Kovempi krapula iän karttuessa!!

Eipä ole krapulat minullakaan koventuneet, viinamäärät on kyllä noussu hurjasti siitä mitä joskus aikoinaan otti. Nykyään voin juoda pullon kossua tai mäyräkoiran pohjiksi enkä ole kuin pienessä hiprakassa. Ja illassa menee helposti litra väkeviä taikka toista koria keppanaa..

Toisaalta kyseessä on taitolaji, nykyään osaa lopettaa juomisen pari-kolme tuntia ennen nukkumista niin että laskuhumala ehtii kunnolla alkaa vielä hereillä ollessa, muistaa syödä ja etenkin juoda vettä kunnolla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heräsin eilen kello 11.30. Oloni oli hämmentynyt: "Mitä vittua, miten olen voinut nukkua näin myöhään, eihän minulla ole edes krapulaa". Yleensä minulla on todellakin tapana herätä kahdeksan maissa riippumatta siitä, olenko bilettänyt vai ei. Hämmennystäni lisäsi se, että mielestäni keskushermostoni oli aloittaessani nimenomaan siinä tilassa, jossa minun ei missään tapauksessa pitäisi juoda viinaa. Historian mukaan minulle olisi pitänyt tulla huono humala ja hirveä krapula. Mutta mitä ihmettä; humalani oli ollut aivan loistava! Kello 22.00 - 03.00 välillä olin kiskonut vuoronperään niin monta lonkeroa ja tuoppia kuin ehdin. Tupakkaakin sain poltettua askin, hyvä minä!

Tsillailin siinä aikani, kunnes noin kello 14.30 minulle valkeni karmea totuus: Hyvä oloni olikin vain illuusiota. Olin humalassa vielä herätessäni. Paha olo alkoi uhkaavasti nousta kurkunpäähän. "Pystyisinköhän syömään?", arvuuttelin itseltäni. Eikun kaapille ja suuhun 5 kpl ohuen ohuita kalkkunafilesiivuja ja 2 kpl punaleimaisen emmentaalin siivuja. Menee noin 20 minuuttia, kun tavara alkaa puskemaan ylös. Oksennus pyörii kurkussa, joten avitan sitä tunkemalla sormet kurkkuun. Suusta tulee valtava suihku, ja kalkkuna- ja juustosilppua purskahtaa pöntön viereen ja lahkeelle. Tämä on mielestäni perseestä, koska suuni oli mielestäni tarkalleen pöntön päällä. Kutsun koirat nuolemaan laattani. Ai että siellä häntä väpättääkin, kun pääsee hotkimaan iskän mahahappojen kyllästämiä kalkkunanroippeita.

Kello 16.30 saan oksennettua ensimmäiset sappinesteet. Se on hienoa ja oranssin väristä. Seuraavien tuntien aikana, käyn puolen tunnin välein laatalla. Joka toinen tulee omin avuin, joka toisen avitan sormilla. Vaikka oksennusrefleksi on voimakas, on sappea niin vähän, että se ei halua tulla kurkusta. Tungen pääni syvälle paskaiseen pönttöön, jotta elimistöni saisi etomisreaktion. Sappineste on muuttunut vaalean keltaiseksi, ja sitä tulee pieninä puklauksina. Noin kymmenen laatan kokonaismäärä nesteenä on ehkä vaivaiset desi.

Kello 21.00 olo tuntuu vähän paremmalta. Menen keittiöön ja juon hyvin pienen huikan vettä. Odotan kaksi minuuttia. Laattarefleksi vetää minut kaksinkerroin. Konttaan vessaan. Hirveää kakomista, pykimistä ja huutamista. Sappinesteet ovat polttaneet kurkkuni karrelle, mutta survon sinne sormet siitä huolimatta. Häkellyttävää kyllä, suolistoni uumenista tulee vieläkin jotain; keltaisen sapen jälkeen on näköjään mahdollista oksentaa vaaleaa, vaahtomaista limaa!

Muistan, että vaimo on painonvartijoiden dietillä, ja käytän tilaisuuden hyväkseni. Vittuilen sille koko loppuillan siitä, miten helppoa on halutessaan syödä vain nolla pistettä. Ensimmäinen vesihuikka pysyy sisällä klo 23.00

ringside sanoi:
Tsillailin siinä aikani, kunnes noin kello 14.30 minulle valkeni karmea totuus: Hyvä oloni olikin vain illuusiota...

enpä voi sanoa muuta kuin että kaikki sympatiat sinulle, jos useinkin juotuasi noin käy. mä varmaan lopettaisin alkoholin nautiskeluni kokonaan (hmmmm... tai no. :rolleyes: ), jos minulle tuolla tavalla kävisi. onhan sitä toki joskus oksennettu, varsinkin nuorempana, sekä humalassa että dagen efterissä - mutta hei... toi menee kyllä jo oksennustaudinkin oireiden yli.

oikeastaan ei voi edes käsittää että miten alkoholi voi aiheuttaa tuollaisen myrkytysefektin ihmiseen. ei tuota enää voi krapulaksi kutsua, sun täytyy keksiä sille jokin muu nimi. normaaliin krapulaan (tällä iällä) kuuluu tikapuuhermoston katkonainen toiminta, ajatuksenjuoksun vaikeus (joka on tosin mulla kroonista), ehkä päänsärky - ja korkeintaan lievä pahoinvointi -> mutta ei se kuitenkaan syömistä estä.

ja kaikkia näitä saa toki helpotettua muutamalla oluella - tai jollakin muulla hyväksi katsomallaan tavalla... esim. seksi on loistava krapulanhävittäjä :)

edit. ...mutta seksiä ei valitettavasti ole (läheskään) aina tarjolla, kun sitä niiiin suuresti kaipaisi.

Mulla on vanhempana paljon lievempiä krapuloita kuin joskus lukioaikoina. Silloin ei monesti ollut puhettakaan, että krapulapäivänä olisi pystynyt syömään tai edes juomaan. Joskus meni sillei, että jos vaikka perjantaina kupitti, lauantaina ei saatanan pääkipu lähtenyt millään pois. Sitten vasta jos ja kun lauantai-iltana sai unta, siitä herätessä oli pääkipu pois. Mutta aivan sairaita pääkipuja ne oli. Ei niihin auttanut mikään. Ei sauna, ei kylmä suihku, ei Buranat...

Legendaarisimmat oksennustuokiot ovat olleet kanssa aika intensiivisiä. Kun tyhjennät vatsalaukkua pää pöntössä kovalla teholla, tietysti alkaa samaan hätään vuotamaan verta seitsemän barin paineella molemmista sieraimista. Voi vittu, vessa näyttää sen jälkeen kun neitsyttä olisi teurastettu.

Olen pari kertaa sivunnut krapulan maailmanennätystä takuulla.

Itse olen taas sitä mieltä, että mitä lämpimämpi ilma ulkona, sitä pahempi darra. Kylmällä ei sitä huomaa ja lämpimällä taas on toudella oksetus olo.

Toivottavasti tämä ei tule haittaamaan lähipäivinä, pakko ruveta töihin kunnolla sitä paitti täällä toisinaan onnistun juomaan muistini täysin pois. On meinaa baaria auki 24 h ja niissä tulee sitten kanssa istuttua jos ulos ollaan lähdetty. Mikä on tosi huono kun ei sitten aina tiedä mistä kavereiden kanssa sitten herääkään. Viimeksi aamulla herätessä katselin jostain hotellin ikkunasta ulos, huomaten tienviitan että ei perkele mehän ollaan ihan väärässä maassa! Mites täältä kotiin pääsee..
nyt vähän järkeä tähän mun kalloon, rahatkin loppuu kohta.

Nyt pitäisi varmaan ottaa ikä pois profiilista.

Elikkä n. vuosi sitten(nykyään vaan bodaan viikonloput) krapulani olivat juuri Ringsiden kuvailemia. Sääli silti, että keltasapen jälkeen minulta oli pelkkää kakomista. MItään vaahtoa en päässyt näkemään. Paitsi että vesihuikat pysyivät sisällä siinä klo 19.00 maissa.

Rinkulla on ihan samanlainen krappis kuin mulla! Etenkin tuo vaahto on lähes jokakertaista. Meidän pitäis joskus ottaa kuppia ihan vain seuraavan päivän olotilaa vertaillakseen.

Kannattaa muuten joskus koittaa syödä viiliä ja/tai reissumiestä (siis ruisleipää) vessareissujen välillä. Viili tulee hauskasti yhtenä klönttinä ulos, reissumies taas löytää erehtymättömästi tiensä sieraimiin, sitä on sitten metka niistellä ulos.

Valvoo niin kauan ettei pyöri enää päässä, vetää ruokaa mahaa täyteen sekä c-vitamiinia ja vettä(litra appelsiinimehua) => ei krapulaa.

Näin minulla.

Valvoo niin kauan ettei pyöri enää päässä, vetää ruokaa mahaa täyteen sekä c-vitamiinia ja vettä(litra appelsiinimehua) => ei krapulaa.

Näin minulla.
..iän karttuessa..:rolleyes: Vanhempana et yksinkertaisesti edes pysty valvomaan niin pitkään.;) (Harjoitus tekee tosin ihmeitä, muttei ole suositeltavaa)

Vituttaa ihan tarpeeksi jo kun juo edes muutaman bissen, laskuhumalassa on vittumainen olo ja seuraavana päivänä myös. Kai sitä on tulossa vanhaksi sitten, mutta eipähän mene viinalla läträämiseen valuuttaa.

nykyään krapulat verrattuna 10 vuoden takaisiin ovat pidempikestoisempia, eivät kovempia. oksennus ei tule suuhun, syömään pystyy mutta yleinen "paska olo" jatkuu ainakin seuraavaan päivään asti.

palautuminen on huonontunut iän myötä, siitä ei ole epäilystäkään. samoin myös kiinnostus bilettämiseen on vähentynyt :(

Kyllähän se niin on että nykyään krapulat kestää sen pari päivää, tosin ei ole tullut oksenneltua ym. mutta se väsymys ja yleinen energian puute. Vielä silloin tulee pahemmat jos tulee käytyä baarin puolella, yleensä jos kotona kalsaroi niin krapula ei ole läheskään yhtä paha, sama koskee myös mökkireissuja, ulkoimassa tissuttelua ym.

Tuli vain sellainenkin pointti mieleen, että teininä tuli runtattua se 8-10 kaljaa väkisin johonkin kahteen tuntiin ja sit oltiin niin kännissä että välillä laatattiin hyvät oluet luontoon.
Ja tämä ryyppäys tapahtui noin klo 19-21 joten puolen yön aikaan alkoi olla jo hyvä laskuhumala. Näinollen aamuun mennessä oli ehtinyt jo selvitä niin ettei kanuunaakaan juuri ollut.

Nyt alotellaan siinä kuuden aikaan ja puolen yön kohdilla aletaan Ryyppäämään :whip: eli vetämään tiukkaa viinaa siihen asti kun tulee :urjo: ja :zzzz:

Tässä on varmasti osa totuutta. Mulla krapulat on pahentunut, eikä ole kokemuksesta kiinni, kahteen vuoteen 3-6 kertaa viikossa kännit. Joskus oli hyviä aikoja, 4-5vk selvänä tai vain 1 känni / viikko.

Tässä on varmasti osa totuutta. Mulla krapulat on pahentunut, eikä ole kokemuksesta kiinni, kahteen vuoteen 3-6 kertaa viikossa kännit. Joskus oli hyviä aikoja, 4-5vk selvänä tai vain 1 känni / viikko.

Jos ottaa 6 kertaa viikossa, niin ei pääse kyllä krapula yllättämään.Jätkä on kyllä vasta 19vee, joten kyllä tuossa iässä pitäisi olla kunto kovimmillaan.Moni kaveri joka otti kaljaa tuota tahtia parikymppisenä on siirtynyt 7 kertaa viikossa rytmiin, joten kannattaa varoa.

Joo, darra pahenee, siksi ei tule enää dokattuakaan kunnolla. Aikoinaan ei ollut darraa lainkaan, sitten sellainen darrapäivä ja nyt meneekin jo 2 päivää kaameassa krapulassa jos erehtyy kunnolla ottamaan. Siksi tuleekin enää otettua ehkä korkeintaan 4-6 bisseä eikä yhtään enempää (noistakin tulee jo tosi huono olo). Ja koko päivä sellaista tissuttelua ja aikaisin petiin, aamulla ei sitten ole niin paha olo kuin että vetäisisi iltasella kossupullon, sammuisi ja heräisi armottomassa krapulassa.

Jos ottaa 6 kertaa viikossa, niin ei pääse kyllä krapula yllättämään.Jätkä on kyllä vasta 19vee, joten kyllä tuossa iässä pitäisi olla kunto kovimmillaan.Moni kaveri joka otti kaljaa tuota tahtia parikymppisenä on siirtynyt 7 kertaa viikossa rytmiin, joten kannattaa varoa.

Tiedän vaaroista enkä yhtään nautikaan tästä, mutta kovasti olen yrittämässä parantua alkoholismista :)

Hyvä esimerkki tästä tuli viime perjantaina. Imeskelin siinä illan aikana muutamia olusia ym. ja päälle hieman boolia, kuitenkin hyvin kohtuullisesti - ainakin mielestäni. Seuraavana päivänä oli miltei samanlainen krapula kun olisi vetänyt ihan kunnolla viinaa + se, että se jatkui aina sunnuntaiaamuun asti.

Muutenkin ihan selvästi krapulat pahentuneet, ikääkin "jo" 24. Mitä tästä opimme? Ei ollenkaan tai sitten kunnolla, lopputulos kun tuntuu olevan hyvin pitkälti sama. Maksimissaan 6päkin jos juo illassa, sillä ei ole vielä vaikutusta. Mutta, jos mennään tuon yli tai lisätään kaveriksi hieman viinaksia, on krapula taattu. On tää kivaa.

Selvä muutos havaittavissa tässä ihan viime ~parin vuoden aikana (alotin joskus 15-kesäsenä..)! Ennen "krapula" oli tosiaan sitä, että makasit pari tuntia sängyssä, päätä särki ja oksetti. Tuosta selvittyä olo oli lähestulkoon normaali. Nykyään yhdenkin keittopäivän jälkeen, on vähintään se pari päivää sellanen "veto pois" -olo ja muutenkin ruoka ei maistu jne. Eli krapulasta on ehkä se pahin "terävyys" lähtenyt iän myötä, mutta tuo huono olo tuntuu nykyään vaan jatkuvan ja jatkuvan..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom