Kreatiini: sen käyttö ja haittavaikutukset

ancelita sanoi:
Syy tähän ei ole vielä tunnettu, mutta uskotaan sen johtuvan siitä että kreatiinipyruvaatti muuttaa lihasten energia-aineenvaihduntaa taloudellisemmaksi, luultavimmin johtuen molekyylin pyruvaatti-osasta.

...ja rasvanpolttoa!
Eräs toinen täysin ainutlaatuinen ominaisuus on että kreatiinipyruvaatti muuttaa energian virtausta soluissa siten että solut käyttävät enemmän rasvaa energiana ja säästävät hiilihydraatteja.

Ja imeytymisestä:

Kreatiinipyruvaatti pilkkoutuu suolahapon vaikutuksesta jo vatsassa ionimuotoisiksi kreatiiniksi ja pyruvaattihapoksi, jotka imeytyvät suoraan verenkiertoon ilman että sen täytyy käydä läpi maksan käsittelyä. Sen sijaan kreatiinimonohydraatin täytyy kulkea maksan kautta, mistä johtuen sen imeytyminen on puutteellista.

-> tämä imeytymisosio otettu pakkotoiston sivuilta!!

Tiedätkö itsekään mistä puhut?
Kerrohan minulle ensin mitä pyruvaatti on.
Miksi solut käyttävät enemmän rasvaa ja "säästävät" hiilihydraatteja?
Tuo ionisaatio jää nyt vaivamaan minua. Tosi on, että ionisoitunut muoto liukenee paremmin ja sitä kautta myös imeytyy paremmin, mutta nuo tuotteet jotenkin hämäävät. Eikös pyruvaatti itsessään ole jo happo, miten hapon protolyysissä voi syntyä happoa?
En ole mikään paras kemiassa, mutta jokin tuossa haisee. Odotan nyt ancelitalta asiantuntevaa vastausta... muut älkää pliis vastatko vielä;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Måpå sanoi:
Niin outoja sanankäänteitä, että haisee paskalle. Muuttaa energian virtausta soluissa? :lol2:

Käyttäjäkokemusten mukaan tuo crp on silti ihan kiva jauho ja hyvänmakuinen. Tuo mainonta menee kyllä ihan paskanjauhannaksi, mutta ei se itse tuotetta huonoksi tee.

Teksti on otettu suoraan go 4 fit sivuilta, en ole pistänyt tekstiin mitään omaa, enkä todellakaan ole asiantuntija...uskokoon ken haluaa. Itse omasta kokemusksesta olen huomannut hyötyä erityisesti rasvan polttamisessa, mutten sano, että crp päihittäisi tavallisen kreatiinin moninkertaisesti. Ja totta on, että hinta on paljon korkeampi. Se kyllä on totta, ettei painonnousua nesteenkertymisestä tule, jos sen kokee haitalliseksi.

ancelita sanoi:
Kreatiinipyruvaatti pilkkoutuu suolahapon vaikutuksesta jo vatsassa ionimuotoisiksi kreatiiniksi ja pyruvaattihapoksi, jotka imeytyvät suoraan verenkiertoon ilman että sen täytyy käydä läpi maksan käsittelyä.

Mitenkäs ne oikein kiertävät sen maksan? Kyllä ne kaikki ruoansulatuskanavasta lähtevät verisuonet maksan kautta menevät.

Klatskin sanoi:
Mitenkäs ne oikein kiertävät sen maksan? Kyllä ne kaikki ruoansulatuskanavasta lähtevät verisuonet maksan kautta menevät.

Ai menevät vai???:anssi: (maksa ei oo sydän!) Jos oon väärässä, haluun et annat jonkun artikkelin tai kirjan, josta voin katsoa, että olen väärässä.

Maksa toimii ruuansulatusrauhasena (erittää sappea), erityselimenä, ja poistaa verestä erilaisia haittatekijöitä. Maksa toimii myös ravintoainevarastona sekä elimistössä eräänlaisena kemiallisena tehtaana ja verivarastona.

Maksa on ehdottoman tärkeä elin, sillä se muokkaa ravintoaineet soluille käyttökelpoiseen muotoon.
-> tavallinen kreatiini pitää pilkkoa, jotta solut voivat sen ottaa käyttöön, crp taas pilkkoutuu jo mahalaukussa, joten se imeydyttyään vereen voidaan kuljettaa suoraan solujen käyttöön.

Näin minä sen olen ymmärtänyt.

Hohhoijaa. Siinä olet oikeassa, että maksa ei ole sydän. En nyt koe tarpeelliseksi alkaa brassailemaan tiedoillani maksasta, mutta voin vakuuttaa, että ne ovat melkoisen paljon laajemmat kuin sulla. Ja tarkennetaan vielä, että luonnollisesti tarkoitin ruoansulatuskanavasta lähteviä laskimoita - valtimokierto tietenkin tulee muualta, joskaan sillä ei tässä merkitystä olekaan.

En koe myöskään velvollisuudekseni kaivaa sulle mitään kirjoja tai artikkeleja, on nimittäin oikeastaan parempaakin tekemistä. Mutta kaiva vaikka ihan mikä tahansa anatomian kirja, niin voit itse todeta asian laidan. Taikka sitten menet lääkikseen niin voit itse dissektioissa/obduktioissa nähdä verisuonten kulun. Ja luulisin, että lukion biologian kursseillakin se opetettaisiin.

ancelita sanoi:
Näin minä sen olen ymmärtänyt.
Ei mitään henkilökohtaista, mutta olet ymmärtänyt väärin.

Joo kyllähän se niin on että kaikki ruoansulatuskanavasta imeytyvät ravinteet + lääkkeet yms. menevät maksan porttilaskimon kautta ja tämä on merkittävä juttu
esim. lääkehoidossa sillä joidenkin lääkkeiden kohdalla maksa metaboloi huomattavasti lääkkeitä ennenkuin ne pääsevät systeemiverenkiertoon vaikuttamaan.
Pyruvaatti ioni muuttuu pyruvaattihapoksi mahan ph:ssa sillä happamat aineet
ovat happomuodossa happamassa ympäristössä ph-jakautumisteorian mukaan.
Ja, ionittuneet aineet kylläkin liukenevat hyvin, mutta jotta aine voisi imeytyä sen täytyy olla liuenneena elimistön nesteisiin ja vieläpä molekyylimuodossa että se läbäisisi solumembraaneja.

Klatskin sanoi:
Hohhoijaa. Siinä olet oikeassa, että maksa ei ole sydän. En nyt koe tarpeelliseksi alkaa brassailemaan tiedoillani maksasta, mutta voin vakuuttaa, että ne ovat melkoisen paljon laajemmat kuin sulla. Ja tarkennetaan vielä, että luonnollisesti tarkoitin ruoansulatuskanavasta lähteviä laskimoita - valtimokierto tietenkin tulee muualta, joskaan sillä ei tässä merkitystä olekaan.

En koe myöskään velvollisuudekseni kaivaa sulle mitään kirjoja tai artikkeleja, on nimittäin oikeastaan parempaakin tekemistä. Mutta kaiva vaikka ihan mikä tahansa anatomian kirja, niin voit itse todeta asian laidan. Taikka sitten menet lääkikseen niin voit itse dissektioissa/obduktioissa nähdä verisuonten kulun. Ja luulisin, että lukion biologian kursseillakin se opetettaisiin.

Ei mitään henkilökohtaista, mutta olet ymmärtänyt väärin.

Kiitos tiedosta. Itse en enää lukiosta pahemmin mitään muista, tuosta verenkierrostakaan siellä ei nykyään pahemmin selitetä. En osaa selittää, miten tuo crp toimii maksan osalta. Ehkä maksa ei sitä käsittele tms. Kaikki uudet tuotteet on vaikeita ymmärtää, kun menee liian tieteelliseksi, jos alkaa miettiä mikä on totta ja mikä ei. Mutta kiitos kuitenkin selvennyksestä, etsin jostain anatomiankirjan, vaikka tuskin se on tarpeen, jos sinä olet lääkäri...uskon kyllä :D Sitähän varten nämä palstat ovat, että väärät käsitykset upotetaan...

ANW sanoi:
Pyruvaatti ioni muuttuu pyruvaattihapoksi mahan ph:ssa sillä happamat aineetovat happomuodossa happamassa ympäristössä ph-jakautumisteorian mukaan.Ja, ionittuneet aineet kylläkin liukenevat hyvin, mutta jotta aine voisi imeytyä sen täytyy olla liuenneena elimistön nesteisiin ja vieläpä molekyylimuodossa että se läbäisisi solumembraaneja.

Ihan sellainen kysymys, että voiko tällainen olla kenties mahdollista tuon crp:n kohdalla? T:*tyhmä*

Ancelita,

Puhut ihan potaskaa. :) Usko ny hyvä nainen (?), että maksa toimii eräälaisena portinvartijana ennen suurta (systeemistä) verenkiertoa. Se ikäänkuin valvoo, että suureen kiertoon ei pääse aineita sellaisessa muodossa, että ne tekevät vahingoa. Aina se ei tietenkään onnistu tässä tehtävässä.

Sain tässä hyvään hintaan QNT Muscular palautusjuomaa jossa on 100 grammassa 49,4 grammaa protskuu, 37,4 hiilareita ja 5g kreatiinia. Onko tuosta määrästä kreatiinia mitään hyötyä kun en sitä muuten vedä kuin tuon palkkarin muodossa eli n.4krt viikossa? Tuleeko tuosta määrästä vielä naamanturvotusta tms "haittavaikutuksia"?

anssi tai joku muu asiantuntija, miksi kreatiini ei toimi kaikilla (esim minä en huomaa käytännössä mitään vaikutusta eikä painokaa nouse ollenkaan)? Eikö teoriassa krean pitäisi toimia kaikilla

syöttösika sanoi:
anssi tai joku muu asiantuntija, miksi kreatiini ei toimi kaikilla (esim minä en huomaa käytännössä mitään vaikutusta eikä painokaa nouse ollenkaan)? Eikö teoriassa krean pitäisi toimia kaikilla
Mulla tärkeitä pointteja ovat:
- riittävä nesteen juominen
- vähemmän kahvia
- päivän annos moneen osaan jaettu
- viinan juonti haittaa kans huomattavan paljon

syöttösika sanoi:
miksi kreatiini ei toimi kaikilla?
Eipä kait sitä varmaksi tiedetä, mutta luullakseni suosituin teoria on, että joillakin ihmisellä kreatiinivarastot ovat jo luonnostaan täynnä. Voi johtua esim. siitä, että saa normaalistakin ruokavaliosta riittävästi kreatiinia.

arpa80 sanoi:
Mulla tärkeitä pointteja ovat:
- riittävä nesteen juominen
- vähemmän kahvia
- päivän annos moneen osaan jaettu
- viinan juonti haittaa kans huomattavan paljon

En usko että mulla toimimattomuus johtuu mistään noista

Kreatiini vaikutti lihastenkasvuun positiivisesti, mutta haittana mm. Pahoinvointi, kasvojen turpoaminen ja iho-ongelmat. Mielummin näytän hyvältä ja kehityn hieman jäljessä. En tule käyttämään. Ilmankin pärjää periaatteessa yhtä hyvin, jos reenaat, syöt ja nukut oikein. +-0. Kaikki on itsestä kiinni.

ANW sanoi:
Joo kyllähän se niin on että kaikki ruoansulatuskanavasta imeytyvät ravinteet + lääkkeet yms. menevät maksan porttilaskimon kautta ja tämä on merkittävä juttu
esim. lääkehoidossa sillä joidenkin lääkkeiden kohdalla maksa metaboloi huomattavasti lääkkeitä ennenkuin ne pääsevät systeemiverenkiertoon vaikuttamaan. .
Hieman :offtopic: , mutta kyllä suuri osa lipideistä imeytyy ohutsuolessa imusuoniin ja kulkeutuu sieltä ductus thoracicukseen sieltä vena cava superioriin ja täten "ohittavat maksan". Tällä on nimenomaan merkitystä tiettyjen lääkkeaineiden toksikologiassa.
Kreatiinipyruvaatin imeytymisominaisuuksiin tai sen vaikutuksiin en sen sijaan ota kantaa.

marttuuli sanoi:
mutta kyllä suuri osa lipideistä imeytyy ohutsuolessa imusuoniin ja kulkeutuu sieltä ductus thoracicukseen sieltä vena cava superioriin ja täten "ohittavat maksan". Tällä on nimenomaan merkitystä tiettyjen lääkkeaineiden toksikologiassa.
Pitää paikkansa. Sen takia puhuin vain verisuonista... ;)

Mutta enpä jaksa uskoa että sekään crp:n tapauksessa auttaa. En nyt tarkasti tiedä crp:n rakennetta, mutta ainakaan pyruvaatti ei tietääkseni tuota kautta kulje.

marttuuli sanoi:
Hieman :offtopic: , mutta kyllä suuri osa lipideistä imeytyy ohutsuolessa imusuoniin ja kulkeutuu sieltä ductus thoracicukseen sieltä vena cava superioriin ja täten "ohittavat maksan". Tällä on nimenomaan merkitystä tiettyjen lääkkeaineiden toksikologiassa.
Kreatiinipyruvaatin imeytymisominaisuuksiin tai sen vaikutuksiin en sen sijaan ota kantaa.
Joo totta puhut noitten lipidien imeytymisestä. Lipidit imeytyvät kylomikroneissa imusuoniin, mutta en usko että tässä tapauksessa toi kreatiiini/ pyruvaatti imeytyisi tätä reittiä pitkin, joten se kyllä varmasti käy maksan kautta ennen pääsyä systeemiverenkiertoon.

Itse otan ainakin kreatiinia n.1,5kk välein ja syön sitä 6vko.
Paino nousee 2-4kg. Ja sarjat siinä mukana. Pieni pöhö ei haittaa
jos rauta vaan liikkuu niin kuin pitääkin.

Pitää nyt tarkistuttaa täällä.
Kaapista löytyy krea purkki jonka parasta ennen päiväys on mennyt umpeen jo tossa vuoden 2004 lopuilla (Syynä miksi sitä jäi oli intti ja sen jälkeinen treenimotivaation kadotus).
Onkohan se vielä aivan syötävää tavaraa? lähinnä jos sieltä ei löydy mitään sienikasvustoja tai matoja niin voin aivan huoletta pistää poskeen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom