Mulle tuli n. vuodessa painoa 20kg (lähtötilanne 58kg/168cm, lopussa painoa 78-79kg, pituus sama), pitäen sisällään yhden lyhyen dieettijakson ja kuukauden tauon sairastelujen ja vaikean salitilanteen vuoksi joulun aikoihin. Huhtikuussa alkoi dieetti ja sainkin sitten pudotella kymmenisen kiloa, että olin rasvoihin tyytyväinen :D Vitutti. Noh, rasvat olivat kuitenkin alempana kuin aloittaessa ja voimatasot nousseet aika reilustikin (joissain liikkeissä tuplaantunut, joissain taas ei kovin suuria tapahtunut). Tuon perusteella veikkaisin, että rasvatonta massaa olisi kertynyt vuoden aikana joku 11-12kg. Eli suunnilleen se mitä aloittelijoille taitaa tulla jos homman hoitaa suunnilleen kunnolla. Tämän vuoden kevättä en hoitanut kunnolla vaan onnistuin keräämään läskiä.
Varsinaiseen punttaukseen en laske mukaan sitä reilun kuukauden mittaista jaksoa, jossa totuttelin salilla käyntiin, opettelin liikkeitä ja söin sinne päin. Aloitin sitten varsinaiset treenit kolmijakoisella ja samalla kävin taekwondossa. Aerobista oli siis enemmän kuin tarpeeksi ja ruokaa sai kiskoa melko paljon. Reilussa 3000kcal muistaakseni mentiin alkuun jotta paino nousi tasaisesti. Kesän alussa vaihdoin nelijakoiseen ohjelmaan ja aloin syödä melko orjallisesti ohjelman mukaan. Liityin vipiksi ja tapasin myös joitakin pakkislaisia ja motivaatio pysyä kunnon safkoissa ja treenissä kasvoi. Sitten paukahti nilkka, hyppelyä ja juoksua ei voinyt tehdä ja taekwondo loppui siihen. Treeni jatkui normaalisti, rannekin meni alkukesästä, mutta rannetuen kanssa sai treenailtua. Lokakuussa oli painoa 76kg ja aloitin dieetin, pudotin joulukuun alkupuolelle asti painoa 72kg asti, sitten iski flunssaa ja olin joulun kotona, joten tuossa tuli sitten tauko ja keräsin läskiä painon pysyessä suht samoissa. Vitutti. Keväällä voimaohjelmaa ja vitusti paskaa ruokaa massuun ja paino oli 78kg:ssa hieman ennen huhtikuuta, eikä tuntunut siitä nousevan vaikka kuinka söi. Rasvaa oli riittävästi n. 18% ja alkoi dieetti, neljän kuukauden päästä paino oli 68kg ja rasvat siinä 12% luokkaa. Nyt olen nostellut hiljalleen kaloreita syön n. 3600kcal päivässä, protskua 260-300g päivässä (tsätissä huhuilin jotain 300-400g mutta tarkastin laskelmat vielä kertaalleen ja muutin ruokavaliota muutenkin kukkarolle sopivammaksi ;)) ja odottelen että painolle alkaisi mennä 70kg yläpuolelle taas. Nyt edetään sitten maltilla ja koitan saada painon nousemaan n. 1kg/kk tahdilla. Ohjelmana kaksijakoinen melko matalalla volyymilla ja sarjat riittävän loppuun.
Muokkaillaanpas vielä sen verran, että en tosiaan tajunnut, että minkä verran sitä rasvaa tuossa matkan varrella kertyi, kun tuijotin liikaa vaakaa. Mitatkaa sitä perkeleen vyötäröä ilman vakuumia ja jos mahdollista niin rasvat pihdeillä silloin tällöin. Ei tule ikäviä yllätyksiä kun dieettiä pitää vain jatkaa ja jatkaa ja jatkaa :curs: Jos housuja jää pieniksi niin suunta on oikea, jos vyötäröllä on löysää, mutta perseestä ja reisistä kiristää.