Kotisali

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ohhoh, tulipas kovaa tekstiä.

Olisin kuvitellut, että noi olisi johonkin riittänyt mutta saa nyt nähdä. Väitätte siis tosiaan, että tämmönen naru, joka nostaa esim. penkistä vaan 70-75 (oma paino reilu 80), ei pärjäisi edes esim vuotta jommalla kummalla noista? :wtf:
No, ehkäpä pitää vielä miettiä mitä sitä ostaisi. Niin juu, myös leuanvetotanko löytyy. :thumbs:

EDIT: Toisin sanoen aloittelija olen. :P

Varmaan jokainen kotona tosissaan treenaava on kokenut sen Pyhän Yksinäisyyden, kun maksimirauta lepää rinnan päällä, vaimo on kaupassa ja lähin naapuri kuukauden kalareissulla...joten kannattaa satsata sellaisiin vermeisiin johon voi luottaa ja keskittyä täten olennaiseen eli siihen treeniin.

Sä nostat vuoden päästä lähemmäs 130 kiloa penkistä ja sitä mä en ainakaan tuon weiderhäkkyrän varaan laskisi.:thumbs:

Ohhoh, tulipas kovaa tekstiä.

Olisin kuvitellut, että noi olisi johonkin riittänyt mutta saa nyt nähdä. Väitätte siis tosiaan, että tämmönen naru, joka nostaa esim. penkistä vaan 70-75 (oma paino reilu 80), ei pärjäisi edes esim vuotta jommalla kummalla noista? :wtf:
No, ehkäpä pitää vielä miettiä mitä sitä ostaisi. Niin juu, myös leuanvetotanko löytyy. :thumbs:

EDIT: Toisin sanoen aloittelija olen. :P

Jos tavoitteena on säilyttää tuo 70-75 taso penkissä, niin kyllä nuo laitteet sen kestää. Jos taas on tavoite kehittyä, niin säästä hieman lisää ja osta räkki. Itsellä oli halpispenkki (muistaakseni Duke-merkkinen) vuosikausia, lähinnä pölyttymässä autotallin nurkassa. Syy oli aika selkeä eli kun itse on n. 100 kg ja siihen lisää toisen mokoman rautaa päälle, niin alkoi tuntua olo hieman epävarmalle verrattuna salilla oleviin penkkeihin. Lisäksi, kun tuli aina satunnaisesti käytyä salilla, niin laitoin sen myyntiin ja eräs onnellinen nuorimies sai huuto.net:stä halvalla ensimmäisen penkkinsä.

Kun rupesin värkkäämään viime keväänä kotisalia (ex-)autotalliin, niin kävin koeponnistamassa myös tuon Polkupöyrätukun Weider-penkin, tyyppimerkintä vain näköjään vaihtunut. Se oli selkeästi tukevampi kuin vanha ja 100 kg painojen kanssa vaikutti penkissä ihan kohtuulliselle, tosin penkki oli varmaan hieman huolimattomasti koottu (?), kun selkänoja huojui jonkin verran sivusuunnassa. Jalkakyykkyyn sitä laitetta en olisi kelpuuttanut lainkaan, sillä jo 100 kg tangossa ja aisat ylhäällä kyykkyasennossa, laitteen vakaus vaikutti vähintäänkin epäilyttävältä. Siinä kun väsyneenä yrität tällätä rautoja noihin korsiin, niin fiilis on varmaan sama kun yrittäisit myrsky-yönä laskeutua lentotukialuksen kannelle. Onhan se tehtävissä, mutta ei mitään herkkua...

Itse päädyin investoimaan räkkiin ja säädettävään penkkiin (Bodycraft F430 ja F602), eikä ole tarvinnut valintaa katua. Tuohon räkkiin hommasin samalla kertaa ylä- ja alataljan sekä penkkiin myöhemmin myös reisilaitteen. Muutama sata euroa meni enemmän kuin aluksi suunnittelin, mutta nyt on a) turvallista nostella myös yksin penkit ja kyykyt ja b) vehkeissä on elinikäinen takuu ja laitteiden kapasiteetti riittää meikäläiselle loppuiäksi.

Ehkä kuitenkin merkittäväin havainto itselle oli, että kun varaat laitteille tilan jossa niitä oikeasti mahtuu käyttämään eikä niitä tarvitse siirrellä ties minkä tieltä, niin niitä tulee myös käytettyä. Jos räkille ei ole tilaa, niin kannattaa vakavasti miettiä onko ihan oikeasti tilaa penkillekään. Aika monesta taloudesta löytyy jonkinlainen punttipenkki, mutta varmaan suurimmassa osassa se on keräämässä pölyä kun ei ole sille sopivaa tilaa.

Oli ihan edullista Tarjoustalossa; Olympiatanko 34,90 ja kahvalliset 20 kilon levypainot 26,95 kappale. Nyt on kyykkytanko ja mavetanko erikseen eikä tartte purkaa :laiska:...

Salon Retailparkista, tanko näytti tismalleen samalta kuin mun vanha Duken laakeroitu tanko joka kestää ainakin 190 kiloa (mulla ei ollut ennen enempää painoja), rihloitus oli hieman hillitympi, Duken tanko repi kämmeniä. Ostin samalla voimanostovyön 19,90 euroa.

Täytyy punnita huomenna onko paino edes siellä päin, samalla ryitään mavea halpistangolla...saas nähdä kestääkö.

Pitää tehä retki saloon sitten jos ei lähempää löydy.Nuo painot on kyl halpoja,jos tuo tankokin nyt edes jotain kestään niin ei siinäkään paljoo häviä jos tangonkin ostais.

Ehkä kuitenkin merkittäväin havainto itselle oli, että kun varaat laitteille tilan jossa niitä oikeasti mahtuu käyttämään eikä niitä tarvitse siirrellä ties minkä tieltä, niin niitä tulee myös käytettyä. Jos räkille ei ole tilaa, niin kannattaa vakavasti miettiä onko ihan oikeasti tilaa penkillekään. Aika monesta taloudesta löytyy jonkinlainen punttipenkki, mutta varmaan suurimmassa osassa se on keräämässä pölyä kun ei ole sille sopivaa tilaa.

Just näin. Ite rimpuilin aikoinaini treenejä kotona eikä mitään kehitystä tullut ja motivaatiokin meni. Sitten siirryin oikealle salilla ja treenailin muutamalla eri salilla satunnaisia pätkiä useampien vuosien aikana.

Nyt taas perheellisenä siirtynyt kotitreenailuun mutta kaikesta oppineena nyt on oikea sali autotallin yhteydessä olevassa "lisäkodinhuoneessa". Kaikki tarvittavat laitteet vapailla painoilla treenaamiseen + stereot viihtymiseen jne. Motivaatio on korkeammalla kuin koskaan ja salin sijainti täydellinen; kun lapset lähtevät nukkumaan kahdeksan jälkeen illalla, minä lähden salilleni.

Tärkeintä tällaiselle järjestelylle juuri on se että painot ja laitteet ovat paikallaan eikä pieninkään este ole tiellä treenaamiselle. Silloin jaksaa lähteä sellaisenakin iltana milloin motivaatio ei ole korkeimmillaan...

Silloin jaksaa lähteä sellaisenakin iltana milloin motivaatio ei ole korkeimmillaan...

Vaikka kotisalilla ehkä hävitäänkin laitteiden lukumäärässä (vaikkei niitä hilavitkuttimia tarvitakkaan) ja treeni kavereiden puuttumisella, niin kotisalin ylivoimainen plus puoli on juuri tuo että ei ole edes sitä estettä mikä on se suurin este normipunttaajalle eli: "jaksanko lähteä salille".

Kotona treenaan kovaa vaikkei olisi yhtään motivaatiota tai "ei jaksaisi"...

Itselläni kotona GPF:n suht järeä penkki (max kuorma 250kg), 140kg levyjä ja 20kg tanko, Proteus Studio 3 kuntokeskus joka on yllättävän järeää kamaa kotikeskukseksi. Tuo edellä mainittu kitka tekee ihmeitä kun kyseisessä laitteessa on toistakymmentä taljapyörää jolloin 75kgkin alkaa tuntua paljon enemmältä. Lisäksi on käsipainot, vatsalauta ja pieni tanko ja 58kg painoja siihen. Sitten on kuntopyörä.
Aina ei salille ehdi/jaksa jolloin kotona on kiva treenata mieluummin kun jättää väliin. Ja välillä mieluummin treenaan kotona :)

Edit: Ja minulla on siis yksi koko huone pyhitetty punttikseksi :)

Just näin. Ite rimpuilin aikoinaini treenejä kotona eikä mitään kehitystä tullut ja motivaatiokin meni. Sitten siirryin oikealle salilla ja treenailin muutamalla eri salilla satunnaisia pätkiä useampien vuosien aikana.

Nyt taas perheellisenä siirtynyt kotitreenailuun mutta kaikesta oppineena nyt on oikea sali autotallin yhteydessä olevassa "lisäkodinhuoneessa". Kaikki tarvittavat laitteet vapailla painoilla treenaamiseen + stereot viihtymiseen jne. Motivaatio on korkeammalla kuin koskaan ja salin sijainti täydellinen; kun lapset lähtevät nukkumaan kahdeksan jälkeen illalla, minä lähden salilleni.

Tärkeintä tällaiselle järjestelylle juuri on se että painot ja laitteet ovat paikallaan eikä pieninkään este ole tiellä treenaamiselle. Silloin jaksaa lähteä sellaisenakin iltana milloin motivaatio ei ole korkeimmillaan...

Täsmälleen näin. Meillä oli jatkuvaa ja myöskin ihan aiheellista marinaa siitä, kun punttipenkki toimi vaatenaulakkona työhuoneessa, ympäri taloa on soutulaitetta, kuntopyörää ja ties mitä vempelettä. Itse aloitin kotisaliprojektin sillä, että pistin vanhan punttipenkin painoineen myyntiin huuto.net:iin ja sen jälkeen tein budjetin siitä, mitä tarvitaan ja paljonko niihin on varaa käyttää. Sitten vaan ryhdyttiin hommiin ja parin kuukauden päästä oli autotalliin saatiin kasattua kunnollinen kotisali, jossa vehkeitä ei tarvitse siirrellä vieraiden tieltä ja kaikki tavarat ovat ns. "oikella paikoillaan".

Kun vielä saatiin laitettua tiloja se sen verran viihtyisäksi (vähän peilejä, sterot, telkkari, ...), että naisväkikin viihtyy paremmin, niin (poikkeuksellisesti) vaimokin äityi kehumaan tätä ratkaisua ;) Eikä pelkästään kehumaan, vaan myös treenaamaan todella antaumuksella.

Vaikka olen salilla käynyt enemmän ja vähemmän aktiivisesti, välillä pitkiä paussejakin, kohta 30 vuotta niin en koskaan ole ollut niin innostunut treenaamisesta kuin nyt. Iso kiitos kuuluu siitä kyllä tälle projektille.

Täytyy punnita huomenna onko paino edes siellä päin, samalla ryitään mavea halpistangolla...saas nähdä kestääkö.

Paskahko henkilövaaka totesi painot 100g tarkkuudella 20kg, tanko kesti 10x150kg mavea hyvin (mies ei, meni eilen myöhään niin jätin siihen:(). Vyö oli mulle turhan iso mutta laitetaan lisää reikiä.

Eli kahvalliset painolevyt noin 1,3 euroa kilo ja laakeroitu tanko alle neljän kympin...ei paha.

Kävinpäs hakemassa kotosalle vanhan penkkini jolla junnuna tuli väännettyä, piti myydä kyseinen härveli pois mutta hetken mielijohteesta se onkin nyt makkarissa vähän aikaa :)

Asiaan:

Mulla on nyt joku 10kg tanko, ajattelin että paljollakohan tollaisen kunnon 20kg tangon saisi? Mitä suosittelette, ja mistä saisi painoja edullisesti? Katselin jotain paikkaa äsken niin tangolla oli hintaa huimat 899e (olisko ollu voimaharjoittelu.fi sivustolla), eikö noita 20kg LAAKEROITUJA-tankoja tosiaan ole edullisempaa? Jos joku haluaa myydä niin voi privalla viestitellä!

Kärkkäisellä alle 200e 140kg painosetti (20kg laakeroitu tanko, kiekkoja 1,25-20kg, lukot).. Tarjoustalossa laakeroitu 20kg tanko 34,90e, käyttäjän Percele mukaan kesti hyvin ainaki 10x150kg mavesarjan.. Kiekkoja myös siellä halvalla, 1,3e kilo.

Oho kiitos vinkistä, pitääpä mennä katsastamaan!

EDIT: mitenköhä paljo toi tanko on pitkä joka kärkkäisellä myynnissä? Ei lue tuossa.

löytyy kotisali :) on penkki, jossa on talja. Painoja ainakin reiluun sataseen asti. Sitten löytyy säädettävät käsipainot. Tottakai leuanvetotanko! Nyrkkeilysäkki ja siihen liittyvät varusteet. Loput hommat hoituu ihan peruskamoilla ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom