja yksi 10 minsan tauko. Ja kun noita duunissa vielä kytätään lähes sekuntikellon kanssa, en hitaana syöjänä ehdi ahmia siinä ajassa sellaista ruokaa kuin haluaisin syödä. Siksi annokset on minimaalisia ja nopeasti lapattavaa vähän pureskelua vaativaa.

Oon itsekin ollut töissä juuri tuollaisessa paikassa ja se oli ihan hirveää. Varsinkin lauantaipäivät oli pahimpia. Olet töissä esim. 9-15, niin sinulle kuuluu 10 min. lounastauko. Kyllä tuohon aikaan päivästä tulee nauttia jo lounas! Ketkä prkl:een johtajat ovat päättäneet noista taukojen pituuksista :curs:.

Ei auttanut muu kuin hotkia kanat ja riisit täydellä teholla naamariin ja sitten hiki päissään juosta kilpaa kellon kanssa leimaamaan kellokorttinsa. Ugh! Maitorahkan sitten söinkin aina salaa joko vessassa tai varastossa :lol2:

Dina sanoi:
Ongelmia teettää lähes proteiiniton kouluruoka ja koulupäivien välipalat, mukana ei voi kantaa mitään jääkaappisäilytystä vaativaa.

Olen miettinyt aivan samaa asiaa, koska koulu alkaa kohta. Mitähän ihmettä sitä söisi välipalana. Rahka säilyy muutaman tunnin laukussa, myös prodedrinksut on hyviä, mutta mitä ihmettä sitä tekee jos koulu loppuu vasta seitsemältä, pitäisi joku oikea ateriakin syödä. Ja se kyllä harmittaa kun koulussa kaikki lihat on kastikkeissa ja niitä saa tosi vähän ja puolet annoksesta on perunaa. Ei huvittais vetää hedelmien voimalla huonosti syöden neljää vuotta :itku: Viime koulussa vielä liharuoat tehtiin tavalliseen maitoon, niin laktoosi-intolerantikkona jouduin todella usein syömään kasvispuolelta :( Ja mulla on vähän samaa vikaa, että jos syön vähän huonosti, niin suistuu raiteelta kyllä aivan kokonaan, joten pitäis yrittää koko päivän ateriat kasata fiksusti.

Ostakaa pieni kylmälaukku. Siellä säilyy mitkä vaan eväät. Mahtuu mukaan vaikka koko päivän ruuat: aamupäivälle rahka johonkin kippoon ja kaurahiutaleet pieneen minigrip-pussiin, lounaaksi&päivälliseksi vaikka iso kana-pastasalaatti jonka voi puolittaa, iltapäivän välipalaksi ruispala paksulla kalkkunaleike+kasvissisuksella. Vaatii suunnitelmallisuutta ja vähän miettimistä, mutta ei todellakaan ole mitenkään hankala toteuttaa!

Erittäin hyvä aihe!!! Minä olen myöskin saanut koko pienen ikäni kuulla siitä kuinka paljon syön ja kuinka usein, vaikka kitukausiakin on ollut, pitkiäkin, mutta onneksi nyt viisastunut, täytyy kyllä myöntää, että pitkälti lapsensaannin myötä, kun tajunnut että omalla kropalla on tärkeämpiäkin tehtäviä kuin kituminen pienen pienen ruokavalion turvin. Kiitos meijän pikku neitille siitäkin :worship: Aikanaan olin nimittäin jo lähellä bulimiaa ja ties mitä, sairaine ajatuksineni. Mutta onneksi nyt on kaikki loistavasti ja ruoka maistuu ilman huonoa omatuntoa, kutakuinkin. Täytyy kyllä myöntää, että se syömisieni ihmettely ei kyllä varmaan lopu koskaan, kun aina joka paikassa se on ensimmäinen asia mihin kiinnitetään huomiota ja kun oma ukkokin syö korkeintaan saman verran, usein vähemmänkin ja treenaa ku eläin, niin täytyy mun sit olla suuren suuri syöppö :lol2: mut muapa ei haittaa! ja kun tuloksia salilla syntyy, paino on ihan kohtuullisella tasolla ja ennen kaikkea olo on terveenpi ku koskaan, niin meikäläinen on enemmän ku tyytyväinen, vaikka joutusin kuuntelemaan sitä määkimistä lopun elämääni! Melkonen vuodatus tästäkin lyhyestä kommentista loppujen lopuksi tuli, koittakaa kestää

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom