Kova treeni vie yöunet?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Täällä sitä taas valvotaan, vaikka treenasin aamupäivällä ja vaikka otin hevosen annoksen unilääkettä.

Tuntuu siltä, että mitä rankempi treeni päivällä (en treenaa koskaan illalla), sitä vähemmän unta seuraavana yönä.

Alkaa jo vähitellen ottaa pattiin, kun alkaa jo päivällä kovan treenin jälkeen pelätä sitä, ettei saa yöllä unta ja ei viitsisi ihan pilleristiksi ryhtyä. Lekurilta jos kysyy neuvoa, se suosittelee pitämään parin viikon tauon treenaamisessa. Sitä en tekisi edes unissani!

(siitä tulikin mieleeni, etten muista koskaan nähneeni unta, missä olisin treenaamassa, aika kumma juttu sinänsä)

Tää nyt kuulostaa tosi ennakoitavalta, mutta ainakin mulla alkaa käymään noin vain jos olen vetänyt tosi monta viikkoa putkeen kovaa treeniä (ylikunto). Kun on kevyestä viikosta alle kuukausi eli ei ole ehtinyt vielä ylitreenata nukun sitä paremmin mitä kovempi treeni on. Eli mun diagnoosi: ylikunnon oire.

Mulla sama juttu, illalla aerobinen 2 h potkutreeni ja uni tulee silmään vasta 3 aikaan aamulla, vaikka popsin ???, jonka pitäisi olla kaikkien flegmaattisten sonnien toivelahja......
Huvittavaa on ollut, että ennen treeniä on ollut melkein sammumassa ja sitten treenien jälkeen.....

Olen itsekkin huomannut ettei uni tule, jos on treenannut liian pitkän kovaa! se on mulle se merkki,että pitää höllätä tahtia... tosin esim. kovan jalkapäivän jälkeen ei yöllä oikein nukuta,kun kaikenmaailman krampit ja kivut pukkaa olemaan...:mad:

Itse käyn yleensä treenin päälle avanto+sauna ja illalla ennen nukkumaan menoa puhdasta Arginiinia n.10g+Gabaa+ZMA:ta,kyllä nukkuu sikeästi.Mutta ainoa haitta kun nukkuu niin pirun sikeästi meinaa n.7h riittää ja nyt kun on kesälomalla,niin ottaa päähän jos heräilee johonkin seitsemän aikaan...:o

Unettomuus, yöllinen heräily tms. on ylikunnon tai yleensäkin elimistön stressitilan merkki. Lisäksi unettomuuteen liittyy juuri tuo pelko ettei nukkumaan mennessä saa unta ja sen takia nukkuu entistäkin huonommin ja kunnon unettomuuskierre on valmis.

Edes hevosenannokset unilääkettä eivät auta koska elimistö tottuu niihin nopeasti ja jännitystila on jo lääkettä ottaessa sellainen että se ikään kuin tappelee lääkkeen vaikutusta vastaan.

Suosittelisin todellakin treenitaukoa, sillä viikojen unettomuuden tai huonosti nukkumisen jälkeen treenistä ei ole paskankaan hyötyä. Ainoa hyöty väsyneenä treenaamisessa on psyyykkinen: saa huonon omantunnon vaimennettua... mutta sillähän ei kunto tai lihas kasva.

Usko veteraania, sillä minulla on vuosien kokemus unihäiriöistä ja niiden kanssa toimeentulemisesta.

Kannattas vaihtaa lääkettä, kaikki ei toimi kaikilla. Ja todellakin pitää se pari viikkoa taukoa. Muuta tietä kuin tauon pitäminen ei ole jos kärsit ylikunnosta. Ja toi pari viikoa on vielä aika lyhyt aika toipumiseen mikäli oot pahasti ylikunnossa. Mitenkäs treeni on kulkenut?

Mullakaan ei yöllä uni maistu, mut päivällä sitäkin paremmin. Pitkään aikaan ei oo uni meinannu yöllä helpolla tulla, mutta ylikunnon mahdollisuutta en suostu hyväksymään. :)

En omasta mielestäni ole ylikunnossa (mutta eihän kukaan omasta mielestään ole), olenhan käynyt viime viikkoina vain 3 kertaa salilla, vaikka yleensä 5 kertaa ja tehnyt tollasia 30-45 minuutin treenejä ja ne on kulkenut ihan hyvin. Unilääkkeeseen on kyllä tullut melkoine tole eli ehkä olisi syytä yrittää välillä nukkua ilman tai vaihtaa lääkettä. Mutta mutta, viime yön nukuin ihan hyvin, kun eilen oli välipäivä.

Ei kai pelkkä unihäiriö voi olla ylikunnon merkki, jos treeni kuitenkin kulkee? Olen ihan tarkoituksella yrittänyt kaydä niin, että ei kahta treenipäivää putkeen, mikä on tietysti mahdotonta silloin, kun käy salilla 5 kertaa viikossa.

No, tänään on jalkatreeni, katsotaan nyt sitten miten menee ensi yö tuon nukkumisen kannalta. Ihan tosi on kyllä se, että mitä suuremman mörön asiasta tekee, sitä enemmän se vaivaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei tuota unettomuutta voi kyllä suoraan pitää ylikunnon oireena, jos treeni kerran sujuu ja on nousujohteista. Itsellä kävi joulukuussa niin, että valvoin 4 päivää yhteensä 3 tunnin nukkumisilla, ja treeneissä nousi vaan enemmän ja enemmän rautaa koko ajan (jotain lisäravinnetta oli käytössä). Sitten otin sellaset 12h unet ja sen jälkeen takasin normaaliin rytmiin. Kehitys jatkui tasaisena. Tietysti sellaisilla 10h vakiounilla on AIKA kiva vaikutus noin yleisesti fyysiseen ja psyykkiseen kuntoon.

Enpä usko itsekään olevani ylikunnossa, vaan kroppa käy vain niin kovilla kierroksilla 2 h hyppimisen jälkeen, ettei uni vaan tule simmuun.........

No jos rauta liikkuu normaalisti et ole ylikunnossa:)

Valvominen ja huonosti nukkuminen aiheuttaa kuitenkin elimistössä stressitilan ja nukkumisen jännittäminen vielä pahentaa sitä.

Tällaisessa stressitilassa elimistö alkaa tuottaa kortisoli-hormonia joka on käsittääkseni katabolinen aine varsinkin pitkässä juoksussa. Lisäksi kortisoli aiheuttaa muutoksia aivoissa, muisti huononee, oppimiskyky kärsii, olo on ärtyinen/kiukkuinen jne...

Jos stressitila/kortisolin erittyminen jatkuu pitkään muutokset saattavat jäädä pysyviksi.

Noihin unihäiriöihin liittyy vielä se että päivällä nukuttaa mainiosti mutta yöllä ei. Kuulemma ei pitäisi nukkua päiväunia vaikka kuinka väsyttäisi koska se pahentaa sitä yöllistä unettomuutta.

Originally posted by MR.D
Arginiinia n.10g+Gabaa+ZMA:ta,kyllä nukkuu sikeästi.Mutta ainoa haitta kun nukkuu niin pirun sikeästi meinaa n.7h riittää ja nyt kun on kesälomalla,niin ottaa päähän jos heräilee johonkin seitsemän aikaan...:o

Mitäs tota Gabaa&Argiinia&ZMA:ta sais? Onks ne ihan jokapojan luontaistuotteita vai ihan lääkkeitä?

mulla on nyt ollu jonku aikaa sitä etä treenin jälkeen oon koko päivän ihan poikki,väsyttää aiwan helvetisti mut ei saa nukuttua ja muutenki on ihan vetämätön olo.
hiilareita tuskin saan liian vähää treeni päivänä.
oisko kellään tääläsiä kokemuksia? :mad:

Sanoisin että ylikunnon oire. Millainen on treeniesi lähihistoria? Eli ootko vetänyt sikatreenejä ilman kahden päivän peräkkäistä lepoa pitkään?

Mulla lievä ylikunto aiheuttaa levotonta unta ja helvewtin kuumottavaa oloa (hikoilua). Mut yleensä nukahdan kuitenkin normaalisti ja herään joskus tyyliin klo2.00 kauheeseen kuumotukseen ja hikoiluun. Sit loppu yö yleensä menee hyvin, eli kroppa selviää ylikunnosta. Mutta silloin otan aina rennommin salilla yleensä seuraavana päivänä(jos treenipäivä). Näin välttyy siltä sairaalta ylikunnolta, jolloin uni ei tule silmään ollenkaan ym.
Nykyään sitä aika hyvin osaa kuunnella kroppaa.

Nyt jos tarkkaan kuuntelee niin voima alkaa jo kutsua minua :D

oon mä pyrkiny kahen päivän taukoihin mut noi oireet kyl täsmää justiinsa muhun eli nyt pitäs sit vissiin oottaa rennommin,mut kuinka sitä malttaa olla repimättä???
mun treeni on ollu nykyään sitä repimistä eli otan ittestäni kaikki irti :hmmm:

Itellä ei ole koskaan salin jälkeen ollut unen saanti ongelma, pikemminkin päinvastoin. Sitten taas kun käy vaikkapa potkunyrkkeilyä vetämässä puoltoistatuntia, olit ennen treenejä miten sippikunnossa tahansa ni voit olla aika varma että ennen 3:00 ei uni tule, melkeen sängyssä vielä tulee lyötyä iskusarjoja ja adrenaliini virtaa :)

Ei vaikuta yöuniin. (tai sitten treenaan kuin neidit) Mutta sen moon huomannu et joskus varsinkin jalkajumpan jälkeisenä yönä meinaa hikoiluttaa melkosesti

Suositut

Back
Ylös Bottom