Koulukiusaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Allah
  • Aloitettu Aloitettu
Lukiossa pidettiin pienimuotoinen niin sanottu "mopokaste". Siellä meidät puettiiin kaiken maailman pukuihin ja maalailtiin naamoihin. Sitten meidät marssitettiin yleisön eteen (lukiolaisten) ja kysyttiin jokaiselta jotain tyhmää. Tämän jälkeen meidät laitettiin yleisön joukkoon istumaan. Sinänsä tämä oli ihan hauska kokemus ja ei vielä mitään, kun alkoi tapahtua.

Alku esittely session jälkeen yleisön eteen kutsuttiin meitä "uhreja" ja he kysyivät joko kysymyksiä tai laittoivat tekemään jotain. Suurin osa näistä oli aika hauskoja yhtä lukuun ottamatta. En voi vieläkään uskoa, että lukion vanhimmat pitivät hauskana sitä, kun eräs tyttö oppilas oli eronnut poikaystävästään (mies oli siis pitkälti yli 20 vuotias), niin häneltä kysyttiin kaikenlaisia noloja kysymyksiä yleisön edessä. Esim siitä, että ikäero oli niin suuri ja jotain muuta tyhmää siihen liittyen. Tämä kyseinen henkilö oli varmasti itkun partaalla ja sen näkikin kasvoista, ne kasvot olivat todella surullisen näköiset.

Oppilas on kokenut eron ja siitä vielä pilaillaan YLEISÖN edessä!! Tämä ihmismieli ei voi tajuta tätä asiaa. Jos muita nauratti "haastattelun" aikana, niin minua ei kyllä sitten yhtään. Kyllähän se mopokaste saa olla rajulla kädelläkin otettu, mutta liiallisuuksiin ei saa mennä. Aika ihme jos kasteen pitäjät eivät tajunneet asiaa myöhemmin...

Ja mitä itse threadiin tulee, niin itse olen kiusannut ala- ja yläasteella, joka oli lähinnä verbaalista (ei kuitenkaan mitään tramaattista, ja harvoin). Sitä sitten yläasteen lopussa jotenkin päässä pimahti ja alkoikin tuntua, että kiusaaminen on väärin. Siitä lähtien oon kyllä aika vakavasti kiusaamista vastaan. Olis aika loistelias juttu, jos tuo "pimahtaminen" tapahtuisi mahdollisimman nopeasti. Ja ihme on, jos valaistumista ei tapahdu vähintäänkin 18 ikävuoden jälkeen... Sitä ei ala- ja yläaste ikäisenä vain tajunnut, että miltä kiusatusta voi tuntua. Joskus heittää kavereiden kesken vaan läppää ja sitä itsekin saan, sitä ei pidä ottaa tosissaan, en ainakaan itse ota. Mutta ei kyllä todellakaan tule huudeltua vieraisiin pöytiin mitään hävytöntä.

Ja se mikä kiusaajaan tulee, niin opettajien pitäisi vähintäänkin pyytää kiusatun ja kiusaajan vanhemmat pieneen keskusteluun kasvoikkain, että asia saataisiin mahdollisimman hyvin puitua ja miettittyä mahdollisista toimenpiteistä. Se vaan ei yksinkertaisesti riitä, jos opettaja pitää puhuttelun kiusaajalle. Mutta se on vaan, kun monet opettajat tahtovat olla puusilmiä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mua ei koskaan kiusattu ala-asteella, mutta enpä silloinkaan ollut ns. poikien suosiossa. Mitä se nyt ikinä tarkoittaakaan :rolleyes: . Kyllähän mä sain kokea hyljeksyntää vanhemmilta pojilta, mutta en koskaan luokkakavereiltani. Ei nyt hekään suorastaan hinkuneet mun seuraan, mutta silti. Kukaan ei uskaltanut tulla sanomaan päin naamaa, mutta kyllä ne puheet kuuli mitä selän takana puhuttiin. Mä olin vissiin jo silloin hieman äijämäien :D. Mä en kyllä välittänyt pätkääkään muitten mielipiteistä silloin. Täytynee todeta, että ala-asteella mulla oli asenne ja itsetunto kohdillaan. Olisipa vieläkin...

Se miten hyljeksintä esiintyi on olemassa yksi harvinaisen hyvä esimerkki ja se tulee tässä. Viidennellä luokalla oli tapana, että syntymäpäiväsankari menee eteen seisomaan penkille ja muut laulavat "Paljon onnea". Kun luokan suosituin likka, joka oli myös mun kaveri, meni eteen niin kaikki lauloivat sydämensä pohjasta. Mutta kun mä menin, niin kukaan muu ei laulanut kuin naispuoliset kaverit. Tuon ihanan tapahtuman ansiosta mä oon vieläkin epävarma uusien ihmisten kanssa. Kiitti vitusti :jahas: .

Oma poika aloittaa koulun 16.8. ja näitä juttuja on tullut todella paljon mietittyä.

Naapurustossa ja samalla luokalla poikani kanssa on yksi fyysisesti sitä paljon vahvempi kundi (ikäeroakin melkein vuosi kun poikani on loppuvuodesta syntynyt), jonka kasvoilta tunnistan saman täydellisen empatian puutteen, minkä opin tunnistamaan kiusaajieni habituksesta skidinä. Koulussa ei kiusaus ollut enää kovinkaan pahaa, mutta perhepäivähoitopaikasta toiseen aikanaan vaihtelin pienenä lähinnä nyrkkeilysäkin roolissa. Silloin elämä oli helvettiä, penskat osaa olla todella julmia.

Niina sanoi:
Mitä?? Muistan kyllä bodyfitness-leiriltä erään mukavan tytsyn, joka ei sovi tähän kuvaukseen lainkaan!! :D

Varmaan monikin mut tavannut ihmettelee tota kuvausta. Ulospäin ei kuulemma näy. Ihmettelen sitä syvästi :eek: Yksi tyttö joskus sanoi mulle, ettei se voi olla mun kaveri, koska olen niin itsevarma. Se tainnut tuntea mua yhtään.

Kun mua pelottaa, muutun hirveän puheliaaksi :) Mussa on hassu kontrasti sosiaalisuutta, avoimmuutta ja epävärmuutta ja arkuutta. Mun valtaisa sosiaalinen ympäristö (yksi ystävä ja yksi kaveri) kertoo aika paljon siitä kuinka sosiaalinen loppujen lopuksi olen.

Kurjaa on silloin, kun haluaisi lähteä johonkin. Ei oikein ole ketään, jota pyytää mukaan. Ei uskalla kaivaa puhelimesta niitä vähemmän tuttuja numeroita ja soittaa niihin.

Onneksi on niin paljon tekemistä, ettei sitä kauheasti kärsi yksinäisyydestä. Välillä vaan.

Ps. söpö vauva! :)

Mental Pain sanoi:
Usein kirjoitetaan kuinka kiusatun pitäisi muuttua..henkisesti ja fyysisesti vahvemmaksi..Sopeutua elämään jatkuvan pelon kanssa..
Itse muutuin kiusaamisen alettua..Välttelin kontakteja, yritin vain kestää..Kiusaaminen pahentui kun eivät saaneet nujerrettua minua..Siitä vieläkin arvet ja haavat (kulunut noin. 7vuotta..)
Muistan kuinka peukaloni leikattiin auki mattoveitsellä ja koulu "piilotti" tapahtuneen terveydenhoitajan kanssa..Minulle sanottiin, että oli minun vikani, että minua kiusaattiin..

Tällainen pistää todella vihaksi :curs: Se on niin väärin ja monien asenne on myös ihan uskomaton. Pulssi nousee itselläänkin, kun tollaista lukee. Hirveintä on se, että auktoriteetti (koulu) ei toimi lain määräämien velvollisuuksiensa mukaan.

En tiedä minkä ikäinen olet ollut tuossa mattoveitsijutussa, mutta jo tuollainen törkeämmän puoleinen pahoinpitely vaatisi jo viranomaisten (poliisi, sosiaalitädit) puuttumisen asiaan. Erityisesti sen jälkeen, kun koulun kanta on salata asia.

Ihan tajutonta :curs: :eek:

Hippa sanoi:
Jäljelle jäi arka, epävarma ja itsetunnoton Hippa, jonka on vaikea solmia ystävyyssuhteita ja tuntee olonsa aina ulkopuoliseksi seurassa kuin seurassa.

Samoja kokemuksia. Tosin olen kääntänyt tämän niin päin että minun ystävyyttä ei voi saada, se pitää ansaita. :)

Mental Pain sanoi:
Teille entisille kiusaajille sanoisin, että mikään korvaus tai anteeksipyyntö ei korvaa sitä tuskaa minkä olette aiheuttaneet.

Näin on. Jos joku niistä mulkeroista tulee vastaan tänä päivänä niin täältä pesee.

190cm/130kg

protsku sanoi:
Näin on. Jos joku niistä mulkeroista tulee vastaan tänä päivänä niin täältä pesee. 190cm/130kg

Mental Pain sanoi:
Teille entisille kiusaajille sanoisin, että mikään korvaus tai anteeksipyyntö ei korvaa sitä tuskaa minkä olette aiheuttaneet.

Toimii myös kiusatulle. Ihan turha uhkailla, mättää, tms. ketään/mitään, tapahtuneet on tapahtuneita. Varmaan kannattaisi käsitellä juttu pois akuutimmasta ajattelusta, jos vieläkin nostattaa tunteet pintaan. Kiusaajan motiivi voi olla ihan muualla kuin pinnallisessa "satuin nyt vaan kiusaamaan tätä kiusattua" eli on saattanut iskä vedellä kotona hanuriin ja penska sitten sattuu purkautumaan koulussa kiusaamisen kautta johonkin viattomaan uhriin. Ikävää, mutta ymmärrettävää.

:haart: :love:

Hiukka molempia. Mutta aika lievästi.. ei meikäläistä kiusattu niin kun sellasia joita oikeasti kiusattiin. Kaikkia varmaan vähän kiusataan, joten olin jota vaan vähän kiusattiin hetkellisesti, pari kertaa yritettiin joukossa uhkailla turpakäräjillä sun muilla koulun kovisten toimesta.. Mutta silloin pelotti enemmän kasvojen menetys ja nöyryytys kuin turpaan saaminen, joten puolustin itseäni kovasti, yksinkin. Sitähän ne kiusaajatkin halusivat, nöyryyttää joukon edessä. Se on aika helvetin kova paikka jokaiselle ihmiselle ja erityisesti lapselle joka vielä hakee itseään, eikä ymmärrä maailmasta kaikkea mutta sen ymmärtää että nöyryytys ja muu ei ole hyvä asia. Sitten ne alistuu tai ei alistu, mutta traumoja saanee monet paljon kiusatut ja ei oikeen pääse siitä koskaan yli. Mutta pelko on kuitenkin todellista lastenkin keskuudessa kun kovikset rullaa eteenpäin joten aikuisten pitäisi tajuta se, että kun se 10 kiloa painavampi Jarno tönii parin kaverin kanssa sitä yhtä ressukkaa jonka reppu roikkuu perseessä asti ja yrittää kävellä kotiin niin se on sille ihan sama kun että sua tulis joku helvetin enkeli kavereineen vähän retuuttelemaan, ilman syytä ja pari kertaa viikossa. Ihan sama tilanne niille joten turha ajatella että noh noh tuhmat pojat mut pojat on poikia, kyllä se oppii nostamaan nyrkit pystyyn. Ja vittu mitä jos se ei nostakaan, ja sehän on niiden kovisten syy joka tapauksessa joten ne sitä opetusta tarvii eikä muut.

Ja ne pari kertaa kun jouduin tappelemaan niin kyllä se pelotti kun kovikset uhkailee että saat turpaas ja sitten jännittää kouluun meno. Onneksi oli paljon kavereita ja kovasti urheilin joten en kuulunut siihen porukkaan joka tuosta piinasta sai kärsiä pitkään, ja huomasin silloin että kun lyö suoraan naamaan niin kovaa kun lähtee ja soittaa suuta yhtä kovaa ja kovempaa niin se loppuu siihen. Tietty on myös kunnon koviksia jotka ei siitä hätkähdä vaan vetääkin sitä kaveria joka löi takaisin niin kaikki vuodet turpaan. Että näin. Mutta olen itsekin kiusannut tietämättäni yhtä kaveria, ja se otti aika kovasti omalle tunnolle kun se joskus kertoi pelkäävänsä minua vaikka me oltiin oikeasti kavereita, tai siis että pelkäsi. Luuli että mä tapan sen tms kun joskus huusin sille että tapan sen. Ja se sai siitä sitten piinan itselleen, enkä edes tiennyt sitä. Kyllä sillon hävetti kun se kertoi, hävetti niin helvetisti. Ei siinä anteeksi pyynnöt paina missään kun saa tietää että pelkäsi viikkoja ja kuukausia oikeasti, ja oli vakuuttunut että tapan sen sitten. Niin, itsehän kuvittelee että eihän se ollut kun yks huuto, miten se semmosesta muka voi niin ottaa varsinkin kun oltiin kavereitakin. Mutta kyllä se vaan otti. Tosin välillä hieman vitutti että olis se voinut jotain sanoa aikasemminkin kun en ollut mikään kovis ja en sitä tiedostanut sitä kiusaamista. Mutta se ei uskaltanut sillon joskus sanoa. Kiusaajat ansaitsee useimmiten itse turpaa ja kunnolla, mutta se kun ei oikein ole aina mahdollista niin sanoisin että vanhempien pitää avata silmät, koulun pitää avata silmät että kun ne näkee niin ei ole vaan 'kyllä ne lopettaa kun et vaan anna syytä jatkaa', mitä vitun paskaa tuo nyt on? Tai se että ymmärretään niitä koulun kingejä , nehän nyt kiusaa aina, ei niille voi tehdä muka mitään. Alotetaan nyt sitten siitä että otetaan homma pohkeisiin ja otetaan jokainen jengin kovis yksitellen puhutteluun jossa tyypillä on auktoriteettia eikä mikään hiiri. Ja sitten hajotetaan ryhmä. Eri luokille. Jos ei toimi niin ei muuta kun erotetaan jengiä koulusta niin että ne hajoo väkisin. Semmosta paskaa ei saa sietää.

Hippa sanoi:
...Kurjaa on silloin, kun haluaisi lähteä johonkin. Ei oikein ole ketään, jota pyytää mukaan. Ei uskalla kaivaa puhelimesta niitä vähemmän tuttuja numeroita ja soittaa niihin.

No ensi kerralla kun tuun Hesassa käymään niin piru vie lähdet mun shoppaus-oppaaksi tai edes kaffille, eiks je?

Olen jo jonkun aikaa lukenut tätä foorumia ja kun huomisin tämän aiheen niin tunsin tarvetta kertoa oman juttuni. Tämä on samalla ensimminen viesti ;) Näin se alkaa:

Eli ala-asteella en ollut niin suosittu poika luokalta ja luokka oli vielä kaiken lisäksi isohko (32 oppilasta). Opettaja ei tietenkään joutanut puuttumaan jokaikiseen juttuun mitä tapahtui esim. välitunneilla, joten kiusaamista pääsi tapahtumaan. Jos opettajille sanoi asiasta niin vastaus oli tyyliin "Ei kannata välittää niistä ja sano takaisin", jeps muuten hyvä mutta entäs jos ottaa kaiken mitä ne sanoo tosissaan ja itteensä, ei ole helppoa siinä vaiheessa sanoa mitään takaisin.

Kiusaaminen oli jokapäiväistä, suunnilleen joka välitunti 9 vuoden ajan. Ei ollut herkkua elämä silloin. Kiusaamista esiintyi henkisenä ja osittain fyysisenä(sitä ei niin paljon koska kuuluin luokan isoimpiin poikiin). Se oli aika helvettiä kun tiesi kun tunti loppuu niin joku tulee soittamaan suuta ja kertomaan miten paska olet siinä ja siinä asiassa etc. you know.. Ala-asteella kiusaamista oli enemmän kuin ylä-asteella ala-asteella ei osannut/kehdannut sanoa mitään takaisin niin sen takia kai sitä oli enemmän sitten.. Ja ala-asteella olin varmaankin arempi ja hiljaisempi niin sekin vaikutti osaltaan asiaan varmasti.

Kiusaajat eivät välttämättä aina täysin tajua missä kulkee raja kiusaamisen ja hauskanpidon välillä. Kun aina kun minä ja kiusaajat joutuivat reksin puhutteluun niin syy oli "ihan vaa läpällä heitettiin, ei niitä meidän juttuja pidä tosissaan ottaa". Mutta kas miksi kukaan ei sanonut tuota aiemmin? Ja en tiedä olisiko ollut hyötyä vaikka olisivat sanoneen kun ei niitä osannut ottaa läpällä niitä juttuja siis. Ja kiitos kiusaajien nykyäänkin on vaikea tutustua uusiin ihmisiin/mennä juttelemaan ja kappas en osaa vieläkään ottaa jonkun niinkin "hauskoja" juttuja läppinä ja tätä muut ihmettelevät.

Aikaa tuosta kiusaamisesta on ööh 2kk? Kun tuo jatkui nimittäin ammattiopistoon asti. Huokasin helpotuksesta kun pääsin ylä-asteelta, että nyt pääsi eroon kiusaajista ja eikököhän siellä amikses ole viisaampaa porukkaa kun tuolla. Mutta kappas ei näin aina olet näköjään.. Kiusaamista jatkui amiksessa pari vuotta ainakin eli tähän asti (jatkosta ei ole tietoa). Mutta yleisenä neuvona kiusaajille miettikää ensin mitä teette ja onko siinä yhtään mitään järkeä. Jos pitää yrittää nostaa egoa niin eiköhän siihen löydy muitakin keinoja kun ihmisen loppuelämän pilaaminen tuolla tavalla. Ja kuten aiemmin joku mainitsi, ei kiusaajat pysty enään hyvittämään tekemiään millään tavalla. Arvet on ja pysyy. Kiitos hei :)

Dopey sanoi:
Oma poika aloittaa koulun 16.8. ja näitä juttuja on tullut todella paljon mietittyä.

Naapurustossa ja samalla luokalla poikani kanssa on yksi fyysisesti sitä paljon vahvempi kundi (ikäeroakin melkein vuosi kun poikani on loppuvuodesta syntynyt), jonka kasvoilta tunnistan saman täydellisen empatian puutteen, minkä opin tunnistamaan kiusaajieni habituksesta skidinä. Koulussa ei kiusaus ollut enää kovinkaan pahaa, mutta perhepäivähoitopaikasta toiseen aikanaan vaihtelin pienenä lähinnä nyrkkeilysäkin roolissa. Silloin elämä oli helvettiä, penskat osaa olla todella julmia.

Itse en ole koskaan ollut kiusaaja enkä kiusattu, mutta en ole uskaltanut mennä väliin, vaikka olen nähnyt jotakin kiusattavan ja jälkeenpäin harmittaa. Jos omia lapsia kiusattaisiin koulussa ja tietäisin kiusaajan menisin henkilökohtaisesti kurittamaan kiusaajaa, kohtuuden rajoissa/kiusaajan iästä riippuen. En usko että kiusaaminen jatkuisi, jos siinä samassa rytäkässä olisi vaikka kiusaajan vanhempia ojentanut kiusaajan sen nähdessä...

Kai se on vähän neuvottava kiusattuja.On sanottava suoraan kiusaajille,jos se ei lopu nyt,niin sitten pimahtaa ja voin tehdä mitä vaan.
Se auttaa kanssa,kun tuntee kiusaajansa "heikot kohdat" en siis tarkoita tappavia pisteitä. :D Vaan mitä hyvänsä numerot ,vanhemmat,mokat etc.

Lopuksi vielä olen ollut molemmissa rooleissa ja kaikkiin kiusaajiin ei todellakaan puhe riitä.Perussyy sodille?Yleensäkin kiusaaminen on vain tapa saada huomiota vaikka negatiivista; ei vaan, pillua silläkin yritetään saada. :D

njietro sanoi:
Totta. On niitä kieroutuneita likkoja jotka nauraa ympärillä räkäsesti kovisten kiusauspuuhille.

Liian totta.
Olin tulossa Ankkarockista pois ja juna saapu just helsingin asemalle. Kävelin siinä kohti sisätiloja ja huomasin aika nörtin näköisen tyypin vieressäni. Edessä käveli yksi n.16 lökäpöksy tyttökaverinsa kanssa. Parin askeleen jälkeen lökäpöksy huomasi tämän nörtin ja vinkkasi kaverilleen, että katos mikä tuossa kävelee. Siis eleillä, ei sanoilla. Nämä kaksi dorkaa jättäyty sitten sen nörtin taakse ja toinen heistä käveli takaa pahki häneen, että tämä kaatui kohti junaa. Sitten nämä lökäpöksyt alkoivat vittuileen viattomalle nörtille hänen laseistaan yms. Tämän toisen lökärin tyttöystävä katsoo ihailevasti vierässä kun hänen one and only, the true love haukkuu ja tönii itseään heikompaa ihmistä. WTF?!?
En kyennyt tekemään mitään nörtin hyväksi, olin niin pieni ja heikko. Mutta jos vain saisin palata ajassa taaksepäin siihen aikaan, nii mä tappasin ne saatanan teinit ja sitä tyttöystävää kehottasin tappamaan ite ittensä.

Haastamalla haastetaan riitaa itseään heikomman kanssa. Whoa, frikin whoa! :david:

Trifixion sanoi:
Toimii myös kiusatulle. Ihan turha uhkailla, mättää, tms. ketään/mitään, tapahtuneet on tapahtuneita. Varmaan kannattaisi käsitellä juttu pois akuutimmasta ajattelusta, jos vieläkin nostattaa tunteet pintaan. Kiusaajan motiivi voi olla ihan muualla kuin pinnallisessa "satuin nyt vaan kiusaamaan tätä kiusattua" eli on saattanut iskä vedellä kotona hanuriin ja penska sitten sattuu purkautumaan koulussa kiusaamisen kautta johonkin viattomaan uhriin. Ikävää, mutta ymmärrettävää.

:haart: :love:
Niin. Ja kiusattu on saanut kiusaajalta turpaansa ja myohemmalla ialla pelaa pesapalloa kiusaajan paakallon kanssa. Ikavaa, mutta ymmarretavaa.

Janne sanoi:
Niin. Ja kiusattu on saanut kiusaajalta turpaansa ja myohemmalla ialla pelaa pesapalloa kiusaajan paakallon kanssa. Ikavaa, mutta ymmarretavaa.

Ja se sun suuri sanoma oli?

:hyper:

Dopey sanoi:
penskat osaa olla todella julmia.

Kyllä. Muistan kun olin kaverin luona käymässä muutama vuosi sitten. Sinne oli tullut myös naapurista 5-6 vuotias poika leikkimään kaverini pikkuveljen kanssa, joka oli vuotta paria tätä naapurin kersaa vanhempi.

No siinä pihalla lasten leikki kääntyikin niin että kaverini pikkuveli alkoi jatkuvasti kiusaamaan pienempäänsä. Tönimään ojaan, jahtaamaan risun kanssa ja haukkumalla jne. Kaveri kielsi pikkuveljeään, mutta tämä ei uskonut.

Itselläni alkoi keittämään. Muistui mieleen ajat, jolloin ala-asteikäisenä olin kiusattu. Olin herkkä luonne vielä silloin ja itsetunto/ -luottamus aivan nollissa juuri tuon kiusaamisen takia. Muistan kun jouduin kerran välitunnilla kivityksen kohteeksi. Itku ei tullut vielä silloin, mutta kun pääsin kotiin niin vuodatin isukille asiasta.

No asiaan. Kun naapurin poika oli jo itkua vääntämässä hädissään jossain ojan pohjalla, menin innosta hihkuvan kiusaajan luokse, otin syliotteen ja nostin pojan pois uhriaan runtelemasta. Ja käskin uhrin juosta kotiinsa. Samalla tuli saarnattua kaverin pikkuveljelle. Ois mullakin ollut joku joka aikanaan olisi pelastanut tönimiseltä haukkumiselta. Mutta samanlaista kusipäätä musta ei onneksi tullut. Tarvetta kostoon ei ole.

Trifixion sanoi:
Ja se sun suuri sanoma oli?

:hyper:
Lahinna se etta jos kiusaaja onkin ottanu faijaltaan parrua penaaliin niin onko se sittenkaan niin ymmarretavaa purkaa sita pahaa oloa muihin? Tai oikein? Jos on tehnyt jonkun elamasta helvettia monen vuoden ajaksi niin on kylla ansainnut saada monosta.

Trifixion sanoi:
Kiusaajan motiivi voi olla ihan muualla kuin pinnallisessa "satuin nyt vaan kiusaamaan tätä kiusattua" eli on saattanut iskä vedellä kotona hanuriin ja penska sitten sattuu purkautumaan koulussa kiusaamisen kautta johonkin viattomaan uhriin. Ikävää, mutta ymmärrettävää.

Onko ymmärrettävää, että tehdään mattoveitsellä haavoja sormiin?
Onko ymmärrettävää, että kiusaaja pomppii uhrinsa päällä välitunnilla?

Joku aika sittenhän oli sellainen koulukiusausjuttu, jossa joku isompi poika oli pomppinut pienemmän pojan päällä välitunnilla. Molemmat olivat ala-asteikäisiä.
Mahtoi käydä kipeää enkä todellakaan ymmärrä tuommoista käytöstä, en aikuisilta enkä lapsiltakaan. Oli vissiin kylkiluita murtunut ja muuta.

No, vähän kärjistettyjä esimerkkejä mutta ei ole ymmärrettävää purkaa vihaansa täysin sivullisiin. Selkään kaikille koulukiusaajille.

Janne sanoi:
Lahinna se etta jos kiusaaja onkin ottanu faijaltaan parrua penaaliin niin onko se sittenkaan niin ymmarretavaa purkaa sita pahaa oloa muihin?

On.

Tai oikein?

Ei ole.

Jos on tehnyt jonkun elamasta helvettia monen vuoden ajaksi niin on kylla ansainnut saada monosta.

Yleisesti asioiden hoitamisessa kannattaa minun mielestäni käyttää sekä kiusaajan että kiusatun tapauksessa enemmän sen perimmäisen ongelman kohtaavaa tapaa kuin vain oireita lievittävää mentaliteettia.

Snoopie sanoi:
Onko ymmärrettävää, että tehdään mattoveitsellä haavoja sormiin?

On.

Onko ymmärrettävää, että kiusaaja pomppii uhrinsa päällä välitunnilla?

On.

Ja siis: sekä mattoveitsitemput että pomppumattona pitämiset eivät ole oikein, vaan väärin. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom