Oikeustieteen maisteri, opiskeluaika 2 v 5 kk siten, että viimeisen vuoden olin oman alan kokopäivätyössä. Ja siis opintosuorituksia 0 op siinä vaiheessa, kun ensimmäinen lukuvuosi pärähti käyntiin. Miten tämä oli mahdollista?
- ensimmäinen 1,5 v täysi keskittyminen opintoihin, myös kesällä. Aamulla kasiksi yliopistolle, illalla kasilta pois, oli luentoja tai ei. Tein käytännössä kaikki pakolliset luennot ja harjoitukset tuona aikana, joten sen jälkeen ei pakollista istumista luennoilla ollut.
- tiukka opintosuunnitelma, josta ei voinut joustaa tai luistaa yhtään tyyliin "enpä jaksakaan tenttiä", vaan aina tenttiin kun suunnitelma oli, meni syteen tai saveen
- ei yhtään reputettua tenttiä
- täydentävinä opintoina hirveä kasa p*skaa, kuten jotain johdatuksia akateemisiin opintoihin- verkkokursseja tai vastaavia. Opiskelukaverit kuittailivat, että tuo ampuu mua nilkkaan työnhakuvaiheessa, mutta ei näin ei ole ainakaan vielä käynyt. Ja toisaalta he ovat vielä opiskelijoita siinä vaiheessa, kun itse olen varatuomari :D
- täydellinen no-life lähes kaksi vuotta, opintojen ja treenien lisäksi en juuri muuta tehnyt
Eli hyvinkin on mahdollista ainakin tuolla alalla puristaa maisteriksi noin kolmeen vuoteen ja jopa alle. Itse olen jälkeenpäin miettinyt, että ehkä olisi ollut mahdollista valmistua jo kolmannen vuoden joulukuussa (eli opiskeluaika olisi ollut silloin 2 v 3 kk), mutta se olisi vaatinut yhden tentin pusertamista väliin, johon se ehkä ei olisi realistisesti mahtunut.
Niin ja opintopisteitä tasan 300, eli minimienergiaperiaatteella mentiin =)
Mahtoi olla mukavat opiskeluajat joita muistella sitten burnoutin ja vatsahaavan keskellä.
nimim. kaksi ensimmistä vuotta päissään