Down bye one sanoi:
koko tredii ei jaksa alkaa lukemaan läpi... niin kysynkin et mites tää hst sopisi voiman hankitaan ja oliskos jollai antaa jotai voima hst ohjelmaa? suurinpiirtein oikeilla prosenteilla?
Joo, tuossa jo Toolate laittoikin linkin tuohon mun "voima-HST" hahmotelmaan. Olen nyt itse kokeillut tuosta HST:stä sellaista voimamuunnelmaa, jossa tein ensimmäiset viikot "normaalisti" toistomäärillä 15 ja 10, mutta nyt neljä viimeistä viikkoa tälläisellä idealla:
Prosentit ei ole laskettu ykkösmaksimista tällä kertaa, kun sellaista ei ole hetkee kokeiltu, vaan edellisen kierron 5 toiston maksimeista.
5a 2 x 80% 5RM
5b 2 x 85% 5RM
5c 2 x 90% 5RM
6a 2 x 95% 5RM
6b 2 x 100% 5RM
6c 2 x 105% 5RM
7a 3-4 x 80% 5RM
7b 3-4 x 85% 5RM
7c 3-4 x 90% 5RM
8a 3-4 x 95% 5RM
8b 3-4 x 100% 5RM
8c 3-4 x 105% 5RM
Tuossa ei ehkä olllut tarkoitus niinkään kasvattaa rautaa, vaan enemmän voluumia. Seuraava vaihe tuossa olisi tietenkin raudan kasvatus, kuten siinä "voima-HST" threadissa esitin.
Olen lisäksi tehnyt hiukan nopeustreenejä penkille, kyykylle ja mavelle tuossa eli kyykyssä ja penkissä kerran viikkoon nopeustreeni noin 60-65% 1RM max raudoilla esim. sarjoilla 5-10 x 1-2. Lisäksi olen tehnyt Maven vain kerran viikossa "kovaa". Eli idealla Ma: Kyykky, Penkki, nopeus mave Ke: Nopeus kyykky, Penkki Pe: Kyykky, mave, nopeuspenkki
Teen väliin yhden lyhennetyn kierron perus-HST:tä ja sen jälkeen kokeilen hiukan pidemmän jakson voimaohjelmalla. Sen jälkeen voi olla ehkä hiukan viisaampi ja kertoa onnistuuko tämä HST:n modaaminen voimaohjelmaksi vai pääseekö siinä ylikuntokerhoon? ;)
Edit: Vielä varoituksena: tuolla HST-voimakokeilulla pääsee todellakin helpolla ylikuntokerhoon. Varsinkin ojentajilla tuossa voluumin nostossa hyppää suora ja epäsuora rasitus pilviin, jos tekee esim. Penkin, punnerruksen olkapäille ja vaikkapa dipin kolmesti viikossa... siinä kun kasvatta jokaisessa liikkeessä sarjamäärän 1-2:sta 4-5:een, niin saa kyllä itsensä helpolla jumiin. Eli apuliikkeissä kannattaa pitää maltti noissa voluumien kasvattamisessa. Nimimerkillä "Tulehtuneet ojentajat" :jahas:
Edit2: niin ja se oli tosiaankin Alec, eikä Toolate... ;)