Kuinka vähän ihmiset oikeesti syö? (avautuminen)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuittu
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
assis sanoi:
Se puolestaan on osoitettu että laihat ihmiset elää pidempään. Muistaakseni meni vielä niin että ihan pikkusen miinuskaloreilla elävät.

Mäkin oon usein törmänny tohon tutkimukseen eri yhteyksissä, mutta arvatkaas mitä luin tänään iltalehden verkkosivuilta? "Läski lisää ikää..." lievästi ylipainoisten kuolleisuus on pienempi. Käykäähän katsomassa jos kiinnostaa. Onhan kuolleisuus silti erotettavissa terveydestä. Muistakaahan se! :thumbs:
En lukenut juttua huolella sillä en oikein antanu sille arvoa. Tutkimuksia tulee ja menee. Se mikä tänään on hyvää tappaa huomenna. Nythän noi huonot rasvatkin on sitten taas in :hyper: :hyper: :hyper: ja edistävät terveyttä vaikka tähän asti niitä on hysteerisesti pitänyt välttää.
Kaikenlaiset tutkimukset alkaa olla jo :anssi:
:kakka: juttuja, tutkimuksia... varmasti riittää joka lähtöön.

Muistaakseni toi "laihat elää pitempään"-väite on peräisin rotta/ hiiritutkimuksista, joissa näin siis käy. Tuskin toi "läskit elää pitempään"-juttukaa ihan noin menee, todella lihavat ihmisethän kuolee sydän- ja verisuonisairauksiin, diabetekseen tms. En juttua lukenu, mutta kuulosti taas siltä, että "menkää vaan kaikki hyvillä mielin kotiin mässäämään kaikkia herkkuja koko viikonlopuksi sohvan pohjalle".

Itse ajattelin tuota verensokerin jojottelua esim. insuliiniherkkyyden ja II tyypin diabeteksen kannalta.

Saatta olla pikkasen :offtopic: mutta onko kukaan katsonut dokumentti elokuvaa "Supersize me", jossa yksi jenkkimies syo makkariruokaa kuukauden ajan joka paiva aamiaiseksi, lounaaksi, paivalliseksi ja iltapalaksi eika se saa siis syoda muuta ruokaa. Ja jos myyja sattuu kysymaan haluatko supersize koon mies ei saa kieltaytya vaan sen on otettava se.

Se oli ihan sairasta katottavaa. Paino miehella nousi kuukauden aikana muistaakseni n. 10 kiloa, ja jo kahden viikon jalkeen laakarit, joiden luona se kavi saannollisesti tarkastuksissa sanoivat etta jos se jatkaa samalla tavalla se kuolee. Sen kaikki arvot mitka kokeissa otettiin oli muuttuneet 2 viikossa vaarallisen huonoiksi ja sen sisaelimet oli kuin pitkaaikaisella alkoholistilla. Tan miehen energiataso laski tolla ajalla huomattavasti, siita tuli karttyinen ja ailahtelevainen ja se oli masentunut ja se oli hyvalla paalla ainostaan kun se sai sen annoksen makkariruokaa johon elimisto oli ilmeisesti jaanyt koukkuun.

Ton dokkarin kun kattoi niin ei ole mieli tehnyt makkariin pain katsoakaan. HYI helvetti!!! On saanut pikaruoka jaada. (Tosin pikaruokaa en juurikaan vuosiin ole syonyt, mutta nyt ei tule sita syotya edes vahingossa).

Fredrica sanoi:
Nythän noi huonot rasvatkin on sitten taas in ja edistävät terveyttä vaikka tähän asti niitä on hysteerisesti pitänyt välttää.

"Huonojakin" rasvoja toki tarvitaan, mutta koska saamme niitä yleensä vähintään riittävästi ja yleensä liikaa, tätä ei ole varmaan haluttu juuri korostaa.

Se on totta, että on olemassa tutkimuksia ja tutkimuksia. Eilen kuulin hyvän vertauksen siitä, ettei Jeesuskaan varmaan kummoinen tutkijana ollut, mutta hyvin näyttää sanoma silti levinneen... Kannattaa olla kriittinen. Hyvääkin tutkimusta toki vielä tehdään, joten ei luovuta toivosta. :)

Fredrica sanoi:
Mäkin oon usein törmänny tohon tutkimukseen eri yhteyksissä, mutta arvatkaas mitä luin tänään iltalehden verkkosivuilta? "Läski lisää ikää..." lievästi ylipainoisten kuolleisuus on pienempi. Käykäähän katsomassa jos kiinnostaa. Onhan kuolleisuus silti erotettavissa terveydestä. Muistakaahan se! :thumbs:
.

Itseäkin rupesi oikein ärsyttämään tuo otsikko, jutussa oli puhe, reilusti lyhennettynä ja omalla ymmärrykselläni, että painoindeksilla 25- 30 ei tarvitsisi laihduttaa vaan pyrkiä siihen ettei paino enää nouse. On terveempää olla hieman normaalipainoindeksin yläpuolella kuin alipainoinen, vanha fakta, osteoporosit jne.
Ja todettiin, että he ketkä useimmiten laihduttavat ovat niitä ketkä sitä eivät todellisuudessa eniten tarvitsisi. Elikkä aikalailla samaa asia mitä täälläkin on muutamassa threadissa käsitelty. Mistään en onnistunut löytämään sitä, että rehellinen LÄSKI pidentäisi ikää.

Iwant sanoi:
Saatta olla pikkasen :offtopic: mutta onko kukaan katsonut dokumentti elokuvaa "Supersize me

Juu, oli aika rankkaa katsottavaa. Kyllähän sen tiesi jo ennen tuon dokkarin katsomista, että roskaruoka oikeasti on vahingollista, mutta että NOIN vahingollista....olin sydänjuuriani myöten järkyttynyt. Suurin syy järkytykseeni oli lähinnä ihmisten halu tunkea sisuksiinsa järkyttäviä määriä hirveätä scheissea, välittämättä yhtään omasta terveydestä. Ja että siihen paskaan voi jäädä koukkuun....vain ihminen voi keksiä jotain niin sairasta ja vahingollista.

Tarkotus on kattoa leffa, kun tulee tänne saakka sitten joskus... Tekihän tyyppi itseään kohtaan kammottavan epäterveellisesti, mutta ainakin hän saa (toivottavasti) ihmiset ajattelemaan ja edistää tällä itsensä huonolla kohtelulla terveellisemmän ruoan kulttuuria.

Ja kuten Francine totes on tutkimus tehty hiirillä, mutta kovasti ovat tutkineet sen olevan samalla tavalla suhteessa ihmisiin... No oli sitä taikka tätä... olkoon mitä vaan.

Hih, työkaveri sanoi tänään töissä katsoneensa Fazerin marjapiirakoiden tuoteselostetta ja kertoi kuinka kamalasti siinä on kaloreita, ei voi sitäkään enää syödä. Mä kysyin sitten, että millon sä uskot, että pullat ei kuulu normaaliin ruokavalioon joka päivä ja vielä vähemmän laihduttaessa? Joka viikko täti jaksaa hokea laihiksestaan, mutta joka ikinen kahvitauko pitää pullaa mussuttaa. Sitten ihmetellään kun mä en syö pullaa ollenkaan.
Edit: Niin joo, ja kyseinen rouvashenkilö ei kuulemma ikinä syö kasviksia, kun niitä ei jaksa kuoria tai pilkkoa tai whatever

Kaikkihan sen tietää: kasvikset on bäääd, pullat ja karkit goood. Laihis on sitä, että jätetään lämmin ruoka, kasvikset ja hedelmät pois, niin että voi vetää pakolliset sokeriläjät karkin ja pullan muodossa, eikä kalorit ylity. Eks nii? ;)

Aivan niin. Ja kevytjäätelöä voi syödä koska siinä on vain 5,2 grammaa rasvaa ja ohops, kun sitä rasvaa on niin vähä niin otampas toisenkin palan. Niin ja eihän sitä munkkia voi ottaa kun siinä on niiin paljon kaloreita joten otetaan tollanen kääretorttu ja ehkä toinenkin tai sitten tollanen porkkanapiirakka. Onhan siinä sentään porkkanaa joten ei se niin paha voi olla... ;)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Istuinpa taannoni koulun ruokalassa runsas ateria edessäni kun kaksi likkaa tuli istumaan vastapäätä. Toisella oli ruokalusikallinen riisiä ja toinen mokoma salaattia joita se pyöritteli lautasellaan ja selitti kaverilleen että tää on kyllä päivän vika ateria että hän juo loppupäivän vaan laittilimua kun se täyttää (kello oli noin 12). Sitten ne alkoivat kiistelemään siitä liuottaako limu luita. Jaa, yläasteella? Ei valitettavasti, vaan korkeakoulussa :itku:

Muistuipa mieleeni vuosi sitten, kun olin kisadieetillä, viimeinen viikko menossa ja naapurin rouva kävi kylässä. Hän ja koko perheensä ovat huomattava ylipainoista sakkia. Tämä rouva kauhistui kun näki minun vaaaltavan ruoka-annokseni eli 2-3 palaa seitä ja riisiä. Kuulemma itse laitta yhdestä 400g seipaketista päivällisen koko viisihenkiselle perheelleen, jossa on vieläpä kaksi murrosikäistä poikaa. :jahas:

Ps. Sama rouva oli läkähtyä kun kävi kerran minun kanssani lenkillä. Minä vielä menin sanomaan että hyvin sopii tämmöinen palauttava kävely lepopäivälle. No, ei minulla olekaan ystäviä (enää) :D

erika_ sanoi:
Tuntuu oikeasti siltä että jengi luulee pääsevänsä hyvään kuntoon pelkällä kuntosalikortin ostamisella, eivätkä edes loppujen lopuksi käy siellä puntilla. Argh.

:hyper: Mullakin on yks kaveri joka taitaa elää tässä uskossa. Se on niin hassua kuunneltavaa välillä ettei tiedä mitä sanois vai sanoisko mitään. Liityttiin samalle salille jäseniks reilu vuosi sitten ja tää kaveri jakso käydä ensimmäisen kuukauden suht säännöllisesti. Nykyään saattaa olla vaikka 2 kk taukoo, sit se saa jonku inspiksen ja käy 2 viikkoo kolmesti viikossa ja vielä lenkit päälle mutta sitten se masentuu "ku ei näy tuloksia vaikka mitä tekee" :rolleyes: Ei tossa oikeen tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa...

Jottei koko posti menis ihan :offtopic: iks ni kerrottakoon että taas tänään kun söin kolmen aikaan niin multa kysyttiin että eksä syöny lounaalla mitään kun nyt syöt :rolleyes: Ja toinen hassu juttu tänään ku yks täti totes täytekakunpala lautasella että hänellä oli paino tippunu kilon loman aikana...

Minulla taitaa olla melko hyvä tuuri työpaikkojen suhteen, koska olen saanut syödä ruokani hyvin rauhassa ilman typeriä kommentteja. Toki hyvin useasti uteliaat ovat kiinnostuneita mitä kaikkea eväsrasiani sisältävät, mutta eivät koskaan ole kommentoineet niitä mitenkään typerästi! Kiinnostuneille jaksan aina selittää mitä kaikkea syön ja miksi. Tämä on jo neljäs työpaikka, jossa työkaverit ovat ennemminkin positiivisesti kiinnostuneita elämäntavastani. Olen joutunut useammalle työkaverilleni tekemään jonkunlaisen ruokavalio-ohjeen ja muutenkin antamaan vinkkejä. En tee ruokailuistani tai elämäntavoistani suurta numeroa työpaikallani. Fitness tuntuu vain olevan kovin kiinnostava aihe nykypäivänä.

Kaikista huvittavinta viimeisimmässä työpaikan vaihdoksessa oli se, että kun vaihdon työpaikkaa saman konsernin sisällä toiselle paikkakunnalle, niin pikkulinnut olivat ehtineet jo visertää harrastuksestani uuteen toimipaikkaan. Uusi esimieheni soitti minulle ja pyysi lounaalle ja heti ensimmäiseksi kysyi minulta puhelimessa, että voitko sinä ylipäätänsä syödä jotain normaali ihmisten ruokaa? :lol2:

Työkaverini ovat 90 %:sti keski-ikäisiä naisia eli juuri se kammottavin ryhmä...ikuiset laihduttajat :lol2: Suurin osa heistä jättää aamupalan syömättä ja sitten lounaalla tankkaavat itsensä täyteen seisovasta pöydästä. Iltaruoan he sitten nauttivat 18 jälkeen, kun kotia ehtivät.

Eilinen päivä oli mulla ihan pohjanoteeraus! Saldona: 2 leipää (päällä juustoa ja tomaattia) + teetä aamulla, päiväruoka jäi syömättä ja oli yhdessä vaiheessa vähän nälkä, mutta se meni nopeesti ohi kun ei ehtinyt ajattelemaan (työhaastattelu). Sen jälkeen ostin lähimmästä kaupasta pasteijan, ois voinut ostaa jotain terveellisempääkin, mutta valikoimia ei kyllä juuri ollut ja piti syödä heti kun ei vielä kotiin päässyt. Illalla sitten kun sain pojan nukkumaan niin join lasillisen rasvatonta banaani jugurttia. Että siinäpä se. Eikä illalla ollut edes nälkä, ei koko päivänä. Eli kyllä todellakin voi unohtaa syödä eikä tule nälkä, valitettavasti. Mistä tuli mieleen että pitää tänään edes syödä...
Että taitaapi mun lihomisen/laihtumattomuuden syy olla se että syön huonosti ja liian vähän (Rautiaisen Timppaa mukaillen). Voihanvenäjänkevät. En ois ennen uskonut että voin syödä liian vähän etten laihdu, mutta tottahan se näyttää olevan. Ja ajatella, että joskus oon ollut ylpee siitä "en mä tänään taas oikein syönyt mitään, ei muistanut". Silloin teininä.

:offtopic: Ote maailman parhaasta sarjasta Ab fabista kun Patsy valittaa Ednalle huonovointisuuttaan:
Edna: Oletko syönyt jotain?
Patsy: En sitten vuoden 79 jälkeen.
Et jos Patsy on ihanne nainen niin sit dietti jossa ei juurikaan syödä toimii varmaan hyvin :lol2:

Ymmärrän täysin kyllä tämän topickin juonen ja luen mielelläni näitä ihmetelyjä. Samankaltasia kokemuksia on itelläkin. Mielenkiintoista kuunnella kun kaveri ihan omaehtoisesti selittää miksi baari-illan jälkeen käydään mäkkärissä tms. ja tyrmäilee mun varovaiset ehdotukset varata valmiiksi sapuskaa.. :lol2: Koetan parhaani mukaan pitää pääni kiinni ravinto-arvoista, kun moni aukoo sitä ruuan mausta.

Vähän tuntuu että tässä on se 'pata kattilaa soimaa' maku tässäkin ruokakeskustelussa. Pitäis olla niin suvaitsevainen, mut moititaan muita niiden mielipiteistä. Ongelmahan tässä ruokavalion valinnassa ei tavalisesti oo se ettei olis tietoo, sitä on kyllä tarjolla. Ennemminkin se et ihmiset on niin tarkkoja itsemääräämisoikeudestaan, kukaan ei saa sanoo poikkipuolista sanaa siitä mitä tekevät sillä se on heidän tekemisiään vastaan. Sama on siinä et ei voida hyväksyä sitä et joku ulkopuolinen taho oikeasti tietää heitä paremmin mitä, miten ja milloin. Teini-iän kapinointi on jääny päälle. Tulee mieleen se et eivät ole ihan hyväksyneet sitä mitä tekevät itse ja silloin tuo kritiikki koskee.'nokinen kylki kummallakin' :rolleyes:

Mua puolestaan ärsyttää se, että nämä tavat vaikeuttaa omaakin elämää, kaupoissa kun vallitsee kysynnän ja tarjonnan laki. Jäätelöitä on yks tai kaks pakastin riviä, samoin valmispizzoja ja muuta, mut monest kaupasta ei löydä pakastemarjoja!
Ja ennenkuin joku nero ihmettelee, niin kerron miksi tilanne on niin onneton. Ite en voinu kesän ja syksyn aikana varstojani täyttää, kun tiesin että käytettävissäni on vain pakastinlokero, joka jaetaan kolmen muun solun asukkaan kanssa. Osta sit opiskelijabudjetilla pakastin.

Toinen on se et karkkeja on pari-kolme hyllyllistä mut harvasta kauppaa löytyy ees vitamiineja ja proteiinit saa tietty hakee ihan muualta.

Kolmas on se että kouluruoka koostuu just hiilareista ja rasvasta, salaatit pyritään tekeen sellasista aineksista et ne ei mee alas, enkä mä ole edes ronkeli. Kahvilla on myynnissä munkkia ja viineriä. Ei pitäis valittaa, onhan se ees ilmasta ruokaa ja viel niin harvinaisen hyvin et aamupala ja kaks lämmintä, ärsyttää vaan kun niitä pitää ite täydennellä. :jahas:

Meillä on duunissa yks nainen jatkuvasti sairaslomalla. Milloin on vatsavaivoja ja milloin sitten nilkat niin turvoksissa, ettei kengät mahdu jalkaan. Ylipainoo reilusti yli 20 kg varmaan lähellä 30kg. Sanoo välttävänsä suolaa ja rasvaa...
Kattelin yks päivä sitten sen safkaamista ruokiksella.
Vehnäpaahtoleipää, jonka päälle ensin REILU kerros voimariinia sitten viisi palaa tavallista meetvurstia ja lisäks vielä kolme viipaletta punasta edamia (niitä älyttömän paksuja valmisviipaleita). :urjo:
Kaikki tää huuhdotaan alas Fantalla.
Sitten ihmetellään, että miksi sattuu sinne ja miksi sattuu tonne :down:

mizzim sanoi:
Mua puolestaan ärsyttää se, että nämä tavat vaikeuttaa omaakin elämää, kaupoissa kun vallitsee kysynnän ja tarjonnan laki. Jäätelöitä on yks tai kaks pakastin riviä, samoin valmispizzoja ja muuta, mut monest kaupasta ei löydä pakastemarjoja!
Ja ennenkuin joku nero ihmettelee, niin kerron miksi tilanne on niin onneton. Ite en voinu kesän ja syksyn aikana varstojani täyttää, kun tiesin että käytettävissäni on vain pakastinlokero, joka jaetaan kolmen muun solun asukkaan kanssa. Osta sit opiskelijabudjetilla pakastin.

Toinen on se et karkkeja on pari-kolme hyllyllistä mut harvasta kauppaa löytyy ees vitamiineja ja proteiinit saa tietty hakee ihan muualta.

Kolmas on se että kouluruoka koostuu just hiilareista ja rasvasta, salaatit pyritään tekeen sellasista aineksista et ne ei mee alas, enkä mä ole edes ronkeli. Kahvilla on myynnissä munkkia ja viineriä. Ei pitäis valittaa, onhan se ees ilmasta ruokaa ja viel niin harvinaisen hyvin et aamupala ja kaks lämmintä, ärsyttää vaan kun niitä pitää ite täydennellä. :jahas:

Tää on kyllä ihan totta! Lisäksi tämän kysynnän ja tarjonnan lain huomaa, kun lukee kauppojen viikonloppumainoksia. Takuulla ei oo ikinä raejuustot, rahkat tai puurot tarjouksessa vaan cokis, kalja ja sipsit. Toisinaan jotkut kasvikset sentään, mutta ne on muutenkin nykyään niin törkyhintaisia ettei oikein opiskelijabudjetilla paljoa malta ostella. Onhan se ärsyttävää että terveellisesti syöminen on kalliimpaa ku sipsien yms vetäminen :( .

Oon myös ite huomannu tuon kouluruokalajutun. Esimerkiksi jos ruoan nimeksi on laitettu kana-kasvispaistos, voi olla varma että kanan löytäminen kyseisestä tekeleestä on varsinainen lottovoitto (suurin osa on epämääräisiä kasviksia). Näin ainaki meidän ruokalassa. Leivät on aina vaaleita ja kaikki lihatkin pitää tunkea johonkin kermakastikkeeseen. Viime lukukauden aikana kävin yhteensä varmaan 10 kertaa kouluruokalassa, muuten olin omat eväät mukana tai menin kotiin syömään.

mizzim sanoi:

Samaa mieltä! On se kyllä ihme juttu kun jos haluat tehdä salaattia niin siihen menee noin 10 e (vähintään!) ja pakastepizzan saa noin 4 e:lla (mikropizzoja edullisemminkin).. Kaupoissa on usein just tarjouksessa olut, limut, sipsit, karkit yms. Niin ja nykyään tarjoukset ovat vielä sellaisia että mitä enemmän ostat, sitä halvemmalla saat, tyyliin 4x1.5l limua 5 eurolla jne jne. Olen tässä laittanut merkille (talon, jossa asun alakerrassa on kauppa), että lapset ja nuoret ostavat kaupasta limua, karkkia, sipsejä ihan kauheita määriä myös keskellä viikkoa. Sillon kun olin pieni, mulla oli viikossa yks karkkipäivä ja se oli lauantai. Sitten ihmetellään, että miksi lapset ja nuoret ovat ylipainoisia.. :rolleyes:

Mun koulussa ruoka on ajoittain ihan ok, mutta ei siellä ruokalassa kyllä joka päivä voi syödä. Salaatit ovat meilläkin aika karseita..jos niitä nyt salaateiksi voi kutsua. Tummaa leipää on joskus, hyvin harvoin tarjolla ja silloinkin se on yleensä kivikovaa.. :( No, mutta onneksi voi ottaa omat eväät mukaan! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom