Kouluja käyneet väliinputoajat?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
Miksi pitäisi tyytyä pärjäämiseen, kun voi pitää hauskaakin? Etkös sä kuitenkin yleensä näissä johtajien palkkakeskusteluissa kuitenkin ole sitä mieltä, että ei ulkopuolisten tulisi määrittää, mikä on tarpeeksi. Millä mä olisin esimerkiksi rahoittanut vaihto-opiskeluja tai jotain järjetöntä tuhlaamista Tallinnassa ilman töitä? Ja kuka sinä tai valtio olette sanomaan, että ei mun sellaista kuulu saada tehdä, koska olen vielä opiskelija? Ei mun nuppi kestäisi viittä vuotta tasaista harmautta. Ne sun kaverit on ihan oikeilla jäljillä tän elämän tarkoituksen suhteen, sitä kivaa "ylimääräistä" tulee nimenomaan tavoitella. Niin ja jos kerran sillä 250-300 eurolla kuukaudessa ei kaikki kuitenkaan pysty asumaan, niin miksi sitten opiskelijan maksimielintaso pitäisi mitoittaa sen mukaan?
Jos rahat maksetaan julkisista varoista niin silloin ulkopuoliset saavat mun mielestä määrätä mikä on tarpeeksi. Toki pidän nykyisiä tulorajoja ja "rangaistuskäynätntöjä" liian tiukkoina. Enhäm mä missään välissä ole ollut sitä vsataan, että tehdään töitä opiskeluaikana. Mä en omalla kohdalla vain nähnyt hyödylliseksi tehdä kesätöidenkin lisäksi hommia, joista ei merkittävää hyötyä olisi ollut loppuelämää ajatellen. Ei työnteossa opiskelun ohella mun mielestä mitään väärää ole niin kauan kuin se ei hidasta valmistumista. Jos tekee oman alan töitä niin silloin on jopa hyväksyttävää, että valmistuminen hiukan viivästyy. Mutta esim. KTM-tutkinto on useimpien pääaineiden osalta niin helppo suorittaa, että sitä ei pitäisi kuitenkaan työnteon juuri hidastaa.



Jos olisit töissä, niin olisi tainnut tuo kommentti jäädä kirjoittamatta. Mieluummin sitä lähestulkoon samoista hommista ottaa täyden palkan, kuin tuon mainitsemani, joka tulee muuten bruttona, kuten jo aiemmin kirjoitin. Ja tuo pätee vain kauppatieteellisillä aloilla. Taas kuten jo aiemmin kirjoitin, useat eivät saa YHTÄÄN MITÄÄN, eli ei senkään varaan voi systeemiä rakentaa. No, on sitä ennenkin pyhällä hengellä eletty.


Hyvä, että hakemukset on kunnossa. Se oli muuten vilpitön kysymys vailla ennakkoasennetta kumpaankaan suuntaan.

Mulla alkaa olla energia ja argumentit finito. Jos edelleen olet saksalaisen systeemin kannalla, niin mä en sun päätä yritä kääntää.
En kannata systeemiä, missä ei saa mitään korvausta. Enkä puhtaana kannata tuota saku-järjestelmää. Silti mielelläni näkisin, että Suomessa edes hieman alettaisiin miettiä, että onko järkevää palkata vain "valmiita" ihmisiä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä en omalla kohdalla vain nähnyt hyödylliseksi tehdä kesätöidenkin lisäksi hommia, joista ei merkittävää hyötyä olisi ollut loppuelämää ajatellen.

Sitä hyötyä ei aina havaitse juuri kyseisellä hetkellä, ja mun on pakko myöntää, että itse kävin töissä hyvin vahvana motiivina juuri saada rellestysrahaa. Kuitenkin niistä ensivilkaisulta hyödyttömistä ja älykkyyttäni sekä koulutustani aliarvostavista hommista on poikinut ihan oikeita oman alan hommia ja toisaalta onhan se turvaverkko, että ainakin pääsee oman alan hommien tyrehtyessä vaikkapa takaisin myyjäksi kunnes niitä oman alan hommia taas löytyy. Myyjänä tai sihteerikkönä on kuitenkin minusta miellyttävämpää ja paremmin palkattua olla kuin vartijana tai siivoojana. Ja se erikoisala, jossa olin myyjänä on sellaista hommaa, että kerran alalla olleella on merkittävä etu puolellaan työnhaussa, on meinaan sen verran monipuolinen ja mutkikas työ ja tuotteet, että opettelussa menee monta kuukautta... Eli en näe työttömyyttä suurena uhkana kohdallani.

Ja mä en ainakaan ottaisi mistään oman alan hommista valmistuneena alle 1800 euron bruttopalkkoja, puhumattakaan 600-800 eurosta. Mieluummin olisin sitten myyjänä sillä 1300 palkalla. Joku roti sentään riistämisessäkin :curs:
 
Itse asiassa haastatteluissa käy yleensä useampi henkilö. Niistä valitaan tehtävään se, joka siihen parhaiten sopii. Muutkin voivat olla haastattelijan mielestä mukavia, työyhteisöön sopeutuvia jne. Mutta se valinta on vain tehtävä. Toki haastatteluun voi tulla joku hiippari, kuten ketjussa on aiemmin todettu, mutta yleensä ihmehiipparit karsiutuvat pois jo hakemuksia luettaessa.



Psykotesteissä on monet puolensa eli mikään profiili ei ole täysin sopiva kaikkeen. (Kavahdin hieman tuota "ylistävät lausunnot" - ilmausta tekstissäsi.)
On firmasta ja alasta kiinni, kuinka paljon tietyille piirteille, tietylle motivaatiorakenteelle jne annetaan painoarvoa. Käytännössähän psykotesteissä tehdään vain lyhyt "luonteenkuvaustesti", useimmat muut testit mittaavat älykkyyttä, motivaatiorakennetta, kunnianhimoa... Jotkut painottavat testejä enemmän, jotkut puolestaan haastattelujen tulosta.


Psykotestit:

Testini kesti 7 tuntia, ensin väsytettiin älykkyystesteillä ja ”mustetahratesteillä” (joko rajoittamaton vastausaika tai rajoitettu), välissä oli esiintymistehtäviä ja johtamistehtäviä ja psykologin haastatteluita ja lopuksi piti vielä kirjoittaa kouluaineen tyyppinen kirjoitelma otsikolla ”Minä”.

Se oli eka testini ja otin sen mielenkiintoisena kokemuksena. Oli ihan jännää saada tietää, millaiseksi minut analysoitaisiin.

Ja sain tosiaan ylistävän lausunnon ilman mitään varauksia (varauksilla tarkoitan näitä ”on hyvä asiassa XXX, mutta tästä johtuen on huono asiassa YYY”). Testin lopputulema oli, että minulla on poikkeuksellisen erinomaiset mahdollisuudet menestyä hakemassani tehtävässä.

Ja siis en ole mikään tuhattaituri, enkä saanut täysiä pisteitä kaikista testin osista. Mutta sain täydet niistä osista, joista ko. tehtävän kannalta pitikin saada. (jos olisin esim. hakenut lastenhoitajan tai sairaanhoitajan paikkaa, en olisi varmaankaan pärjännyt kovinkaan hyvin:rolleyes: ) Näissähän aina mitataan soveltuvuutta yksittäiseen tehtävään.

Haastattelut:

Kun on käyty useammat haastattelukierrokset, valittu finalistit ja käytetty heidät psykotesteissä ja lopuksi käydään vielä viimeinen finaalihaastattelukierros, jolle on päässyt ainoastaan tehtävään soveltuvat, fiksut ja filmaattiset yksilöt, niin itse en kyllä keksi mitään muuta perustetta valita se viimeinen voittaja kuin jokin maaginen ihmisluonteiden yhteensopivuus. Joku hakijoista vain miellyttää jollain tavalla haastattelijoita enemmän kuin muut. (jos joku tietää, kuinka tähän pystyisi haastateltava itse vaikuttamaan jotenkin, laittakaa ohjeistusta KIITOSKIITOS :) niin kerron ohjeet tutulleni)
 
useammat haastattelukierrokset, valittu finalistit ja käytetty heidät psykotesteissä ja lopuksi käydään vielä viimeinen finaalihaastattelukierros

:offtopic: En ole koskaan ollut psykologisissa testeissä (paitsi kun pyrin joskus abina AMK:hon) ja ihmettelenkin, että tämmöiseen tuhlataan aivan JÄRKYTTÄVÄSTI aikaa, rahaa ja työaikaa. Kuitenkin ne paikat, joihin ihmisiä tämmöisellä hyppyytyksellä haetaan, ovat joskus ihan assaritasoisia ja jopa määräaikaisia. Niinku että kuinkahan monta kuukautta enemmän se assari voisi olla töissä silläkin rahamäärällä joka pistetään itse rekryprosessiin? :rolleyes: Sen ymmärrän, että jotain päällikkötason ihmisiä vähän hyppyytetään toki..

Ja sekin vähän hämmentää, että AMK:t pistävät tähän todella paljon rahaa ja kuitenkin lopulta valituksi tulleet kuitenkin menevät jonnekin muualle opiskelemaan, joillain aloilla tosiaan jopa 200% valituista vaihtuu (eli ne ensiksi valitut lähtevätkin muualle, ja jonossa seuraavista saman verran samoiten) jolloin sillä ei itse asiassa ole mitään väliä, että joukosta rankataan ne parhaat yksilöt esiin, kun ne eivät kuitenkaan tule sinne opiskelemaan.
 
Kun minä hain ensimmäistä ns. varsinaista työpaikkaani, minut laitettiin psykotestiin. Testin tulos oli että kyseiseen tehtävään sovellun erinomaisesti. Sitten oli lueteltu joitain positiivisia puolia, ja sitten mikä hienointa: negatiivinen puoli oli se että olin epävarma itsestäni koska minulta puuttui kokemusta ko. tehtävästä. No da'a, olinhan hakemassa ekaa työpaikkaani. ;)
 
:offtopic: En ole koskaan ollut psykologisissa testeissä (paitsi kun pyrin joskus abina AMK:hon) ja ihmettelenkin, että tämmöiseen tuhlataan aivan JÄRKYTTÄVÄSTI aikaa, rahaa ja työaikaa. Kuitenkin ne paikat, joihin ihmisiä tämmöisellä hyppyytyksellä haetaan, ovat joskus ihan assaritasoisia ja jopa määräaikaisia. Niinku että kuinkahan monta kuukautta enemmän se assari voisi olla töissä silläkin rahamäärällä joka pistetään itse rekryprosessiin? :rolleyes: Sen ymmärrän, että jotain päällikkötason ihmisiä vähän hyppyytetään toki..

Ja sekin vähän hämmentää, että AMK:t pistävät tähän todella paljon rahaa ja kuitenkin lopulta valituksi tulleet kuitenkin menevät jonnekin muualle opiskelemaan, joillain aloilla tosiaan jopa 200% valituista vaihtuu (eli ne ensiksi valitut lähtevätkin muualle, ja jonossa seuraavista saman verran samoiten) jolloin sillä ei itse asiassa ole mitään väliä, että joukosta rankataan ne parhaat yksilöt esiin, kun ne eivät kuitenkaan tule sinne opiskelemaan.
Ei varmaan kannatta verrata AMK-testejä oikeisiin yritysten käyttämiin testeihin tai ehkä oikeammin testaajafirmoihin. Ei vielä kokonaan vakuuta tuo Barbienkaan testi.

Kun haetaan ihmisiä johtotehtäviin ja testautetaan ne ammattilaisilla niin kyseessä ei ole enää ihan mikään pelkkä hyppyyttäminen. Monien ammattkorkeiden kohdalla onkin tosiaan kyse rahan tuhlauksesta.

Varmaan ainoa koulu, jonka kohdalla testeistä on hyötyä on MPKK. Arvatkaapas kuinka monen firman, kuten MPS:n monet testit ovat lähes yksi yhteen kopoita niiden testien kanssa. Tai se täälläkin jossain threadissa näkynyt Nokian käyttämä kysymyslista. Tosin firmojen testis ei kestä kahta päivää.

Jos vielä palaa tuohon Barbien saamiin ylistäviin arvioihin, niin kun itse olin MPKK:n testeissä ja pääsin oman hakulinjan top kymppiin, niin edes ne muutama mua parempaa, joiden pisteet kuulin (soittamalla koululle sai tarkemman analyysin, ja maksamalla olisi saanut psykologin kirjallisen lausunnon) eivät olleet saaneet ylistäviä lausuntoja. Korkeintaan oltiin sopivia ja kaikilta löytyi negatiivisia puolia. Tämä oli siis kritiikkiä Barbien testiä kohtaan, ei henkilöä.
 
Oma esimerkki: täysi opintotuki 12 kuukaudelta =5160 €. Vuokraa olen maksanut opiskeluaikan siinä 250-300 euroa kuukaudessa. Kesäopintotuen avulla kaikki kolmelta kesätyökuukaudelta tienatut rahat jäävät säästöön. Toki omassa koulussa ilmaisia kursseja piisaa kesälläkin eikä olla niin nuukia. Jos nettopalkka on ollut noin 1200 euroa kuussa. Yhteensä vuodessa rahaa tulee 8760 euroa.

12 kuukauden vuokran jälkeen (300 €) käteen jää vielä 5160 euroa. Kun se jaetaan 12:lla niin ruokaan ja muuhun jää käytettäväksi vielä 430 euroa kuussa. Eläminen noillakin rahoilla on siis ihan mahdollista. Toki taas muistutan, että en ole asunut yksin, joilloin kuluja voi puolittaa paljon. Jos tuo ei kuitenkaan riitä niin aina voi tehdä vähän jotain hanttihommia. Se on sitten yksi paskan maku mitä sossu väittää minimitoimeentuloksi.

Ihan hyvä pläni tuokin on. Ehkä mä kokeilen tota ensi vuonna :) Aikomus on joka tapauksessa valmistua etuajassa, joten periaatteessa voi "tuhlata" opintotukikuukausia kesäaikanakin ilman, että menettää sitten loppupäässä mitään. Tosin luultavasti gradua tehdessä voi olla töissäkin, jolloin opintotuki ei ole edes välttämätön.
 
Ei varmaan kannatta verrata AMK-testejä oikeisiin yritysten käyttämiin testeihin tai ehkä oikeammin testaajafirmoihin. Ei vielä kokonaan vakuuta tuo Barbienkaan testi.

Kun haetaan ihmisiä johtotehtäviin ja testautetaan ne ammattilaisilla niin kyseessä ei ole enää ihan mikään pelkkä hyppyyttäminen. Monien ammattkorkeiden kohdalla onkin tosiaan kyse rahan tuhlauksesta.

Varmaan ainoa koulu, jonka kohdalla testeistä on hyötyä on MPKK. Arvatkaapas kuinka monen firman, kuten MPS:n monet testit ovat lähes yksi yhteen kopoita niiden testien kanssa. Tai se täälläkin jossain threadissa näkynyt Nokian käyttämä kysymyslista. Tosin firmojen testis ei kestä kahta päivää.

Jos vielä palaa tuohon Barbien saamiin ylistäviin arvioihin, niin kun itse olin MPKK:n testeissä ja pääsin oman hakulinjan top kymppiin, niin edes ne muutama mua parempaa, joiden pisteet kuulin (soittamalla koululle sai tarkemman analyysin, ja maksamalla olisi saanut psykologin kirjallisen lausunnon) eivät olleet saaneet ylistäviä lausuntoja. Korkeintaan oltiin sopivia ja kaikilta löytyi negatiivisia puolia. Tämä oli siis kritiikkiä Barbien testiä kohtaan, ei henkilöä.

En ole itse koskaan oikein ymmärtänyt näitä testejä. Kun tuolla paikassa pöytäni kulmalle tuotiin pino Rorschach(R)-kortteja, en tiennyt, mitä olisi pitänyt ajatella...:rolleyes: Pomolta kysyin myöhemmin testien käyttämisen syytä, ja hän sanoi, että se on yksi tapa saada infoa henkilön valinnan perusteeksi. Testitulos voi tukea muuten positiivista mielikuvaa. Tai sitten ei. Ja jälkimmäisessä tapauksessa työnantaja voi sitten tehdä omat johtopäätöksensä.
 
Ei varmaan kannatta verrata AMK-testejä oikeisiin yritysten käyttämiin testeihin tai ehkä oikeammin testaajafirmoihin.

Varmaan ainoa koulu, jonka kohdalla testeistä on hyötyä on MPKK. Arvatkaapas kuinka monen firman, kuten MPS:n monet testit ovat lähes yksi yhteen kopoita niiden testien kanssa.

Olisko ollut juurikin MPS:n testi tuolla AMK:ssa missä kävin pääsykokeissa. Joka tapauksessa asiaan erikoistuneen firman tuottama testi, eikä AMK:n henkilökunnan tekemä. Ja sama juttu, että olisi saanut psykologilta maksua vastaan kattavamman kuvauksen itsestään halutessaan.

Niin että turhaa, turhaa ja maksaa varmaan ihan "#%#¤%&¤&sti.
 
Olisko ollut juurikin MPS:n testi tuolla AMK:ssa missä kävin pääsykokeissa. Joka tapauksessa asiaan erikoistuneen firman tuottama testi, eikä AMK:n henkilökunnan tekemä. Ja sama juttu, että olisi saanut psykologilta maksua vastaan kattavamman kuvauksen itsestään halutessaan.

Niin että turhaa, turhaa ja maksaa varmaan ihan "#%#¤%&¤&sti.

Juu oli mullakin aikoinaan amk:ssa pääsykokeissa ihan oikeat testit. Siis oli ihan firma testaamassa ei mitään opettajien keksimiä juttuja. Ryhmätilanteissa oli psykologit mukana kuten kaikissa haastatteluissa.

Noksulla olin myös testeissä ja siellä testit kesti koko päivän. Nuo koulun testit oli muistaakseni nelisen tuntia.

Ja rahan tuhlaukselta vaikutti amk:n testi ja oikeastaan noksunkin testi. Ei ainakaan testaajat olleet oikein ajantasalla mitä pitää tehdä.
 
En ole itse koskaan oikein ymmärtänyt näitä testejä. Kun tuolla paikassa pöytäni kulmalle tuotiin pino Rorschach(R)-kortteja, en tiennyt, mitä olisi pitänyt ajatella...:rolleyes: Pomolta kysyin myöhemmin testien käyttämisen syytä, ja hän sanoi, että se on yksi tapa saada infoa henkilön valinnan perusteeksi. Testitulos voi tukea muuten positiivista mielikuvaa. Tai sitten ei. Ja jälkimmäisessä tapauksessa työnantaja voi sitten tehdä omat johtopäätöksensä.

Eihän noita testejä koskaan saisi käyttääkään irrallisena. Tai, että puolen tunnin kuvien piirtämisellä valkattaisiin.

Tuostakin on paljon kiistaa, että onko esim. Rorschachin tjsp. testillä hirveästi painoarvoa. Varsinkin, kun "oikeita" vastauksia löytää netistäkin. Siinä vaiheessa, kun aletaan grafologian puolelle menemään niin mä ainakin tiedän, että mun osalta testaaminen loppuu siihen.

Jos AMK:t jollekin MPS:llekin maksaa testien tekemisestä, niin saavat varmaan ihan OK tuotteen. Tai mistäs minä tiedän. Aika paljon kritiikkiäkin niistä testeistä on kuulunut. Mitään järkeä siinä ei ole, varsinkin nykytilanteessa, joka on juuri sellainen, että 70 prosenttia hakijoista hakjoista hakee, koska on pakko. Ja, jos yliopistot selviävät ilman testejä niin miksi vitussa AMK:t niitä tarvitsevat, koska niin sanotusti se paska ei pöyhien parane. Molemmissa tapauksissa jossain vaiheessa, joku työnantaja kuitenkin testauttaa.

Ja tämä ei ollut hyökkäys niitä vastaan, jotka ovat AMK:ssa syystä, vaan systeemiä vastaan, joka lykkää koulut täyteen kuonaa ja pilaa hyvienkin mahikset saada hyvää koulutusta ja lopulta oman alan töitä.
 
Muutama vuosi sitten sisko haki erääseen amk:uun ja siellä oli psykotestit. Kun sai tulokset, tulosteessa luki "0 pistettä" kaikista osa-alueista (sisältäen erilaisia kyky-testejä eri osa-alueilta, sekä opettajien haastattelun, että psykologin haastattelun). Kyse kuitenkin kaikinpuolin normaalista ihmisestä, joka on ns. "ihan fiksu likka" ja pärjäsi mm. lukiossa ja duuneissaan ihan normaalisti. Arveli että testissä on jossain vaiheessa sattunut jokin virhe ja soitti firmaan, niin sanottiin että asia voidaan tarkistaa mutta se maksaa. En enää muista paljonko olisi maksanut, mutta köyhä opiskelijasiskoni päätti olla tarkastamatta, koska pääsi jo toiseen kouluun sisään.
 
Psykotestit:
Testini kesti 7 tuntia, ensin väsytettiin älykkyystesteillä ja ”mustetahratesteillä” (joko rajoittamaton vastausaika tai rajoitettu), välissä oli esiintymistehtäviä ja johtamistehtäviä ja psykologin haastatteluita ja lopuksi piti vielä kirjoittaa kouluaineen tyyppinen kirjoitelma otsikolla ”Minä”.

Eli siis suht normaalia testausta. Tosin musteläiskiä ei yleensä käytetä rekryhommissa, sen sijaan jotkut motivaatio/urasuuntautuneisuuslomakkeet ovat käytössä.

Itse asiassa musteläiskät on kehitelty vaikeasti mielisairaiden hoitoon. Toki taitava psykologi voi tutkia niistä luovuutta, tyypillisiä ja epätyypillisiä vastauksia etc. Exner-analyysin mukaista tulkintaa osaa harva rekrytointialan ihminen tehdä, ko. koulutus kestää jopa kaksi vuotta seminaareina. Mutta sen jälkeen on periaatteessa pätevä suorittamaan faktorianalyyttisen tulkinnan Ro-testille.

Vastausaika on varsinkin ÄO-testeissä rajattu, koska rajatun vastausajan perusteella on helpompaa erottaa jyvät akanoista. Esim. Advnced Raven Matriiseja ei juuri kukaan tee täysin oikein hieman alle neljässäkymmenessä minuutissa.

Pitkällä testirupeamalla taas tarkastellaan mm. paineensietokykyä ja keskittymiskykyä. Psykologi ei ole kiinnostunut pelkästään testivastauksista, vaan myös siitä, miten testi tehdään.

Se oli eka testini ja otin sen mielenkiintoisena kokemuksena. Oli ihan jännää saada tietää, millaiseksi minut analysoitaisiin.

Ne ovat aina mielenkiintoisia. Itse olen ollut parissa testissä ja vetänyt useampia.

Ja sain tosiaan ylistävän lausunnon ilman mitään varauksia (varauksilla tarkoitan näitä ”on hyvä asiassa XXX, mutta tästä johtuen on huono asiassa YYY”). Testin lopputulema oli, että minulla on poikkeuksellisen erinomaiset mahdollisuudet menestyä hakemassani tehtävässä.

Ja siis en ole mikään tuhattaituri, enkä saanut täysiä pisteitä kaikista testin osista. Mutta sain täydet niistä osista, joista ko. tehtävän kannalta pitikin saada. (jos olisin esim. hakenut lastenhoitajan tai sairaanhoitajan paikkaa, en olisi varmaankaan pärjännyt kovinkaan hyvin:rolleyes: ) Näissähän aina mitataan soveltuvuutta yksittäiseen tehtävään.

No tätä jälkimmäistä juuri tarkoitin.

Mut kerran dissattiin yhdessä rekrytilaisuudessa Ravenin vuoksi, pomo ei tahtonut sinne henkilöä, joka suoriutui älykkyystestissä häntä paremmin.
Yksi kaveri oli kanssa hakenut samaan firmaan, sama lopputulos. :lol2:

On sitten eri asia, kuinka luotettavasti Raven mittaa testikurssit käyneen psyk yo:n älykkyyttä! :hyper:

Kun on käyty useammat haastattelukierrokset, valittu finalistit ja käytetty heidät psykotesteissä ja lopuksi käydään vielä viimeinen finaalihaastattelukierros, jolle on päässyt ainoastaan tehtävään soveltuvat, fiksut ja filmaattiset yksilöt, niin itse en kyllä keksi mitään muuta perustetta valita se viimeinen voittaja kuin jokin maaginen ihmisluonteiden yhteensopivuus. Joku hakijoista vain miellyttää jollain tavalla haastattelijoita enemmän kuin muut. (jos joku tietää, kuinka tähän pystyisi haastateltava itse vaikuttamaan jotenkin, laittakaa ohjeistusta KIITOSKIITOS :) niin kerron ohjeet tutulleni)

Joku hakijoista miellyttää haastattelijaa/joita enemmän, mutta tämä ei välttämättä johdu siitä, että hän tulisi paremmin juttuun haastattelijoiden kanssa vaan siitä, että haastattelijat arvioivat ko. henkilön sopeutuvan parhaiten kyseiseen työyhteisöön ja työyhteisön tarjoamaan työhön.

Haastateltava voi vaikuttaa haastattelun tulokseen lähinnä ottamalla selvää sekä rekrytointiosaston/yrityksen toimintakulttuurista / työntekijöistä sekä firmasta johon hakee ja sen työntekijöistä. Näistä voi sitten muodostaa tietojensa pohjalta sellaisen sopivan "cocktailin" haastatteluun. Onhan nyt hyvänen aika selvä, että viimeinen haastattelu erottaa sen parhaan jyvän muista ja että tässä asiassa hyvin pienet jutut voivat tehdä eron valitun / hylätyn välillä. Valmistautuminen on siis tärkeää. Tehtävästä kannattaa ottaa selvää mahdollisimman tarkkaan, ehkä jopa mahdollisuuksien mukaan käydä firmassa paikan päällä / lukea bisnestiedotteet / opetella tj:n nimi... Jos on mahdollista, "matki" pukeutumisessasi tehtävän ja työpaikan linjaa.

Hyvä ihmistuntemus myös haastateltavan puolelta on :thumbs: . Jos osaat "lukea" haastattelijaa, voit yrittää päätellä, mitä milloinkin kannattaa sanoa ja mitä ei.
 
Arveli että testissä on jossain vaiheessa sattunut jokin virhe ja soitti firmaan, niin sanottiin että asia voidaan tarkistaa mutta se maksaa. En enää muista paljonko olisi maksanut, mutta köyhä opiskelijasiskoni päätti olla tarkastamatta, koska pääsi jo toiseen kouluun sisään.

Epäeettistä toimintaa.

Periaatteessa psykologilla ei ole lain määräämää velvollisuutta antaa arvion perusteita ilmaiseksi, mutta meitä sitoo mm. seuraava sääntö:
"Psykologi kunnioittaa jokaisen ihmisen perusoikeuksia, arvokkuutta ja arvoa sekä työskentelee näiden kehittymisen edistämiseksi. Hän kunnioittaa yksilön oikeutta yksityiselämään, luottamuksellisuuteen, itsemääräämiseen ja autonomiaan sopusoinnussa psykologin muiden velvoitteiden ja voimassa olevan lain kanssa."
Linkki:
http://www.eyhdistys.fi/cgi-bin/eyhdistys/linnea.pl?customer=psyli&
document=00010531

Käytännössä useimmiten arvion jälkeen annetaan henkilökohtainen palaute. Massatestauksissa tämä ei aina ole mahdollista, mutta jos jokin hakija tiedon haluaa, sitä ei saisi pantata.
 
eli ei tarvitse kuin lahjoa/tuntea joku psykologi.

Testejä ei saa viedä pois työpaikalta. Niitä ei ole yleensä kun yksi ja kaikki käyttävät samaa kopiota.

Ja voin luvata, että testisalaisuuden rikkomisesta seuraisi sen verran ankara rangaistus, että harva psykologi sitä hevin rikkoisi. En tiedä, menettäisikö peräti tittelin, joka on lailla suojattu.
 
Käytännössä useimmiten arvion jälkeen annetaan henkilökohtainen palaute. Massatestauksissa tämä ei aina ole mahdollista, mutta jos jokin hakija tiedon haluaa, sitä ei saisi pantata.

Olen itse ollut amk-massatestissä, sieltä ei mitään henk. koht. palautetta tullut, paitsi toki pisteytystiedot.

Mutta kun olin työpaikkaa varten vastaavassa testissä, sain sähköpostitse pyytämällä kotiini saman raportin itsestäni jonka työnantajani oli saanut, eli jotkut firmat ainakin toimivat oikein. Niin ja siis sain sen ilmaiseksi, tosin työntantaja kai maksoi ehdokkaiden testaamisesta tuhansia, ehkä se yksi kirje meni siinä siivellä...
 
Testejä ei saa viedä pois työpaikalta. Niitä ei ole yleensä kun yksi ja kaikki käyttävät samaa kopiota.

Ja voin luvata, että testisalaisuuden rikkomisesta seuraisi sen verran ankara rangaistus, että harva psykologi sitä hevin rikkoisi. En tiedä, menettäisikö peräti tittelin, joka on lailla suojattu.


Nyt olen heikoilla jäillä, koska en osaa nimetä lähdettä. Mutta sanon kuitenkin, muutama vuosi sitten oli lehdessä juttu näistä testaajafirmoista ja aiheena oli suurinpiirtein se ettei heitä kukaan viranomainen käytännössä valvo. Eli on aivan firmasta kiinni kuinka hyvin intimiteetti-, oikeus-, pätevyys- ja muu turva on hoidossa. Mutta korostan siis, että ottakaa tämä huhuna, koska en todellakaan enää voi osoittaa mistä asian silloin luin.
 
Back
Ylös Bottom