Kovaa treeniä ja vähän unta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strike
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kiitoksia empiirisiin kokemuksiin perustuvista vastauksistanne :) Muutamalla näyttää kovat treenit jopa vähentävän unen tarvetta, mutta pääosin tuntuu kuitenkin lisääntyvän, tai ei ole vaikutusta laisinkaan.

Kun nyt kukaan muu ei ole vielä ehtinyt, niin referoimpas tähän Tiede 6/2005 lehden artikkelin Unen tarpeesta. (sivu 6.)

"
Unen tarve yhdessä geenissä

Miksi joku selviää 5h yöunilla, kun toinen tarvitsee 10? Vastaus saattaa löytyä Shaker-nimisestä geenistä. Näin vihjaa wsconsonin yliopistossa hedelmäkärpäsillä tehty tutkimus ( :rolleyes: ).
Hedelmäkärpänen on tietysti aivan erilainen olento kuin ihminen, mutta unen suhteen ne ovat yllättävän samanlaisia kuin me. ne nukkuvat 6-12 tuntia, ja univaje romahduttaa niiden suorituskyvyn. Miniunilla pärjääville näin ei käy, vaan ne pysyvät normaalin touhukkaina 3-4 tunnin levolla.
Shaker ei ole pelkkä kärpäsgeeni, vaan se löytyy myös kaikilta nisäkkäiltä, meiltäkin. Juuri tämä saa tutkijat uumoilemaan, että vähän nukkuvilla mutta silti mallikkaasti toimivilla ihmisillä on Shakerista samanlainen muunnos kuin kärpäsillä. Miniunet johtuvat yhden aminohapon poikkeamasta.
Shaker koodaa proteiinia, joka säätelee kaliumionien kulkeutumista hermosoluihin. Koska kalium on jo aiemmin yhdistetty unen säätelyyn, Cirelli pitää mahdollisena, että vielä joskus unihäiriöiden hoitoon saadaan lääke, joka vaikuttaa hermosolujen kaliumaineenvaihduntaan eikä neurokemikaaleihin, kuten nykyiset lääkkeet.

"
Lähde: Tiede 6/2005 s.6

Oon dieetillä nukkunut sellaset 2-5 tuntia yössä ja hauis on kasvanu sentin:D Ja paino pudonnut sen 8kiloa. Ja rasvaprosentti on vajaat 10. Mun kroppa suorastaan huutaa unta mutta asenne on niin kova ja innostus, että ei paljoa enää jaksa vaivata. Viimeyönä otin melatoniinia ja nukuin 4h, nyt olo on ihan jees... Stilnoctin jälkeen on kyllä ihan tööt...:(

No itse tarvitsen juuri sen 8 tuntia unta yössä, että suorituskyky olisi optimaalinen. Mielellään tunnin enemmänkin. Kyllä kropassa tuntuu pahalta, jos yöunet jäävät vähiin. Ajatus ei yksinkertaisesti kulje ja on heikko olo. Sitten klo 16:00 alkaa uskomaton koomaus, kun verensokerit tuolloin putoavat ja tuntuu että sammuu seisaaltaan...

En ota kantaa siihen, miten roinaus vaikuttaa yöuniin, mutta luulisi lääkkeillä hauiksen kasvavan vaikka valvoisi koko ajan. Vastaavasti natuille nukkuminen on varmasti välttämätöntä, että lihaskasvua ja palautumista tapahtuisi. Huonounisen viikon jälkeen ainakaan oma kroppa ei palaudu treeneistä kunnolla ja voimatasot ovat huonot.

Yhtä#Hauista sanoi:
Oon dieetillä nukkunut sellaset 2-5 tuntia yössä ja hauis on kasvanu sentin:D Ja paino pudonnut sen 8kiloa. Ja rasvaprosentti on vajaat 10. Mun kroppa suorastaan huutaa unta mutta asenne on niin kova ja innostus, että ei paljoa enää jaksa vaivata. Viimeyönä otin melatoniinia ja nukuin 4h, nyt olo on ihan jees... Stilnoctin jälkeen on kyllä ihan tööt...:(

Paino pudonnut 8 kiloa ja hauis kasvanut sentin? Naisella? On kyllä asenne ja innostus (ja lääkitys) kohdallaan. :rock:

Mitään en oo ottanut mutta jostain syystä vaan treeni menee perille:) Hyvä niin...

edit:
sitäpaitsi vituttaa kaikki epäilyt ja vihjailut oon menossa ekoihin kisoihini enkai nyt saatana pilais niitä millään LÄÄKITYKSELLÄ :curs:

Yhtä#Hauista sanoi:
Mitään en oo ottanut mutta jostain syystä vaan treeni menee perille:) Hyvä niin...

edit:
sitäpaitsi vituttaa kaikki epäilyt ja vihjailut oon menossa ekoihin kisoihini enkai nyt saatana pilais niitä millään LÄÄKITYKSELLÄ :curs:

Yhtä#Hauista sanoi:
Oon dieetillä nukkunut sellaset 2-5 tuntia yössä ja hauis on kasvanu sentin Ja paino pudonnut sen 8kiloa. Ja rasvaprosentti on vajaat 10. Mun kroppa suorastaan huutaa unta mutta asenne on niin kova ja innostus, että ei paljoa enää jaksa vaivata. Viimeyönä otin melatoniinia ja nukuin 4h, nyt olo on ihan jees... Stilnoctin jälkeen on kyllä ihan tööt...

Heh, ihan vaan noita lääkkeitä tarkoitin. :D Hyvä että valmistautumiset sujuu.

Viimeiset 5 vuotta on tullut nukuttua about 4-6h yössä. Suht hyvin on riittänyt. Päikkäreitä tulee nukuttua sitten n.1-2h päivässä. Unenlaatu on kyllä suht huono. Parin tunnin välein tulee heräiltyä joko siihen että on järkyttävä kusihätä tai t-paita ja sänky on litimärkä hiestä. Yllättävän hyvin on kuitenkin jaksanut treenata ja tehdä töitä.
Haluaisin kyllä joskus nukkua edes 8h putkeen ilman heräämisiä. :zzzz:

Tomppa85 sanoi:
Heh, ihan vaan noita lääkkeitä tarkoitin. :D Hyvä että valmistautumiset sujuu.

No hyvä :haart: Nekin lääkkeet on muuten aikas paskoja...
Mutta toi melatoniini tuntuis parantavan unen laatua eli nukuin kait syvempää unta kun noin lyhyt tuntui riittävän :zzzz:

Aiheeseen liittyen, miten hyvin tryptophan on auttanut yöunien suhteen? Siis ihan kokemuksia kaipailen, en mitään "luin jostain että toimii".
Ongelma ei niinkään ole nukahtamisessa tai unen pituudessa, vaan lähinnä unen laadussa. Tästähän on aiemmin keskusteltu vaikka hurumycke, ja monet sanovat että "aamulla herää virkeämpänä", eli uni olisi jotenkin syvempää. Itselläni uni jää usein johonki 4 tuntiin, johtuen koulusta/töistä/muista kiireistä tai (teko)syistä .. Nukkua voisin vaikka 8-10h joka yö jos vaan aika riittäisi. Viikonloppuna tulee sitten kelattua taaksepäin ja maksetaan univelkoja takaisin, mutta kun viikolla on sitten väsyny, joka v*tuttaa .. Ainaki nyt kun koulut taas alkaa, olis hyvä jos olis hereillä päivisin :) ..

Tiedän että mikään lääke/lisäravinne ei voi korvata oikeata unta, mutta voiko tätä kuitenkin suositella, eli onko tästä jotain apua? :)

:offtopic: Mitä tuo L- tarkoittaa noiden aineiden edessä? Oma veikkaus on että keinotekoisesti tuotettua, menikö edes lähelle?

edit: jaa, enpäs näköjään lukenut yhtä#hauista postausta tarpeeksi hyvin, tryptophanhan tuottaa melatoniinia, eli näköjään toimii :david:

ak8400 sanoi:
Aiheeseen liittyen, miten hyvin tryptophan on auttanut yöunien suhteen? Siis ihan kokemuksia kaipailen, en mitään "luin jostain että toimii".
Ongelma ei niinkään ole nukahtamisessa tai unen pituudessa, vaan lähinnä unen laadussa. Tästähän on aiemmin keskusteltu vaikka hurumycke, ja monet sanovat että "aamulla herää virkeämpänä", eli uni olisi jotenkin syvempää. Itselläni uni jää usein johonki 4 tuntiin, johtuen koulusta/töistä/muista kiireistä tai (teko)syistä .. Nukkua voisin vaikka 8-10h joka yö jos vaan aika riittäisi. Viikonloppuna tulee sitten kelattua taaksepäin ja maksetaan univelkoja takaisin, mutta kun viikolla on sitten väsyny, joka v*tuttaa .. Ainaki nyt kun koulut taas alkaa, olis hyvä jos olis hereillä päivisin :) ..

Tiedän että mikään lääke/lisäravinne ei voi korvata oikeata unta, mutta voiko tätä kuitenkin suositella, eli onko tästä jotain apua? :)

:offtopic: Mitä tuo L- tarkoittaa noiden aineiden edessä? Oma veikkaus on että keinotekoisesti tuotettua, menikö edes lähelle?

edit: jaa, enpäs näköjään lukenut yhtä#hauista postausta tarpeeksi hyvin, tryptophanhan tuottaa melatoniinia, eli näköjään toimii :david:

L ei tarkoita keinotekoista / teollisesti valmistettua, vaan aminohapon sitä muotoa, mitä ihmisen elimistö voi käyttää hyväkseen. On olemassa myös D etuliite, josta ei ilmeisesti mitään hyötyä ole. Summa summarum: kaikki normiruoassakin olevat kamat on aina L- muotoa. (joku voi selittää tieteellisemmin nämä jos tahtoo)

Tryptofaani vaikuttaa aivojen serotoniinitasoja nostavasti. (Rakentuu materiaalia neurotransmittereitä varten).
"Low levels of Serotonin have been associated with depression, fibromyalgia, chronic pain, altered mood, insomnia, PMS, and headaches".

Alhaiset serotoniinit heikentää unenlaatua ja vaikeuttaa nukahtamista.

Sitten oma kokemus tryptofaanista: 15-30min ennen nukahtamista 1.2-2.2g tyhjään vatsaan kera arginiinin 2-3g. ==> Vaikea nukahtaa, pyörin sängyssä koko yön, heräilin, heräsin väsyneenä. 2vk testailun aikana eliminoin mahdolliset muut tekijät asiasta pois, mutta silti lopputulos oli sama. (koitin muutaman kerran myös ilman arginiinia) (pelkällä arginiinilla nukun normaalisti).
Johtopäätös: koska nukun normaalistikin todella hyvin.. ei koskaan mitään nukahtamisvaikeuksia tai masentuneisuuttakaan niin päättelin, että serotoniinitasot on valmiiksi riittävän korkealla kaikkeen vaadittuun. Luin myöskin kerran unen fysiologiaa käsittelevän artikkelin ja 95% varmuudella muistaisin sielä mainittaneen, että sekä liian alhaiset kuin myös liian korkeat serotoniinitasot vaikuttaa negatiivisesti. Pitäisi tuo bookmarkki kaivaa toiselta kovolta esiin niin vois tarkistaa asian.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
strike sanoi:
Sitten oma kokemus tryptofaanista: 15-30min ennen nukahtamista 1.2-2.2g tyhjään vatsaan kera arginiinin 2-3g. ==>
Tyhjään mahaan? Paastoaako täällä ihmiset todella jopa 6 tai 7 tuntia ennen nukkumaanmenoa?

Toi nukkumis ajan pituuteen ei vaikuta, (minulla) että onko syönyt just kun olen menossa nukkumaan tai sitten 4h ennen...
Aina herää yhtä väsyneesti kuin ennenkin..

Mut kun olin kesätöissä(12h työpäivä) ja söin ja treenasin kovaa niin heräsi aamulla virkeenä ja jakso koko päivän hyvin.nukuttua tuli 5-7h yössä tai sitten päivässä..

Nyt taas kun on selvästi tullut laiskaksi niin väsyttää, ei pysty nukkumaan ja salilla ei jaksa..vaikka söis paljon..
Unta tulee yössä arkisin n. 5-7h.

rollerghost sanoi:
Tyhjään mahaan? Paastoaako täällä ihmiset todella jopa 6 tai 7 tuntia ennen nukkumaanmenoa?

Tyhjä "maha" tarkoittaisi todellakin myös suolistoa.. ja tämä on aika mahdoton tilanne. Tarvitsisi paastota Vähintään se 6-7h.
Eli en usko että kukaan tuommoista paastoa tekee, jotta saisi iltasella syötyä jonkun kuppasen tryptofaani (tai muu aminohappo) setin tyhjiin vatsoihin :) Miinushyötyhän siitä vain tulisi. Tunti max 2 olin sillon itselleni koekaniinina ollessa syömättä ennen kuin tryptot vetäsin nasukkaan.

Joku voisikin ostaa pilkkahinnalla tuon turhaksi jääneen 70g tryptoa multa pois ;)

strike sanoi:
Joku voisikin ostaa pilkkahinnalla tuon turhaksi jääneen 70g tryptoa multa pois ;)
Laita tulee, maksan 10e-15e, sis. postikulut. Ehkä vähän väärä alue mutta mikäs siinä jos kauppa käy :whip:

Yritän selventää tuon L ja D- muodon:

Aminohapot esiintyvät luonnossa aina kahtena eri hahmona: L-muodossa (vasenkätisinä) ja D-muodossa (oikeakätisinä). Kemiallisilta ominaisuuksiltaan molemmat muodot ovat samanlaisia. Ne eroavat vain siinä, että ne ovat toistensa peilikuvia. Tätä kutsutaan kiraaliseksi ilmiöksi.

Elimistö hajottaa vain L-muodossa olevia proteiineja. D-muodossa olevia valkuaisaineita ruuansulatusjärjestelmä ei yleensä pysty käyttämään hyväkseen. D-muodossa olevia aminohappoja esiintyy usein mm. myrkyissä.

Vaikka tuhansia L-muotoisia aminohappoja käsittävässä proteiiniketjussa olisi vain yksi D-muodossa oleva aminohappo, ei rakentuva proteiini soveltuisi elävän solun käyttöön eikä ketjusta syntyisi oikean muotoista proteiinia.

Itse muoto syntyy siitä kuinka hiileen liittyneet molekyyliryhmät ovat järjestäytyneet..siis joko myötäpäivään (L) tai vastapäivään (R)

Ihan pelkkää omakohtaista jorinaa seuraa ohessa ---> en osaa sen yksityiskohtaisemmin selittää mekanismeja, mutta sanonta "mitä enemmän nukkuu sitä enemmän väsyttää" pitää mulla paikkansa. Itsekseni olen sitä mieltä että paljo nukkuminen vaan veltostuttaa kropan ja mielen (< sairaan tieteellistä :jahas: ). Kun siihen tottuu niin 12 h/vrk unta ei tunnu missään. En tiedä onko muille tuttua tää pieniä tirsoja pitkin päivää systeemi, vai onko joku peräti kokeillu. Itse olen ja voin kertoo et kunhan pääsee juonesta kiinni niin 2-3 tunnin unilla per päivä potkii meneen komeesti. Jonkun aikaa ainakin. Tuskin toimii loputtomiin (ellei loputtomiin tarkoita tässä stressiromahduksesta koituvaa hautakuoppaa). Käytännössä ei vaan ole välttämättä helppo toteuttaa (työ, opiskelu jne.). Noi niinkuin muuten mulle riittää 6 tunnin unet päivässä.

rollerghost sanoi:

Mua on kans ihmetyttänyt toi "tyhjäänmahaan" läppä muissakin yhteyksissä - meikäläisen safkaamisella se pötsi nyt ei ihan joka välissä ole tyhjänä. 100g lihaa kestää urheilulääketieteen oppien mukaan mahalaukussa n. 4 tuntia - siis 4 tuntia !!! Aika moni mättää kerralla kuitenkin enemmänkin kuin 100 g jotain einestä...

lihaeedit: lupaan tarkistaa ton lihamäärän, mutta paljoa se ei ole.

FAKINVÄÄRÄTREDITAASeedit: missä tää fibaus nyt lepää? ei oo eka kerta kun meikäläisen postaus arpoutuu jonnekin aivan väärään osoitteeseen. fakinfakin so not.

^ :david: tän oppilaitoksen koneen näytöllä sekoo nää tredit välillä jokseenkin hämärästi - ylittää teknisen ymmärrykseni...

Itellä tulee nukuttua 7-8h yössä. Viikonloppusin enemmän ja aina kyl vähä väsyttää. Joskus tulee otettua päikkäreitä n.2h mutta niiden jälkeen tuntuu ku olis horroksessa koko ajan. Sit ei meinaa illallakaan saada unta nii helposti

Ants sanoi:
Joskus tulee otettua päikkäreitä n.2h mutta niiden jälkeen tuntuu ku olis horroksessa koko ajan.

Unessa on sen seittemän eri vaihetta pinnallisemmasta sinne syvempään koomaan asti (tai jotain sinne päin). Just tommonen 2 tunnin "päikkäri" on ihan myrkkyä koska kroppa ehtii vaipua turhan syvälle ja kun yhtäkkiä pomppaatkin pystyyn se on ihan että WTF eli horroksessa. Paras vaihtoehto olis jos vaan voi nin ottaa tommosia 15-20 min. torkahduksia. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom