Konginkankaan rekkakuljettajalle syytteet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Kuli sanoi:
Onnettomuuden jälkeen Radio-Suomessa haastateltiin useita rekkakuskeja kaikki sanoivat että ainoa tapa saada yhdistelmä oikastua,on lisätä vauhtia jolloin se oikenee.No jos kuski ajaa jo valmiiksi talla pohjassa niin silloinhan tämä "ammattilainen"on omalla ajotavallaan syyllinen tapahtumaan.

Tossa mä oon ihan samaa mieltä. Jos kaveri on tosiaan luukuttanu rajotinta vasten niin sillon hänessäkin on ehdottomasti vikaa.

Kuli sanoi:
Ammattikuski tuo lastin perille eikä makaile autoineen ojanpohjalla.Liikennetiedotuksia jos vaivautuu seuraamaan niin useimmiten sisältö on tämmöinen:Liikenne poikki raskas ajoneuvo ojassa poliisi ohjaa liikennettä.

Tossa taas yks esimerkki siitä minkä takia suuren yleisön mielipiteet on niin kielteisiä raskastaliikennettä kohtaan. Aivot narikkaan ja yleistämään. Kun mä nyt lähdin rekkapenoja puolustaan niin jatkan samalla linjalla. Tosta kommentistahan nyt saa sellasen kuvan, että rekkapenat makailis siellä ojanpohjalla jotenkin muuta liikennettä enemmän.

Mahtaisko kuitenkin johtua tollasien liikennetiedotteiden yleisyys siitä, että kun iso auto on ojassa niin sen nostamiseen menee enemmän aikaa ja siihen tarvitaan raskaampaa kalustoo kun jonkun 323 Mazdan ojasta vetämiseen....
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jees mutta taitaa ne rekkapenat tehdä ammatikseen tuota hommaa, toisin kuin tuskin kukaan ammatikseen 323:lla ajelee missään, niin mitä helvettiä ne ammattilaiset kämmäilee? Muilla aloilla tahtoo saada potkut kun kämmäilee ja siksi porukka on osaavaa eikä pahemmin kämmäile..tai ainakaan niin että siitä seuraisi mitään kovin vakavaa josta suurelle yleisölle tarvisi tiedottaa. Rekkamiehillä kun on aika kova vastuu tuossa työssään jossa ne on ammattilaisia, niin siellä ei sovi kämmäillä.. Ajattele mitä siitäkin tulisi jos joillain suuremmilla lentokentillä koneiden noususta ja laskusta vastaavat henkilöt töpeksisivät yhtä usein kuin rekkakuskit! En varmasti ikinä uskaltaisi lentokoneeseen nousta...
 
Tottakai johtuu,ammattilainen on kuitenki kokeneempi ja taitavampi kuski jonka pitäisi osata ennakoida paremmin.
Kilpakuskeja Suomessa ihallaan paljon tehdaskuskin paikka aukee nopeellekin ajajalle vasta sitten kun päästään kisoissa maaliin asti,heillehän ne pisteet jaetaan
 
Amerikan Jeesus sanoi:
Törkeästi kaappaan lauseen tuolta tekstin seasta. Kuski teki ihan oikein ja 23 kuoli? Kuka sitten teki väärin ja mitä? Ja tämänkö vuoksi sympatiat pitäisi antaa kuskille?
No jatkan lausettani niin, että se tulee muotoon: "Edelleenkin väitän, että kuski teki ihan oikein yrittäessään suoristaa rekkaansa painamalla kaasua, vaikka se sitten pieneen ylinopeuteen johtikin."
 
Kuli sanoi:
Tottakai johtuu,ammattilainen on kuitenki kokeneempi ja taitavampi kuski jonka pitäisi osata ennakoida paremmin.
Kilpakuskeja Suomessa ihallaan paljon tehdaskuskin paikka aukee nopeellekin ajajalle vasta sitten kun päästään kisoissa maaliin asti,heillehän ne pisteet jaetaan

Amerikan Jeesus sanoi:
jees mutta taitaa ne rekkapenat tehdä ammatikseen tuota hommaa, toisin kuin tuskin kukaan ammatikseen 323:lla ajelee missään, niin mitä helvettiä ne ammattilaiset kämmäilee? Muilla aloilla tahtoo saada potkut kun kämmäilee ja siksi porukka on osaavaa eikä pahemmin kämmäile..tai ainakaan niin että siitä seuraisi mitään kovin vakavaa josta suurelle yleisölle tarvisi tiedottaa. Rekkamiehillä kun on aika kova vastuu tuossa työssään jossa ne on ammattilaisia, niin siellä ei sovi kämmäillä.. Ajattele mitä siitäkin tulisi jos joillain suuremmilla lentokentillä koneiden noususta ja laskusta vastaavat henkilöt töpeksisivät yhtä usein kuin rekkakuskit! En varmasti ikinä uskaltaisi lentokoneeseen nousta...

:hyper: Ei jumalauta jätkät...ootteko te nyt ihan tosissanne noitten kommenttienne kanssa? Ennen kun mä jaksan noita paremmin edes kommentoida niin laittakaas nyt alkuun vaikka sellaset tilastot tiskiin, mistä käy ilmi esim. ajetut kilometrit / aiheutetut onnettomuudet. Tollasen kun kaivatte yhdistelmille ja sitten "tavalliselle liikenteelle", siis muille tienkäyttäjille.

Siis nyt jotain faktaa noitten mutu juttujen tueks...ei hyvää päivää. Vai perustatko Kuli noi sun kommentit rekkamiesten ammattitaidosta johonkin kuulemiis liikenneraportteihin? Sä ilmeisesti päättelet, että kun auto on ojassa niin syykin on varmasti aina rekankuljettajan?...tiedät varmaan heti myös, että kyseessä oli ammattikuski eikä mikään tuuraaja?

Ammattimies ei saa kämmätä...:lol2: "Mahtavaa(paskaa), mahtavaa(paskaa), täytyy sanoa, että koko homma on kyllä aivan kohallaan...." Näinhän se menee linnaan vaan kaikki rekkapenat tienpäältä kämmäilemästä...Ilman nyt suurempia vittuiluja Amerikan Jeesus, niin miten usein ne rekkapenat nyt sun mielestä kämmäilee? Mä en tosiaan tiedä, niin lyö nyt ihmeessä jotain faktaa tiskiin jos meet tommosia laukoon.
 
Nyt juuri tällä hetkellä stadissa liikenne seisoo,koska REKKA ja bussi ajoi yhteen kehä ykkösellä Malmin hautausmaan kohdalla.Koko Lahdenväylä jumissa,sillälailla ajomestarit!
 
Ihme juttuja osalta porukkaa :david: Eiköhän se kuski oo tuomionsa kärsiny kun on joutunu elämään asian kanssa. Turha sitä on enää lähtä käräjöimään, ei niitä kuolleita ihmisiä takaisin saa vaikka millasia tuomioita jakelee. Se mies teki työtään siinä tilanteessa ja varmasti yritti kaikkensa kun näki että kärry lähtee irti tiestä. Nopeutta nostamalla kärry oisi saatu oikastua mutta mitenpä sitä oikaset kun rajotin hakkaa vastaan.

Päästäisivät vaan kärsimyksistä kuski raukan nyt ja lopettaisivat asiasta puimisen heti!
 
Mä joudun kyllä nyt avautuun vielä tästä aiheesta. Olis hyvä, jos joku löytäis jonkinlaista tilastotietoo tukemaan noita väitteitä, että raskasliikenne on jotenkin erityisen vaarallista tienpäällä.

Mua nyt kiinnostaa, koska ihan oman mutu-tunteen pohjalta on semmonen fiilis, että monet näin luulee. Mihin tommonen ajattelu pohjautuu? Onko se pelkästään noihin liikennetiedotteihin ja siihen, että rekkaonnettomuudet on useemmin etusivun juttu, kun esimerkiks se että joku amis vetää karvanoppacorollan pienissä katolleen...

Hauskoja yleisönosastokirjotuksia ihmisten käsityksistä saa välillä lukea. Ihan vaan esimerkkinä äijä Kangasalta kiros joku aika sitten Aamulehdessä kun rekat ajaa oliko nyt 100 vai 120 paikallisella tiellä eikä millään päässyt ohi! Lol...vois vähän sitä värikynän käyttöö rajottaa...rekat nyt ei mee kumpaakaan nopeutta ja mikä parasta vaikka meniskin niin nopeusrajotus kyseisellä tiellä on 80km/h...ja vielä olis äijän pitäny ohi päästä...:david:

Toi vaan kertoo mun mielestä niin paljon joidenkin ihmisen järjenjuoksusta. Aika heikolla jäällä mäkin täällä luistelen, ei mulla oo sen suurempia faktatietoja kun toi mitä oon täällä toitottanu. Siis, että 1/10 tapauksessa, jossa raskasliikenne on toisena osapuolisena niin suurin vika on isossa autossa. Toisinpäin 9/10 tapauksessa kun Kulikin radiosta kuulee, että iso auto on ojassa, syy saattaa olla jossain muussa. Mä oon about 85% varma, että toi pitää paikkansa. En tosin tiedä, joku viisaampi vois valistaa?

Nyt olis Amerikan Jeesukselle hyvä paikka hakee vitusti sitä respektiä...mä kaipaisin jotain konkreettisempaa kun mutu pohjalta rekkamiehet kämmäilee ihan vitusti...lol...Voi olla, mutta millä perusteella?

Otetaan tämmönen kevyt ajatusleikki ja 1) oletetaan hetken aikaa, että toi 1/10 tieto pitää paikkansa. Sitten 2) otetaan vielä huomioon, että rekan ajaminen vaatii huomattavasti enemmän pelitaitoa kun sen 323 Mazdan tai karvanoppacorollan tiellä pitäminen. Helvetisti enemmän, jos lainsäätäjäää on uskominen.

( BTW Onko nykyajan rekoissa niin paskat ohjaustehostimet, vai mikä siitä hommasta tekee niin väsyttävää, että pitää olla tiukat lepoaikamääräykset. Niitä jos tuijottaa niin tulee se kuva, että rekkapenan homma on yks vaativimmista mitä löytyy, esim. lääkäreitäkin vaativampaa.)

Anyway sitten 3) otetaan vielä huomioon, että jokainen tuuraaja ja alottelijahan nyt kerran kaataa sen auton. Ja vaihtuvuutta alalla ymmärtääkseni löytyy.

Mikä kuva muodostuu ammattimiehen pelitaidosta liikenteessä? Kun muistetaan vielä, että kaikki rekkapenathat ainakin yleisen käsityksen mukaan ajaa ylinopeutta ja rikkoo törkeesti lepoaikamääräysiä, niin eikö kyseessä ole aika helvetin pelitaitonen ammattiryhmä?

Miten turvallista liikenne ollenkaan olis, jos lepoaikoja ja nopeuksia noudatettais? Vai onko niin, että 9km/h ylinopeudella ja sillä, että pidätkö sen 13min vai 15min tauon on aika vähän todellista merkitystä liikenneturvallisuuden kanssa?

Ylinopeus on aina ylinopeus ja toi 9km/h voi olla liikaa joissain tilanteissa, en mä sitä sano. Jossain motarilla taas, mitä väliä?

Kuten mä aikasemmin sanoin, se nyt vaan tuntuu olevan enemmän sääntö kun poikkeus, kun sattuu kova "etusivun juttu"(asiassa kun asiassa) niin kaikki on heti asiantuntijana selvittämässä sen oman arvokkaan mielipiteensä mitä tapahtui ja mitä tulis tehdä.

Ja ihan ok, sen lisäks että keskustelupalstat on sitä varten, että täältä saa siis ihan vitusti respektiä, niin on nää sitäkin varten, että pystyy vertaileen omia mielipiteitä muiden kanssa. Vaikka pakkiksen säännöissäkään ei taida olla suoraa mainintaa miten typeriä kommentteja saa postailla niin joku roti nyt omasta takaa ei olis pahitteeks...

Miks mä nyt jaksan paasata tästä näinkin paljon ja sanoin tuolla ekassa kommentissa, että antais syyttäjäkin jo asian olla? Kyllä mä ymmärrän, että syyttäjän pitää hommansa hoitaa, mutta voin hyvin kuvitella mitä Kulit ja Amerikan Jeesukset paasaa sen jälkeen, jos todetaan, että kuljettaja on rikkonut lepoaikamääräyksiä ja ajanut ylinopeutta...

Siinä käy just niin kun täällä on jo huomattu. Ei siihen pieneen päähän mahdu muuta kun kuski rikko lakia - > 23 kuoli -> munat pois ja keskiaikasta kidutusta kaverille + lepoaikamääräyksiä tiukennettava ja nopeudenrajotin säädettävä 70km/h.

Ja siis tämmösiä kavereita riittää oikeesti. Ne tukee noita juttujaan sitten jollain mutu tiedolla, että kun liikennetiedotuksissa on niin useesti rekka ojassa tai työsuojeluvaltuutettu sanoo TV:ssä, että lepoaikamääräyksiä rikotaan härskisti.

Mitä sitten? Jos asioista haluaa keskustella ja olla jotain mieltä niin olisko pahitteeks olla pikkasen objektiivinen ja look at the bigger picture...Jos kuskit kerran rikkoo lepoaikamääräyksiä ja nopeusrajotuksia jatkuvasti niin onko yllätys, että onnettomuudessa olleella kuskilla on jäänyt joku tauko pitämättä?

Miten se on vaikuttanut onnettomuuteen on eri juttu. Onko se ollut ratkaisevaa? merkityksellistä? ehkä vaikuttanut? tuskin merkittävää? ei mitään väliä? Niin kun nytkin joltain unohtuu, että onnettomuuteen vaikutti ties montako muuta syytä. Ja vaikka kyseessä olis merkittävä kuljettajan rikkomus miten yleistä tollanen on? Oliko ylinopeutta härski 110km/h vai ajettiinko samoilla silmillä 24h?

Toisaalta hyvä, että nää jutut herättää keskustelua ja jos todellisia puutteita on esim. jatkuva ylinopeus ja lepoaikamääräysten rikkominen on merkittäviä liikenneriskejä tottakai näihin tulee puuttua kovemmalla kädellä. Täytys kuitenkin pitää tunteet kurissa.

Tästä tulee vaan sanomista, mutta 23 ihmisen kuolema sinällään on pikku juttu. Tolla ei oo tarkotus loukata ketään tämänkään onnettomuuden uhrien omaisia, ja pyydän anteeks jos siltä vaikutta. Ja ennen kun se spedejen armeija hyökkää mun kimppuun tosta kommentista niin mä tarkotan tietenkin ajatellen liikenteessä kuolevien määrää esim. vuositasolla. Puhumattakaan nyt mistään muista kuolinsyistä tai lähtemättä edes minnekkään Afrikan nälänhätään....Näissäkin se suhteellisuudentaju vaan tuppaa itse kullakin unohtumaan...

Tahallisuus ja törkee huolimattomuus on tottakai asia erikeen. Linnaan vaan kuski, jos semmoseen on syyllistyny, mutta ei pitäis käyttää sitä minään tekosyynä, että kun nyt kävi niin ikävästi että sattu bussi kohdalle ja 23 ihmistä kuoli, sille että toimenpiteillä/tuomioilla pitäis jotenkin koittaa korvata noita menetettyjä ihmishenkiä. Ei siihen tietenkään pystytä vaan tärkeetä on puuttua konkreettisiin ja realistisiin epäkohtiin. Syyttäjä puhu ihan asiaa, että syyte ja tuomio tulee määrätä tapahtuneiden rikkeiden ei lopputuloksen mukaan.

Summa summarun, tota tilitystä ei nyt kukaan täysipäinen jaksa lukea, mutta pointti nyt lähinnä oli se, että vähän rajaa niihin mutu juttuihin ja yleistämisiin. Joku vois kanssa selittää mulle millä perusteella niitä lepoaikamääräyksiä, muulla kuin poliittisillä, perustellaan?
 
Jotenkin tulee näit lukiessa sellanen fiilis, et jos kunnol rysähtää, niin oikeuteen ei oikeestaan tarvis mennä. Kyllä sitten käräjöidään jos peltiä ryttääntyy.. jep.

Se on eri asia kuka tuol tienpäällä sitten hölmöilee, henkilö- vai kuorma-autoilijat. Mä kyllä voin sanoa jonkin verran ajaneena, että kummatkin. Koska joku rekka roikkuu puskurissa ja koska taas joku datsunu tekee kamikatse ohituksen rekasta 500 metriä ennen ohituskaistaa. Ihmiset niitä kumpiakin ajaa ja kumpaankin joukkoon mahtuu niitä kaistapäitä ja yleensä se vika on siel ratin ja penkin välissä.
 
Training Addict tossa tilitti ihan asiaa. Jos se rekka olisi heittelehtinyt ilman sitä vastaantulevaa bussia, ei kukaan muistaisi koko asiaa, eikä se kuski silti olisi tehnyt sen pienempää tai suurempaa virhettä. Rekkakuske tekee virheen, saattaa 23 kuolla. Lääkäri tekee virheen, saattaa potilas kuolla tai vaikka vammautua. Miekäläinen tekee varastossa keruuvirheen, asiakas saa vähnä vääriä tuotteita. Kaikki ollaan ammattilaisia ja kaikki tehtiin virhe, seuraukset on vain vähän eri luokkaa. Mutta rapatessa roiskuu ja tässäkohtaa kävi vain paskamäihä että oli se täysi bussi vastassa, eikä esim. yksittäinen henkilöauto tai tyhjä tie.
 
Mä oon jostakin kuullu että maailmassa tapahtuu noin. 18 000 lentoa päivittäin ja aika harva niistä koneista tippuu alas. Mut sit ku tippuu, nii kaikki kuolee se on varma. Montako rekkaa kulkee tien päällä päivittäin maailmassa? Kumminki aika monta ja aika vähän niistäkin kolaroi.

Kaikki on niin suhteellista
 
training_addict sanoi:
Nyt olis Amerikan Jeesukselle hyvä paikka hakee vitusti sitä respektiä...mä kaipaisin jotain konkreettisempaa kun mutu pohjalta rekkamiehet kämmäilee ihan vitusti...lol...Voi olla, mutta millä perusteella?

Et tainnut huomata että se lause jossa puhuin rispektistä oli ihan puhtaasti virne silmäkulmassa kirjoitettu? Noh, eipä tuo mitään.:)

Ja en jaksa alkaa enää mitää perusteleen. Jos kantani kiinnostaa niin tuolla se jo lukee, jos ei niin sivuuta se olankohautuksella.:)
 
No minä en ole ketään vaatinut hirteen,enkä vaadi.Se mahdollinen tuomio minkä mies oikeudessa saa on sit mitä on.
Mutta jo nyt vakuutusyhtiöt ovat maksaneet kaikkien näiden uhrien hautajaiset sekä aimo läjän muita korvauksia,kyllähän sen jokainen ymmärtää kuka nämä laskut kuittaa lopulta!Kaveri saa tehdä töitä loppuikänsä kolmessa vuorossa.
Me unohdetaan tämä onnettomuus muutamassa vuodessa jotkut ei koskaan.
Ne rajoittimet plus ajomäärä rajoitukset tottakai johtuu samasta syystä kuin kattonopeus
eli viranomaiset on todennu että meno on kuin ennenvanhaan villissä lännessä ja ruumista tulee turhan paljon.Näin se vain on.
 
Kuli sanoi:
viranomaiset on todennu että meno on kuin ennenvanhaan villissä lännessä ja ruumista tulee turhan paljon.Näin se vain on.

Mulla ei toisaalta oo tähän mitään uutta sanottavaa, mutta jankutan nyt näitä vanhoja sitten. Kukaan ei oo mulle vielä kertonut miltään fakta pohjalta miten vaarallista rekkaliikenne nyt ylipäätään on.

Minkä viranomaisen mielestä meno on kuin ennen vanhaan villissä lännessä? Toi kuulostaa niin työsuojeluviranomasten höpöhöpöltä? Ettei olis jopa sen Jaatisen kommentteja TV:ssä vai mikä sen äijän nimi oli, kuulostaa niin tutulta ittellekin?

Nimee en muista, mutta kaverihan on jo legenda poliisienkin keskuudessa: "Ilpo(mikä nyt etunimi olikaan) on vähän virkaintonen". Mies lukee sitä lepoaikasäädäntöö just niin kun sitä ei pitäis lukea 14min ei ole tauko....vaan 15min...lol...

Lepoajoista sen verran, että kai se nyt on selvää, että jos hommia ei saa tehdä kun mitä 8 vai 9 tuntia päivässä niin sitä noudattamalla ei oo kyllä (ajamalla)väsyneitä kuskejakaan...

Mutta mitä käytännön järkee tommosessa lainsäädännössä on? Onko toi just se raja millon ihminen on väsyny? Ja mitenkäs ne 16 muuta tuntia päivästä, niitten viettämisellä ei oo mitään väliä?

Nopeudenrajottimista ei sen enempää, varmaan ihan hyvä että on olemassa. En mä niitä oo poistamassa, mutta kaveri kerto mielenkiintosen jutun liittyen mitä tapahtu kun ne otettiin käyttöön suuressa kuljetusliikkeessä(nimellä ei kai väliä mutta Suomen suurimpia). Ajonvälittäjät huomas, että keskinopeudet nousi sen takia, koska ennen porukka ajo 80km/h ja nyt pääosin niillä pätkillä 89km/h.

Onko toi näkyvissä jossain onnettomuustilastoissa? Joku vois kaivaa esiin? Aiheuttaako se muka enemmän onnettomuuksia nykyään kun on nopeudenrajottimet(ajetaan niitä vasten)?
 
Kuli sanoi:
Mutta jo nyt vakuutusyhtiöt ovat maksaneet kaikkien näiden uhrien hautajaiset sekä aimo läjän muita korvauksia,kyllähän sen jokainen ymmärtää kuka nämä laskut kuittaa lopulta!Kaveri saa tehdä töitä loppuikänsä kolmessa vuorossa.

Korvauksia voidaan ja varmasti tullaan kohtuullistamaan.
 
Kohtuullistaminen koske korvauksia henkisistä kärsimyksistä,ei tapauksen johdosta seuranneita varsinaisia kuluja.
Eli kaikki hautauskulut ,ajoneuvojen, lastin ynnämuut vauriot. Ei kuljetusliikkeen eikä linjafirman vakuutusyhtiöt näitä omaan piikkiinsä ota ne on kaikki asianomistajia tässä jutussa.Siellä se on vuorenvarmasti asianomistajien listassa tän miehen työnantaja vaatimassa korvaukset rekasta ja niin edespäin.
 
Kuli sanoi:
Kohtuullistaminen koske korvauksia henkisistä kärsimyksistä,ei tapauksen johdosta seuranneita varsinaisia kuluja.
Eli kaikki hautauskulut ,ajoneuvojen, lastin ynnämuut vauriot. Ei kuljetusliikkeen eikä linjafirman vakuutusyhtiöt näitä omaan piikkiinsä ota ne on kaikki asianomistajia tässä jutussa.Siellä se on vuorenvarmasti asianomistajien listassa tän miehen työnantaja vaatimassa korvaukset rekasta ja niin edespäin.

Muuten ihan hyvä, mutta kun ei kauheesti aukea sun viesti. Ehkä kannattaa panostaa vähän noihin lauserakenteisiin ja välimerkkien käyttöön?
 
Kuli sanoi:

Sinulla taitaa olla äidinkieli hukassa, mikäli suomenkieli on äidinkielesi. Ymmärrän kyllä, jos sinulla on lukihäiriö. Turha posti kumminkin.

Mikäli kuljettaja tuomitaan syylliseksi, niin korvauksia kohtuullistetaan huomattavasti. Jos ei muuten, niin ainakin maksujen suhteen. Työnantaja maksaa valtiolle kohtuullisen osan kuukausipalkasta ennen palkanmaksua työntekijälle. Palkasta käteen jäävä raha lasketaan vuokran, velkojen, asuinkustannuksien ja ruoka- ja vaatekustannuksien mukaan. Loppu menee vahingon kustannuksiin.

Tietenkin tällöin houkuttelee elämäntapajuopoksi tai -työttömäksi muuttuminen. Kukaan ei saa mitään, mutta tuomittu saa rahan elämiseen pummina. Koska työllä rikastuminen on lähes mahdotonta korvauksien takia, niin miksei olisi tekemättä yhtään mitään.
 
Ajattelin itse ensin vastata Kulin alkuperäiseen viestiin, että ehkä se ei kuitenkaan noin huonosti mene ja toivotaan ettei, ja odotellaan nyt vaan oikeuden päätöstä ennen kuin murehditaan liikaa, mutta sitten jahtaamani öinen suurpeto hirvi karhu tai jarhu möläytti:
jarhu sanoi:
Sinulla taitaa olla äidinkieli hukassa, mikäli suomenkieli on äidinkielesi. Ymmärrän kyllä, jos sinulla on lukihäiriö. Turha posti kumminkin.
Älä nyt viitsi. Jos itse osaat lukea suomea, niin kyllä siitä asiasta selvän saa.
jarhu sanoi:
Mikäli kuljettaja tuomitaan syylliseksi, niin korvauksia kohtuullistetaan huomattavasti. Jos ei muuten, niin ainakin maksujen suhteen. Työnantaja maksaa valtiolle kohtuullisen osan kuukausipalkasta ennen palkanmaksua työntekijälle. Palkasta käteen jäävä raha lasketaan vuokran, velkojen, asuinkustannuksien ja ruoka- ja vaatekustannuksien mukaan. Loppu menee vahingon kustannuksiin.
Ja jos sinulle itsellesi on "kohtuullistamisen" ja "ulosoton" käsitteet noinkin sekaisin, niin anna vähän toleranssia muillekin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom