Koko kroppa 3 kertaa viikossa?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Itse päätin että 15 max treenissä en enää tee kahta sarjaa missään liikkeessä. Muutenkin tarpeeksi rankkaa, ja olen myös ihan paska siinä tokassa sarjassa, jos olen ekan tehnyt loppuun. Toistot jää yleensä 5 - 6 näitten päälle vielä pari tulis mutta nehän jätetään tekemättä.

Originally posted by turre101
Ja melkeinpä heti tuntuisi että jotain flunssanpoikasta kutisee nenässä, voi tosin olla muutenkin. Ei tässä nyt auta kuin pudottaa toiset sarjat pois treenistä pelastaakseen tämän ohjelman, right?
Miettiessäni HST:n aloittamista luin naureskellen noita Turren kirjoituksia, että samantien paukahtaa ylikuntoon ja kipeäksi. Pidin tota lähinnä onnettomana yhteensattumana - eihän noin kevyiden painojen heiluttelusta voi ylikunto iskeä.

No itellä nyt kolmas 15-treenikerta takana, ja johan oli aamulla flunssainen olo. Olo ei oo oikeen mihinkään päivän aikana muuttunut, mutta aika kokonaisvaltaisen surkeeta on. Kurkku karhea ja nenä vuotaa ja kaikki on huonosti :itku:. Onneton yhteensattuma? Ehkä, ehkä ei...

Treenit oon tehnyt siten, että kaikkia liikeitä kaksi sarjaa, joista jälkimmäisessä toistoja 8-10. Maksimit mittasin mielestäni mieluummin ala- kuin yläkanttiin. Ehkä treenit tuli liian tiheesti, aikatauluvaikeuksien takia viiteen päivään.

Mutta ehkä kyseessä tosiaan on onneton yhteensattuma.

Kerralla kipeäksi HST:lla

Olen vähän ihmetellen lukenut näitä juttuja HST-flunssasta. Itse tein ekoissa sykleissä kaksi sarjaa per liike joka treeniin. Vaikka 15-toiston treeneissä tuli äitiä ikävä niin ylikunto-oireita ei ollut yhtään miinuskaloriketodieetistä huolimatta.

Näistä oireista kärsineet: teettekö ikinä mitään aerobista ja onko tää eka koko-kroppa-kerralla treenisysteemi? Itsellä oli aloittaessa takana pari sykliä Korte 3x3sta, mikä on paljon kovempi rääkki kuin HST.

Olisiko niin että nämä 3/4/5/6-split bodaussysteemit ei paljoa paranna GPP:tä (general physical preparedness)?

Re: Kerralla kipeäksi HST:lla

Originally posted by Dopey
Olen vähän ihmetellen lukenut näitä juttuja HST-flunssasta. Itse tein ekoissa sykleissä kaksi sarjaa per liike joka treeniin. Vaikka 15-toiston treeneissä tuli äitiä ikävä niin ylikunto-oireita ei ollut yhtään miinuskaloriketodieetistä huolimatta.

Näistä oireista kärsineet: teettekö ikinä mitään aerobista ja onko tää eka koko-kroppa-kerralla treenisysteemi? Itsellä oli aloittaessa takana pari sykliä Korte 3x3sta, mikä on paljon kovempi rääkki kuin HST.

Olisiko niin että nämä 3/4/5/6-split bodaussysteemit ei paljoa paranna GPP:tä (general physical preparedness)?

Ite tulin ekalla ja toistaseks vikalla HST-kierrolla kipeäks tokavikan kymppitreenin jälkeen. En tee juuri koskaan aerobista, ja kyllä, oli eka koko kroppa kerralla -treenisysteemi. Yleiskunto on paska.

Juu, sama juttu. Kaksi 15-treeniä viime viikolla sain tehtyä, perjantaina olinkin sitten sairas. Kurkku arka ja räkä ryöppysi. Vedin kuitenkin sitkeästi sen viikon viimeisenkin treenin(oli olo aika mahtava) ja viikonloppu menikin sitten ihan levätessä ja Finrexiniä sun muita vitamiineja nappaillessa. Sunnuntaina fiilis oli jo vähän parempi, maanantaina aloitin toisen 15-viikon ja nyt kulkee taas hyvin.

Ehkä se menee kroppa vähä "shokkiin" kun SD:n jälkeen alkaa heti koko kehoa treenaamaan. Ei pahemmin mullakaan kokemusta tällaisista ohjelmista ole. Tiedä sitten...

Re: Re: Kerralla kipeäksi HST:lla

Originally posted by andor
Oisko linkkiä tohon? Kuulostaa mielenkiintoiselta :evil:
Linkki, Korten artikkelit on toisen palstan yläosassa. Kyseessä on voimanosto-ohjelma, missä kyykätään, penkataan ja vedetään joka treenikerralla, 3 x viikossa. Alun voluumiosiossa kun kahdeksan kyykkysarjan jälkeen on vähän (8 sarjaa)penkkaillut ja sen jälkeen vaikka kolme sarjaa vetänyt ja voi funtsia että "viis satsia enää" niin meinaa itku tulla. Tein minuutin palautuksilla vielä, keuhkot sai keräillä salin lattialta lähtiessä mukaan. Penkkivoimaa en tuosta paljoa saanut, mutta kyykyn ja vedon tulokset pomppas rajusti, samoin yleiskunto.

Suosittelen lämpimästi HST:n kanssa vuorotteluun. Jos haluaa tuohon vähän enemmän WSB-mausteita, niin Christian Thibadeaun versio näyttää kivalta ja on mulla seuraavana jonossa. Sitten kun tuntuu, ettei mikään enää satu, on aika kokeilla Sheikoa. Voimanosto-ohjelmilla saa ihan uutta potkua bodytreeneihinkin, itse eksyn enää pitkien sarjojen pariin vaan lepuuttelemaan olkapäitä ja polvia.

Re: Re: Re: Kerralla kipeäksi HST:lla

[BSitten kun tuntuu, ettei mikään enää satu, on aika kokeilla Sheikoa. [/B]

No, jaa. En ole nyt varma, mitä Sheikon ohjelmaa tarkoitat, mutta mitä nyt tässä on tullut treenejäsi katseltua, niin taitaa ainakin nuo aloittelijoiden ohjelmat olla melko kevyttä kauraa sinulle. Itse niitä jonkun aika junnanneena voin sanoa, että niihinkin tottuu hyvin nopeasti hieman huonommastakin(tuulipuku-WSB) kunnosta lähtenyt ja lisäksi nuo ohjelmat eivät kyllä mitään huippukehittäviä ole olleet. Työmäärää pitäisi pystyä lisäämään koko ajan ja kehittymään sitä kautta. Siinä voikin olla sitten aika säätäminen. Itse olen saanut parempia tuloksia muilla ohjelmilla, esim. RSR.

Jos muuten yrität turtumisen jälkeen hakea uutta iskua, niin ehkä joku Smolovin kyykky-cocktail saattaisi olla se sopiva. :worship: Oletko jo tutustunut?

Noissa Sheikon systeemejä on joka tasoiselle nostajalle ja voluumit nousee sitä enemmän mitä korkeammalla tasolla ollaan. Valitettavasti ylempien tasojen ohjelmia löytyy nihkeästi netistä ja Sheikon kirjaa ei ole käännetty venäjästä millekään muulle kielelle. Eipä silti että olisi aikaakaan treenata kahta kertaa päivässä.

Groups.google.comista kannattaa etsiä Keith Hobmanin juttuja misc.fitness.weights -ryhmästä, hän on käännättänyt itselleen noita systeemejä, mutta taisi kyllä taipua viime talvena. Smolov ei ole tuttu, ajattelin tosiaan alkaa tuohon Thibadeaun systeemiin seuraavaksi.

Re: Re: Re: Kerralla kipeäksi HST:lla

[Suosittelen lämpimästi HST:n kanssa vuorotteluun. Jos haluaa tuohon vähän enemmän WSB-mausteita, niin Christian Thibadeaun versio näyttää kivalta ja on mulla seuraavana jonossa.
Canadian Non-linear Autoregulating Progressive Resistance Training

aika vaikuttava nimi ohjelmalla on ainakin

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Koitin sitten tuota Korten 3x3 -ohjelmaa siten, että penkin osalta tein sitä venäläistä penkkiohjelmaa, josta on ollut paljon juttua sille pyhitetyssä threadissa.

Sain kolmannella viikolla alaselkäni kipeäksi, nyt ei vähään aikaan pysty kyykkäilemään eikä maastavetämään. Tarkoituksena oli juuri saada tuloksia paranemaan näissä liikkeissä, varsinkin kyykyssä on tuo alaselkä ollut aina heikko lenkki.

Nyt pitää sitten enemmänkin keskittyä penkkiohjelman loppuunvientiin ja jättää vedot sekä kyykyt vähäksi aikaa. Sääli sinänsä. Varmaankin kannattaa lähteä seuraavan kerran treenaamaan vetoa ja kyykkyä vain kerran viikossa kumpaakin.

HST:llä kyllä saan itseni sellaseen ylikuntoon että oksat pois ja joskus koko puukin.
Olen huomannut seuraavaa viimeisen 8kk aikana kun olen HST:llä vääntänyt:
-jos 15-viikoista selviää hengissä niin loput syklistä menee ongelmitta.
-Suuri määrä aeroobista on saatanasta
-Vähäiset kalorit (ei selvää bulkkia) on saatanasta :D

Ongelmana noiden 15-viikkojen kanssa on se, että kunnon SD:n jälkeen jopa eka treeni on raskas (inkrementit ovat kohdallaan). Keho sopeutuu kyllä nopeasti siihen, mutta seuraava treeni on yhtä raskas kuin edellinenkin. Eli tulee melkein 6 raskasta treeniä kahteen viikkoon. Olen harkinnut aloittamista alempaa, niin että tekisin vaikka 8kpl 15-toiston treeniä 2,5 viikon aikana.

Ja kyseessä on ensimmäinen koko-kroppa-ohjelma. Volyymin lisäystä tuli 50% (paitsi kk ja mv) edelliseen kolmijakoiseen verrattuna, vaikka teen yhden sarjan jokaista (11 liikettä). Treenit kestävät alle 30min mutta ottavat ilmeisesti koville. Massaa tulee kyllä hyvin jos syö tarpeeksi :)

Ylikunnosta: mulla menee HST dieetilläkin niin kauan hyvin kun maltan liian raskaasta aerobisesta pysyä erossa välipäivinä. Joku HIIT katkaisee kamelin selän - tämä tuli kesällä huomattua kun treenimotivaatio laski kuin lehmänhäntä ja mieliala samaten.

Sairaaksi en kyllä ole tullut enkä 15-viikoilla laatannut. Luulisin että se johtuu ihan kohtalaisesta aerobisesta kunnosta sekä pohjalla olleesta Meltdown-treeneistä (koko kropan SIKAkuntopiiri).

Raskasta on nuo 15-viikkojen vika treenit, ja varsinkin 10-viikkojen maksimit. Siitä kun selviää niin voi huokaista taas vähän aikaa vitosten alussa. Ja seuraava paha paikka tulee viitosten jälkeen negatiivisissa kun alkaa nivelet valittamaan ja treeni-into tippumaan.

Re: Kerralla kipeäksi HST:lla

Kilpatason urheiluharrastuksen myötä aerobista tulee aika paljon. Noin 8 tuntia viikossa, luonnollisesti kyllä varsin vaihtelevalla sykkeellä. Näin on menty jo kohta 15 vuotta. Koko-kroppa-kerralla treenistä on hieman aiempaa "kokemusta" noin kolmen kuukauden kaudesta, jolloin satuin sattumalta kokeilumielessä treenaamaan lähes täysin HST:n periaatteiden mukaisesti.

Ehkä mulla on ongelmana just toi HST:n lisäksi tuleva runsas aerobinen, tuleekohan rasitusta vähän liikaa?

Re: Re: Kerralla kipeäksi HST:lla

Originally posted by rima
Ehkä mulla on ongelmana just toi HST:n lisäksi tuleva runsas aerobinen, tuleekohan rasitusta vähän liikaa?
Jep, en tekis kuin 1 sarjan per liike ja jos sekään ei auta niin vähemmän liikkeitä tai (yäk) painottaen isolaatioliikkeitä (esim. reidenojennus kyykyn tilalle tms.). Mulle 2 x 30min keskivauhtista aerobista (130-140 bpm) on tuntunut aika optimilta HST:lla.

RIMA kirjoitti:
"Miettiessäni HST:n aloittamista luin naureskellen noita Turren kirjoituksia, että samantien paukahtaa ylikuntoon ja kipeäksi. Pidin tota lähinnä onnettomana yhteensattumana - eihän noin kevyiden painojen heiluttelusta voi ylikunto iskeä.
No itellä nyt kolmas 15-treenikerta takana, ja johan oli aamulla flunssainen olo. Olo ei oo oikeen mihinkään päivän aikana muuttunut, mutta aika kokonaisvaltaisen surkeeta on. Kurkku karhea ja nenä vuotaa ja kaikki on huonosti."

* En kai mä nyt ihan lämpimikseni täällä valittais flunssaa, vaan se tosiaan on mulla se viimeinen ylikunnon oire, jos ei huomaa ajoissa niin pärähtää kipeäksi ja yllättäen, ihan yhtäkkiä voi päivällä se flunssa kolkuttaa. Jossain vaiheessa uikutin itse miten löysä ohjelma ja kovaan ääneen ihmettelin, koitin muokata siitä vähän rajumpaa laittamalla lisää painoa ja tiheämpää tahtia, kun nuo isot pojat sanoivat että poika prkl, testaa ja itke!
Näinhän siinä kävi. Yhä olen ymmällään. :)

ASTRO kirjoitti:
"-jos 15-viikoista selviää hengissä niin loput syklistä menee ongelmitta.
-Suuri määrä aeroobista on saatanasta
-Vähäiset kalorit (ei selvää bulkkia) on saatanasta "

* Totta, jos se ylikunto iskee niin helpoiten uskon sen iskevän siinä 15 jakson lopulla / 10 jakson alulla, siinäpä mullakin viimeksi se iski, ekojen kymppitreenien jälkeen. Aerobista en menisi HST:hen tunkemaan lainkaan, viimeiseksi 15jaksolle, kenties 5rep jaksolla jotain pientä aerobista välipäivinä, mutta esim. kevyttä kävelyä. Riippuu mihin on tottunut ja mikä on kunto. Vähäiset kalorit ajaa äkkiä huonoon kondikseen, jos treenaa kovaa niin miinuksella hyytyy äijä mun mielestä puolet helpommin...runsas ravinto auttaa palautumaan rääkistä.

Mulla on nyt toinen 15rep viikko menossa, seuraavaksi viidennet treenit. Huomaa selvästi miten keikutaan juuri siinä rajamailla sietääkö kroppa vai ei, pitää olla tarkkana. Alussa otin heti yhden välipäivän lisää kun lihat oli jumissa ja kipeät, ei treenata viitsinyt. Toisen välipäivän lisää otin kun olo alkoi olla väsynyt ja korvia kuumottaa, se perhana väijymässä heti, joku kuumeennostattaja. Nyt jouduin ottamaan taas välipäivän ennen 5. treenejä, sillä vasemman hauiksen jänne on vähän arka ja mitään jänteen tulehdusta tms. viimeksi tahdon, pitkä ja paha vaiva. Olen tässä nyt sillä meiningillä että otetaan välipäivä kun sille tuntuu tarvetta, ja painot on vedetty alakanttiin varmuuden vuoksi, kunhan selviän tämän syklin kunnialla läpi. Ennen HST:tä ohjelmani ovat ihan treenikipinän syttymisestä asti olleet splittejä, ja aerobista vähän, joten kunto on huono ja keho ei oo tällaseen tottunut. Kun tämän selviän, niin seuraavaan sykliin lisää painoa ja kovemmalla raivolla, silti järki kädessä...

On juu pirullinen ohjelma kun luulisi että alussa on löysää vaan kun ekat on jo helvetistä, ja pahenee vaan kerta kerralta.

Viime kokeilu ~6kk sitten oli surkuhupaisa, veti tukkoon kroppaa ekoista treeneistä lähtien niin että 4. 15rep treeneissä ei enää saanut millään 10 enempää painoilla, väkisin veti ja tulos oli arvattavissa.

Sain itse juuri päätökseen HST-treenin.

Treenasin seuraavan laisella ohjelma (15-10-5)

Eka kerta:
Penkki
Peck-deck
Vipunostot sivulle
Ojentajat taljassa
Alatalja
Hauis levytangolla
Vatsat
Alaselkä penkissä

Toinen kerta:
Vinopenkki käsipainoilla
Ristikkäistalja
Pystypunnerrus
Ojentajat taljassa
Ylätalja
Hauis levytangolla
Vatsat
Alaselkä penkissä

Kolmas: sama kun eka
Neljäs: sama kun toinen
Ja jne.

Itselläni ainakin sarjapainot nousi joka liikkeessä HST-treenillä ihan mukavasti tai jopa todella paljon esim peck-deck:ssä. Nostin joka liikkeessä painoja aina 2,5kg joka toinen treeni kerta.

Se tuli huomattu, että ei kannata aloittaa liian isoilla painoilla, muuten tuota painojen nousua ei pysty välttämättä tekemään.

Nyt ois tarkotus aloittaa uusi kierto HST:llä

(Jos joku nyt sattuu ihmettelee, että miks vaan yläkroppa niin
en pysty tekee mitään liikkeitä jotka käy polvien päälle, sillä
mulla on polvissa rustovikaa.)

Onko muut huomannut että rauta on kevyempää niille lihasryhmille mille liike on koko ohjelman ajan joka treenissä sama? Itselläni liikkeet jotka samat joka treenissä>jalkojen koukistus, kohotukset.

Parhaiten ohjelma on purrut juuri noiden takareisien osalta.

Jos joskus teen vielä hst:tä niin taidan vaihdella vähemmän liikkeitä.

Niin ja nyt on menossa neljäs hst-viikko, eikä mitään mainittavaa kehitystä havaittavissa. 15repsien jälkeen tuntu niinku voimat ois kadonnu, mutta kylläpä tämä tästä.

Noniin... Nyt sitten on tehty HST:t tämän vuoden osalta... Nivuset tulehtuneina ja selkä kivuliaana :itku:

Hommahan alkoi 15-sarjoilla, jotka nostivat kyllä työkapasiteettia melkoisesti. Kiristymistä ja aineenvaihdunnan paranemistakin oli havaittavissa... Voima tai massaa? No ei tod.

10-sarjat tuntuivatkin jo paljon paremmalta, kun ajatellaan massanhakua. Palautumiskyky oli parantunut 15:sten jälkeen ja tuntui kasvavan vielä tässä vaiheessakin. 4. reenin jälkeen vaadittiin tosin jo ylimääräinen lepopäivä palautumiseen. Ja viimeisen 10-reenin jälkeen oli jo selviä ylikunnon merkkejä havaittavissa.

Tässä vaiheessa mittanauha väitti kasvun olevan lähes 0-linjaa vaikka ruokamäärät olivatkin sopivia (+100 - +800 päivästä riippuen).

Vitoset sitten olivatkin mieluisia, kun tuntui, ettei kunto lopu sitten millään vaikka palautukset olivatkin lyhyitä :eek: Pientä voimien palautumista oli havaittavissa, sillä aiemmat SD, 15:t ja 10:t olivat syöneet niitä!

No sittenhän jo paukahtivatkin nivuset tulehdukseen kyykätessä kuten joillekin muillekin täällä on tapahtunut ja homma jäi siihen. Viikko lepoa ja hyväksi todettu jaettu ohjema taas päälle.

Homma ei siis toimi ainakaan minun kropalleni massan hankintaan, eikä senkään vertaa voiman lisäämiseen, mutta yleisen työkapasiteetin nostoon ja palautumiskyvyn parantamiseen saatan systeemiä vielä joku päivä käyttääkin.

Originally posted by JeanS
Nivuset tulehtuneina ja selkä kivuliaana :itku:

Onko nämä siis virallisesti tutkittu esim. lääkärin toimesta, että onko tulehdusta ja mikä selkää kivistää? Entäs paljonko tuli lihashuoltoa, esim. venyttelyä, harrastettua kierron aikana? Itse olen ainakin huomannut, että kolme kertaa viikossa kyykkääminen jumittaa kivasti ja hyvin helposti lonkan koukistajat. Niitä saa sitten venytellä ja hierottaa oikein urakalla, että ne saa auki. Sitä ei ole kyllä missään korostettu tuolla HST:n sivuilla, että sitä konetta saattaa olla tarvetta huoltaa hieman enemmän HST:n aikana kuin sillä good-old-kyykky-kerran-kymmenessä-päivässä-tsydeemillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom