Kovaa treeniä ja vähän unta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strike
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
44
Miksi mulla menee näin:
1) Kovaa treenatessa yöunet 5.2 - 6.5h pituisia. Nukahdan todella nopeasti, nukun sikeästi, ja herään virkeänä. Päiväunia tuon lisäksi 3-5 kertaa viikossa 20-60min kerralla.
2) Aikoina jolloin ei pysty / pääse treenaamaan, yöunet 7.5-9.5h pituisia ja aamuisin väsyttää kahta kauheammin.

Muilla samanlaisia kokemuksia? (alustavaa kyselyä tehnyt, ja suurimmalla osalla tuntuu kuitenkin yöunen määrä pidentyvän treenikaudella)

Heräsi mieleen semmoinen asia, että kortisolihan on stressihormoni ja stressi on eräänlainen elimistön alarm-tila jolloin ollaan tavallaan ylikierroksilla jotta selvittäisiin hengissä stressaavan tilanteen/ajanjakson yli. --> Ja eikös treeni (ainakin tietyn pituiset sarjat) lisää niin kortisolitasoja, kuin -reseptoreitakin?

Kyl sitä nukkuis yli 12 tuntii jos sais. Duunii ku on ni yöunet jää 5-6 tuntiin ja väsyttää ans kokoajan. Treenin jälkeen on kyl hyvä olo. Päikkäreitä tulee otettua 1-2 kertaa 1h-2h viikossa ja sillon treeni on vittumainen jotenkin. Ku olis horroksessa :D Parempi ottaa päikkärit välipäivinä.

jos nukun pitkään (11 - 13 asti) tai monta tuntia (yli 8h) niin väsyttää.
Sama juttu jos nukkuu vaan 5 - 6 timmaa yössä.

pitemmän päälle ei varmaan kannata olla nukkumatta paljoo. äiti ei suosittele.

oon kuullu kans sellasen läpän kaverini äidiltä joka on lääkäri että ihminen kasvaa pituutta vain nukkuessaan.
liittyy varmaan hormoonien eritykseen.

mutta tuskin niin voi tehdä että nukkuu puolet nuoruudestaan niin kasvaa pitemmäksi. geenit senkin määrää pitkälti.

Mulla väsyttää aina silloin kun reenit kulkee, nytkin on pari kolme viikkoa mennyt horroksessa. n. 6h tulee nukuttua arkisin, viikonloppuisin n. 10-12h.

Nyt kova treenausjakso mennessä, vaimo vetelee kohta viimeisiä raskausviikkojaan, joinain iltoina koulua/verkko-opiskelua ja päivätyö (onneksi 7.30-15.30) niin univelkaa on kertynyt jonkinverran.. Kyllä mä keksiarvolla kai sen 7h nukun vähintään jokayö mutta jos järkeistäisi aikataulun niin 9h voisi olla mahdollinen. Tosin tarkoittaisi sitä että heti kun on pojan laittanut nukkuun, tarviis mennä punkkaan mutta milloin mä sitten rauhassa jutustelen vaimon kaa telkkua katsellen tai surffaan netissä.. ? :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
viitala sanoi:
Mä nukun kans jotain 5h yössä. enempää ei tarvi...kai.

Kyllä tarvitsee!
Siis ainakin jos tahtoo saada lihakset kasvamaan. Onhan se muutenkin huono juttu jos ei nuku. Vastustuskyky pettää, aivot eivät ehdi nollautumaan-> oppiminen vaikeutuu ja mitäköhän muuta tosta seuraa..

Sangen henkilökohtaisia nämä uniasiat. Muinoin ennen treenaamista nukuin normaali-ihmisen tavoin, mutta treenivuodet olen keskimäärin nukkunut syvempää unta muutaman tunnin yössä ja lisäksi jonkinsortin horrosta muutaman tunnin. Nautinnollista ja treenillekin kenties hyödyllistä olisi nukkua enemmän, mutta kun ei vaan nukuta :evil: . Eikä väsytä/nukuta kyllä sitten päivälläkään. Kai kuntoni on sen verran hyvä, ettei kroppa vaan uuvu :) . Ajoittain tuntuu kyllä siltäkin, että kova treeni (esim. äärirajoille meno kyykyissä/maastanostoissa) on pistänyt hermojärjestelmän levottomaksi :hyper: ja unen laatu on jonkin asteen hermostollisen yliharjoittelutilan vuoksi tavallista huonompaa. Psykofyysinenhan ihminen on ja olen kyllä huomannut selvästi senkin, mikä merkitys mielenkiintoisella elämällä/työllä on unentarpeeseen. Lomilla nukuttaa enemmän :zzzz: , mutta arkena on sen verran mielenkiintoista ja innostavaa pohdittavaa, ettei mieli väsy tai ei malta nukkua.

Eiköhän tuo ole aika yksilökohtaista, itselleni varmaankin tuollainen ~8h aika optimaalinen, yli 9h unet ovat liikaa, päivällä väsyttää (liikaa unta), samoin useana yönä peräkkäin reilusti alle 7,5h rupeaa painamaan päälle.

Itselleni eivät ainakaan pitkät päikkärit sovi eikä tosin olisi sellaisille aikaakaan, teen nimittäin muutakin kuin syön, nukun ja treenaan :rolleyes:. Menen aika totaalisti jumiin jos nukun vaikka 1,5-2h päikkärit, edes jonkunlaiseen uudelleenheräämiseen menee vähintään tuo sama aika.

nuorempana sällinä tuli esim viikonloppuisin nukuttua just jotaa 10h yöunia, mutta ihan tossa pari vuotta sitten (oon 32v) huomasin, että arkisin unet jää ehkä 7 tuntiin ja viikonloppuisin samat tai ehkä tunnin enemmän. Ei vaan nukuta, eikä kyllä väsytäkkään. Eikä kyllä nykyään tee ees mieli vedellä hirsiä esim lauantaisin jonnekkin puolille päiville. Jotenkin tuntuu, että menee päivä hukkaan :rolleyes:
No tää on mun mielipide.
Rankat treenit ei vaikuta Subotailla unen määrään, on vaan vaikeampi saada unen päästä kiinni..

En ole minäkään huomannut, että rankat treenit enemmän nukuttaisi, ehkä todellakin on päinvastoin. Mutta jos se n. 8 tuntia yössä ehtii nukkumaa, niin hyvin jaksa, 7 tunnillakin pärjää, mutta 6 on jo ihan liian vähän. Ja kun tuo 8 h ei koskaa ole yhtä mittaista unta, vaan se on aika siitä kun menee sänkyyn, siihen kun pitää nousta. Ikinä ei nukahda heti ja yleensä joutuu veskiin heräämään yöllä.

Itselläni ainakin nukahtamiseen vaikuttaa se, että olenko oleillut ulkoilmassa.

Mikäli olen koko päivän ollut sisätiloissa, niin nukahtaminenkin on vaikeampaa. Mutta jos olen työskennellyt/samoillut ulkoilmassa, niin illlalla ei ole minkäänlaisia nukahtamisvaikeuksia.

Itse pyrkisin kaikin keinoin olemaan käyttämättä kemiallisia aineita, mutta pakon edessä on pakko taipua.

Mul on ollu koko elämäni univaikeuksia, enkä ole koskaan nukkunut hyvin, silti olen melkein järjissäni. :hyper:

Itselläni ainakin on välillä todella vaikeeta saada unenpäästä kiinni. Stressi, hoitamattomat asiat ja se ettei fyysisesti pysty rentoutumaan kovin hyvin vaikuttaa tohon unen saantiin.

Magnesium ei ole vaikuttanut niin että sen huomaisi, sirdaludilla saa jo jotain apua (relaksantti).

Monessa lähteessä ilmoitetaan että hyvä unenmäärä "bodarilla" olisi n. 8-9 tuntia. Yksilöllistä tämäkin.

Jännä juttu, et kaikkial selitetään kuina huonot yöunet vaikutaa oppimiseen... Miksi siss eräs ystäväni vetää parempia numeroita kuin minä, vaikka nukkuu sellaset 5 tuntia yössä, kun itse jotain 8-9... SE ON NIIN VÄÄRIN! :niisku, niisku:
Sen hauis on muuten viel sentin isompi kun mun, ja sekös vielä vituttaa.

-Marchi- sanoi:
Jännä juttu, et kaikkial selitetään kuina huonot yöunet vaikutaa oppimiseen... Miksi siss eräs ystäväni vetää parempia numeroita kuin minä, vaikka nukkuu sellaset 5 tuntia yössä, kun itse jotain 8-9... SE ON NIIN VÄÄRIN! :niisku, niisku:
Sen hauis on muuten viel sentin isompi kun mun, ja sekös vielä vituttaa.

Ehkä hän opiskelee aktiivisemmin kuin sinä? ;)
No eipä sitä aina voi tietää, joidenkin päähän tieto tarttuu vilkaisemalla ja joku joutuu lukemaan kymmenen kertaa tajutakseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom