Koulukiusaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Allah
  • Aloitettu Aloitettu
MEV sanoi:
En koskaan sanonut jokainen, lue helvetti lause loppuun :curs: .
Ja ei kukaan ei mene muiden tielle tahallaan (enkä sanonut tahallaan, lue nyt loppuun tämä viesti :curs: ) , mutta jos ei edes halua yrittää olla parempi ja olla menemättä muiden tielle, niin silloin saa antaa selkään mielestäni.

Tuli kuule luettua ihan kokonaan ja jopa pariin kertaankin, harvemmin näistä kerralla tolkkua ottaa. Ja ihan sama nyt sanoitko TAHALLAAN tai JOKAINEN, kerrohan nyt missä menee raja sitten? Kuka on se joka mielestäsi ansaitsee tämän selkäsaunan ja kuka se on oikeutettu antamaan? Ei ne äidit ole siellä intissä mukana...

Selkäsauna tekee ihmeitä kuule.

ESIM. Varastin äidiltäni 5 vuotiaana ison purkin rahaa ja menin ostamaan sillä irtokarkkeja (säästö purkki). Äiti sai selvää siitä ja talutti minut kioskilta niskavilloista kotiin, mikä oli noloa ja antoi koivupiiskalla pyllylle. Tietysti myöhemmin sovittiin ja näin pois päin ja äiti selitti miksi ei saa varastaa, ja sen jälkeen en ole koskaan varastanut mitään vaikka on ollut oivia tilaisuuksia eri tilanteissa.

Ja tähän ei mielestäsi sitten olisi muita hyviä ratkaisuja ollut vai? Kuten vaikka pistään tekeen sut duunia tuon rahan edestä ja vähän päälle? Voi niitä lapsiparkoja joita sinä tulet tähän maailmaan joskus siittämään...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
MEV: Tässä on nyt sellainen pikku ero, että jos olet koko ajan TAHALLAAN muiden tiellä jms, niin siitä kurinpalautus ei ole mielestäni simputusta tai kiusaamista. Kiusaaminen on sitä, kun toista kiusataan ihan syyttä. Esim. jos hidastelee, vaikka kaikkensa yrittää, ja muut haukkuu luuseriks ja heittää kävyillä päähän.

Timba79 sanoi:
Kuka on se joka mielestäsi ansaitsee tämän selkäsaunan?

Se kuka menee muiden tielle JA kuka ei yritä olla menemättä muiden tielle JA kuka ei edes yritä parantua menemisestä muiden tielle.

Timba79 sanoi:
kuka se on oikeutettu antamaan?

Kuka tahansa kuka ansaitsee paikkansa komppaniassa, kuka yrittää ja kenen tielle tämä yksi yksilö menee ja ketä se alkaa pikku hiljaa risomaan, että komppania menettää pisteitä ja lomautuksia lakkautetaan vain tämän yhden henkilön takia kun ei häntä kiinnosta ja on tyhmää.

Timba79 sanoi:
Ja tähän ei mielestäsi sitten olisi muita hyviä ratkaisuja ollut vai? Kuten vaikka pistään tekeen sut duunia tuon rahan edestä ja vähän päälle? Voi niitä lapsiparkoja joita sinä tulet tähän maailmaan joskus siittämään...

Mulla on maaaaaailman paras äiti kuule, ja sä voit lopettaa tuon räpättämisen siitä, koska et tunne äitiäni, ja muutnekin toi oli mun elämään liittyvä esimerkki mihin sulla ei ole yhtään mitään sanottavaa, moderaattori :david:

Mutta vastatakseni kysymykseesi (periaatteessa), kyllä, toi oli hyvä opetus minulle, kasvatti minusta jo osa miehen siinä kohtaa, 5v'sta tähän päivään en ole varastanut mitään.

Powerhousu sanoi:
MEV: Tässä on nyt sellainen pikku ero, että jos olet koko ajan TAHALLAAN muiden tiellä jms, niin siitä kurinpalautus ei ole mielestäni simputusta tai kiusaamista. Kiusaaminen on sitä, kun toista kiusataan ihan syyttä. Esim. jos hidastelee, vaikka kaikkensa yrittää, ja muut haukkuu luuseriks ja heittää kävyillä päähän.

Yritän selittää timba moderaattorille tässä, että annoin esimerkin "TAHALLISESTA" ja "TAHATTOMASTA" kusipelleilystä.

MEV sanoi:
Mulla on maaaaaailman paras äiti kuule, ja sä voit lopettaa tuon räpättämisen siitä, koska et tunne äitiäni, ja muutnekin toi oli mun elämään liittyvä esimerkki mihin sulla ei ole yhtään mitään sanottavaa, moderaattori :david:

Mutta vastatakseni kysymykseesi (periaatteessa), kyllä, toi oli hyvä opetus minulle, kasvatti minusta jo osa miehen siinä kohtaa, 5v'sta tähän päivään en ole varastanut mitään.

Alku oli niin sekavaa, että siihen en viitti ees kommentoida.

Ja en kuule ole sun äidistä sanonut tietääkseni mitään, vaan kysin ihan asiallisesti, että onko mielestäsi ainut vaihtoehto tämä selkäsauna ja vielä 5-vuotiaalle natiaiselle?

Kun näköjään se sun kohdalla toimi niin, että et varasta, mutta aika saatanan kyrpä susta näyttää muuten tulleen. Eli selkään vaan heti jos joku on vähän hitaampi/tyhmempi/heikompi/what eva. Eipä olisi yhtään mukava sinunlaisesi kanssa siinä samassa joukkueessa olla. :david:

Timba79 sanoi:
Alku oli niin sekavaa, että siihen en viitti ees kommentoida.

Ja en kuule ole sun äidistä sanonut tietääkseni mitään, vaan kysin ihan asiallisesti, että onko mielestäsi ainut vaihtoehto tämä selkäsauna ja vielä 5-vuotiaalle natiaiselle?

Kun näköjään se sun kohdalla toimi niin, että et varasta, mutta aika saatanan kyrpä susta näyttää muuten tulleen. Eli selkään vaan heti jos joku on vähän hitaampi/tyhmempi/heikompi/what eva. Eipä olisi yhtään mukava sinunlaisesi kanssa siinä samassa joukkueessa olla. :david:

Päätit kommentoida offtopic kommentointiaSI minun kurittamistilanteesta, mutta et sitä itse topicia armeijasta :david: x100000000

Jospa kuitenkin lukisit ne kaksi vastausta mitkä annoin kahteen kysymykseesi, koska olen jo kahteen kertaan antanut vastauksen liittyen tahalliseen armeijassa kompuroimiseen ja tahattomaan armeijassa kompuroimiseen.

Itse olen ollut ensin kiusattu, jonka jälkeen kiusaaja ja viimeisenä "kaikkien kaveri" -tyyppi. Ala-asteella olin "tukevahko" ;), jonka takia minua kiusattiin, mutta ala-asteen lähenetessä loppua alkoi jo siinämäärin vituttamaan, että mm. hakkasin ihmisen päätä useita kertoja seinään jne. Tässä tapauksessa väkivalta lopetti vittuilun.

Yläasteen alussa kiusasin vielä muutamia ihmisiä, mutta jossain kohtaa yläastetta tajusin sen vääräksi ja aloin "kaikkien kaveriksi". Kaikkiin kiusaajiini ja kiusaamiini on nykyään hyvät välit, josta myös suuri osa kaveripiiristäni koostuu.

edit. kappalejako.

MEV sanoi:
Päätit kommentoida offtopic kommentointiaSI minun kurittamistilanteesta, mutta et sitä itse topicia armeijasta :david: x100000000

Jospa kuitenkin lukisit ne kaksi vastausta mitkä annoin kahteen kysymykseesi.

Ehkä siksi, kun olen niin vitun tyhmä, etten tajunnus siitä sun selostuksesta yhtään mitään. Eli antaa olla...ei mene hyvä ketju kokonaan piloille.

Ja taidat itse olla aika potentiaalinen kiusaaja...

MEV :piis: & :haart:

annetaan tän asian nyt olla, kun se lähtee jo niin pahasti sivuraitelleen kun olla voi. Laita vaikka mailia tai privaa tai jotain jos oikeasti haluat tästä vielä vääntää...

MEV sanoi:
ESIM. Varastin äidiltäni 5 vuotiaana ison purkin rahaa ja menin ostamaan sillä irtokarkkeja (säästö purkki). Äiti sai selvää siitä ja talutti minut kioskilta niskavilloista kotiin, mikä oli noloa ja antoi koivupiiskalla pyllylle. Tietysti myöhemmin sovittiin ja näin pois päin ja äiti selitti miksi ei saa varastaa, ja sen jälkeen en ole koskaan varastanut mitään vaikka on ollut oivia tilaisuuksia eri tilanteissa.
Tuo ei kai sovi otsikon "kiusaaminen" alle , eikä kai oikein heikkojenhoito-ohjelmaksikaan.

Toinen esimerkki. Tämä on kiusaamisesta armeijassa.

Meidän ryhmässä sattui olemaan yhdessä liikuntasuorituksessa mukana eräs ylipainoinen, huonokuntoinen ja osaamaton miehistön jäsen. Jonkin aikaa muiden mukana pysyttyään, hän sai metikössä jotain astman oireita ja lopulta meni polvilleen imemään ilmaa. Useasta lähellä olevasta miehistön jäsenestä kukaan tehnyt mitään. Hieman myöhemmin paikalle saapui alikersantti, joka rupesi auttamaan.

Myöhemmin eräs paikalla olleista miehistön jäsenistä sanoi, että hänen olisi vain tehnyt mieli käydä potkimaan tätä vässykkäsotilasta. Tuolla lauseella hän kuvasi myös minun tuntemukseni tapahtumahetkellä. Sitä se väsy ja kyllästyminen teettää.

Tarinalla en pyrkinyt opettamaan teille mitään. Päin vastoin, jokainen miettiköön itse, kuka oli syyllinen mihinkin.

MEV: Oletko itse ollut armeijassa? Ikäs 18?

Ja kiusaaminen ei lopu siinä koulun 5min puhuttelussa. Ei todellakaan. Opettaja aattelee, että homma on selvä 5 minuutissa. Siis oikeesti! Esittääkö opettajat vaan tyhmiä vai onko ne oikeesti?!? Ala-asteella tyyli oli just max 5min puhuttelu, että "Sami-Matiasta on taidettu kiusata. Se kerto kotona äidilleen. Lopettakaas pojat sellanen, se ei oo pienemmästä kauheen mukavaa." ja syrjitystä oppilaasta puhuttelu: "Olkaas sen Anteron kaveria, kun ei sillä oikeen taida muita kavereita olla". Mitä tämmöset auttaa??? Ei mitään.

MEV sanoi:
En koskaan sanonut jokainen, lue helvetti lause loppuun :curs: .
Ja ei kukaan ei mene muiden tielle tahallaan (enkä sanonut tahallaan, lue nyt loppuun tämä viesti :curs: ) , mutta jos ei edes halua yrittää olla parempi ja olla menemättä muiden tielle, niin silloin saa antaa selkään mielestäni.

Selkäsauna tekee ihmeitä kuule.

tuo saattais kyllä selittää vähän tosta sun asenteestas.

njietro sanoi:
MEV: Oletko itse ollut armeijassa? Ikäs 18?

Ja kiusaaminen ei lopu siinä koulun 5min puhuttelussa. Ei todellakaan. Opettaja aattelee, että homma on selvä 5 minuutissa. Siis oikeesti! Esittääkö opettajat vaan tyhmiä vai onko ne oikeesti?!? Ala-asteella tyyli oli just max 5min puhuttelu, että "Sami-Matiasta on taidettu kiusata. Se kerto kotona äidilleen. Lopettakaas pojat sellanen, se ei oo pienemmästä kauheen mukavaa." ja syrjitystä oppilaasta puhuttelu: "Olkaas sen Anteron kaveria, kun ei sillä oikeen taida muita kavereita olla". Mitä tämmöset auttaa??? Ei mitään.
Tuollaisista puhutteluista ei ole kuin haittaa, se jatkuu pihalla entistä kovempana.
Itse en muista koskaan että opettaja olisi puuttunut ala-asteella kenenkään kiusaamiseen taikka tappeluihin, vaikka niitä pelkästään itselläni muutama päivässä. Ylä-asteella kiusaamisesta puhuttiin ja järjestettiin tiedotus tilaisuuksia yms. joissa kaikki kyllä vastustivat asiaa, tositilanteessa vain harvat puutuivat kenenkään kiusaukseen. Yleensä tilanne meni niin että joku keksi mielestään jotakin hauskaa ja siitä alkoivat vittuilla, kohta joku alkaa töniä ja sitten sitä onkin kokonainen rinki tönimässä ja siitä ei tietenkään pääse pois, eli tilanteen alkuun saamiseksi ei paljoa tarvita. Ihmettelen kyllä opettajien sokeutta asiassa, aina kehuivat luokakkamme hyvää yhteishenkeä, tosiasissa se oli huono, myös muidenkin kuin minun mielestä (ainakin muutaman).

Kun kiusaamisesta keskustellaan, tunteet on näämmä edelleen näkyvästi mukana.

MEV: kirjoituksesi ovat aika agressiivisia ja niistä saa sen kuvan, että olet aika agressivinen ja äkkipikainen immeinen. Olet myös vissiin sitä mieltä, että joissain tilanteissa jotain henkilöä saa mennä "kouluttamaan" melko kevein perustein (turpajuhlat rulez?). Olenko läheskään oikeassa?

Selvennetäämpä samalla vielä kerran, että missä tilanteessa joku siis mielestäsi ansaitsee turpajuhlan? Ja onko tilanteita, joissa jollakin on "lupa" ruveta kiusaamaan jotakin henkilöä / joitakin henkilöitä?

Juseman sanoi:
Ja onko tilanteita, joissa jollakin on "lupa" ruveta kiusaamaan jotakin henkilöä / joitakin henkilöitä?
En nyt ymmärtänyt, että kuka saa vastata, mutta lupa on mielestäni kouluttaa KOHTUUDELLA sellaista joka on sitä "kerjännyt" omilla teoillaan.

E: Kiusaamalla mua tai haukkumalla kunnolla tms. En kouluta, jos kiusaa jotain muuta.

setae sanoi:
En kyllä olisi tästä ihan samaa mieltä. Ne kiusaajat ovat itsekin niitä "ei niin suosittuja", jotka koittavat sitten saada sitä suosiotaan esimerkiksi kiusaamalla. Toki siellä voi aina olla niitä "oikeita" (karismaattisia?) pahiksia, jotka ovat siinä suosiossaankin, mutta oman kokemuksen perusteella kiusaajat ovat lähes aina myös itse kiusattuja. Tokihan sitä pientä kuittia ja vittuilua tulee ~kaikilta, se missä se raja sitten menee onkin se vähemmän selvä juttu.

Tutkimuksessa Koulukiusaaminen ryhmäilmiönä (josta saman niminen kirja) on todettu, että kiusaajat eivät todellisuudessa ole kovinkaan suosittuja, vaan suosituimpia ovat oppilaat, jotka ovat ulospäinsuuntautuneita, sosiaalisia ja puolustavat kiusattuja.

Ryhmästä löytyi todella paljon erilaisia tyyppejä, joilla jokaisella oma osansa kiusaamisessa.

njietro sanoi:
mutta lupa on mielestäni kouluttaa KOHTUUDELLA sellaista joka on sitä "kerjännyt" omilla teoillaan.

Tuo kouluttaminen vaan yleensä ei poista sitä ongelmaa, ongelma vain muuttuu. Seuraavaksi tämä turpaan saanut kiusaaja hakee kostoa ja tilanne ei oikeestaan ole muuttunut miksikään.

Mitenhän poliisi ottaa koulukiusaamisen jos menee sinne tekemään ilmoituksen ? Yleensä koulua ei kiinnosta nuo kiusaamiset ja vanhemmat on aika voimattomia silloin. Puuttukohan poliisi jotenkin asiaan pyydettäessä ?
Jokaisesta kiusaamisesta kun tekisi pahoinpitely ilmoituksen niin luulisi että jossain vaiheessa alkais joku kiinnostumaan, ainakin koulun luulisi kun ei se jatkuva poliisien käynti kai niin hyvää mainosta ole.

Toisaalta moni ajattelee että se vanha tapa on parempi mihin itsekkin tuli joskus sorruttua että kun kiusaajan potkii paskaksi niin se siitä muuttuu, no eipä taida muuttua...,katkeroituu vaan ja yrittää aina kostaa jotenkin jos ei muuten niin tulee pimeellä kujalla puukon kanssa heilumaan.

Tokihan kaikilla on oikeus vastata kysymyksiin... ;) :D :thumbs:

Kouluttaminen on kenties "aiheellista" (silloin tällöin), jos joku todella "kerjää" sitä. Kiusaaminen taas EI OLE missään tilanteessa KOSKAAN sallittua (kiusaamisella tarkoitan järjestelmällistä ja pitempiaikaista sortamista, jolla alistetaan ja murennetaan ihminen kokonaan)!!

Kiusaamisella on kahdenlaisia vaikutuksia:

Heikon itsetunnon omaavan kohdalla kiusaaminen murtaa ihmisen lopullisesti, jonka jälkeen hänen "elämisensä" on eletty (masennus, hulluus, kehiin astuvan erilaiset aineet, huumeet ja muut mönjät tai jopa itsemurha).

Vahvan itsetunnon omaava katkeroituu ja seuraukset sitten arvaakin (kosto, väkivalta, aloittaa itse kiusaamisen, ihmisestä tulee mulkuista mulkuin). :curs:

Juseman sanoi:
Kiusaamisella on kahdenlaisia vaikutuksia:

Heikon itsetunnon omaavan kohdalla kiusaaminen murtaa ihmisen lopullisesti, jonka jälkeen hänen "elämisensä" on eletty (masennus, hulluus, kehiin astuvan erilaiset aineet, huumeet ja muut mönjät tai jopa itsemurha).

Vahvan itsetunnon omaava katkeroituu ja seuraukset sitten arvaakin (kosto, väkivalta, aloittaa itse kiusaamisen, ihmisestä tulee mulkuista mulkuin). :curs:

Ei se kyllä ihan noin mustavalkoista ole.

Jos mulle joskus vittuiltiin vittuilin takas. Ja kun vielä alotin harrastamaan kamppailulajei kellään ei koskaan ollu pokkaa enää vittuilla.... :rock:

Allah sanoi:
Vaikka tämä aihe ei olekkaan kovin ajankohtainen näin kesäaikaan, olisi mukava saada tästä aiheesta keskustelua. Olitteko/oletteko kiusaaja, kiusattu, sivusta katsoja vaiko joku muu?

Itse olin kiusaaja ala-asteella. Ei sitä silloin ymmärtänyt, miten se voi vaikuttaa toisen ihmisen mieleen, kun kavereiden kanssa yhtä poikaa haukuttiin, ivailtiin ja joskus jopa hakattiin. Nyt vanhempana yläasteelle mennessä tajusin kiusaamisen älyttömyyden. N. 2-3 vuotta sitten menin pyytämään rehellisesti pojalta anteeksi tekojani ja ilmaisin oman pahoitteluni.
Olen maksanut hänelle korvauksia henkisestä kärsimyksestä omasta tahdostani. Välimme ovat nykyisin oikein hyvät ja enää ei hänen tarvitse pelätä saako hän ensimmäisellä välitunnilla monosta vai nyrkistä.

Kiusaajakaverini ovat muuttaneet toiselle paikkakunnalle lukuunottamatta yhtä, joka myös on pyytänyt anteeksi tältä kiusatulta. Semmoinen tarina tällä kertaa, joten olkoon areena nyt teidän hyvät lukijat.

Meikäläinen oli yläasteella monen silmätikkuna. Isä-vainaa oli ala-asteen kuudennen luokan opettajana, ja taisi olla välillä aika v-mäinen maikka. Auktoriteettiä ja silleen. No arvaahan sen, kenelle nämä entiset kutosen kriminaalinalut kostivat yläasteella, kun itse sinne ehdin. Välillä lätty lätisi ja ruohoa oli suussa useaan otteeseen.

Ei tullut tuosta kuitenkaan mitään henkisiä traumoja, koska tiesin, että "ongelmat" ei johdu minusta. Osasin ilmeisesti asennoitua oikein ajatellen että "tätä kestää nyt vähän aikaa".

Oli muuten melkoinen elämys kun muutin 18-kesäisenä tuppukylästä vähän suurempaan tuppukylään, eli Lappeenrantaan, ja kaverit tulivat kavereiksi vain sen käsityksen perusteella, minkä minusta saivat. Ei ollut "sukurasitetta" haittaamassa sosiaalisia toimia. Kavereita tuli lyhyessä ajassa paljon ja kaupungista tuli "kotipaikkakunta" jollaiseksi en lapsuuteni tuppukylää voi kyllä kutsua.

Tänä päivänä pari yläasteajan kiusaajaani asuvat samassa kaupungissa. Kosto ei ole käynyt kertaakaan mielessä. Nyt kun katson aikaa taaksepäin, niin on helppo nähdä, että heillä oli silloin monella tavoin vaikeampaa kuin minulla. Ja kun katson tätä hetkeä, asiat ovat edelleen samoin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom