Kuinka vähän ihmiset oikeesti syö? (avautuminen)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuittu
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Kuten Gillyanne toisessa threadissä viittasikin sport-lehden artikkeliin, suurin vika kai elintapojen muutoksessa on yrittää tehdä kaikki kerralla. Ihmiset kyselevät, koska haluavat tietää, tämä on yksi hyvä askel! Toinen askel on nähdäkseni suurempi, tiedon siirtäminen käytäntöön, ja tämä pitäisi malttaa tehdä vähitellen. Jos rahka ja raejuusto tuntuvat liian kummallisilta evästarvikkeilta, kuulostaisiko jogurtti tutummalta? Tai että joisi edes maitoa leipien kanssa? Ja että leivän päällä olisi jotain hyvää rasvaa ja paljon esim. kinkkua metwurstin sijaan.

Itse olen kävelevä esimerkki siitä, että tiedän satamiljoona asiaa, jotka voisin ja osaisin muuttaa parempaan, mutta en halua. En ole valmis, vaan erittäin mukavuudenhaluinen. Tiedän, että ruokalusikallinen sokeria aamuteessä on paljon, mutta lähtötilanne oli kolme ruokalusikallista, joten olkoon toistaiseksi. :D Tiedän, että salilla voisi treenata kovempaa, mutta aina ei ole energiaa. Jos muutosta tarpeeksi kovasti haluaa, kyllä sen saa aikaiseksi.

Vanhemmille kannattaa antaa vaihtoehtoja, ja vahvistaa heidän tekemiään hyviä valintoja ja tapoja ja tietysti kehua heidän tiedonjanoaan. Kannattaa myös miettiä, mikä on se kaikkein huonoin juttu ja yrittää saada muutos liikkeelle sen suhteen, pienistä puroista kasvaa iso virta. :) Makutottumuksia on vaikea muuttaa, mutta ei mahdotonta - vanhemmat on aikuisia ihmisiä, joille voi puhua myös siitä, että ei ruokavalion muuttaminen ole helppoa mutta että se kannattaa. Ei pidä ikinä vähätellä vaikeuksia, mitä se tuottaa! Empatiaa, kärsivällisyyttä ja kannustusta. Järki ja tunteet kun eivät aina kulje käsi kädessä...

Useimmiten vanhemmat uskovat kaikki ruokailuasiat vasta sitten, kun joku "alan ammattilainen" on puhunut siitä televisiossa. Näin kävi meidänkin kohdalla; vanhemmat olivat kyselleet kaikkea ravinnosta ja muuta ja itse yritin auttaa niin paljon kuin taisin. Jostain kumman syystä vanhemmat eivät luottaneet mun taitoihin ja eivätkä uskoneet, mutta auta armias, kun näkyi tämä "Olet mitä syöt"- ohjelma ja siinä se eukko puhui esimerkiksi veden merkityksestä. Itse olin kuukausikaupalla yrittänyt tolkuttaa niille, että juokaa enemmän vettä, mutta eivät uskoneet. Sitten kun kuulivat tämän saman asian televisiosta, niin heti oltiin että "joo, niin tehdään!" Mä en ymmärrä? Nekin olisivat päässeet paljon helpommalla, jos olisivat mua uskoneet. Mutta minkäs teet :( .

Ite haluisin tehdä elämäntapamuutoksen niin perusteellisesti, niin työn ku urheilun ja syömisen kannalta. Yritän syödä mahdollisimman terveellisesti ja säännöllisesti mutta ainakaan duunissa se ei onnistu koska oon sellasessa paikassa töissä, että joskus ei yksinkertaisesti pääse syömään. ja sitten ku olis mahdollisuus niin on enää tunti duuniaikaa jäljellä...

Kuullostaa niiin tutulta noi keski-ikäisten työkavereiden ihmettelyt... Täällä mun työpaikalla lähes suututaan jos mä en ota pullaa ja silloin kun otan niin aletaan heti ääneen pohtimaan olenko mä läpipaskoja kun ei pullat näy missään!! Yritä niille sit seliittää et kun syö säännöllisesti ja terveellisesti ja liikkuu niin ei yksi pulla maailmaa kaada, noh olen luovuttanut!
Ja toinen asia mihin menee hermot on nämä työajat ja toimipisteet.. koko ajan joutuu raahaamaan eväitä mukana eikä aina saa ruokaa lämmitettyä saati säilytettyä kylmässä.. pitää aina tarkkaan miettiä mitä voi ottaa mukaan ja kuinka paljon täytyy ruokaa varata, yleensä rahaan kassillista ruokaa muiden tarvikkeiden lisäksi paikasta toiseen! Huoh! on tää arki välillä rankkaa ;)

Juu, tutulta kuulostaa toi työkavereiden ihmettely. Tällä hetkellä työskentelen nuorten parissa ja meille tulee ruoka joka päivä valmiina, ja se on mitä on... No, minulla on kuitenkin aina omat eväät mukana. Tämä herettää tietysti ihmetystä sekä nuorissa mutta ennen kaikkea myös työkavereissa. Työkaverit ovat alkaneet jopa v...tuilla, että he ovat esimerkillisiä nuorisolle, kun syövät samaa ruokaa kuin he. Just joo... Ja joka päivä toverit vetää ainakin kaksi pullaa ja pari keksiä ja sitten mietitään, että kun keskivartaloon tulee ylimääräistä ja minulle sanotaan, että "sinähän oletkin sellanen urheilija nuori". Nii-in, mutta katson myös mitä suuhuni laitan. Argh, että mua joskus ottaa pattiin... Ja sitten harvasa päivä nuorten kanssa tehdään jotain epäterveellistä iltapalasta tai välipalaa... Niin että kukahan se yrittää rahkamössöjensä kanssa olla esimerkillinen. Mutta tämähän se onkin meidän terveellisesti elävien kohtalo... Ei kai se muuksi muutu. Luovuttanut olen nuiden osalta ja elän omaa hyvää elämää:rock:

Mä suunnittelen ja laitan aina edellisenä paivänä eväät työpäivää varten. Työpäivän aikana syön lounaan lisäksi pari välipalaa. Töissä ei oo mitään ruokalaa, joten käytännössä kaikki syö omia eväitä.

Mä en oo ikinä arvostellu muiden syömisiä, mutta vituttaa sellaset pitkät katseet kun kaivan rahkapurkin parin työtunnin jälkeen laukusta. "Joko sä syöt? Jäikö aamupala väliin?". Siihen sitte yrittää että no ei jäänyt, nyt vaan otan vähän välipalaa :nolo: . En viitsi rehelliseti mainostaa työpaikalla miten "paljon" syön päivittäin, kun siitä tulisi vaan ihmettelyä. Yritän vetää safkoja aina yksin, niin ettei kukaan muu oo taukotilassa samaan aikaan kyselemässä mun eväistä.

Kavereillekin on joskus kahvilla ollessa vaikea selittää miksen valitse kermamunkkia ja terästettyä kaakaota, vaan useinmiten vaikka ruisleivän ja kahvin. Mulle on tärkeää se, että ruoka on pääasiassa laadukasta ja sitä syödään säännöllisesti. Parempaa perustelua en keksi, mutta se ei tunnu riittävän.

Helmuska sanoi:
Mä suunnittelen ja laitan aina edellisenä paivänä eväät työpäivää varten. Työpäivän aikana syön lounaan lisäksi pari välipalaa. Töissä ei oo mitään ruokalaa, joten käytännössä kaikki syö omia eväitä.

Mä en oo ikinä arvostellu muiden syömisiä, mutta vituttaa sellaset pitkät katseet kun kaivan rahkapurkin parin työtunnin jälkeen laukusta...
Voi että voi kuulostaa tutulta. Mua alkaa pikkuhiljaa jo ahdistaa muiden suoranainen vittuilu mun syömisistä :( Oon ollut tässä työpaikassa kuitenkin jo neljä vuotta ja vielä porukka jaksaa ihmetellä ja yökkiä mun ruuille.

vanilja sanoi:
Voi että voi kuulostaa tutulta. Mua alkaa pikkuhiljaa jo ahdistaa muiden suoranainen vittuilu mun syömisistä :( Oon ollut tässä työpaikassa kuitenkin jo neljä vuotta ja vielä porukka jaksaa ihmetellä ja yökkiä mun ruuille.

Meillä - onneksi - duunissa kukaan ei ihmettele mun syömisiä. Olen vaan tyynesti kertonut kaikille että kasvava lapsi tarvitsee paljon ruokaa enkä syö hiilarirasvamössöä, piste. :)

Mun täytyy tunnustaa, että syön hirveän huonosti. On ihan hävettänyt, kun olen lukenut tuota "Mitä söit eilen/tänään" (tjsp) -threadiä. Niin hienoja ateriakokonaisuuksia en saa ikinä aikaiseksi. Mulla ei vain yksinkertaisesti ole nälkä ja ensimmäinen ruokailu saattaa tosiaan venähtää jonnekin alkuiltaan. Mitenkään erityisen "epäterveellisesti" en muuten syö, siis jos ajatellaan itse ruokaa, mutta tuo mainitsemani seikka on kyllä niin iso miinus, että... :(

Muistan jo lukioaikoina olleeni tällainen. Aamulla, jos söi, oksetti. Koulussa ei ollut nälkä. Söin sitten, kun äiti tuli viiden maissa kotiin ja toi töistä ruokaa mukanaan ("ylijäämiä" keittiöltä, missä oli töissä).

Pakko olisi muuttaa näitä ruokailutottumuksiaan...

Eilen töissä yks työkaveri ihmetteli rahka-maito-fun light mössöä mut sanoin vaan et tää on hyvää ja se jäi siihen... :) meillä ei yleensä pysty muiden syömisiä seurailemaan ku kaikki käy itekseen syömässä eikä mua ainakaan pahemmin kiinnosta mitä muut vetää naamaansa...

Nyt ku viime perjantaina aloin vähän kattoa mitä syön päivisin ja kuinka usein, on ollu paljon pirteempi olo koko päivän. Ja vatsa ei pömpötä :rock:

nyt on muuten ruoka-aika... jääkaapissa odottaa kanarisotto paprikalla ja tomaatilla... :kuola:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Tätä trediä lukiessani, tuntuu niin kovin tutulta nuo kommentoinnit ruokailutottumuksista ja ruuan laadusta.
Mä olen syönyt periaatteessa samoja ruokia jo 8-9 vuotta. Ja joka ainoassa koulussa ja työpaikalla olen ollut se ainut 'fitnessihminen', joka syö terveellisesti, omia eväitään ja 'kauheen paljon'. Aina on riittänyt kyselijöitä ja ihmettelijoita, supisijoita ja muita pällisteleviä. Ei ole koskaan haitannut mua. Juttuhan menee niin että aina kun joku tekee toisin kuin muut sitä ihmetellään ja lopulta kysytään otsekin neuvoa.
Esimerkiksi yhdellä työpaikalla mä tuttuun tyyliini söin kaurapuuroa ja raejuustoa ja sitä katotiin kieroon. Ei mennyt kauaa kun eräs toinenkin punttaileva sitä uskaltautui maistamaan. Lopulta sitä söi joka toinen, ihan totta. Se oli hauska huomata.
Dietillä ollessa sitä kyselyä tulee jatkuvasti, mutta vastaan ihan mielelläni ja samalla juttu kääntyy yleensä kysyjän ruokailutottumuksiin ja ainahan vinkit on otettu mielenkiinnolla vastaan.
Nykyisessä työpaikassani olen tehnyt ruokaohjelmia varmaan 10 työkaverilleni ja monet ovat todella innostuneita tuloksista ja innostuneet salitreenistä aivan eri tavalla. Ihmisten ruokapäiväkirjat kertoo se mikä täälläkin on moneen kertaan todettu. Naiset syö tosi huonosti ja vähän.

Huvittavaa kuitenkin on se kommentointi kun aterioit työpaikan taukotilassa. Joku katsoo eväspurkkiisi ja kysyy, 'mitä toi niinku on'? Pari kertaa olen vastannut tyyliin, 'se on ruokaa; kanaa, kasviksia,täysjyväriisiä,cashevpähkinöitä, chilikastikettä-siis ihan tavallista ruokaa'. :eek:
En mäkään mene kysymään keneltäkään eineksiä puputtavalta limun kittaajalta, että mitä sä syöt. Ravintoa se ei ole, sen tietää jo kysymättäkin. Eikä mua kiinnosta pätkääkään, mutta tähän mun elämäntyylini ihmettelyyn on jo tottunut.

camu sanoi:
Nykyisessä työpaikassani olen tehnyt ruokaohjelmia varmaan 10 työkaverilleni ja monet ovat todella innostuneita tuloksista ja innostuneet salitreenistä aivan eri tavalla. Ihmisten ruokapäiväkirjat kertoo se mikä täälläkin on moneen kertaan todettu. Naiset syö tosi huonosti ja vähän.

Kyllä, näin on! Grammamääräisesti vähän, kalorimääräisesti monet syövät paljonkin. Mulle tulisi ihan järkyttävän paha olo jos kiskoisin päivät läpeensä irtokarkeilla ja ranskanleivillä. :D Ei protskusta, hyvistä rasvoista tai kuidusta tietoakaan. Mitenköhän niiden vatsat toimii? :eek:

Mäyräkoira sanoi:
Mitenköhän niiden vatsat toimii? :eek:

voivat olla aika tukossa... :) jostain katsoin/kuulin, oliskohan ollut "olet mitä syöt"-ohjelma, en ole nyt varma... mutta anyway siinä ihmiset kävivät keskimäärin tyyliin 2krt/vko isommalla hädällä... voi olla että huijaan hurjasti mutta se oli jotain ihan uskomatonta... ja mä saatan käydä 3kin kertaa, läpipaskoja... :D meneepäs jutut taas vähän alta riman...

Omg!!

katselin just kalorilaskurin foorumia, ihan selailin vanhoja threadeja siellä ja sattui silmään yks mielenkiintoinen... en viitsi kopioida sitä nyt tänne suoraan mutta sisältö oli tämä: "olen 15-v tyttö,169/53, haluan laihtua 50 kiloon. treenaan 6krt viikossa parin tunnin treenejä+lenkkeily lisäksi... yritän pitää päivän kalorimäärän alle 1000:ssa." ei kait siinä... mä oon jo mitoilla 157/47 alipainon rajoilla vaikka sellaisena en itseäni pidäkään, mutta mitäpä tämä sitten on?ei voi tajuta... :wall:

-pipsa- sanoi:
voivat olla aika tukossa... :) jostain katsoin/kuulin, oliskohan ollut "olet mitä syöt"-ohjelma, en ole nyt varma... mutta anyway siinä ihmiset kävivät keskimäärin tyyliin 2krt/vko isommalla hädällä... voi olla että huijaan hurjasti mutta se oli jotain ihan uskomatonta... ja mä saatan käydä 3kin kertaa, läpipaskoja... :D meneepäs jutut taas vähän alta riman...

Ei milliäkään alta riman. Suolisto ja sen toimivuus on tärkeimpiä asioita ihmisen hyvinvoinnissa. Ihmisen tärkein 'elin'. Vaikuttaa jopa psyykeen. Itsehän saatan pelkästään yhtenä aamuna käydä vessassa neljästikin.. :eek: Johtunee siitä, että vedän usein illalla itteni aika ähkyyn :D

4krt aamussa, siinähän alkaa oleen jo takapuoli koetuksella... mut aikuisten oikeesti, exä kerto joskus että ku se oli intissä, niiden tuvassa oli joku jätkä joka ei ollut käyny muistaakseni jopa 3 viikkoon p***alla eikä suihkussa... ne oli ihmetelly miks sillä hikeä pukkaa ja vapisuttaa...

camu sanoi:
Joku katsoo eväspurkkiisi ja kysyy, 'mitä toi niinku on'? Pari kertaa olen vastannut tyyliin, 'se on ruokaa; kanaa, kasviksia,täysjyväriisiä,cashevpähkinöitä, chilikastikettä-siis ihan tavallista ruokaa'. :eek:
En mäkään mene kysymään keneltäkään eineksiä puputtavalta limun kittaajalta, että mitä sä syöt. Ravintoa se ei ole, sen tietää jo kysymättäkin.

Hehhee, tylyä - mutta täysin totta. :D

Pakko heittää tähän eräs juttu takavuosilta, jonka olen muistaakseni joskus aikaisemminkin Pakkikselle kirjoittanut: Eräässä aikaisemmassa työpaikassani söin kerran välipalaksi rahka-kaurahiutalemössöä (sekoitin siis mössöt siinä työpisteessäni, purkillinen rahkaa pakasterasiaan ja paketista hiutaleita päälle). Siinä sinne evästellessäni huomasin, että eräs työkaveri katselee touhujani siihen malliin, että kohta tulee kommenttia, ja pian hän kysyikin: "MITÄ sä oikein syöt?" No minä sitten vastasin, että "no rahkaa ja kaurahiutaleitahan minä". Työkaveri tätä sitten hetken punnitsi ja loihe sitten lausumahan "Tuo on ihan sellaista... niinku sellaista... tuo on vain sellaista RAVINTOA!!!" No sitäpä se :lol2:

Miun kohdalla tilanne sinällään vaikea, että olen parantunut anoreksiasta. Eli siis, kun syön paljon (muihin verrattuna, mitä en siis koe miksikään ongelmaksi ;) ) mutta olen siitä huolimatta melkoisen rimpula, ihmisten on hemmetin vaikea uskoa etten käy aina välillä vessassa laattaamassa syömisiä pois. (Ikinä en ole niin muuten tehnyt, edes syömishäiriöisenä, koska pelkään oksentamista aivan rajattomasti.) Mutta mutta, kouluruokailussahan (lukiossa) tämä näkyy selvimmin: ihmisillä on joku nyrkin kokoinen kasa ruokaa lautasella (korkeintaan) eikä juuri salaattia, se ruokakin jätetään syömättä ja mätetään pelkkää leipää. Miulla on lautanen lastattu äärimmilleen :D Salaattia siitä on tietysti suurinpiirtein puolet (eli kunnon ruokaa on miltei vaikea saada mahtumaan) mutta niin on ruokaakin! Kouluruokailusta joku jo mainitsikin, että ihan liian vähän prodea siinä on joten pitää pikkuisen aina kikkailla jotta saisi riittävästi rakennusainetta.

Töissä sama juttu, siellä miulla on omat eväät nätisti pakasterasioissa: vihannekset ja pähkinät omassaan, ruoka omassaan, leivät kalkkunaleikepinolla omassaan jne jne. Sekä tietysti välipalat, kuten rahkamössöt ja muut. Työkaverit vetelevät (kahvilassa) oman paikan tarjokkeja ja hyvällä tuurilla ehkä jugurtin (noin 8 tunnin vuoron aikana) ja ihmettelevät huuli pyörenä kun mie syön noin 3 kertaa saman vuoron aikana :D

Ja kotonakin vielä huomaa, syön enemmän kuin isäni! Isäni on aika kepoinen hänkin, tuskin edes normimittojen puolella mutta naurattaa kun se väittää ettei jaksa enää mitään yhden kanasalaatin jälkeen ja miulla menee vielä joku raejuustopurkkikin siihen päälle, eikä tee tiukkaa. (Olisi kiva saada sekin ei-niin-lihaksikas-mies uskomaan että välipalaksi ei riitä mikään banaani vaan siihen tarvitaan enemmän energiaa, prodea ja rasvaa).

Ihmiset syö VÄHÄN! Mie syön hyvällä omallatunnolla reilusti (mikä on aika huikea parannus ottaen huomioon anoreksiataustan) ja silti ei meinaa paino nousta. Voi, kun nämä ikuiset laihduttajat ja painoaan haukan lailla vahtivat teinit tajuaisivat, että moni olisi hoikempi jos uskaltaisi syödä enemmän! Tai ettei terveellinen, puhdas ruoka lihota.

Olen tästä jo aikaisemminkin kirjoitellut eri threadiin, mutta mulla on tosiaan kaveri, joka kuvittelee, että mulla on liikunta-addiktion lisäksi syömishäiriö (vain koska olen liikun paljon ja katson mitä suuhuni laitan, ei enää sitä entistä "suklaapatukkaa naamaan joka välissä"-meininkiä, minkä vannoutunut kannattaja ystäväni puolestaan on). Yliopistolla lounaalla käydessämme, kun lastaan lautaseni täyteen kasviksia ja ruokaa ja ruisleipää, ystäväni luulee, että teen sen vain näytelläkseni häntä varten, että sitten olen loppupäivän syömättä tai jos kävisin yksin, niin ottaisin vain porkkanaraastetta ja hapankorpun :D. Voi herranen aika, mitäs tuohon sitten sanomaan!

Tosiaan olen yliopistoruokalassa huomannut, että naiset syövät älyttömän vähän tai sitten pelkästään keittoa. Lautasella on pikkuruinen kasa pääruokaa, joka johtaa luultavasti illalla kotona ahmimiseen, kun on niin nälkä. Toinen ilmiö on se, että vaalealla höttöleivällä on lastattu tarjotin puolilleen. Itsekin leivän syönnillä itseni lihottaneena tiedän, että ei ajatella, että liiallisella vaalean leivän napostelulla niitä lisäkiloja saa. Tästä nyt saa musta oikein mukavan kuvan, että kyttäilen kaikkien syömisiä, mutta väkisinhän sitä kiinnittää huomiota asioihin, joista on kiinnostunut, eli ravitsemukseen tässä tapauksessa :D.

Minä en edes aina tajua, kuinka paljon syön normaaleihin naisiin verrattuna:D

Eräässä koulussa luokkakaverini oli useampaan otteeseen katsellut syömisiäni, ennen kuin totesi ääneen, ettei ole koskaan nähnyt kun nainen syö kuin mies! (Itse asiassa enemmän..)

Viime viikon kisamatkalla oli vaikeaa saada ravinnoksi sellaista tavaraa mitä normaalisti syön, kaikessa oli pelkkää hiilaria, ja tulin taas ihmetelleeksi että näinkö se valtaväestö normaalisti syö (Ruotsissa..kin). Sitten eräänä iltana minulle tarjottiin ravintolapäivällinen seisovassa pöydässä, ja siellä sai mättää mm. entrecote-pihviä ja kalaa niin paljon kuin sielu sieti:kuola:.. Jotkut tanskalaiset business-miehet olivat seuranneet syömisiäni vierestä, ja illemmalla baarissa eivät voineet olla kommentoimatta sitä ruoan määrää:lol2: Ystävällinen engelsmanni joka tuon ruoan oli tarjonnut vastasi puolestani, että eihän se edes ollu tuon tytön normaali annos, kun sillä on mahalaukku kutistunu dieetillä:hyper: Pitää vieläpä paikkansa:D

Ihmiset ei monestikaan tajua hölkäsen pöläystä ruokien ravintosisällöistä, eikä niillä ole kaloreistakaan muuta käsitystä kuin että niitä on ruoassa. Vaan eipä tuo meikäläistä paljon liikuta..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom