Kuinka vähän ihmiset oikeesti syö? (avautuminen)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuittu
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Joo'o, tuttua ompi täälläkin. Mulle ei tosin ole (ainakaan muistaakseni) kukaan tullut päätään sentään aukomaan, mutta entisen duunipaikan taukohuoneessa sai kyllä aina välillä merkitseviä katseita osakseen... kun meikäläisen lautanen oli täynnä vaikkapa broileripyöryköitä ja vihanneksia, ja myyntipuolet naiset hienoissa jakkupuvuissaan närppivät viereisessä pöydässä lounaslähetiltä ostettuja (pieniä) salaattiannoksiaan, hapankorppu ja ehkä jopa kevytjogurttipurkki kyytipoikana. :rolleyes:

Löytyyköhän tältä palstalta joku, joka EI ole törmännyt kyseiseen ilmiöön?

Munki syömisiä usein ihmetellään esim. sukulaisten toimesta juuri tyyliin "miten sä voit syödä koko ajan lihomatta?". Noh, niitä näkee tarpeeksi harvoin :) . Isä on jo oppinu sanomaan mun syömisten ihmettelijöille jotain salilla käymisestä ja lihaksista. Pikkusisko ihmetteli viikonloppuna, miten paljo vettä mä juon. Sen omat syömiset ja juomiset on ku suoraa jostain kauhugalleriasta...

Koulussa kaikki kerhohuoneen jääkaapilla vierailevat varmaan huomaa ne päivät, kun mulla on pitkä päivä ja kaappi pullottaa mun eväitä... Kukaan ei oo kommentoinu mitää, mutta mua pidetään sielä muutenki sen verran omituisena, että kai valtavat(?) ruokamäärät menee samaan kategoriaan. Koulun ruokalassa tarjotaan yleensä pelkkää hiilari-rasvasössöä, eikä kiinnosta niitä syödä. Niillä on ihmeellinen taito unohtaa esim. jostain kanawokista ne kanat kokonaan ja vielä tehdä siitä aivan totaalisen mautonta mössöä...

Entisessä työpaikassa yleinen ihmettelyn ja taivastelun aihe oli, kun Francine syö taas raejuustoa. Ja: "miten sä voit syödä sitä koko ajan, kun mä kyllästyn siihen yhden purkin jälkeen?" Mitä tohonki voi vastata paitsi että no, mä oon syöny sitä jokaikinen päivä viimeiset 3 vuotta...? Noi raejuusto-kommentit ei kyllä erityisemmin haitannu, siinähän ihmettelivät.

Angelica-82 sanoi:
Ja joo, tuttuja nää joilla päivä "menee ihan huomaamatta syömättä". Vaikee kyl uskoo! Mut ehkä joillain niin...

Mulla on tämä ongelma. Työn ulkopuolella en meinaa millään syödä lähellekään tarpeeksi. Ei ole nälkä, ei tee mieli syödä. Menee helposti tuntikausia ilman ruokaa. Joskus illalla huomaan, että hups, söin viimeksi 8h sitten.

Töissä taas on ihan eri juttu. Jo 9-10 aikaan tulee kauhea nälkä. Seuraava kauhea nälkä tulee noin 3h syömisen jälkeen.

Mun nälkäni on sitä, että oksettaa ja heikottaa. Silti ei tee mieli syödä kuin harvoin.

Itse olen törmännyt lähinnä siihen, ettei ymmärrystä liikene siihen, että on PAKKO saada ruokaa tietyin väliajoin. Verensokerin laskemisesta seuraavat oireet ovat todella inhottavia ja voimakkaita omalla kohdallani.

Jaksan vieläkin ihmetellä miksi tupakointia ymmärretään (ihminen täytyy saada käydä tupakalla), mutta jos joku haluaa syödä välipalan ni se on ihan kohtuuton vaatimus :rolleyes:

Hippa sanoi:
Jaksan vieläkin ihmetellä miksi tupakointia ymmärretään (ihminen täytyy saada käydä tupakalla), mutta jos joku haluaa syödä välipalan ni se on ihan kohtuuton vaatimus :rolleyes:

Mun yhdessä työpaikassa oli käytäntö että kerran tunnissa saa käydä tupakalla. Muutenkin tauot oli tosi tarkkaan, kahvitauko on 15min eikä yhtään enempää. Itse kun en polta niin menin silti tupakoitsijoiden kanssa ulos liikkumaan ja ottamaan raitista ilmaa. Kyllä sitä vaan katsottiin pahasti :curs: Mutta kun se oli vieläpä juotostyötä niin ilman niitä taukoja olis kyllä pää mennyt ihan sekaisin. Luulisi että työn antaja olisi iloinen välipalatauoista, sen jälkeen jaksaa tehdä töitä varmasti paremmin kuin tupakan jälkeen. Mutta ei..

Hippa sanoi:

Amen to that. Minullekin tulee usein huono olo liian pitkästä syömättömyydestä. Yhdessä vaiheessa jouduin töissä juoksemaan työajan jälkeen palavereissa, ja meinasin kerta kaikkiaan kuolla, kun tarjolla oli pelkkää kahvia, ja palaverit saattoivat kesää iltakahdeksaan -kun itse olin varautunut puolen tunnin sessioon.

Joskus kyllä sitten saatan olla melkein koko päivän syömättä, stressi tekee kohdallani sen, ettei ruoka oikein mene alas, ja väkisin syömisestä sitä vasta huono olo tuleekin. Mutta tuollaisia syömättömiä päiviä tulee onneksi hyvin harvoin.

Mäkin kuulen päivittäin sapuskoistani jos jonkinmoista kommenttia, etenkin raejuusto on suuri ällistelyn aihe työpaikan kahviossa. Noh, noi mä kuittaan huumorilla, mutta taannoin alkoi jo hieman ärsyttämään työkavereideni kommentit, kun kahvitauolla söin protskupatukkaa muiden vedellessä suklaakeksejä. Eräs nainen alkoi suurella äänellä paasaamaan, kuinka hän ei moisia patukoita suuhunsa laita niin kauan kuin on hampaat suussa, joilla voi syödä omenaa välipalaksi. Samaan hengenvetoon hän siinä suklaakeksiä syödessään kertoi, kuinka aikoo vielä joskus olla bikinikunnossa, kun dieetillä juuri on... Suuri osa työkavereitani sitten säesti, kuinka protskupatukat- ja juomat ovat kamalia jne..
Lähinnä raivostuttaa se, että kun joku syö terveellisesti niin siihen tullaan heti motkottamaan ja arvioimaan, mutta ne jotka vetävät pullaa ja muuta roskaa, saavat rauhassa märehtiä kenenkään puuttumatta! Ja sitten ihmetellään, kuinka mä syön koko ajan, kun itse eisyödä mitään muuta kuin salaattia koko päivänä ja persus leviää..niinpä...

Kuki sanoi:
Lähinnä raivostuttaa se, että kun joku syö terveellisesti niin siihen tullaan heti motkottamaan ja arvioimaan, mutta ne jotka vetävät pullaa ja muuta roskaa, saavat rauhassa märehtiä kenenkään puuttumatta! Ja sitten ihmetellään, kuinka mä syön koko ajan, kun itse eisyödä mitään muuta kuin salaattia koko päivänä ja persus leviää..niinpä...

Se on katsos syrjintää, jos vihjaat jonkun bikinikunnosta ja suklaapatukoista ;)

Lapsenahan varmaan usealla "meidän ikäisillä" on tullut syötyä hyvin ja säännöllisesti. Itse ainakin muistan syöneeni aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen, välipalan ja iltapalan. Sitten kun kasvetaan aikuiseksi, niin hoetaan, että aikuiselle riittää yksi lämmin ruoka päivässä.

Itsekin on tullut vuosikausia syötyä miten sattuu ja liian harvoin. Nyt pitkällisen harjoittelun jälkeen säännöllisestä syömisestä on tullut minulle elämäntapa. Elämänlaatuni on kohentunut huomattavasti, koska olen paljon virkeämpi ja reippaampi kuin ennen.

Ettei menisi ihan offtopiciksi, niin voin kertoa, että minun syömisiäni ei ainakaan töissä ihmetellä. Aiemmassa duunissa söin aamiaisen yhdeksän kahvitauolla, joten sitä vähän kummasteltiin. Nykyisessä työssäni on vähän kaikenlaista kulkijaa, joten kenenkään tekemisiä ei jakseta ihmetellä. :thumbs:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mulla on ilmeisesti harvinaisen hyviä koulu- ja työkavereita: ne kun nykyään kuittailee vaan, että "ei se Faidra varmaan lähde syömään tonne ruokalaan mitään tavallista ruokaa, ku niillähän laitetaan kotona vaan härän sisäfilettä ja Stockan herkusta ostettua kananrintaa..." :D Kaikenlisäksi tonnikalapurkkia nolona aukoessani pyytelin anteeksi työkaverilta sitä karmivaa hajua, ja hän vaan sanoi että "no aika herkkä ihminen pitää olla jos ei tuon vertaa kalan hajua kestä, ei mua haittaa ollenkaan". Ja työkaverit+koulukaverit on suurimmaksi osaksi miehiä! Mut ehkäpä tuo ruokien kyttäily suurimmaksi osaksi koskeekin naiskollegoja...

Mut toisinkin voi siis olla, älkää menettäkö toivoanne ;)

Minun työkaverini eivät pahemmin mun syömisiä ihmettele kun tietävät harrastukseni. Minä sen sijaan ihmettelen työkavereitteni syömisiä, toinen, suht lihava kundi, syö lounaalla 2 leipäpalaa kinkulla ja kurkulla ilman margariinia ja toinen, laihaläski (tikkujalat ja kaksoisleuka...) muija, syö jugurtin. Kahvilla sitten kiskovat kulloistakin kahvileipää. Kerran mulla oli töissä mukana suolapähkinäitä, joita sitten tarjosin kundilla. Sanoi ettei voi ottaa kun ne kerran lihottavat (mukamas laihiksella) ja rupesi syömään pullaa. Hohhoijjaa!!

Yleisesti ottaen eniten huolestuttaa missä kunnossa nämä säästöliekkiläiset ovat 10 vuoden päästä, entä 20?? Kun elimistö on pitkään tuollaisessa kehnossa ravitsemustilassa, ei siitä voi seurata mitään hyvää! Ja kun lisää liikkumattomuuden niin huhhuh, siinäpä sitten joskus yli nelikymppisenä kärvistelee!

Mielenkiintoista on myös että jotkut vähänsyövät ovat sellaisia, jotka mielestään pärjää hyvin tuolla ruokavaliolla ja lihovat heti jos syövät enemmän. 1000 kcal päivässä, miten sillä voi elää? Ihme geenifriikkejä. Noh, onhan suurin osa ihmisistä (ts. naisista) sellaisia geenifriikkejä joille lihakset kasvaa jo raudan miettimisestä. Harmi vaan että yksikään näistä lahjakkaista ei kiinnostu salilla käynnistä. Suurin osa kovaa treenaavista muijista on suht lahjattomia ja joutuvat tekemään monta vuotta töitä päästäkseen kovaan kuntoon. Böö mitä juttua... :rolleyes: :wall:

Missukka sanoi:
Mielenkiintoista on myös että jotkut vähänsyövät ovat sellaisia, jotka mielestään pärjää hyvin tuolla ruokavaliolla ja lihovat heti jos syövät enemmän. 1000 kcal päivässä, miten sillä voi elää? Ihme geenifriikkejä. Noh, onhan suurin osa ihmisistä (ts. naisista) sellaisia geenifriikkejä joille lihakset kasvaa jo raudan miettimisestä. Harmi vaan että yksikään näistä lahjakkaista ei kiinnostu salilla käynnistä. Suurin osa kovaa treenaavista muijista on suht lahjattomia ja joutuvat tekemään monta vuotta töitä päästäkseen kovaan kuntoon. Böö mitä juttua... :rolleyes: :wall:

Tätä ihmettelen myös minä - jos joskun eksyn jonnekin Soneraplazalle, niin siellä tuntuvat kaikki olevan näitä geeni-ihmeitä, joilla lihakset paisuvat hurjiksi jo parin kuukauden treenillä (not to mention luokattomalla ruokavaliolla ja vähintään yhtä onnettomalla treeni"ohjelmalla" tai jopa ilman mitään ohjelmaa)... :rolleyes:

Ja mitä tulee tuohon syömiseen, niin kyllä ihmetyttää, miten monet fiksutkaan ihmiset eivät tajua sitä, että kun elämäntapa on liikunnallinen ja treenataan kovaa, niin SAA ja PITÄÄ syödä paljon, ja energiaa kuluu? Jopa äitini, muuten todella fiksu ja kovasti liikunnallinen ihminen itsekin, on monesti ihmetellyt, että "taasko sä syöt/miten sulla voi TAAS olla nälkä"... :wall:

Missukka sanoi:
Yleisesti ottaen eniten huolestuttaa missä kunnossa nämä säästöliekkiläiset ovat 10 vuoden päästä, entä 20?? Kun elimistö on pitkään tuollaisessa kehnossa ravitsemustilassa, ei siitä voi seurata mitään hyvää! Ja kun lisää liikkumattomuuden niin huhhuh, siinäpä sitten joskus yli nelikymppisenä kärvistelee!

Joku vois tosiaan tutkia, mitä tollanen jatkuva verensokerin jojottelu esim. karkeilla (muun ravinnon ollessa päin helvettiä) oikeesti aiheuttaa keholle. Että mihin kaikkeen tolla on vaikutusta pitemmässä seurannassa. Tosin säännöllisesti ja terveellisesti syövää kontrolliryhmää vois olla vaikee löytää, ku nykyään suuri osa ihmisistä elää tollasta kitudietti-repsahdus sykliä...

Oon saanut myös kuulla huomautteluja omista syömistavoistani. Olen luonnostaan hoikka, joka on vaikuttanut siihen että olen saanut kuulla mm.että minulla on varmasti esim syömishäiriö kun syön suuria määriä ruokaa mutta en lihoa. hohhoh. Myös siitä olen saanut valituksia että olen kasvissyöjä, miljoonat kerrat. En ymmärrä miksi muut välittävät niin hirveästi siitä mitä MINÄ syön kun ei mua ainakaan kiinnosta hirveästi mitä muut syövät, enkä varsinkaan puutu heidän syömiseensä. Olen myös saanut kuulla että on kuulemma epäterveellistä syödä niin usein ja paljon. :D

Ja kyllä ärsyttää kun yksikin ystävä on "laihduttanut" viime heinäkuusta asti ja kävi lenkillä ehkä ensimmäisen viikon aikana 3 kertaa, jonka jälkeen lopetti lenkkeilyn täysin. Nyt hän ihmettelee missä ihmeessä on vika kun hän "niin ahkerasti" käy punttiksella (ei kunnon treeniohjelmaa tai säännöllisyyttä) ja jumpissa mutta tuloksia ei näy, suorastaan lihoamista vain. Sama henkilö syö roskaruokaa ja kaikkea mahdollisimman epäterveellistä JOKA viikko, miltei JOKA päivä. Tuntuu oikeasti siltä että jengi luulee pääsevänsä hyvään kuntoon pelkällä kuntosalikortin ostamisella, eivätkä edes loppujen lopuksi käy siellä puntilla. Argh. Tämänkaltaiset ystäväni myös valittavat minun hyväkuntoisuudestani suurinpiirtein joka kerta kun heitä näen. Kuinka kiinteyteni tai lihaskuntoni johtuu siitä että olen niin laiha. (Mun mielestä ainakin esim missit ovat HYVIN löysiä vaikka olisivatkin laihoja...) Ja kuinka mulla on "perusasiat hakusessa" kun luulen säännöllisen ja paljon syömisen pitävän hyviä tuloksia yllä. Hahah.

Miksi ihmiset luennoivat asioilla joista eivät edes oikeasti tiedä mitään? Ärsyttävää.

Missukka sanoi:

Tästä tuli mieleen kun eilen salilla oli joku tytteli "treenaamassa". En nyt millään saa mieleen laitteen nimeä, mutta se jossa istutaan ja kierretään yläkroppaa, niin siinä se istuskeli (ilman hikeä) 10kg painoa ja vatkasi sitä edes takaisin ties miten kauan. Lienee lukenut (kuten olen itsekin joskus jostain naisten lehdestä lukenut) että jos tahtoo kiinteytyä, erityisesti selkä ja vatsa, niin kannattaa tehdä pienillä painoilla paljon, koska jos tekee isoilla painoilla niin vaikka rasva häviäisi niin sitten lihakset turpoaa eikä selkä/vyötärö, kapene kuitenkaan. Katselin siinä raukkaa (eihän sillä ollut mitään mistä kiinteytyä, eikä kyllä lihaksia nimeksikään) ja laitoin itse kunnolla painoa :rolleyes:

Kiitos Mimmit :worship: joskus minäkin luulin että taikasana on pienet painot ja pitkät sarjat... En enää! :lol2:

Kuten erika:kin myös mä oon kasvissyöjä ja ihmiset luulee usein ettei kasvissafga oo täyttävää/lihota ollenkaan vaikka sitä vetää napa punasena. (Huom! Yleensä kasvissafgat tehdään esim. öljyyn ja useimmissa paikoissa sitä öljyä on, kuin nestettä sopassa :) Mihinkähän piikkiin nämä "tavikset" tän rasvan laittaa? Eikö sitä lasketa?)

Onkohan ihmiset oikeesti nykyään vaan niin tyhmiä/ajattelemattomia, koska roskaruoka on niin yleistä ettei sen epäterveellisiä vaikutuksia tajuta? Voisiko todella olla niin? Tuntuu niin hullulta, mutta onhan se totta, että sitö rasva-hiilari mössöö vedetään nykyään (toki jokaisen henkilökohtanen juttu, mutta silti...) ku urheilija vettä...

Gillyanne sanoi:
Ja mitä tulee tuohon syömiseen, niin kyllä ihmetyttää, miten monet fiksutkaan ihmiset eivät tajua sitä, että kun elämäntapa on liikunnallinen ja treenataan kovaa, niin SAA ja PITÄÄ syödä paljon, ja energiaa kuluu? Jopa äitini, muuten todella fiksu ja kovasti liikunnallinen ihminen itsekin, on monesti ihmetellyt, että "taasko sä syöt/miten sulla voi TAAS olla nälkä"... :wall:

Minä taas kiitän taivasta siitä, että omat vanhempani ovat lähinnä tyytyväisiä, jos syön usein ja paljon. (johtuu varmaan siitä, että kakarana olin erittäin nirso ruokani suhteen ja säälittävä rimppakinttuinen rääpäle.) Siskoni taas ja sen mies, jotka molemmat ovat aiemmasta urheilukunnosta päästäneet itsensä lieviksi maitovalaanpoikasiksi, ihmettelevät jatkuvasti, miten äiti, isä ja minä voidaan pysyä hoikkina kun syödään koko ajan!

Jostain syystä koko tuttavapiiriinikin on valikoitunut ihmisiä, jotka kyllä ymmärtävät keskimääräistä enemmän syömisen päälle ja kaikki liikkuvatkin jonkin verran. Sen takia meinaankin aina saada hallitsemattomia reaktioita kun jollakulla on ihme käsityksiä syömisestä, kun en ole tottunut sellaiseen.

Fredrica sanoi:
Onkohan ihmiset oikeesti nykyään vaan niin tyhmiä/ajattelemattomia, koska roskaruoka on niin yleistä ettei sen epäterveellisiä vaikutuksia tajuta? Voisiko todella olla niin? Tuntuu niin hullulta, mutta onhan se totta, että sitö rasva-hiilari mössöö vedetään nykyään (toki jokaisen henkilökohtanen juttu, mutta silti...) ku urheilija vettä...

Sitähän mainostetaan oikein ja ihmiset uskoo niin että sehän on oikeesti terveellistä käydä mäkkärissä, onhan siinä hampurilaisessa leipää, lihaa, salaattia... ja tietty perunathan on tosi terveellisiä ja jos ottaa light-limun niin eihän se ole vettä kummoisempaa. :rolleyes: Ja monelle koulukaverilleni (17 poikaa) amis aikoina taisi hampurilaisen ja kebabin lisukkeet olla se ainoa salaatin tapainen jota söivät... Että ei ihme kun tietokoneella päivät yöt istuu, pizzaa, purilaista ja limpparia aseteltu käden ulottuville jos "vähän löystyy". Jännä nähdä mitä niistäkin on tullut kun joskus luokkakokousta järjestetään.

Francine sanoi:
Joku vois tosiaan tutkia, mitä tollanen jatkuva verensokerin jojottelu esim. karkeilla (muun ravinnon ollessa päin helvettiä) oikeesti aiheuttaa keholle.

Jojottelu yleisesti (painon pomppiminen) lisää kehon rasvan määrää, fysiologista selitystä en osaa antaa. :) Verensokerin pompottelu ylöslaisin aiheuttaa kai saman.

Se puolestaan on osoitettu että laihat ihmiset elää pidempään. Muistaakseni meni vielä niin että ihan pikkusen miinuskaloreilla elävät.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom