Kolari auton kanssa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Orava
  • Aloitettu Aloitettu
Toivottavasti näin. Tuleeko näissä yleensä kutsu kuulusteluun? Sillä haluaisin ehdottomasti näyttää pyörääni.
Eiköhän. Luonnollisesti kerrot että ajoit jalkakäytävällä vain siksi, että tiesit valon poikkeuksellisesti puuttuneen ja autokaistalla on muutenkin riskiä polkea liukkaalla. Ainakin itseä kuumottaa se, että auto tulee perässä neljää kymppiä ja turväli ehkä 5min peilikirkkaalla jäällä :eek:Samasta syystä poljen itsekin jalkakäytävällä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksi oot ajanu 80 km/h tiellä jossa on risteys? Yleensä tuollaista vauhtia ajetaan vain taajaman ulkopuolella, että minun mielestä voit vaan syyttää itseäsi jos olisit tuon henkilön päälle ajanut, vaikka hänellä olisikin ollut väistämisvelvollisuus.

Ei juma mitä idiootteja liikenteessä onkaan!

Ajoin juuri äsken 80 km/h tiellä, jolla oli monta risteystä. Siellä sattui jopa olemaan 80 rajoitus. Tulipa idiootti olo.
 
shrimp tarkoitti varmasti tuollaista talon pihasta kääntyvää risteystä.
 
shrimp tarkoitti varmasti tuollaista talon pihasta kääntyvää risteystä.


Joo ja toi toinen varmaan tarkotti jotain muuta kun joku taajamassa oleva risteys. :lol2:

Vittu että naurattaa tommonen, ensin meuhkataan muut idiootiks liikenteessä, sitten vasta mietitään että mitä tuli sanottua.

Onko tuo nyt oikeesti joku naisen logiikka, vai onko joku niin pässi, että luulee, ettei 80-teillä ole risteyksiä?
 
Ei se oo mikään naisen logiikka, vaan se, että miehet haluaa tahallaan ymmärtää väärin. No, sellasta se on kyllä netissä muutenkin, yritetään rivien välistä pilkkua pannen kaivaa kaikki mahdollinen aseeksi toista vastaan.

Naisvaltaisemmilla foorumeilla tätä harvemmin tapahtuu.

Pesen käteni tästä sopasta,
sori offtopikista.
 
Ei jeesus, miten ton nyt voi ymmärtää väärin? Jos toinen ymmärtää koko jutun väärin, puhuu ihan täyttä paskaa, ja sen jälkeen haukkuu idiootiks liikenteessä? Kyllä se oli nyt alun perin nimimerkki "shrimp" joka ymmärs väärin.

Ai juu, mutta sähän pyysit anteeks offtopikkia ja lähit ikään kuin tyylikkäästi pois tästä. :lol2:
 
Mutta miten te teette talvisin, jos on vaihtoehtona on ajaa autotiellä jäistä tietä pitkin, jossa on uria tai kävelytiellä. Minua ainakin henkilökohtaisesti pelottaa siellä autotiellä ajaa jos sattuu kaatumaan ja sen lisäksi jos auto tulee vielä ihan perässä. Sain tuossa koulumatkalla kunnon valitukset sedältä, joka kolaili omaa pihaansa + jalkakäytävää ja ajoin sitä pitkin. Väärinhän se on ajaa, mutta mielummin otan ehkä ne pikkusakot kuin telon itseni pahemmin. Ja siinä jalkakäytävällä en aja kovaa vauhtia.

Edit. Ja edellisellä viikolla ajoin kyseistä autotietä pitkin ja vedin lipat
 
Mutta miten te teette talvisin, jos on vaihtoehtona on ajaa autotiellä jäistä tietä pitkin, jossa on uria tai kävelytiellä. Minua ainakin henkilökohtaisesti pelottaa siellä autotiellä ajaa jos sattuu kaatumaan ja sen lisäksi jos auto tulee vielä ihan perässä. Sain tuossa koulumatkalla kunnon valitukset sedältä, joka kolaili omaa pihaansa + jalkakäytävää ja ajoin sitä pitkin. Väärinhän se on ajaa, mutta mielummin otan ehkä ne pikkusakot kuin telon itseni pahemmin. Ja siinä jalkakäytävällä en aja kovaa vauhtia.

Edit. Ja edellisellä viikolla ajoin kyseistä autotietä pitkin ja vedin lipat

Pyöräilen ympäri vuoden lähes päivittäin ja pääsääntöisesti pyrin käyttämään pyöräteitä. Vakireiteilla on talvella pieni pätkä, missä pyörätie on talvisin lumensäilytyspaikka ja tällöin ajan jalkakäytävällä tietoisesti lakia rikkoen (tosin varovaisemmin kuin pyörätiellä). Keskustan alueella, jossa autojen nopeuskin vain 40 km/h ajan autotiellä, mikäli en rännikatuja pitkin pääse perille. Tällöin ajan kyllä urassa, sillä minulla on nastat ja ne pitävät melko hyvin, mikäli lumisohjoa ei ole renkaiden alla. Eli riippuu tilanteesta.

Tosin raivostuttavan monella autoilijalla on asennevamma pyöräilijöitä kohtaa, tööttäillään, vaikka lain mukaan ajaa aivan oikeassa paikassa eli autotiellä. Ei se ole mun vika, että kaupungissa ei ole kaikkialla pyöräteitä! :curs: Sama asennevamma ilmenee suojatiellä, kun ei haluta antaa tietä, vaikka 50 m päässä risteys punaisilla valoilla -> hiljentämään/pysähtymään joutuu joka tapauksessa. Tähän törmään JOKA aamu. Talutan siis pyörää suojatiellä, mikäli autoja on tulossa. Tosin tiistaina eräs autoilija ilahdutti ja hidasti ennen suojatietä, jolloin sujuvasti pääsi yli. Kiitin vielä reippaasti, mutta pisti sitten naurattamaan, kun tajusin, että auton perässä oli poliisiauto, mikä lienee oli syy tähän lainkuuliaiseen käytökseen :lol2:
 
Mä mietin kanssa tota autotiellä ajamista juttua, että olen ymmärtänyt, että liikenteen vaarantamisestakin voi tulla sakkoa.

Entä jos pyöräilijä ei ole käynyt autokoulua eikä siten tunne liikennesääntöjä erityisen hyvin. Eikö sellaisen ihmisen pyöräily autotiella ole aikamoinen riski kaikkien kannalta? Esimerkiksi itse olen tämmöinen pyöräilijä enkä ole harjaantunut katsomaan kolmioita, vaan posotan pyörällä tietä eteenpäin ja pysähdyn vasta, jos liikennevalo näyttää punaista.

Pyöräillähän saa jalkakäytävällä, jos siihen on erikseen niin merkitty.
 
Mä mietin kanssa tota autotiellä ajamista juttua, että olen ymmärtänyt, että liikenteen vaarantamisestakin voi tulla sakkoa.

Entä jos pyöräilijä ei ole käynyt autokoulua eikä siten tunne liikennesääntöjä erityisen hyvin. Eikö sellaisen ihmisen pyöräily autotiella ole aikamoinen riski kaikkien kannalta? Esimerkiksi itse olen tämmöinen pyöräilijä enkä ole harjaantunut katsomaan kolmioita, vaan posotan pyörällä tietä eteenpäin ja pysähdyn vasta, jos liikennevalo näyttää punaista.

Pyöräillähän saa jalkakäytävällä, jos siihen on erikseen niin merkitty.

Pyöräillä saa jalkakäytävällä, jos on alle 12-vuotias. Muuten se on kielletty. Kevyen liikenteen väylät ja pyörätiet (omassa tekstissä pyörätie viittasi näihin) on tarkoitettu pyöräilijöille (ensimmäinen toki myös jalankulkijoille, ja jossain tapauksissa mopoille).

Aika tumpelo täytyy olla, että saisi sakot liikenteen vaarantamisesta, mikäli ajaa autotiellä, sillä pyörähän on ajoneuvo ja sillä ajetaan ajoradan oikeassa reunassa, mikäli pyörätietä kevyen liikenteen väylää ei ole... en ole ainakaan tälläisesta sakkomahdollisuudesta edes kuullut?? Ja ajaahan kaiken maailman sunnuntaikuskeja autollakin liikenteessä...

Tredin aloittajan tapaukseen viitaten, kaverini oli tulossa autolla pihasta ja törmäsi pyöräilijään, joka ajoi jalkakäytävällä. Tai oikeastaan siis pyöräilijä törmäsi autoon, sillä se pamautti suoraan auton kylkeen. Tässä tapauksessa pyöräilijä maksoi viulut (poliiisitutkinta tuli siis), mutta uskoisin että sillä merkitystä kuka törmäsi ja kehen. Mutta mielenkiintoista kuulla, miten käy sillä kyllä lähtökohtaisesti pitäisi olla niin, ettei kenenkään päälle saa ajaa vaikka rikkoisikin sääntöjä.
 
Tredin aloittajan tapaukseen viitaten, kaverini oli tulossa autolla pihasta ja törmäsi pyöräilijään, joka ajoi jalkakäytävällä. Tai oikeastaan siis pyöräilijä törmäsi autoon, sillä se pamautti suoraan auton kylkeen. Tässä tapauksessa pyöräilijä maksoi viulut (poliiisitutkinta tuli siis), mutta uskoisin että sillä merkitystä kuka törmäsi ja kehen. Mutta mielenkiintoista kuulla, miten käy sillä kyllä lähtökohtaisesti pitäisi olla niin, ettei kenenkään päälle saa ajaa vaikka rikkoisikin sääntöjä.
Jooh, itse en onnekseni(?) osunut lähellekään kylkeä, vaan kuski ajoi minun päälleni.
 
Entä jos pyöräilijä ei ole käynyt autokoulua eikä siten tunne liikennesääntöjä erityisen hyvin. Eikö sellaisen ihmisen pyöräily autotiella ole aikamoinen riski kaikkien kannalta? Esimerkiksi itse olen tämmöinen pyöräilijä enkä ole harjaantunut katsomaan kolmioita, vaan posotan pyörällä tietä eteenpäin ja pysähdyn vasta, jos liikennevalo näyttää punaista.

Pyöräillähän saa jalkakäytävällä, jos siihen on erikseen niin merkitty.


Kyllä jokaisella tienkäyttäjällä on velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä, oli käynyt autokoulun tai ei. Jos pyöräilijä ei ole käynyt autokoulua, kannattaa hänen opetella ne liikennesäännöt muuten.


TIELIIKENNELAKI

LUKU 1.

3 §

Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.


LUKU 2.

8 §

Tien eri osien käyttö

Ajoneuvoja on kuljetettava ajoradalla. Jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, polkupyörää ja muuta moottoritonta ajoneuvoa sekä mopoa on kuitenkin kuljetettava pientareella.

Alle 12-vuotias lapsi saa kuljettaa polkupyörää jalkakäytävällä. Hän ei saa aiheuttaa kohtuutonta häiriötä jalankululle.

Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
 
Tässä sopiva paikka avautua: Vittu näitä maisemankeksijöitä, jotka laittaa liikenneympyrään helvetin ison pusikon, ettei vaan liikenneympyrään ajava näkisi suojatielle. Monta kertaa kokenut, kun kesäisin (ja myös talvisin), liikenneympyrästä tullaan vitun lujaa. Ylitä siinä sitten tie.

Tässä: http://www.02.fi/omat+kartta/114806992
 
Itse ajoin pyöräilijän päälle, aurinko paisto ihan suoraan likaseen tuulilasiin niin en nähnyt mitään ja ajoin tosi hiljaa, no pyöräilijä sitten tuli semmosen pusikon takaa suojatielle ja varmaan luuli että olin jo pysähtymässä kun vauhtia oli niin vähän, en ole ihan varma oisko sen lain mukaan pitänyt taluttaa pyörä siitä mutta ihan sama. Onneksi ei sen pahemmin käynyt, pyöräilijä sattui vaan olemaan kiinalainen vaihto-opiskelija joten pieni kielimuuri siinä selvitellessä. Lopulta homma meni sitten niin että otin sen pyörän mukaan ja ostin siihen uuden vanteen ja laitoin sen kiinni ja tyttö sanoi että se ei ole varma jos sen jalkaan sattuu huomenna että jos voisin maksaa vaikka 100€ jos pitää mennä lääkäriin. No oli sen verran kaunis tyttö että eipä siinä viitsinyt tinkiäkään. Kyllä pikkusen pelästytti mutta onneks oli vähän vauhtia.
 
Kyllä jokaisella tienkäyttäjällä on velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä, oli käynyt autokoulun tai ei. Jos pyöräilijä ei ole käynyt autokoulua, kannattaa hänen opetella ne liikennesäännöt muuten.

En tätä epäillytkään, mutta en puhunutkaan liikennesääntöjen noudattamisesta, vaan liikennesilmästä. Kyllä minäkin tiedän vallan mainiosti, mitä kolmio tarkoittaa, mutta en silti osaa pyöräillessä katsoa kolmioita ajoissa. En niin paljon pyöräile, että tulisi kunnollinen liikennesilmä.

Ja mitä tulee siihen, että sanoin pyöräilyn olevan sallittua jalkakäytävällä, jos niin on erikseen merkitty tarkoittanee sitä, että se on silloin pyörätie. Käytin väärää ilmaisua.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom