Koulukiusattu on ja pahasti!
Kiusaaminen alkoi ala-asteen ekalta ja jatkui aina lukion toiselle luokalle asti. Se oli päivittäistä ja sen verran voimakasta, että rupesin lintsaamaan koulusta heti ekaluokalta lähtien ja lintsasin niin paljon kuin vain pystyin (mua ihan tosissaan pelotti mennä kouluun). Asiaa pahensi vielä se, että opettajat eivät reagoineet asiaan ollenkaan (ainaki siltä musta tuntu), homma laitettiin mun pikkiin (eli vika oli muka mussa) ja kukaan ei puolustanu mua (vähiten uskalsin itse) vaan mieluumminkin kaikki menivät kiusaajan puolelle. Mää muserruin vuosi vuodelta aina vain enemmän ja enemmän (suunnittelin monessa välissä itsemurhan tekemistä). Mulla ilmeni mm. paniikkikohtauksia ja sen sellasta… Taidan kuitenkin olla yllättävänkin luja psyykkeeltäni, koska kun kiusaaminen viimein loppui (vanhemmuuttaan ihmiset näämmä viisastuvat
:thumbs: ), meni jotakuinkin vuosi ja olin jo suhtkoht normaalissa kunnossa Siitä on sitten pikku hiljaa noustu aina vain ylöspäin (osittain punttien nostelun mutta erityisesti intohimoisen itsepuolustuslajien harjoittelun ansiosta).
Tämäpä näin taustaksi. Nykyään menee jo todella hyvin ja olen kohtuullisen tyytyväinen kykyihini sekä taitoihini (olen puolustanut kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja sorrettuja ja heikommassa asemassa olevia (lukemattomat kerrat jopa fyysisestikin) ja toistaiseksi oikein hyvällä menestyksellä).
Nyt kun oon lukenu keskustelun kulkua, oon huomannu (tai ainakin oon ollu huomaavinani), että juuri kukaan täällä kirjoittavista ei ole tainnut koskaan joutua todellisen kiusaamisen kohteeksi.
Täällä ollaan yleisesti sitä mieltä, että täytyy antaa takaisin samalla mitalla. Okei, ihan hyvä idea (ei siinä mitään), mutta miten annat takaisin, jos olet aivan paniikissa ja jäykistyneenä kauhusta?? Ei siinä yksinkertaisesti pysty tekemään mitään.
Sitten, jos jotain kiusataan, kuka on mennyt itse tai on nähnyt jonkun menevän näkyvästi kiusatun puolelle? Siis ihan oikeesti? Kyllä siinä vain niin käy, että siellä kiusaajan puolella sitä kovastikin ollaan ja kannustetaan vain kiihdyttämään tahtia (pelätään joutumista itsekin kiusattavaksi).
Se, miksi kiusattua ei saa millään ilveellä kertomaan kiusaamisesta johtuu siitä, että kertominenhan vain pahentaa tilannetta. Asiathan etenevät näissä tilanteissa niin, että kun joku kertoo kiusaamisesta, opettaja menee nuhtelemaan kiusaajaa. Tästä kiusaaja hermostuu entisestään ja nyt ne sitten ne pahat ja vaikeat päivät vasta alkavatkin (kiusatun kohdalla).
Oikea menettely olisi seuraavanlainen:
Kiusattu viedään kenenkään tietämättä syrjään ja hänelle tehdään selväksi, että kiusaaja ei saa koskaan tietää tästä keskustelusta. Kiusatun kerrottua kiusaajan/kiusaajien ja ”kannustajien” nimet, kootaan ”kannustajat” yhteen johonkin rauhalliseen paikkaan ja kysellään tietävätkö he kiusataanko koulussa ketään. Yleensä he puhuvat kohtalaisen pian melko avoimestikin kiusaamisesta. Tämän jälkeen pohditaan ”kannustajien” kanssa yhdessä keinoja kiusaamisen vähentämiseksi (”kannustajat” saavat itse keksiä keinoja). Tällainen joukko on yllättävän tietoinen miten asiat olisi paras ratkaista. Lopuksi viedään kiusaaja/kiusaajat yksitellen johonkin rauhalliseen paikkaan ja kysellään ja jutellaan aluksi kaikesta mahdollisesta. Pikku hiljaa siirrytään puhumaan kiusaamisesta ja pohditaan, miten kiusaaminen saataisiin loppumaan. Heti kun kaikkien kanssa on käyty keskustelut (jolloin keinoja on löytynyt jo aivan uskomattoman paljon), sovitaan kaikkien osapuolten kanssa, että nyt ruvetaan toteuttamaan asioita. Sitten tietyin väliajoin kokoonnutaan yhteen ja keskustellaan, miten on edistytty.
Tällä tavalla on jo uskomattoman moni kiusaamishomma saatu loppumaan niin kuin seinään.