Kuinka moni pystyy vakavalla naamalla sanomaan; "voima ja koko kulkee käsi kädessä"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gsus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sitä nyt vaan meinasin, että onko mun mitään järkeä piikata penkkiä esim. 150 kiloon, kun se siitä sitten ohjelman jälkeen laskee takaisin alemma podytreenillä. Penkkitreenin sarjapituudet nyt yleensä on 4-6, mutta mietin, että onko niitä ykkösiä järkeä lähteä ees hieromaan koskaan.

Mihinkä se siitä laskis, jos edelleen pidät penkin mukana ohjelmassa? Ei sen piikkaamisen tarvitse edes tähdätä mihinkään tiukkaan ykköseen, vaan voit tehdä vaikka siistejä ykkösiä/kakkosia noin 90-95% raudoilla niin, että toiston verran jää varaa ja ykkösen sijaan tähdätä esim. suunnilleen 85% raudalla toistomaksimiin. Tuon jälkeen kevennys ja sit sitä bodailua.

Sitä nyt vaan meinasin, että onko mun mitään järkeä piikata penkkiä esim. 150 kiloon, kun se siitä sitten ohjelman jälkeen laskee takaisin alemma podytreenillä. Penkkitreenin sarjapituudet nyt yleensä on 4-6, mutta mietin, että onko niitä ykkösiä järkeä lähteä ees hieromaan koskaan.

Niin, tosiaan sen voiman ylläpitoon riittää huomattavan pieni työmäärä yksi harjoitus 10 päivään, ja 4-6 toistoa on melko voima/bodaus hybriditoistoja. Toki toi on sama virhe mitä tehdään kaikessa kausivalmennuksessa ja lähes kaikissa joukkoelajeissa suomessa.. Offseasonilla vedetään joku perus ja maksimivoimakaudet, sitten kisakaudella ei kosketakkaan puntteihin ja ihmetellään kun taas seuraavana keväänä alotetaan homma alusta..

brn2: sun maksimin noustessa perusvoimatasotkin nousee parantuneen hermostotyön ansiosta. kun jätät sen selkeen maksimihakusen treenin veks se huippuykkönen tietenkin voi hieman laskee, mutta nousee taas korkeemmalle aikanaan. hypoteettinen progressio:
syyskuu: 1max= 150, 10max (70% vaikkapa)= 105
joulukuu: 1max= 165, 10max= 115
maaliskuu: 1max= 180, 10max= 125
kesäkuu: 1max= 190, 10max= 132,5
syyskuu: 1max 200, 10max= 140

eli vuodessa entisellä ykkösmaksimilla tehdään about 8 toistoa. jos tyyli pysyy samana, kyllä vaikutukset lihaskasvuun on melkoiset.

perusvoima= pääasiassa lihasta, mutta paljon myös hermostoa harjoittavia keskipitkiä sarjoja (5-12 toistoa noin pääasiassa) sisältävää punttitreeniä.

Tämän threadin olis voinut jo lukottaa jto:n tyhjentävään vastaukseen, no pääsit taas kerran leijumaan penkkituloksilla :)
Sarjassamme melkoista liioittelua, 160kg hernepussista vielä, 6-7 toiston tiukka sarjaa(laskennallinen toistomäärä 200kg penkaajalle) vastaava painon kasittelyssä tangon liike kyllä hidastuu huomattavasti.

Pitää tämä nostaa vielä ja selventää asiaa. En tiedä mistä olet tuon laskennallisen toistomäärän laskenut, mutta tunnen monia maajoukkuetasonkin voimailijoita ja muistelisin ettei kukaan(jolla penkki ollut 200kg) tuntemistani penkkaa 200kg ykköstä tuolla sarjalla. Itselläni se vaatii ~10x165kg sarjan noin. Kutonen tuli 180 kilolla parhaillaan, jolloin maksimi noin 210. Sen takia se 160kg oli aika kevyt paino, kun sillä olisi mennyt pitkälti toistakymmentä toistoa, ja jopa kapeassa penkissä punnersin sen 9 kertaa, vaikka oli huomattavasti normipenkkiä heikompi. Joten tuon "melkoisen liioittelun" olet kyllä keksinyt ihan omasta päästä. Vieläkun sattuu sitä sorttia olemaan jolla nopeus/räjähtävyys säilyy nostoissa hyvin lähelle maksimia asti.

Niin ja uteliaisuuttani täytyy kysyä, että etkö olekin Archey uudella nickillä? :)

On myös yhtä perusteltua väittää logiikallasi (= 200kg penkkaaja vaarallisen huonossa kunnossa terveyden ja muun elämän kannalta jos ei saa 45 toistoa sadalla kilolla), että "bodaaja" on vaarallisen huonossa kunnossa jos ei juokse maratonia 4 tuntiin. Molemmat täysin päinvastaisia ominaisuuksia mihin 'normaalilla' punttitreenillä tähdätään. Onko joku voimanostaja joskus vienyt akkasi, vai mistä ihmeestä tuo pohjaton viha voimailua kohtaan kumpuaa? Suurin osa harrastelijoista kyllä tekeekin järkevästi, eli treenit sisältävät perusvoimaharjoittelua jossa on yhtäläisyyksiä sekä kehonrakennukseen ja jolla myös rakennetaan hyvä pohja kohtuullisille maksimivoimatasoille.

140 ykkösellä tulevan about 10x100.
Onko noin? Onko toi jonkinlaisen "voimanostajan prototyypin" perusjuttu? Mä nimittäin otin 16x100 ja ykkönen 140. Pitäis varmaan alkaa piikkaileen ihan tosissaan niin ykkönen olis 160. Jotain räpellyksiä mä oon vähän kokeillut, mutta ei oo auttaneet yhtään. Teen kyllä parhaillaan tätä ja vitosviikolla mennään. Hyvin nousee vielä, mutta tulevat viikot vähän jännittää. Otin ylös jostain keskustelusta sun kuuden viikon kolme kertaa viikossa piikkauksen ja ajattelin sitä kokeilla johonkin väliin sitten joskus.

Onko noin? Onko toi jonkinlaisen "voimanostajan prototyypin" perusjuttu? Mä nimittäin otin 16x100 ja ykkönen 140. Pitäis varmaan alkaa piikkaileen ihan tosissaan niin ykkönen olis 160. Jotain räpellyksiä mä oon vähän kokeillut, mutta ei oo auttaneet yhtään. Teen kyllä parhaillaan tätä ja vitosviikolla mennään. Hyvin nousee vielä, mutta tulevat viikot vähän jännittää. Otin ylös jostain keskustelusta sun kuuden viikon kolme kertaa viikossa piikkauksen ja ajattelin sitä kokeilla johonkin väliin sitten joskus.

Poikkeuksellisen kova irtiotto pitäis olla. 10x100 vastaa keskimäärin noin 130kg ykköstä. Ja 10x160kg 200, ei 10x140kg niinkuin tuossa progressiomallissa esitetään. Toki yksilökohtaisia vaihteluita on suuntaan jos toiseen, mutta marginaalihenkilöstä puhutaan jos nuo pitäisi paikkansa, erittäin harvinaista. Veikkashan jto joskus taannoin Ihmistunkin(voimanostaja) mavesarjoista ykköstä 320-340kg väliin, vaikka totuus oli 275kg. Eli nuo pätee ehkä jos on löytynyt olympiatason painonnostajan kaltainen lahjakkuus voimailun pariin.

Niin ja en oo jto, mutta noinhan se menee. Toki kyllä 16x100kg sarjalla luulisi enemmänkin tulevan ykkösenä aika helposti kuin 140kg.

no kyllä se menee aika usein niin että maksimivitonen on about 85% ja kymppi huitoo siellä 70% paikkeilla. kyllä siimalla on ollut urallaan suhteessa huono irtiotto jos 10x165 on antanut vain 200 ykkösen. 6x180 ja 1x210 on sitten ihan normaalisuhteessa kyllä.

ei näitä voi jokaselle yleistää tietenkään. eikä se oo mitenkään haitaksi että tekee sen oman maksiminsa toistoilla. sehän on vaan sen oman potentiaalin parasta hyödyntämistä. joka tapauksessa mitä pidempi sarja sitä huonommin se ennustaa ykköstä. eipä niitä oo ees tarve miettii sillon.

voisiko siima kertoa mistä on saanut tuon keskimäärän? mun luvut pohjaa muutamaan sataan valmennettuun nostajaan ja tutkimuksiin sekä keskusteluihin ympäri maailmaa. ei tästä nyt mitään riitaa saada kuitenkaan.

tohon powerhousun sarjaan samaa mieltä siiman kanssa. pitäs tulla lähemmäs 200 kuin 100kg. harjoittelutausta merkkaa paljon ja pahimpana esimerkkinä eräs triathlonisti, joka pökkäs prässissä 100 toistoo muistaakseni 70% lla.

no kyllä se menee aika usein niin että maksimivitonen on about 85% ja kymppi huitoo siellä 70% paikkeilla. kyllä siimalla on ollut urallaan suhteessa huono irtiotto jos 10x165 on antanut vain 200 ykkösen. 6x180 ja 1x210 on sitten ihan normaalisuhteessa kyllä.

ei näitä voi jokaselle yleistää tietenkään. eikä se oo mitenkään haitaksi että tekee sen oman maksiminsa toistoilla. sehän on vaan sen oman potentiaalin parasta hyödyntämistä. joka tapauksessa mitä pidempi sarja sitä huonommin se ennustaa ykköstä. eipä niitä oo ees tarve miettii sillon.

voisiko siima kertoa mistä on saanut tuon keskimäärän? mun luvut pohjaa muutamaan sataan valmennettuun nostajaan ja tutkimuksiin sekä keskusteluihin ympäri maailmaa. ei tästä nyt mitään riitaa saada kuitenkaan.

Mietin lähinnä omia seurakavereita voimailuajalta, jossa on otantaa maailmanmestarista lähtien. Toki se on pieni otanta, mutta silti suuntaa antava. Ja myös harrastelijakavereita laskin mukaan. Niin kyllä mulla ainakin keskipitkät sarjat oli yleensä vahvempia verrattuna ykköseen. Ainakin laskureiden mukaan ykkösen ois pitänyt olla niistä päätellen korkeempi. Saattoi se olla 10x160:kin millä 200 kunnossa alkoi olla, sen verran aikaa kulunut että tarkkaan en muista.

Heikoin sarja millä oon nähnyt tiukan 200kg saliykkösen penkkipunnerruksessa taisi olla 3x180. Kyllä mun mielestä silläkin tulee 160kg enemmän kuin 6 toistoa. Ja nostajakin oli moninkertainen MM-mitalisti/maajoukkuenostaja varustepenkissä, ja reenasi juuri hyvin pitkälti perinteisellä voimailutyylillä eli prosenttiohjelmilla ja kohtalaisen lyhyillä sarjoilla. On siis kova irtiotto/lahjakas voimailija.

Mikäli selaa täällä vaikka "arvaa max. penkkitulos" -viestiketjua, niin kyllä sielläkin taitaa 10x100 ja 1x130-135 olla aika yleinen suhde.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Ottaen huomioon tuon suuren yksilöllisen vaihtelun toistokestävyydessä, kumpaa pidät tavoitellun harjoitusvaikutuksen kannalta oleellisempana tekijänä tiettyä toistomäärää vai kuormaa %:na maksimista? Jos esim. hidassolukkoinen hyvän toistokestävyyden omaava kaveri tekee 80%:lla 15 toistoa jossain tietyssä liikkeessä, saako hän tuosta sarjasta samankaltaisen harjoitusvaikutuksen kuin se kaveri, joka tekee vastaavalla kuormalla vaikka vain 7 toistoa? Eli ajatellen toisin päin, tulisiko mielestäsi edellä mainitun suosia toistomääräiltään pidempiä sarjoja verrattuna jälkimmäiseen vastaavan harjoitusvaikutuksen saamiseksi?

Joka tapauksessa ottaen huomioon sen että toistomäärä, jonka saa tehtyä kullakin kuormalla, vaihtelee valtavasti riippuen yksilöstä, lihasryhmästä, harjoitusliikkeestä ja -taustasta eikö ole aika lailla irrationaalista heittää näitä "8-12 toistoa hypertrofiaan tms."-juttuja yleispätevinä totuuksina?

kumpaa tärkeempänä....? varmaan en kumpaakaan. tärkeintä on se, että se harjottelu kehittää maksimitulosta JOS se on harjoittelun tavoite.

sun esimerkissä harjoitusvaikutus menee toisella kestovoimaan enempi ja toisella on enemmän lahjoja voimanostoon olettaen että noilla hepuilla harjoitustausta ois sama.

ainahan noi pitäs ajatella niiden omien vahvuuksien kehittämisenä ja heikkouksien vahvistamisena. jos on kova toistokone, mutta ei siedä lyhyempää sarjaa pitkään tai sillai vaan ei toivottuja tuloksia tule, kannattaa ehdottomasti sitten keskittyä siihen sarjapohjaan.

8-12 hypertrofiaan on nimenomaan raaka yleistys. sen takia mä täällä varmaan monen kyllästymiseen saakka puhun siitä yksilöllisyydestä. tiedänpäs kaverin, jolla alkoi reisiin kertyyn massaa, ku toistomäärä laskettiin 3-5 tasolle. ja hyväksi onneksi sen treenikaverilla homma menee täysin päinvastoin. ei käytännössä tee alle 20 toiston sarjoja, jos haluaa massaa lisää.

tiedänpäs kaverin, jolla alkoi reisiin kertyyn massaa, ku toistomäärä laskettiin 3-5 tasolle.
Mä oon tässä vähän aikaa epäillyt omalla kohdalla ihan samaa kun olen katsellut peiliin ja kuunnellut emännän valitusta siitä kun mulle täytyy olla uusia housuja ja paitoja ostamassa koko ajan. En ole kuitenkaan niin sanotusti uskonut silmiäni, koska se on ristiriidassa mun omien käsitysten kanssa, mitä tulee voimanostoon ja kehonrakennukseen. Onkohan tässä nyt takana puolisen vuotta voimanostotreeniä kohtuullisen isolla volyymillä ja musta tuntuu, että olen joka suunnassa isompi kuin koskaan.

juu täysin mahdollista. tää uskomattomuus on usein ongelmana ihmisillä, jotka lukee liikaa bodylehtiä ja kaikenlaista sälää ja tekee niistä liian yksioikosia johtopäätöksiä tyyliin "voinko tehdä 3x8 ku oon tehny nyt 2v 3x10?"

ne yleislinjat pätee hyvin monessa asiassa, mutta kyllä ne on tullu moneen kertaan murskattua sekä omalla että monen muun kohdalla. mikä toimii jollakin toisella ei välttämättä toimi toisella. tai ei toimi niin hyvin. just niinku siimakin mainitsi tutuistaan, samaan tulokseen pääsee melko laajalla ominaisuusskaalalla. aikalailla hermosto- ja solutason juttuja kaikki toistomäärät, mutta sitäpä se aina.

Niinkuin Wendlerikin on sanonut, sarjoilla ja toistoilla ei ole mitään väliä. Lihas ei tiedä teitkö 4 vai 8 toistoa, se tajuu vaan että nyt tuli tehtäväksi riittävän rankkaa duunia ja täytyypä sopeutua tähän.

Niin, pelkästään 1-3 toiston sarjoillakin voi lihasta rakentaa todella kiitettävästi, jos muita muuttujia sitten hieman sorvaa lihaskasvulle soveltuvammaksi.

Onkos se huono homma jos vetää vaikka rintatreenissä aluksi isot liikkeet 4 tai pienempiä sarjoja ja sitten loppuliikkeet failureen?

miksi ei keskity kunnolla siihen pääliikkeeseen? pikkuhömpät on helppo vetää tappiin ja heikentäähän se palautumista seuraavaan treeniin aina jne.

Joo voihan ne eristävämmät liikkeet vedellä hyvinkin failureen ja erikoistekniikoilla jne. halutessaan sen ylikin voima-/pääliikkeen jälkeen. Tämä toki riippuu miten tiheällä frekvenssillä niitä reenejä tulee, itse aikanaan tein paljon tuollein kun treenasin penkkipunnerrusta ja varsinaista lajitreeniä tuli vain kerta viikkoon. Nopeimmat voimagainssitkin tuli tuolla tyylillä, toki jos olisi tehnyt lajitreeniä väh. 2-3x viikossa niin ei sillon tuollainen palvelisi kun palautuminen kestää pidempään. Mut se ei itelle ollut välttämättömyys kun parhaiten toimi tuo suht harvalla frekvenssillä toteutettu lajiharjoitus mutta joka tehtiin aina erittäin intensiivisesti.

Tärkeintä on, että progressio säilyy halutunlailla siinä pääliikkeessä, miten sitten itse kukin sen pystyy toteuttamaan. Ei nää asiat mitään mustavalkoisia ole, että olisi vain joku tietty oikea ja väärä. jto on monta kertaa jo painottanut, mutta itsekin sanosin että yksilöllisyyttä ei voi liikaa korostaa näissä jutuissa. Tuollainen ns. voimabodaus on usein hyvin toimiva tapa hankkia sekä voimaa että massaa, tietenkin toinen vaihtoehto on jaksottaa sitä harjottelua selkeemmin eri kausiin. Se vaan pitää tietää suunnilleen mikä itse kullakin toimii pitkällä aikavälillä parhaiten ja tietenkin se miten tykkää asioita tehdä ja mitkä ne tavoitteet on loppupeleissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom