Tossahan tilanne oli just se, että keli muuttu nopeasti. Jos perävaunu lähtee luistaan niin eihän se johdu mistään ylinopeudesta. Liukkaassa alamäessä saattaa lähtee helpostikin jo moottorijarrutuksen(nostaa jalan kaasulta, tällönhän vetoauton vauhti hidastuu ensimmäisenä) takia ja ainoo millä tilanteen voi saada pelastettu on nimenomaan painaa kaasua. Sen takia nopeudenrajottimet sallii teoriassa 5km/h yli 80km/h ja käytännössä sen 89km/h. Aika nollat taulussa oli linjurikuskikin, jos oikein oon käsittäny, että se perävaunu ehti jo heitteleen hyvän aikaa ja linjurin puolella oli kuitenkin 2 kaistaa...
Mitä tulee noihin ajoaikamääräyksiin, niin mä en oo kyllä ikinä käsittäny millä niitä perustellaan. Ainoo looginen peruste on se, että EU yrittää aktiivisesti siirtää kuljetuksia maanteiltä raiteille. Mm tän takia esim. useissa Eurooppalaisissa maissa noi säädännöt on niin tiukkoja. Tarkotuksena on siis vaan heikentää kuljetusalan kilpailukykyä.
Ton ymmärtää ehkä jotenkin tiheemmin asutuissa maissa, mutta Suomessahan se on ihan utopiaa. Ja sen takia, koska AMMATTITAITOSET KUSKIT ei voi ajaa tiettyä aikaa enempää, firmoihin palkataan kaikenmaailman
, jolla on kortti jostain armeijasta tai muropaketista ja sillon sattuu sekä kolisee...
Esim. busseissa, roska-autoissa, kaivinkoneissa ym. ei tarvii mitään kiekkoja. Tolla logiikalla vaan kuorma-autoo ajamalla väsyy, mutta entäs ne sankarit, jotka tekee päivätyönä jotain muuta ja rekkapenailu on vaan harrastuksena? Niitä mä ainakin haluan lisää 60tonnin puikkoihin tienpäälle....:thumbs:
En oo ihan varma kans johtuuko toi ajoaikojen rikkominen pelkästään kuljetusyrityksistä. Jos ne pitäis niistä tiukasti kiinni, niin sillonhan kuskille tulis sanoo, että kun tulee aika täyteen, vaikka olisit 100km talleilta, niin vedät bussipysäkille parkkiin. Metriäkään et aja enempää. Kuinka moni kuski jää johonkin bussipysäkille, nukkuun OMALLA AJALLA. Eihän tosta tietenkään mitään palkkaa makseta.
Mitä muuta alaa rajotetaan noin tiukasti jollain lepoaikamääräyksillä? Esim. lääkärit päivystää pari vuorokautta putkeen. Kuka haluaa sellasen lääkärin hoidettavaks ja miksei niitä muka väsytä?