Ideaalimaailmassa homma menee noin, mutta reaalimaailmassa ei mene ihan noin mustavalkosesti. Toki puhun nyt tekniikan alojen kannalta ja yliopistokoulutuksen puolelta, ja kauppatieteissä homma voi olla eri.
Ongelma on se, että arvosteluperusteet eivät ole millään tavalla yhtenäiset. Arvostelutavat vaihtelevat kouluttain, ja jopa koulun sisällä. Samasta tentistä, eri professorilta, saa eri arvosanat. Muutamat professorit standardoivat tenttitulokset, ja tekevät fiksuja arvosanajakaumia, mutta osa professoreista on tyytyväisiä, kun ykkösiä ja hylättyjä on 80-90% arvosanoista. Sitä mukaa jos sokeasti tujoittaa numeroita, niin saattaa vetää väärät johtopäätökset siitä, osaako opiskelija oikeasti asian. Opiskelija saattoi saada ykkösen tentistä, mutta saattoi kuulua siihen 10%, jotka tentistä pääsivät läpi.
Toinen juttu on, että professorit helposti kysyvät tentissä nippelitietoja, eivätkä asioita, jotka ovat työelämässä tärkeitä. Oleelliset ja työelämässä tärkeät asiat kun oppii kuka tahansa, ja ne ovat helppo opetella tenttiin, mutta juuri siksi jos professorit laatisivat tenttejä painottaen näitä, niin kaikilla olisi 4-5 arvosanat. Ero opiskelijoiden osaamisen välille tehdään helposti sillä nippelitieto-osaamisella, jota tuskin tarvitsee edes työelämässä. Lopulta tentissä mitataan että kuka muistaa ulkoa taulukon sivulta 152, osaa "printata" sen paperille. Ikävästi monta kertaa on suosittu niitä opiskelijoita, jotka oppivat asiat nopeasti ulkoa, mutteivät osaa soveltaa osaamaansa. Jälleen kurssiarvosanaa tuijottamalla saattaa jättää osaavan opiskelijan pois, vaikka asioita soveltava opiskelija olisi luultavasti työn kannalta parempi kuin taulukkoprintteri.
Itselle tuli henkilökohtaisesti aikoinaan aika yllätyksenä, että koulussa oppii yllättävän vähän asioita työelämää varten, ja ensimmäisessä kunnon työpaikassa oppii paljon uusia asioita, jotka ovat sitten sen työn kannalta oleellisia. Osuvasti sanottuna yliopistotutkinto on pikemminkin todistus oppimiskyvystä, ja tarjoaa jonkinlaisen pohjan ajattelumallille, jonka päälle sitten työssä rakennetaan osaaminen.
Itse olen sitä mieltä, että opiskeluaikana on tärkeää verkostoitua. Sosiaalinen pääoma on aika kovaa valuuttaa nykymaailmassa, ja työelämässä, ja sitä kautta olen itse saanut kaikki työni. Kursseista riittää, kun arvosanat ovat ~3 pintaan, koska se aika, mikä on sijoitettu arvosanoihin, saattaa pahimmillaan olla hukkaanheitettyä. Esimerkiksi mielestäni hyödyttömintä opiskeluaikaa on saada se arvosana 3 -> 4 tai 5, koska se vaatii niin paljon nippelitietoa, joka ei ole oleellista osaamisen kannalta.
Vähän ohi aiheen, mutta Hollannissa tilanne on samanlainen financial engineering:in alueella. Vaatimustaso on tenttiin on pilvissä, ja helposti vaaditaan suurista materiaalimääristä nippelitiedon osaamista. Professoreiden tavoitteena on, että ensimmäisestä tentistä pääsee läpi vain 40-60%, ja muut jatkavat uusintaan. Tyypillisin arvosana vastaa Suomen 1 tai 2, ja sitä korkeampia jaetaan hyvin harvoin. Kuitenkin rekrytoivat firmat tiedostavat tämän, eivätkä kysele numeroita, vaan katsovat tarkemmin, mitä opiskelija on tehnyt vapaa-aikanaan. Tärkeää on harrastukset ja onko esimerkiksi toiminut opiskelijajärjestön tapahtumissa. Fiksut rekrytoijat siis ymmärtävät yliopistojen arvosteluperusteiden hullunkurisuudet, ja reagoivat siihen.