Kovempi krapula iän karttuessa!!

Kaupunki
Helsinki
Laitetaan yleiseen, kun ei suoranaisesti liity ravintoon?!

Vappu on ohi taas kerran, ja(taas kerran) ei tullut oltua kuivin suin.
Taistelin miehekkäästi ja aloin vapunaattona juomaan vasta klo 21!!
Illan/yön aikana tuli juotua 10 keppanaa :kippis1: ja pari lasia kuohuviiniä.
Viimeiset hörpyt otin grillimakkaran kanssa klo 4-5 aamulla.

Tämän seurauksena olin koko Vappupäivän ihan paskana, päätä särki ja heti kun yritti syödä vähän enemmän niin tie vei pöntölle puhaltelemaan!!
Olo alkaa vasta nyt helpottamaan!?

Pointti on tässä se, että vuosi-pari sitten en kärsinyt juuri minkäänlaisista krapuloista. 12-13 oluen illan jälkeisenä päivänä kykenin kevyesti salille.
Joskus join enemmänkin eikä silti mitään oksenteluja tms.
Ikäkö tässä alkaa painaa??

Eli, onko kellään muulla vastaavia kokemuksia tai selitystä tälle ilmiölle?

P.S. En juo enää ikinä!! :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se on terveiden elämäntapojen vika yhtä paljon kuin iän karttumisen. Kun syö ja juo puhtaasti, niin ei keho kestä ryyppäämisen kaltaisia laiminlyöntejä. Toki myös ikä vaikuttaa siihen, ainakin kaveripiirissä ollut asiasta juttua ja yleinen mielipide tuntuu olevan että 23 ikävuoden tienoilla alkaa krapulat pahentua. Itsellä ei vielä ole havaittavissa, mutta minä yleensä koitan ennaltaehkäistä krapulaa syömällä ja juomalla vettä ennen nukahtamista.

Joko rupeat ryyppäämään enemmän että totut viinailuun, tai sitten kärsit miehekkäästi krapulasi. :)

toivoo nimim. Vappu selvinpäin vedon takia ja tyytyväinen siitä

joo.. huomattu on tuo. paljon kovempia darroja kuin joskus ennen.. voisko maksan kyky tuhota alkoholia olla muuttunut? hurjina teinivuosina ei krapulaa tullut koskaan, vaikka viinamäärät oli moninkertaisia nykyisiin ja paino oli huomattavasti pienempi. tosin sillon tuli juotua viikottain, nyt muutaman kerran vuodessa.

ps. eilen (1.5.) olin ennen kymmentä salilla!

Terveet elämäntavat vaativat veronsa. Julmaa, mutta totta.

Parikymppisen urheilijapojan tuskin kannattaa olla huolissaan siitä, että jaksaakohan mun elimistö nyt käsitellä näin vanhana näin valtavia alkoholiannoksia. :D

Mitä harvemmit juot, sitä kovempi darra silloin kun tosissaan otat. Ravintoloiden tupakansavu vaikuttaa tupakoimattomilla kans uskomattoman paljon. (Testaa joskus vetää samat kaljat kotona vs. baarin savuissa.) Samoin kuin vuorokausirytmin muuttuminen, jos sellainen on. Siis vuorokausirytmi.

Mä oon näin vanhemmiten huomannut, että todella paha olo tulee mäkkärin hampurilaisesta. Nyt kun on edes vähän oppinut terveellisille syömisille.

Hyvä toleranssi viinaan nähden ei ole tavoitelta asia.

Mutta rankka krapulapäivä silloin tällöin kirkastaa sielun ja on kaikin puolin OK!! :kippis1:

Voiskohan se olla myös tottumis kysymys. Kun ottaa useemmin se olo on tutumpia ja viina ei ole niin vieras elimistölle.
vähän sama kun jos on syönyt pitkään puhtaasti ja sitten syö liejua kunnolla. Sen jälkeen on aina illalla vähän paha ja raskas olo, no mulla ainaki.

Tohonkin on yksilöllisisä eroja. Pääsääntösesti mulla ne kankkuset on nykyään jotain ihan hirveitä, kun nuorena ei olllu mitää pahoja oloja.
Liittyy siihen varmaan sekin että nyt jos vertaa juomista siihen mitä joi nuorempana, on ne alkoholin määrätkin kasvanu

No pahenee 10-kertaiseksi! 18 vuotiaana kun oli paha olo muutaman tunnin, nyt muutaman päivän. Minimi on 2 päivää krapulaa jos juo vähääkin enemmän. (siis kunnolla). Kolmantena päivänä voi edelleen olla veto pois ja paska fiiwis.

Sitä ei oikeen uskalla enää juoda samalla lailla.

t. Vappu selvinpäin

Itse selvisin vapusta suhteellisen kevyellä krapulalla.

Mutta tosiaan, normaalisti tässä iässä kunnon nollauksesta toipuminen vie sen 1-2 päivää(eka päivä kärsitään päänsärystä yms. paskasta ja tokana päivänä olo on vielä voimaton, vaikkei kipuja enää olekaan). 10 vuotta sitten lärvien vetämisestä selvisi aina parin tunnin jomotuksella ja se oli siinä.

Well, I ain't getting any younger... :jahas:

Odottakaahan kun tulee 30-vee mittariin niin krapula kestää viikon! Eli ei siinä jää kuin kaksi vaihtoehtoa jäljelle: joko lisätään juomista tai sitten ei juoda ollenkaan. :D

RRKalle sanoi:
Se on terveiden elämäntapojen vika yhtä paljon kuin iän karttumisen. Kun syö ja juo puhtaasti, niin ei keho kestä ryyppäämisen kaltaisia laiminlyöntejä.

Kas kummaa, miten itselläkin on pyörinyt päässä ihan sama kysymys eilisaamusta saakka. Tuo ylläoleva quote on varmaan ihan totta. Itse en sentään oksennellut, mutta humalatilan huomioon ottaen oli kyllä kohtuuttoman heikko olo koko sunnuntain.

Hassua, kun luulisi, että säännölliseen elämään tottunut keho kestäisi paremmin satunnaiset laiminlyönnit, mutta eipä se niin menekään. Itse asiassa luin yhtä Arvo Ylpön kirjaa, jossa se totesi, ettei haittaa mitään jos joskus jää muutama ateria väliin tms, koska liian säännölliseen elämään tottunut keho ei sitten kestä niin hyvin häiriötiloja.

Ite oon sitä mieltä, että kunnon krapula tulee jos tulee. Uutena vuotena vedin huolella kaikkia sekaisin ja sammuin vessanpöntön äärelle. Silti seuraavana päivänä olin suht taistelukunnossa:D

Mulla on ollut aina aivan helvetilliset krapulat. Itse asiassa tuntuvat vain helpottuvan iän myötä. Olenkohan oppinut ottamaan kohtuudella? :eek:

Kai se niin on, että jos pidempään on ottamatta, niin tutinat on aamulla pahemmat. Pidemmällä treenaamisella saattavat hieman tasoittua. Se kyllä on totta, että ensimmäisillä ryyppykerroilla krapula saattaa jäädä väliin. Muistan itsekin aikanaan kehuskelleeni kokeneemmille kavereille, että tätä poikaa ne ei rapulat vaivaa. en vielä silloin hiffannut mikä niitä niin kovin hymyilytti. nyt tiedän. mm. hauskasta illasta kielii se, että aamukahvia ei tarvitse hämmentää ensinkään, kun lusikka kiertää jo aivan itsestään tärinän seurauksena. Kannattaa siis muistaa vanha itä-suomalainen sanonta: Kun nuori mies juo viinaa, se on kuin rahaa laittaisi pankkiin.

Kyllä nämä krapulat vaan pahenee iän myötä, ennen tuli kahden päivän ryyppäämisestä yhden päivän krapula ja nyt tulee yhden päivän ryypiskelystä monen päivän krapula. Parhaillaan tässä yritetään vieläki selvitä vapusta :urjo:

reino sanoi:
Ravintoloiden tupakansavu vaikuttaa tupakoimattomilla kans uskomattoman paljon. (Testaa joskus vetää samat kaljat kotona vs. baarin savuissa.)

Tuo on kyllä ikävä kyllä täysin faktaa. Ärsyttää käydä baarissa selvinpäin kun aamulla on kuitenkin paska olo vaan tupakansavun takia. Lisäksi kaikki vaatteet täytyy heittää tullessaan pesuun.

Mä en oo kyllä huomannu mitään eroo krapulassa, vaikka ikää on tullu lisää. Taas vappuna tuli oltua aika tukevassa, mutta aamulla ei ollu oikeastaan ollenkaan krapulaa. Mitä nyt vähän heikko olo, mutta ei minkäänlaista pahaa oloa tai päänsärkyä. Yleensäkään ei mitään ton kummallisempaa ole. Oon elämäni aikana oksentanu krapulassa tasan kaksi kertaa, ja viimeisin niistä tapahtu noin 3 vuotta sitten.

Ja kyllä kaiken myrkyn käsittely vie iän karttuessa elimistöltä pidemmän ajan.

Ammattilaisvinkki: klo 02 jälkeen juomisesta ei ole kliinisten testien mukaan mitään hyötyä. Kannattaa vaihtaa veteen tohon aikaan, niin aamulla Raija kiittää.

Eugen sanoi:
Ammattilaisvinkki: klo 02 jälkeen juomisesta ei ole kliinisten testien mukaan mitään hyötyä. Kannattaa vaihtaa veteen tohon aikaan, niin aamulla Raija kiittää.

Näinhän tuo taitaa olla. Helppoa sanoa selvinpäin, mutta koitas samaa kännissä ;) Yleensä kai känni on parhaimmillaan ennen klo 12:ta. Sen jälkeen iskee laskuhumala, ja sitä yritetään sitten saada pois ryyppäämällä vielä enemmän.

Se ikähomma voi pitää paikkansakin. Nuorempana mä pystyin juomaan ihan prkleesti, ja seuraavan aamun darran jälkeen kaikki oli ok. Nykyään mä herään yöllä krapulan tähden. Juon sixpäkin, menen nukkumaan klo 00 ja herään 04 kun tulee kauhea kusihätä, jano ja hiki. Ja sitten pyöritään sängyssä aamuun asti. Ja koko seuraavan päivän väsyttää. Nukkumaan ei pysty, kun koko ajan on nihkeä hiki. Ja vatsa on kuralla seuraavat pari päivää.

Nykyään krapulaan tuntuu kuuluvan vielä lauantaiset ostosreissut vaimon kanssa. Siellä sitä meikä pyörii rättiosastolla aamutuimaan. Vanha wiina haisee, silmät on kuin sillillä ja viinan hajuinen hiki valuu. takin alla. Ja ravintoloista tuleva löyhkä yrjöttää.

Eugen sanoi:

Ei sillä kellonajalla ole mitään väliä, nimim. kokemusta on. Ainakin minulla oli eilen krapula, ja menin nukkumaan ennen yhtä (ja söin ja join ennen nukkumaan menoa.) En ollut edes isommin kännissä...Toisaalta, minulla oli myös tylsää niin että yhtä hyvin sitä voi lopettaa koko viinan kanssa läträämisen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom