Kreatiini: sen käyttö ja haittavaikutukset

Gdane sanoi:
Edit: pitää vielä todeta sellainen että ajatelkaa asiaa vaikka siltä kantilta, että miten ihmeessä suomessa voisi olla jotakin noinkin hengenvaarallista myynnissä ilman ikärajaa ihan missä vaan kaupassa mikä sitä haluaa myydä?!

Myydäänhän lasinpesunestettäkin ilman mitään ikärajoja vaikka missä :).Ja ei se taida olla kovin terveellistä jos sitä kiskoo.

Mut joo, uskotaan ny sit ettei toi kreatiini sen kummempi lisäravinne oo. Aina pitää kumminki varmistaa asiat ettei tuu mitää yllätyksii.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Otinpa käyttöön tuon kreatiinipyruvaatin ja vähintäänkin saman hyödyn saa sillä aikaan. Ei tarvitse tankkausjaksoja, eikä välipäivinä käyttää, eikä lisää nestettä kehoon. Suosittelen!

Tän artikkelin mukaan kreaa kannattaisi käyttää vaikkei edes harrastaisi mitään urheilua:

http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/kreatiini.html

"Sairauksien ehkäisy ja täydentävä hoito

Kreatiinilisällä on osoitettu koko joukko edullisia vaikutuksia, joilla ei ole mitään tekemistä urheilun kanssa (taulukko 4).

Kreatiini (5 g/vrk, parin kuukauden ajan nautittuna) alentaa veren kohonneita rasva-arvoja. Eräässä tutkimuksessa kokonaiskolesteroli aleni 6 %, LDL-kolesteroli 22 % sekä triglyseridit 23 %.(11) Sydämen toiminnanvajavuudessa sydänlihaksen kreatiinipitoisuus on normaalia pienempi. Kreatiinilisä nostaa sydänlihaksen kreatiinipitoisuutta, vahvistaa sydäntä ja parantaa sydänpotilaiden suorituskykyä, kestävyyttä (12) ja elämänlaatua..." Jne...

Haittavaikutuksista:

"Onko kreatiinilla haittavaikutuksia?

Tutkimuksissa käytetyin annoksin kreatiinilla ei ole haittavaikutuksia maksan, munuaisten, sydämen tai muiden elinten toimintaan. Laboratoriokokeissa ei ole ilmennyt poikkeavuuksia.(1,2,43-44)

Kreatiinin turvallisuuden puolesta puhuu sekin, että miljoonat urheilijat ovat jo vuosia käyttäneet kreatiinia ilman, että sen olisi todettu aiheuttavan poikkeavia tuloksia laboratoriokokeissa. Suomessa lasten gyraattiatrofian hoitoon on annettu kreatiinia 1980-luvun alusta ilman sivuvaikutuksia."

Timba79 sanoi:
Minä kuulun niihin jotka ovat kreaa jo useamman vuoden popsinut putkeen, otan n. 5 g päiväannoksia ja yleensä vain palkkarissa.

Kyllähän se voi toimia hyvin joillakin mutta aloittelijoiden ei välttämättä kannata lähteä matkimaan kokeneempia kavereita vaan noudattaa alussa ohjeita. Suurissa määrin kreatiini vahingoittaa lähinnä vain jo huonossa kunnossa olevia munuaisia, terveillä ei taida vaikuttaa mitenkään...

itsjustme sanoi:
Juu, ei ainakaan itellä oo ollu mitään negatiivisia vaikutuksia... paitsi just tuo nesteen kertyminen eli noin +2kg tulee mulle painoa lisää, häviää kun pitää tauon. Lisäks pukkaa pari finniä kun lopettaa. Plussiin nähen ihan siedettävää :)

Kannattaa kokeilla uutta kreatiinipyruvaattia (CRP). Ei painon nousua, ei haittavaikutuksia (imeytyy suoraan ohutsuolesta, joten munuaiset ei rasitu) ja paljon tehokkaampi tuote kuin normaali kreatiinimonohydraatti. Polttaa myös tehokkaasti rasvaa (kokemusta on)!! Tankkauksia ei myöskään tarvitse ja tuotetta voi käyttää jatkuvasti.

ancelita sanoi:
Kannattaa kokeilla uutta kreatiinipyruvaattia (CRP). Ei painon nousua, ei haittavaikutuksia (imeytyy suoraan ohutsuolesta, joten munuaiset ei rasitu) ja paljon tehokkaampi tuote kuin normaali kreatiinimonohydraatti. Polttaa myös tehokkaasti rasvaa (kokemusta on)!! Tankkauksia ei myöskään tarvitse ja tuotetta voi käyttää jatkuvasti.

mitenhän se jauhe välttää munuaiset vaikka nenästä imeytyisi? sitäpaitsi perinteisen kreatiinin haittavaikutus nestepöhö on hyvä asia jos sivutetaan se ulkonäköhaitta. nivelet ei rasitu niin paljoa kun enemmän nestettä siellä.

edit: ja kun kreatiini on halpaa niin korvaan mieluusti "menetetyn tehon" lisäämällä määrää. kreatiinin rasvanpoltosta olis kanssa kiva kuulla, ja heitä samantien linkki mistä sitä voi ostaa. sen takiahan sinä sitä mainostat?

Mömmö sanoi:
Kyllähän se voi toimia hyvin joillakin mutta aloittelijoiden ei välttämättä kannata lähteä matkimaan kokeneempia kavereita vaan noudattaa alussa ohjeita. Suurissa määrin kreatiini vahingoittaa lähinnä vain jo huonossa kunnossa olevia munuaisia, terveillä ei taida vaikuttaa mitenkään...

Oo jo hiljaa nuitten munuaisten kanssa. Kreatiini ei vahingoita munuaisia vaan nostaa kreatiniinitasoja, joita voidaan tulkita väärin munuaisviaksi.

En näe mitään yhteyttä kreatiinin ja munuaishäiriöiden kanssa.

E: Erkjetter; CRP on kuulemma ihan hyvä tavaraa ihan muutenki. Rasvanpoltosta en osaa sanoa mitään, koska ite en oo kokeillu. Kannattaa googlettaa, koska se on kilpailevan firman jauho ;)

Pakko nyt kyseenalaistaa tätä kreatiinin käyttöä. Ite oon vetäny viimeset 2v kreaa välil pitäen taukoo. Mutta onko se loppujen lopuksi niin kannattavaa? Miettikää, nousee sen 1-2 toistoa sarjapainot, mutta miinuksena sitten painoa kertyy pikkasen ja minkä ite oon ainakin huomannu niin naamaan (ja muuallekkin) tulee ikävä nestepöhö. Kun krean käytön taas lopettaa, laskee toistot ja paino sen pikkasen (omalla painolla tehtävät jutut kevyempiä). No, itse ajattelin juuri näistä syistä lopettaa krean käytön, mutta voisiko joku asiaan enemmän perehtynyt selventää, onko kreassa mitään muuta plussaa kun tuo parin toiston hetkellinen nousu?

Mömmö sanoi:

Eli sun mielestä se tankkaaminen ja taukojen pitäminen on sitten munuaisten kannalta jotenkin parempi? Noissa ohjeissa käsketään tankkaamaan ja tauottamaan jo senkin takia, että sen krean antaman "potkun" huomaa paremmin ja varmasti menee toinenkin kreapurkki kaupaksi. :D Itse olen huomannut siitä olevan hyötyä jatkuvassa käytössäkin, olen siis pitänyt minäkin taukoja kokeilumielessä ja vaikuttaa tuloksiin kun jättää pois, ei tietenkään mitenkään radikaalistai mutta eron huomaa varsinkin kun alkaa taas syömään sitä uudelleen.

Ja mistä se aloittelija sen paremmin kuin kokenutkaan tietää onko ne munuaiset kunnossa vai ei jos ei käy jossain testeissä?

Sikäli hassu juttu, että itse en ole saanut kreasta koskaan mitään irti. Olen 4 kertaa aloittanut kreakuurin ja joka kerta kiskonut sitä ohjeen mukaan ja vähän ylikin välillä. ja vetänyt päivässä muutaman litran vettä.
Minkään sortin pöhöä ei tule. Paino nousee 500-800g, jonka verran se nousee normaali päivälliselläkin.
Sarjoihin ei yhtään lisätulosta.
Ja erimerkkistä kreaa on koitettu.

Outoa, mutta mä olen menettänyt uskoni koko kreaan.

Mullakin kiksit on ollu melko laimeat ekan kuurin jälkeen. Saattaa se toiston-pari tuoda pidemmissä sarjoissa.

No ei se kallista oo nii otetaan se hyöty mitä natikkana voidaan :D

Kreatiinin toimivuus on yksilöllistä. Ainuat ero minkä itse huomaan, on se että pistää pakin sekasin ja pierut haisee pahalle. imo.

Tällaisia asioita kannattanee etsiä tieteellisistä julkaisuista. Ja niitäkin lukiessa on hyvä pitää mielessä kuka tutkimuksen on tilannut/maksanut...

Julkaisuja voi etsiä esimerkiksi pubmedistä
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?DB=pubmed

Esimerkkinä:

Lähde:
Popular Ergogenic Drugs and Supplements in Young Athletes
Ryan Calfee and Paul Fadale
Pediatrics 2006;117;577-589

"Effects
Creatine supplementation does appear to have athletic
benefits. However, nearly 30% of athletes do not see
benefits with creatine use, thereby falling into a category
of “nonresponders” who are theorized to have already
maximal phosphocreatine stores.[9] Most common, performance
effects are seen in increasing strength and
outcomes in short-duration, anaerobic events. Studies
do not show improved endurance performance as expected
given that prolonged muscle activity depends on
aerobic glycolysis.[84] In a well-controlled setting, Volek et
al[85] performed a double-blinded study that examined 12
weeks of creatine use including standard loading and
maintenance phases in recreational weightlifters. In
those athletes who were taking creatine, significant increases
in fat-free body mass; bench press maximal lift;
peak power production in sets of repeated jump squats;
and biopsied type I, IIA, and IIAB muscle fibers were
demonstrated.

Adverse Effects
Athletes who take creatine commonly experience early
weight gain of 1.6 to 2.4 kg, which can be detrimental in
purely speed-based events. It is also common for athletes
to report minor gastrointestinal discomfort and muscle
cramps, although these generally do not curb use.[4] There
have been 2 case reports of renal function compromise.
One was an athlete who had previously diagnosed focal
segmental glomerulosclerosis and experienced a transient
50% loss of glomerular filtration rate, and 1 previously
healthy athlete reported transient interstitial nephritis.
86,87 However, at least 1 study of self-reported use
over several years did not show adverse renal effects.[88]
Three highly publicized deaths have occurred in college
wrestlers who were known to take creatine, although
official autopsy results indicated that dehydration and
weight loss were at fault, not creatine.[81] Additional questions
remain, as there are no data to judge the effects of
supplementation on the other tissues that store creatine
(heart and brain), the effects of chronic use, or the
effects of creatine use in minors."

4. Cogeni J, Miller S. Supplements and drugs used to enhance
athletic performance. Pediatr Clin North Am. 2002;49:435–461

9. McDevitt ER. Ergogenic drugs in sports. In: DeLee J, Drez D,
eds. Orthopaedic Sports Medicine: Principles and Practice. 2nd ed.
Philadelphia, PA: WB Saunders; 2003:471–483

81. PDR Health. Creatine. Available at: www.pdrhealth.com/
drugif o/nmdrugprofiles/nutsupdrugs/cre0086.shtml. Accessed
January 20, 2006

84. Engelhardt M, Neuman G, Berbalk A, Reuter I. Creatine
supplementation in endurance sports. Med Sci Sports Exerc.
1998;30:1123–1129

85. Volek JS, Duncan ND, Mazzetti SA, et al. Performance and
muscle fiber adaptations to creatine supplementation and
heavy resistance training. Med Sci Sports Exerc. 1999;31:
1147–1156

88. Poortmans JR, Francaux M. Long-term oral creatine supplementation
does not impair renal function in healthy athletes.
Med Sci Sports Exerc. 1999;31:1108–1110

Måpå sanoi:
E: Erkjetter; CRP on kuulemma ihan hyvä tavaraa ihan muutenki. Rasvanpoltosta en osaa sanoa mitään, koska ite en oo kokeillu. Kannattaa googlettaa, koska se on kilpailevan firman jauho ;)

en väittänyt CRP:tä huonoksi. kritiikkini kohdistui enemmänkin tuohon mitä siitä luvattiin verrattuna peruskreaan "ei vahingoita munuaisia eikä haittavaikutuksia ja paljon tehokkaampaa". tuosta kun saa selvän kuvan että toiset kreatiinit on vaarallisia ja tehottomia. mutta jos kyseessä on E:llä alkava firma joka tuota duunaa niin eipä yhtään ihmetytä että tuollaisella paskapuheella sitä markkinoidaan.

edit:
mackaiwer sanoi:
Mistä helvetin nestepöhöstä te koko ajan jauhatte?

isolla osalla krean käyttäjistä keräytyy nestettä kroppaan 0-3litraa pelkästään kreatiinin vaikutuksesta, ja tollaisen määrän kyllä huomaa nopeesti esim naamassa.

jalat sanoi:
Sikäli hassu juttu, että itse en ole saanut kreasta koskaan mitään irti. Olen 4 kertaa aloittanut kreakuurin ja joka kerta kiskonut sitä ohjeen mukaan ja vähän ylikin välillä. ja vetänyt päivässä muutaman litran vettä.
Minkään sortin pöhöä ei tule. Paino nousee 500-800g, jonka verran se nousee normaali päivälliselläkin.
Sarjoihin ei yhtään lisätulosta.
Ja erimerkkistä kreaa on koitettu.

Outoa, mutta mä olen menettänyt uskoni koko kreaan.

Mäkään en ole huomannut mitään eroa. Olen tosin käyny salilla vasta puoltoista vuotta mut olen käyttänyt fastin ja boosmanin kreaa. Et mahtaako johtua tuosta treeniajasta, et huomaako sen paremmin sitten kun on treenannut tyyliin kolme vuotta tai enemmän:confused: Mä katsoin bodybuilding.comista niitä suosituksia ja otin toisen kuurin niitten mukaan, mut eipä siitäkään tullut oikein mitään. Minkälaisessa treenissä olette saaneet parhaimpia tuloksia, ehkä siin olis vinkkiä sit mullekin.. :nolo:

Kreatiinin käytöstä sellainen kysymys, että onko mitään hyötyä jos käyttää kreatiinia niin, että vetää sitä neljä kertaa viikossa palautusjuoman seassa ja sitten kun paketti on tyhjä niin tulee parin viikon tauko rahatilanteesta riippuen. Eli ei mitään tankkaus/ylläpito-jaksoja vaan palautusjuoman kanssa pelkästään nautitaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom