Koulukiusaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Allah
  • Aloitettu Aloitettu
Kahliksen kanssa täysin samaa mieltä!
Olin töissä muutamassa koulussa puolisen vuotta ja kyllä siinä huomas, miten opettajat sulkee silmänsä koulukiusaamiselta. Pakkohan niiden on nähdä, miten porukka dissaa jotain lasta tai heittelee sitä lumipalloilla mutta ei. Ei ne puhuttelut paljoo auta, on tehtävä jotain muutakin.
Sen muutaman vuoden koulukiusattuna oleminen voi pilata ihmisen koko loppuelämän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselleni on ollut hyötyäkin tuosta kiusatuksi tulosta (tosin haitat sitä suuremmat) , ilman sitä en olisi aloittanut tätä mukavaa harrastusta (motiivit ovat kyllä jo osin muuttuneet) ja nykyään kestää enemmän vittuilua, tosin kun hermo sitten ajastaan menee niin voi melkeimpä kuulla kun päästä kuulu naps ja se oli sitten vittuilun loppu.
Edit. En kuitenkaan ole mikään psykopaatti kuten viestistä saattaa ymmärtää :lol2:

Kiusaaminen on todella vaikea asia keskustella, koska järkikin sanoo että se ei ole oikein, mutta kaikkien on myönnettävä että se on myös luonnollista ja osittain tarpeellistakin. Monet pönkittävät itsetuntoaan kiusaamalla ja se on heille henkistä kasvua, kun joku päivä huomaakin katuvansa. Kiusaamista esiintyy luonnossa ja kaikenlaisissa yhteisöissä. Tavallaan Osamat ja Hitlerit ovat koko maailman kollektiivisia kiusattuja. Muita kiusaaminen yhdistää, kohteelle se on kamala asia. Monet tietenkin selviävät kiusaamisesta ja kasvavat vahvemmiksi ihmisiksi, mutta ovat ne hirveitä tapauksia jotka jäävät ujoiksi ja surullisiksi.

Itse olen ollut kiusaaja yläasteella ja muiden tavoin kadun sitä. Ainoa tekosyy itselläkin vain se ettei sitä tajunnut oikeasti jotain loukkaavansa. Silti en pysty täysillä samaistumaan kiusattuihin, koska he ovat yleensä äärimmäisen heikkoja ihmisiä, ja on vaikea sääliä jotakuta joka ei edes yritä auttaa itseään. Itseäni koetettiin moneen otteeseen koulussa kiusata ylipainon, pitkätukkaisuuden tai muiden asioiden takia. Aina osoitin olevani vahvempi osapuoli, joko verbaalisesti, fyysisesti tai sitten henkisesti jättämällä vittuiluyritykset omaan arvoonsa.

Jokainen voi tehdä omat ratkaisunsa mielipiteensä suhteen, mutta itse näen kiusaamisen välttämättömänä pahana.

Kiusattu koko peruskoulun ajan lähinnä henkistä mutta myös sellaista tönimistä ja isottelua...
Se mikä tästä tekee erikoista on se että kiusaajat olivat ylä-asteella mun parhaita kavereita vapaa ajalla ja pienemmissä porukoissa mutta sit koulussa se kiusaaminen alkoi...
Suurin syy oli varmaan se että en tehnyt mitään kiusaajille enkä sanonut takasin, otin vain kaiken vastaan ja häpesin...
Luulen että kiusaaminen vaikutti myös kouluarvosanoihini huonossa mielessä...
Vain yksi ainoa opettaja puuttui kiusaamiseen ylä-asteella ja hän kokosi sellaisen turva ryhmän ylä luokilta...
Toimi niin kauna kunnes tämä opettaja muutti pois...
Se mikä tässä harmittaa on myös se että olen ollut aina luokan vahvimpia fyysisesti ja edellytykset tappeluun olivat, myös kivun sietokyky on ollut aina hyvä...
Eräässä kiusaajan puhuttelussa reksi kysyikin suoraan kiusaajalta mitä hän kuvittelee tapahtuvan jos minä kiusattu päätänkin hakata hänet kun kerran edellytykset siihen on kokonsa puolesta...
Mä kyllä suosittelen kiusatuille jotain puntinnostoa tai jotain taistelulajeja (painiki olisi hyvä) sillä puhumalla nuihin ei järkeä kaikkiin saa....
Ammattikoulu oli jo helppoa kun asenne oli eri ja voimaakin oli mutta siellä en kokenut kiusaamista juurikaan johtuiko sitten mistä...
Kaikkien kiusaajien kanssa olen sovussa nykyään ja on tämä reksin puhuttelussa ollut niitä harvoja tosiystäviäni...
Sen kuitenkin haluan sanoa että älkää missään tapauksessa tyytykö kiusatun rooliin siinä saa itkeä liian monesti...
Turpaan vaan jos hiukankin kykenee ei jää harmittamaan ja koulumenestyskin voi parantua... :rock:

Kahlaajalintu asialinjoilla... Neutraali on ASENNE-LINJOILLA. :D

Ja minä, olen ollut kiusattu koko ala-asteen, mutta olinkin silloin vähän kusipää. Sitten kun ymmärsin pari pointtia, olinkin jo kohta muiden veroinen... Vittuilua tuli kyllä vanhemmilta pojilta ja vuoden nuoremmat jotkut kotona hakatut piekseivät välillä minua. Niistä selvisin sitten kiristämällä: "Kerron teikäläiselle että poltat..." Poika: "Öö, ei me hakata sua enää. Okei? Älä kerro meitsille..." Se oli helppoa.
Sitten oli ainakin yksi pelle, joka hakkasi meitä "ei-niin-cooleja" (oli itseasiassa ekana meidän porukoissa, mutta aloitti sitten juomaan ja polttamaan, niin nousikin seuravaan luokkaan.) Kukaan ei mahtanut sille mitään oikeastaan... Ei se kovaa lyönyt. Se vain löi lyömisen ilosta... Hölmö se kyllä oli, ei muuta voi sanoa. :D

(Olin ala-asteella hieman erilainen, kiltimpi. Muu luokka päätti laittaa opettajan tuolille paperin ja sen päälle erikeepperiä pari desiä. Arvatkaa vaan, kuka oli se poika joka kävi ottamassa sen pois sieltä... Hyvä oli, kun kaikki haukkuivat jos tekisin sen, mutta tein sen silti. Illalla sain sitten murtua isälle, ei ollut nimittäin helppoa se. Minusta se ei vain ollut kovinkaan rationaalista toimintaa. ama temppu suoritettiin uudestaan (jolloin en enää pystynyt tekemään asialle mitään) mutta opettaja kuitenkin tajusi tilanteen ennen istumista.)

Sitten on ollut muitakin tuollaisia päähänpotkittuja, jotka yhtäkkiä ottavatkin sinut silmätikukseen ja saattavat sen yhtäkkiä lopettaa. Ei niitä voi käydä lyömäänkään takas, kun sittenhän ne vasta lyömään käyvätkin. Koska kun on noin alhainen älykkyysosamäärä, ei enää oikein välitä mitä itselleen käy, joten eihän tommoisia sekopäitä uskalla lyödä. Sitten tietysti oli ne "kovat pojat" jotka verbaalisesti lähinnä haukkuivat muita oppilaita. (tottakai coolit tytöt tykkäsivät näistä pojista. )

(Kaikki mieleeni tulevat kiusaajani ovat nyt amiksessa, ja/tai ovat olleet pari vuotta apukoulussa. Nyt minua haukutaan rasistiksi,/ahdasmieliseksi jne. Mutta tämän takia minä amiksista en välitäkään. Suurin osa tälläisestä pohjasakasta sinne änkeää.)

Yläasteella saatoin itse olla kiusaaja leikkimielisen vittuilun muodossa. Kohta se vittuilu tuppasi aina kohdistumaan siihen samaan henkilöön ja soppa oli valmis... Onneksi päästiin siitä tavasta eroon. Tarkoitus ei ollut satuttaa, vaan pitää hauskaa yhdessä. Hänkin itse vastasi naljailuun nauramalla, niin luulin että se on hänestäkin hauskaa... Harmi, etten tiennyt kuinka herkkä poika hän oikeasti oli. Nyt tosin ollaan hyviä kavereita.

Lukiossa saa olla aika rauhassa. Suurin mitä siellä tapahtuu on selän takana juoruileminen ja puhuminen. Suurin osa pohjasakasta on valunut amikseen, ja kaikki "fiksummat" jalostettiin lukioon. Hyvin huomaa sumalaisissakin lukioissa perinteisen High School- meiningin, kun koulussa on coolit ja epä-coolit. Ja tottakai coolit nauravat selän takana epäcooleille.
Itse asiassa itsekin pilkkaan selän takana "epä-cooleja" (vaikken itsekään niin cooli olekaan). Minulle itseasiassa eräs ystävä huomautti tästä ja sitten vasta tajusin, että olen aika perseaivo itsekin. Jotenkin vain eräänlaiset ihmiset käyvät ärsyttämään ja niille tulee sitten kaveripiireissä naurettua. Nyt aiheina ei ole vain ulkonäkö, vaan lähinnä erilaiset asenteet ja käyttäytymiset ja pukeutuminen.

Suoraan näköä en ketään kiusaa, enkä kiusaa. En ole kiusaaja. Kiusattuna olon olen saanut itse kokea, ja en halua sitä kenellekään muille aiheuttaa.

kaiveli82 sanoi:
Suurin syy oli varmaan se että en tehnyt mitään kiusaajille enkä sanonut takasin, otin vain kaiken vastaan ja häpesin...

Se mikä tässä harmittaa on myös se että olen ollut aina luokan vahvimpia fyysisesti ja edellytykset tappeluun olivat, myös kivun sietokyky on ollut aina hyvä...

sillä puhumalla nuihin ei järkeä kaikkiin saa....

Nämä lisään myös omaan tarinaani ja ajatuksiini. Kiusaajani olivat aina minua heikoimpia, mutta... En sitten tiedä.

Opettajat ovat myös minunkin mielestäni suurimmat syypäät kiusaamisen jatkumiseen. Rupesin muistelemaan, ja tuli mieleeni, että en ole koskaan saanut edes puhuttelua opettajalta, vaikka olen esim. kerran iskenyt sen pojan pään josta kerroin aloituspostissa, rappuralliin suoraan opettajan silmien edessä.

Kahlaajalintu puhuu asiaa...
Itse muistan kuinka menin 3. luokalle uuteen kouluun ja jouduin sellaiseen luokkaan joka oli ollut jo 2 vuotta samalla opettajalla ja samalla porukalla. No opettajalla kun oli vaan musiikki ja hiihto elämän kohokohtina niin olipa minulla helppoa kun edellisessä koulussa ei kumpaakaan niin paljoa arvostettu. Muistan elävästi kun opettaja tyrkkäsi mulle nokkahuilun kouraan ja sanoi että soita.... ja kun en osannut säveltäkään niin se haukkui minut ja luokka nauroi. Sitten välitunnilla homma jatkui uusien luokkatoverien puolesta. No vuosien varrella sitten opettajat vaihtuivat ja minulla kasvoi paha sisu niin että aloin antamaan kunnolla takaisin kiusaajille. Pikkuhiljaa sitten sain jonkinlaista arvostusta ja rauhaa.
Sitten 7. luokalle muutin taas uuteen kaupunkiin jossa ei ollutkaan mitään tuollaisia ongelmia. Tuo koulu aika on kyllä kasvattanut sen verran että tällä hetkellä on aika hyvä itseluottamus ja sellainen varmuus omasta "minästään".

Jaahas. Kyllä on vain pakko myöntää, että joskus ala-asteella tuli kiusattua yhtä tyyppiä. :nolo: Oli sitä ennen mun paras ystävä. Kiusaaminen johtui lähinnä kaveripiirin vaihdoksesta. Lopulta tajusin mitä olen tekemässä ja menin rohkeasti kaverin luo pyysin anteeksi ja kysyin, että voidaanko me enää koskaan olla kavereita. Edelleenkin ollaan tämän naikkosen kanssa hyviä kavereita. :haart: Onneksi! Kadun ja häpeän kyllä aivan sairaan paljon noita aikoja. Kiusaaminen oli henkistä.

Nykyään mä menen kyllä aina jokaiseen fyysiseen tappeluun väliin. Siis jos kyseessä on lapset/nuoret. Jos porukka bodattuja jätkiä tappelee, niin jostain kumman syystä en viitsi mennä väliin. :rolleyes: Ja yläasteella ja lukiossa mä puutuin aina, kun vaan mahdollista, pienempien tappeluihin ja kinoihin. Aina ei pitäisi tunkea nokkaansa joka paikkaan, mutta jonkunhan asioille on jotain tehtävä, jos opettajat ei tee. Tiedän, miten tyhmää ja turhaa on kiusata toisia, joten tältä osin olen yrittänyt kantaa oman korteni kekoon asian parantamiseksi.

Itse en voi sanoa olleeni kiusattu. Kaikenlaista läppää, morkkaamista sun muuta olen saanut kuunnella, mutta otin aina huumorilla. Oli jotenkin vaikeaa kuvitella, että kaverit (jätkät tässä tapauksessa) olisivat olleet tosissaan. Näinä päivinäkin, jos näen jonkun näistä jätkistä, niin useimmiten sitä kettuilua saan kuunnella. Mut mä osaankin jo antaa samalla mitalla takaisin. :lol2: Ja homma menee aina nauramiseksi.

Mut kiusaamiselle pitäis mun mielestä tehdä jotain. Opettajat sulkee liian usein näiltä asioilta silmänsä ja korvansa. :curs:

Ala-asteella tuli koettua kiusatun rooli (henkinen) hienoisen ylipainon vuoksi... tästä selvisin luontaisen positiivisuuden ansiosta: nauroin kiusaajilleni, jolloin näillä meni pasmat sekaisin (nauru kohdistui heihin, huonolla itsetunnolla varustettu ei tätä julkista nöyryytystä kestä, kaikki tuijjottaa häntä, homma mennyt pieleen) ja eivät tienneet miten tilanteesta jatkaa.

Jossain vaiheessa kiusaus väheni ja lopulta loppui - kiusaajat eivät enää "uskaltaneet" kokeilla kun kiusauksen kohde ei reagoinut toivotulla tavalla - ei itkua, ei murtumista. Vaan äänekkäät naurut.

Yläasteella yksi aiemmista kiusaajistani (poika) kertoi ihailleensa rohkeuttani nauraa :)
Se oli helpottanut hänen lopettamistaan - ei enää kiusannut ketään.

Ironbutt sanoi:
Ala-asteella tuli koettua kiusatun rooli (henkinen) hienoisen ylipainon vuoksi... tästä selvisin luontaisen positiivisuuden ansiosta: nauroin kiusaajilleni, jolloin näillä meni pasmat sekaisin (nauru kohdistui heihin, huonolla itsetunnolla varustettu ei tätä julkista nöyryytystä kestä, kaikki tuijjottaa häntä, homma mennyt pieleen) ja eivät tienneet miten tilanteesta jatkaa.

Jossain vaiheessa kiusaus väheni ja lopulta loppui - kiusaajat eivät enää "uskaltaneet" kokeilla kun kiusauksen kohde ei reagoinut toivotulla tavalla - ei itkua, ei murtumista. Vaan äänekkäät naurut.

Yläasteella yksi aiemmista kiusaajistani (poika) kertoi ihailleensa rohkeuttani nauraa :)
Se oli helpottanut hänen lopettamistaan - ei enää kiusannut ketään.

Kova mimmi! :worship:

kiusaajille turpii kerralla vaa ja jos häviit nii uusiks vaa ja jos sittenki hävii nii eti jotai kättä pidempää, HARVOIN se kiusaaminen loppuu hiljaisuudella

Dynamite88 sanoi:
kiusaajille turpii kerralla vaa ja jos häviit nii uusiks vaa ja jos sittenki hävii nii eti jotai kättä pidempää, HARVOIN se kiusaaminen loppuu hiljaisuudella
Näähän käy kuulostamaan jo Tony Halmeen runoilta.

:D

kahlaajalintu sanoi:
Seuraava voi olla aika outo väittämä eli jos haluut vetää herneet nenuun niin vedä sitte :)

Osaltaan kiusaamiseen ja ennen kaikkea sen estämisen voisivat vakuttaa, opettajat.
Se nyt tahtoo mennä sillä tavalla että kiusaajat ovat niitä kaikkien suosiossa olevia ja luokan suosituimpia henkilöitä.
Kiusatut taas jokainen omasta syystään erilaisia ja siitä syystä ei niin suosittuja.
Opettajien välitön tilanteeseen puutuuminen estäisi varmastikkin hyvin paljon näitä ikäviä tapauksia. Pitäsisi ottaa se pää pois perseestä ja unohtaa se kenen naamasta tykkää tai kenen puolella se luokka yhteisö on ja katsoa asiaa puolueetomasti aikuisen silmin.

Tuntuu että haetaan helppo ratkaisua eli siirtää kiusattu syrjään ja eristää muista kun ei sovi muiden kanssa samaan paikaan. Kaikkea normaalista poikkevaa kun hyljeksitään. Sen sijaan että puututtaisiin oikeeseen ongelmaan eli kiusaajiin. Aika harvoin niitä siirteltiin mihinkään tarkkiksille, mutta kiusattuja pompoteltiin miten sattuu. Vanhempien kanssa keskusteluissa ja ties missä muussa paskassa.

Itse sain kärsiä siitä kun en suostunut kuuntelemaan sitä avautumista ja puolustin itseäni. Se sitten teki minusta silmätikun ja pahan pojan opettajien silmissä.
Kiitos niillekkin mulkuille vaan. Omassa luokassa oli ihan kiva suorittaa ala-asteen 2 luokkaa :) Osoittaa oikeen hyvää ongelman ratkasu kykyä :thumbs: Ei varmaan vaan haluttu päästä kaikkein helpommalla.

Katkeroittaahan tollanen kummasti ja tosi ihme että kiusatuista helposti tuleekin kiusaajia. Ei kukaan suostu kuuntelemaan liian pitkään tai sietämään fyysisitä väkivaltaa. Jokaisella tulee se raja jossain vaiheessa vastaan, kun riittää ja aletaan lyömään takas, Niin se vaan menee. Sitä kun ei kaikki tule koskaan tajuamaan

Vastuu on mielestäni opettajilla. Ala-asteikäiset lapset eivät todellakaan tiedä mitä tekevät.

Todella hyvin kirjoitettu, toit esille ajatukseni.

Itse olen ollut molemmissa asemissa ja tiedän kuinka syvälle kiusaaminen sattuu. Kiusaamisesta johtuvat arvet voivat näkyä ihmisessä todella kauan.

Dynamite88 sanoi:

Väkivallalla ei ongelmia ratkaista, mutta siinä olet oikeassa, että hiljaisuus ei myöskään ole ratkaisu. Rikos tuskin parantaa kiusatun asemaa, joten siihen yllyttäminen on tyhmää.

Itse olin kiusattu peruskoulun seiskalla (vittuilu/töniminen). Kiusaaminen loppui, kun nämä tyypit lähtivät amikseen. Vielä kasilla yks jätkä yritti päästä niskan päälle, mutta sekin loppui lyhyeen, kun vain sain kerättyä itsevarmuutta. Syytä kiusaamiseen en vieläkään tiedä, mutta asia ei ole enää vuosiin minua vaivannut. Ketään en myöskään järjestelmällisesti kiusannut.

Kiusaaminen on imo sellanen juttu että pitää vaan vastata samalla mitalla takaisin. Jos kiusaaminen on henkistä niin sitten vittuilee takaisin ja huutaa päin naamaa mutta väkivalta menee jo mielestäni yli. Jos kiusaajat taas käyvät fyysisiksi niin mun mielestä voi vedellä huolella turpaan vaan. Kyllä kipu opettaa. Alistuminen kiusatuksi moneksi vuodeksi ei ainakaan mitään hyvää tee omalle loppuelämä.

Olen ollut kumpaakin, kiusattu ja kiusaaja.
Punttista aloittelen oikeastaan kiusatuksi tulemisen takia enkä halua enää niin tiukkoja tappeluita käydä. En kyllä hävinnyt ole...
Nyt ei kiusausta ole. Itse en mielestäni kiusaa, eikä minua kiusata, ainakaan ei häiritse. Ala-asteella ei asiaan puuttuttu yhtään. Ope sano isommille jostain kiusaustapauksesta, että se on kertonu äidilleen; lopettakaa. Varttin tauko ja sama meno jatku, ellei pahempana. Kasvattaa ihmistä!

Kiusaus ei ole hyvästä. Sitä tapahtuu aina, siitä huolimatta, että jotain tehtäis. Aina joku saa pelätä koulupäiviä. Nyt yläasteella jokaisesta nyrkiniskusta tulee poliisit paikalle. Näin väittää rehtori. Mutta kyllä tappeluita on poliisin kans selvitettykkin. Tosin ite en oo niissä ollu. No saahan täällä tupakistakin 50e sakkoo...

ylikuntoilija sanoi:
Väkivallalla ei ongelmia ratkaista, mutta siinä olet oikeassa, että hiljaisuus ei myöskään ole ratkaisu. Rikos tuskin parantaa kiusatun asemaa, joten siihen yllyttäminen on tyhmää.
hienosti sanottu mutta joskus se on jopa ainoa ratkaisu. eikä mielestäni ollenkaan huono jos sen tekee ns nätisti eli ei mene liian pitkälle siinä. en silti tietenkään kannusta ketään tekemään niin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom