Kolmenkympin kriisi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SIC-
  • Aloitettu Aloitettu
Missähän mun kriisit mahtaa olla? Jotenkin odotin 3kympin kriisiä, mutta eipä mitään sellasta tullut. Tosin nyt kun oon jo päälle 30 ni jengi veikkailee mun iäksi alle 30... paras on ollut 21 :thumbs: että kai se mun '30 kriisi' tulee sitten kun veikkaukset alkaa lähestyä 3kymppiä :D

Mä olin äskettäin yhessä etelän maassa. 26-vuotias nainen valitti mulle miten hän on vanha ja mitä kaikkee vanheneminen on tuonu ja miten huono asia vanheneminen on. Sitten kun sanoin sille, et oon itse 30, niin se eka tuijotti mua hetken ja sitten sano: "Then what the fuck are you doing here?". En tiedä mitä tarkotti, mutta selvästi mä en oo tajunnu jotain 30-vuotiaana olemisesta. Jotain mitä pelkällä babyfacellä ei pidä ohittaa... Tosin se pyys mun puhelinnumeroa, mitä ei olisi tapahtunut, jos olisin tavannu saman tasosen muijan kun olin 20v. 30-vuotiuus on parasta mitä 30-vuotiaalle on ikinä tapahtunut :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oma "kriisi" oli jo varmaan 4-5 vuotta sitten, mutta sitten jokin napsahti päässä kohdilleen, ja lopetin kaiken stressaamisen siitä, että pitäisi olla "normaali" ja elää "normaalia" elämää. Joku varmaan pitäisi outona, jos kertoisin, että en oo käyny esim. baarissa ~10 vuoteen, ja mieluummin vaikka luen kirjoja kotona. Tai opettelen matematiikkaa/fysiikkaa, tai vittu seison käsilläni ja venytän kikkeliä.

Eli ainakin omalla kohdalla n. kolmenkympin jälkeen on ainakin itsetunto/-varmuus noussut ihan törkeästi, eikä tule turhia stressattua oikeastaan mistään. Tai sitten oman painon nostaminen penkistä on tämän boostin syynä eikä suinkaan ikä.

True dat. Salilla käynti on kyllä nostanu meikäläisen itseluottamusta törkeesti. Joka kerta joudut nöyrtymään painojen edessä, koska se tulee aina voittamaan sut. Jääräpäisesti sä kokoat itsesi, yrität päihittää sen ja silti nöyrryt, samanaikaisesti sä kävelet salilta ulos vahvempana kuin koskaan ennen. Tätä mantraa kun muutaman kymmenen tuhatta kertaa veivaa niin eiköhän se sinne kaaliin ala mennä. Ihminen on okeesti vahva, kun uskoo. Tästä jatkuvasta taistelusta on varmasti hyötyä muussakin elämässä. Itsellä tuntuu, että todelliset taistot käydään salin puolella ja normiarki tuntuu kevyeltä, vaikkakin olosuhteet elämän suhteet vaihtelee mullakin aika paljon. Ennen oli toisinpäin. Semi offtopic, mut kautta rantain liittyy ikääntymiseen ja itsensä hyväksymiseen.

Edit. Tämä siis vihtiksen viestiin.

Mä olin äskettäin yhessä etelän maassa. 26-vuotias nainen valitti mulle miten hän on vanha ja mitä kaikkee vanheneminen on tuonu ja miten huono asia vanheneminen on. Sitten kun sanoin sille, et oon itse 30, niin se eka tuijotti mua hetken ja sitten sano: "Then what the fuck are you doing here?". En tiedä mitä tarkotti, mutta selvästi mä en oo tajunnu jotain 30-vuotiaana olemisesta. Jotain mitä pelkällä babyfacellä ei pidä ohittaa... Tosin se pyys mun puhelinnumeroa, mitä ei olisi tapahtunut, jos olisin tavannu saman tasosen muijan kun olin 20v. 30-vuotiuus on parasta mitä 30-vuotiaalle on ikinä tapahtunut :)

Tuo viimenen lause oli kyllä hyvin sanottu :thumbs: Jos se mimmi kuvitteli, että kun sä oot 30v niin sun elämä on periaatteessa ohi... tai ainakin hänen ajattelumaailmansa mukaan :D En ymmärrä miksi nuorempi jengi ajattelee, että 3kymppisenä pitäis olla perhe, farmariauto ja elämääkin suurempi asuntovelka...? Ei päde ainakaan mun kohdalla. Mä oon huomannut, että mä oon oikeesti alkanut vasta elämään 3kymppisenä ja nautin elämästä ilman minkäänlaista "palloa jalassa"...

On se meille miehille. Naisille ei niinkään, heillä alkaa rupsahdus jo paljon ennen tuota ja siinä ei tutkinnon ja status auta.

Anteeksi mikä rupsahdus? :whip: Justhan mä pääsin sanomasta, että mä oon hieman yli 30v ja paras ikäveikkaus erään kundin suusta oli 21v :D

Anteeksi mikä rupsahdus? :whip: Justhan mä pääsin sanomasta, että mä oon hieman yli 30v ja paras ikäveikkaus erään kundin suusta oli 21v :D

on muuten sellaisia veikkauksia, että parempi veikata niin alas kun uskaltaa ja sitten ottaa vielä pari pois.

on muuten sellaisia veikkauksia, että parempi veikata niin alas kun uskaltaa ja sitten ottaa vielä pari pois.

Ei mun kohdalla. Jos mä sanon jollekin kundille, että 'mitä lottoot' niin mä kestän sen mitä sieltä tulee. Ja siksi toisekseen kundi, joka lottos tuon 21v sano ihan rehellisesti olettaneen mun olevan hieman yli 20v.... tästä asiasta meinaan keskusteltiin jonkin aikaa :)

... Mä oon huomannut, että mä oon oikeesti alkanut vasta elämään 3kymppisenä ja nautin elämästä ilman minkäänlaista "palloa jalassa"...

Elämää ilman palloa jalassa kuvaa munkin tilannetta hyvin. Mulla se pallo on vielä, mutta paljon pienempänä. Yksi syy optimismiin on, että voi vielä jatkossakin pienentää sitä palloa. Tulevaisuus näyttää siis hyvälle.

Mun silmään nainen ei rupsahda vielä läheskään kolmikymppisenä ellei hän: ole ylipainoinen, surkastuneet lihakset ja huono ryhti, naama saanut liikaa aurinkoa vuosien varrella, valita pirusti tai ole Tyhmä.

Eipä ikinään ollut mitään kolmenkympin kriisiä. Ehkä nyt kun olen lähempänä neljääkymmentä on vähä ruvennu miettiin elämän kulkua. Taas sinkkuna, ei lapsia ja elämä on menny aika samoilla raitella jo monta vuotta. Positiivista on se että olen varmaan parhaimmassa kunnossa kuin koko elämäni aikana. Tupakan lopetus ja salilla käynti on kyllä nostanut kuntoa ja elämänlaatua. Varallisuutta on kyllä kieltämättä kertynyt mutta ihmeen pihiks sitä on tullu. Jos ei parin vuoden sisään mitään ihmeitä tapahdu, vedän kyllä Möykkyset ja lähen maailmalle irstaileen perkele..:rock:

Ei ole oikein valitettavaa. Läheisillä on asiat hyvin, töissä on paljon vastuuta mistä pidän ja tein viimeksi frisbiigolffissa rataennätykseni vaikka siinä aika paska olenkin. En suostua vieläkään mihinkään kriisiin. Arvioin tilanteen uudelleen lähempänä keski-ikää..:)

Älä saatana, mulla ainakin on vasta nyt varaa ostaa kaikki haluamani laitteet ja pelit ja vapaus tärvätä kaikki haluamani vapaa-aika tasan siihen mihin huvittaa, eikä esim. läksyihin.

:dance:

Muutin 19-vuotiaana omaan kämppään ja siitä lähtien olen saanut tärvätä vapaa-aikani kuten haluan. Kohta 11v myöhemmin tuntuu, että kaikki on jo nähty ja tehty ja tiedossa on vain uusintoja.

Mihin on liian vanha kolmekymppisenä? Tai siis, sen puolesta tää on just hyvä ikä; voi tehdä ihan kaikkea mikä nyt sattuu huvittamaan.

Tässä iässä monet ovet ovat jo sulkeutuneet. Esim. parisuhdeasiat olisi pitänyt hoitaa jo parikymppisenä. Kolmekymppinen ikisinkku on vitsi ja naurun aihe. Työura olisi myös pitänyt hoitaa jo alle kolmekymppisenä hyvälle mallille. Enää ei ole mahdollisuuksia tehdä kovaa uraa. Tiedän myös jo nyt, että minusta ei tule koskaan rikasta, vaan enintään voin olla keskiluokkaa. Haaveet kilpaurheilun suhteen voi myös haudata ja ainoastaan jonkinlaista elämyskisailua voi harrastaa. Tämä kuulostaa vähän liikaa J88-tyyliseltä itkuvirrelta, vaikka en minä sentään täytenä epäonnistujana itseäni pidä.

Sic:n mainitsemasta pelaamisesta ole hiukan eri mieltä. Ei se ole enää pelkästään lasten puuhaa. Ajat muuttuu, ja me jotka ollaan kasvettu pelien parissa toisin kuin vanhempamme, emme pidä sitä mitenkään ihmeellisenä. Mä tykkään pelata, joku toinen tykkää kalastaa. Aikaa niihin molempiin kuluu, mutta eikös se ole jokaisen oma asia mihin luppoaikaansa käyttää?

Ehkä se johtuu sitten minusta. Joskus lapsena kotona oli 286 jolla tuli pelattua jotain mustavalkoisia pelejä ja ekan oman tietokoneen ostin 14-vuotiaana. Siitä asti on tullut pelattua eri pelejä. Nykyään ei vaan pelit jaksa niin kiinnostaa. Odotan kyllä GTA5:sta, Beyondia, uutta Wastelandia ja Last of Us kiinnostaa myös, mutta jotenkin vaan suurin osa nykypeleistä on tylsiä ja lapsellisia. Toisaalta sitten kun pelaan jotain vanhoja suosikkeja uudestaan, niin nekään eivät innosta enää.

Muutin 19-vuotiaana omaan kämppään ja siitä lähtien olen saanut tärvätä vapaa-aikani kuten haluan. Kohta 11v myöhemmin tuntuu, että kaikki on jo nähty ja tehty ja tiedossa on vain uusintoja.

Tässä iässä monet ovet ovat jo sulkeutuneet. Esim. parisuhdeasiat olisi pitänyt hoitaa jo parikymppisenä. Kolmekymppinen ikisinkku on vitsi ja naurun aihe. Työura olisi myös pitänyt hoitaa jo alle kolmekymppisenä hyvälle mallille. Enää ei ole mahdollisuuksia tehdä kovaa uraa. Tiedän myös jo nyt, että minusta ei tule koskaan rikasta, vaan enintään voin olla keskiluokkaa. Haaveet kilpaurheilun suhteen voi myös haudata ja ainoastaan jonkinlaista elämyskisailua voi harrastaa. Tämä kuulostaa vähän liikaa J88-tyyliseltä itkuvirrelta, vaikka en minä sentään täytenä epäonnistujana itseäni pidä.

Ehkä se johtuu sitten minusta. Joskus lapsena kotona oli 286 jolla tuli pelattua jotain mustavalkoisia pelejä ja ekan oman tietokoneen ostin 14-vuotiaana. Siitä asti on tullut pelattua eri pelejä. Nykyään ei vaan pelit jaksa niin kiinnostaa. Odotan kyllä GTA5:sta, Beyondia, uutta Wastelandia ja Last of Us kiinnostaa myös, mutta jotenkin vaan suurin osa nykypeleistä on tylsiä ja lapsellisia. Toisaalta sitten kun pelaan jotain vanhoja suosikkeja uudestaan, niin nekään eivät innosta enää.

Pakko kyllä olla samaa mieltä. Jossei kolmekymppiseen mennessä ole tutkintoa tai vakaata parisuhdetta, niin tokkopa niitä tulee sen jälkeenkään. Hyvät ihmiset on viety viimeistään opiskeluaikoina. Urheilusta en osaa sanoa, mutta oletan, että silläkin sektorilla pitäisi olla jo pitkällä tuossa vaiheessa.

- - - Updated - - -

Meinaat, että kyseinen herra oli rehti eikä hänellä ollut mitään taka-ajatuksia tai syytä yrittää miellyttää sinua? Se ero esim. 23-vuotiaan ja 30-vuotiaan välillä on ihan katastrofaalinen.

Pic or it didn't happen!
Yli kolmekymppisten ja 21-vuotiaiden NAISTEN ero on valtava, valitettavasti. On sitä itsekin tullut veikattua montaa naista pillunkiilto silmissä ainakin tarpeeksi nuoreksi, nykyisin pistän arveltua ikää muutaman vuoden paremmaksi ja naureskelen himassa sitte tyttökaverin kanssa reaktioille. Miehillehän ikä tuo pelkästään uskottavuutta ja karismaa, itse odotan ainakin innolla kolmeakymppiä kun on tarpeeksi vanha työelämässä saamaan oikeasti vastuuta eikä aina vedota siihen "no ku sä oot noin nuorikin"-korttiin.

Nätti nuori tyttö kääntyi viime viikonloppuna juna-aseman liukuportaissa mua kohti ja kävimme seuraavanlaisen keskustelun:

Tyttö: "Sä et tainnukaan olla missään opiskelijabileissä, kun näytät sen verran vanhemmalta?"
Minä: "Kuinka vanhalta mä sitten näytän?"
Tyttö: "No joltain kaksvitoselta."
Minä: "Otan kohteliaisuutena. Oon nimittäin niukasti vanhempi. Ja olin itse asiassa opiskeluporukalla illanvietossa."

Tyttö: *epämääräistä keskustelua opinnoistaan ja bileistään samalla kun kävelemme asemalta pois päin*

Minä: "Mä asun tossa talossa, niin käännyn tästä."
Tyttö: *Ottaa kädestä kiinni* "Ootko ihan varma?"
Minä: "Oon kyllä aika varma ja veikkaan, että tyttöystäväkin vois vähän suuttua jos lähtisin sun mukaan."
Tyttö: *Tiukentaa otetta kädesta ja kysyy uudestaan: "Ootko oikeesti ihan varma?"
Minä: Nauran hetken aikaa ja kiitän tarjouksesta. Toivottelen hyvää yötä!

Kotiin peilin eteen näyttämään tuplahauista ja ihailemaan vanhenevan miehen karismaa!

Minä muutin 17-vuotiaana omaan kämppään (ilman että sain vanhemmilta markan latia), mutta vasta viime vuosina olen päässyt tekemään mitä haluan; on ollut varaa. Nyt taas töiden loppumisen seurauksena hetkellisesti vähemmän, mutta silti paljon enemmän kuin opiskelijana.

Kuulostat masentuunelta.
Tuolla logiikalla kukaan parisuhteessa elää haluava ei uskaltaisi ikinä erota huonosta suhteesta (koska kumminkaan ei löytäisi uutta) ja kyllä vaan aika moni pariutuu päälle kolmekymppisenä.

Onko pariutuminen ihan pakko? Sinkkuudessa on paljon hyviäkin puolia - miksi et ottaisi sitä näkökulmaa, että nauttisit niistä?
Miksi ura tai raha olisivat sellaisia asioita, joista paitsi jääminen olisi ehdottomasti huono asia? Tai siis, miksi haluaisit niitä? Mitä ne antaisivat?

Joskus luulin, että haluan tehdä uraa ja tienata rahaa. Sittemmin ymmärsin, että siinä missä vastuu ja palkka kasvaisivat, vapaa-aika vähenisi. Minulla ei ole mitään mielenkiintoa tehdä ympäripyöreitä päiviä ja "suorittaa" työelämää niin, että samaan aikaan sekä ihmissuhteet että oma jaksaminen kärsisivät. Loppujen lopuksi aika moni uralle suunnannut ihminen on joskus humalapäissään avautunut, ettei elämässä ole mitään muuta kuin työ - sekö on tavoittelemisen arvoista? Mieluimmin otan sen leppoisamman ja vähemmän palkatun työn, mutta saan samalla todella nauttia vapaa-ajastani ja silti se siitäkin saatava raha riittää minun haluihini ja menoihini.
Toisekseen; pitkän uran tekeminen taitaa median mukaan käydä yhä vain harvinaisemmaksi ihmisten päätyessä uudelleenkouluttautumaan joko oman mielenkiinnon seurauksena tai pakon sanelemana.

Se hyvä puoli tässä iässä on, että alkaa pikkuhiljaa ymmärtää elämää vähän laajemmin ja itselleenkin alkaa selvitä, mitä sitä oikein haluaa.

Ei ole tuo pelaaminen ollut ikinä lasten puuhaa. Digitaalisia pelejä pelaavien keski-ikä on ollut tuossa 35v tienoilla jo pitkään. Varmuudella yli 10v ajan, varmaan pitempäänkin.
Jos digitilaaliset pelit ovat jonkun mielestä lapsellisia, niin ovat varmaan lautapelitkin sitten? Silti tulee n. kerran viikossa pelattua kavereiden kanssa esim. Seven Wondersia, Dominionia, Stone Agea jne. Veikkaan, että myös laadukkaiden lautapelien pelaajat ovat keski-iältään n. kolmekymppisiä.

Toinen hyvä puoli tässä iässä on, että voi tosiaan tehdä mitä haluaa; vaikka se olisi jonkun mielestä tyhmää, lapsellista, älytöntä. On sen verran itsetuntoa, että voi valita tehdä niitä itselle kivoja asioita, miettivät muut mitä tahansa.

Minä voin kertoa mihin alkaa oikeasti olemaan liian vanha: Lasten saamiseen.
Lohdutuksena täytyy mainita, että tokihan tämä on vain meidän naisten ongelma, miehet voivat tulla isäksi niin kauan kuin vehkeet toimivat (vaikka miestenkin hedelmällisyys laskee iän myötä). Fakta kuitenkin on, että minulla on periaatteessa viisi vuotta aikaa päättää haluanko jälkikasvua vai en; 35-vuotiaana on ylipäätään hankalampi tulla raskaaksi ja lisäksi terveysriskit sekä äidille että sikiölle kasvavat merkittävästi.

Mä olen tullut siihen tulokseen, että kriiseistä voi seurata hyviä asioita. (Kolmenkympin) kriisi iski aika lailla vuosi sitten. Tuolloin oli ammatti hankittu, missä en viihtynyt, avioliitto solmittu, missä en viihtynyt, lapset ja asuntolainakin hommattu. Parisuhde oli sellainen, että koin sen esteenä kaikille haaveilleni. Oli tunne, että elämä on nyt eletty ja tässä sitä odotellaan kuolemaa. Nyt vuosi myöhemmin, parin kk päästä 31v., avioeropaperit vetämässä, asunto myynnissä, uusi ammatti työn alla. Talous tämän kaiken takia aika lailla päin persettä, mutta siitä huolimatta tulevaisuus on taas avoinna, mikä tahansa on mahdollista ja elämä tuntuu taas elämisen arvoiselta :)

Mä olen tullut siihen tulokseen, että kriiseistä voi seurata hyviä asioita. (Kolmenkympin) kriisi iski aika lailla vuosi sitten. Tuolloin oli ammatti hankittu, missä en viihtynyt, avioliitto solmittu, missä en viihtynyt, lapset ja asuntolainakin hommattu. Parisuhde oli sellainen, että koin sen esteenä kaikille haaveilleni. Oli tunne, että elämä on nyt eletty ja tässä sitä odotellaan kuolemaa. Nyt vuosi myöhemmin, parin kk päästä 31v., avioeropaperit vetämässä, asunto myynnissä, uusi ammatti työn alla. Talous tämän kaiken takia aika lailla päin persettä, mutta siitä huolimatta tulevaisuus on taas avoinna, mikä tahansa on mahdollista ja elämä tuntuu taas elämisen arvoiselta :)
Rohkeutta tehdä elämästä itsensä näköinen. :haart:

Rohkeutta tehdä elämästä itsensä näköinen. :haart:

Ihan kaikkiin haaveisiin ei riitä rohkeutta ja jotkut aikaisemmat valinnat tulevat aina olemaan esteinä, tai ainakin hidasteina. Mutta ainakin lopetin elämästä täysin ulkopuolisten odotusten mukaisesti.

Kuulostat masentuunelta.
Tuolla logiikalla kukaan parisuhteessa elää haluava ei uskaltaisi ikinä erota huonosta suhteesta (koska kumminkaan ei löytäisi uutta) ja kyllä vaan aika moni pariutuu päälle kolmekymppisenä.

Kyllä ihmiset pariutuvat yli kolmekymppisinä, mutta se vaatii sitä, että parikymppisenä on jo opeteltu seurustelemaan ja niitä pitkiä suhteita on jo takana. Minulla ei ole yhtä parin kuukauden settiä pidempää kokemusta seurustelusta ja se pudottaa armottomasti kelkasta.

Onko pariutuminen ihan pakko? Sinkkuudessa on paljon hyviäkin puolia - miksi et ottaisi sitä näkökulmaa, että nauttisit niistä?
Miksi ura tai raha olisivat sellaisia asioita, joista paitsi jääminen olisi ehdottomasti huono asia? Tai siis, miksi haluaisit niitä? Mitä ne antaisivat?

Olisihan se kiva edes kokeilla tuota seurustelua. Kun on asunut yksin 19-vuotiaasta asti ja tottunut tekemaan aina kaiken yksin, niin jossain vaiheessa sitä kiinnostaisi jokin muukin. Sinkkuelämä on varmasti tosi kivaa jos on ollut sitä ennen pitkässä suhteessa, mutta jos on kokemusta vain sinkkuelämästä, niin ei sitä osaa arvostaa vuosien jälkeen enää.

Ura toisi arvostusta ja olisi mielekkäämpää käydä töissä jos se olisi haastavampaa. Raha vapauttaisi tekemään enemmän juttuja joista voisi pitää. Jos on perheetön sinkkumies niin ura ja raha voisivat olla jotain johon panostaa ja jonka kautta voisi päteä.

Monella taitaa ikäkriisit kummuta ajatuksesta että elämä olisi "valmis" ja kaikki oisi koettu ja nähty eikä elämän kulkuun pystyisi enää vaikuttamaan. Tuollainen ajattelutapa on mielestäni täyttä paskaa. Yli kolmekymppinen pystyy oppimaan seurustelemaan, yli kolmekymppinen pystyy kehittymaan fyysisesti ja henkisesti jne. jne. Mulle ainakin antoisimman ja onnellisimmat vuodet ovat olleet 30 ikävuoden jälkeen ja uskon että tällaisia hyviä vuosia saattaa olla joitakin vielä jäljellä. Jotenkin elämästä yleensä osaa nauttia nyt enemmän kuin nuorempana, kaiketi siksi että ei enää jaksa välittää muiden mielipiteistä.

Monella taitaa ikäkriisit kummuta ajatuksesta että elämä olisi "valmis" ja kaikki oisi koettu ja nähty eikä elämän kulkuun pystyisi enää vaikuttamaan. Tuollainen ajattelutapa on mielestäni täyttä paskaa. Yli kolmekymppinen pystyy oppimaan seurustelemaan, yli kolmekymppinen pystyy kehittymaan fyysisesti ja henkisesti jne. jne. Mulle ainakin antoisimman ja onnellisimmat vuodet ovat olleet 30 ikävuoden jälkeen ja uskon että tällaisia hyviä vuosia saattaa olla joitakin vielä jäljellä. Jotenkin elämästä yleensä osaa nauttia nyt enemmän kuin nuorempana, kaiketi siksi että ei enää jaksa välittää muiden mielipiteistä.
Vähän samantapaisia ajatuksia tuli mieleen, näitä muutamia aiempia kirjoituksia lukiessa. Eihän silloin ikävälillä 20-30 vielä tajunnut juuri mistään mitään ja varmaan 10 vuoden päästä ajattelen samalla tavoin välistä 30-40.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom