Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Originally posted by Tume
Hulkki & Sakkeus taitaa olla jo hst-syklit ohi? Mites kulki?
Mielenkiintoinen menetelmähän toi HST on. Otin normaalin 6 viikon syklin ja jatkoin 5rep-viikkojen jälkeen vielä viikon verran lähes maksimipainoilla yhteensä 3 kokokroppatreenin verran.Originally posted by Tume
Hulkki & Sakkeus taitaa olla jo hst-syklit ohi? Mites kulki?
Originally posted by Dopey
Homma menee ketuille jos laskettuja painoja ei saakaan ylös ja kerran homman läpikäyneenä voi säätää seuraavassa syklissä painot ja toistot kohdalleen.
Originally posted by Milo
Nyt kun olen laskenut kaikki käytettävät painot ja aloittanut ohjelman niin kannattaakohan painoja pienentää vai nouseeko voimatasot sen verran että saan pidettyä hyvän tuntuman sarjamaksimeita kohti mentäessä?
Originally posted by jarkko
Itselläni olisi tarkoitus aloittaa kahden viikon kesäloman jälkeen (totaalitauko) HST, ajattelin aloittaa yhdellä kevyellä viikolla ennen HST:tä ja mietinkin, että kannattaako tuon viikon aikana hakea maksimipainot kaikille liikkeille joita HST:ssä tekee?
Originally posted by jarkko
Ok, nyt on luettu koko threadi jälleen kerran läpi ja enää "pari" avointa kohtaa sitten olen valmis aloittamaan urakan ensi maanantaina.
Minäkin innostuin nyt uudestaan vaikka nykyinen oma ohjelmakin sujuu hyvin pitkälti kolmatta kuukautta, vaan vaihtelu ei pahaa tee... Tarkoitus olisi PE aloittaa, jää 4 päivän tauko mulla edellisistä, ei tässä kerkiä nyt enempiä kun kiristelyt menossa.
1. Olen "arvannut" vanhan treenitaustani perusteella mikä olisi 15 toistojen maksimi jonka mukaan sitten laskin 15 toistojen sarjapainot käyttäen portaana joko 5/10%/treenikerta riippuen lihaksesta. Sitten laitoin 10 ja 5 toiston viikoille siten nousua, että edellisen sarjan maksimiin 20% lisää. Meneekö homma ihan puihin näin?
Ne saa aika hyvin arvaamalla varsinkin jos pitää päivyriä missä treenisuoritukset tallessa, katsoo sieltä ja arvioi. Mutta _älä_ arvioi yläkanttiin, usko pois vaikka naurettavan köykäseltä tuntuisi paperilla niin annapa tuntua, muuten hyytyy hymy ohjelman edetessä. En ihan tajunnut, edellisen sarjan maksimiin 20% lisää? Tarkoitatko että:
- 15REP-jakson maksimeihin 20% lisää -->> 10REP jakson aloituspaino?
- Vai että nousut treenikerroilla ovat 20%?
- 10REP-jakson maksimeihin 20% lisää -->> 5REP jakson aloituspaino?
Tyhmä ei tajua...
Tavoittelenko tässä nyt ahneuksissani kuuta taivaalta ja olisiko syytä olla tavoitteet matalammalla?
Jos on sun eka sykli (ilmeisesti) niin kannattaa pitää tavotteet hyvinkin matalalla että pääset kiinni juttuun ja tottuu kroppa hommaan. Eli mä olen ajatellut että ihan suosiolla eka sykli kuuluukin loppua niihin tuloksiin jotka testasit alussakin, toki jos siellä jaksojen vikoilla treenikerroilla tahtoo niin voihan sitä pistellä vähän 2,5kg lisää jos siltä tuntuu jossain liikkeessä, niin saa niin hilattua sitä ylöspäin. Tavoitteet lähinnä siihen toiseen sykliin jota varten voit nostaa painoja sitten niissä liikkeissä missä tuntuu olevan resursseja siihen, ihan kaikissa ei kannata tai kokonaisvolyymi kasvaa aikalailla.
rinta->olkapäät->ojentajat tms. Miltä allaoleva näyttää (joka toinen treenikerta siis eri liikkeet):
kyykky/reisien ojentajat
sjmv/reisien koukistajat
pohkeet istuen/seisten smithissä
penkki/vinopenkki kp
pystypunnerrus smithissä/pystypunnerrus kp
kapea penkki/ranskalainen
kulmasoutu/alasoutu
hauis scott/keskitetty
vatsa rutistus/koneessa
Mä oon tuumannut että perusspliteistä tuttu suoritustapa "yksi lihasryhmä kerrallaan loppuun" ei välttämättä ole toimivin HST:ssä, vaan kannattaa sekoittaa vähän. Vaan eipä sulla tuossa näytä olevankaan kuin yksi liike / lihasryhmä, mitä nyt kapea penkki ottaa epäsuorasti rintaankin.
Älä sitten ota liikaa sarjoja, tuossa on 9 liikettä, jokaisessa 2 sarjaa tekee jo 18 + lämmittelyt joka olisi ainakin minulle rankasti liikaa tällaisessa ohjelmassa.
En ihan pysynyt tuossa perässä, mutta käy nyt ihmeessä kokeilemassa ne maksimit nykykunnosta. Jos olet vetänyt jotain 4-splittiä ja muistelet vaikka ojentajamaksimeita treenistä, missä teet ne ekana niin tilanne vähän muuttuu jos on penkkiä ja pystypunnerrusta pohjalla. 8 viikkoa on pitkä aika heittää kaivoon liian isojen aloituspainojen takia.Originally posted by jarkko
1. Olen "arvannut" vanhan treenitaustani perusteella mikä olisi 15 toistojen maksimi jonka mukaan sitten laskin 15 toistojen sarjapainot käyttäen portaana joko 5/10%/treenikerta riippuen lihaksesta. Sitten laitoin 10 ja 5 toiston viikoille siten nousua, että edellisen sarjan maksimiin 20% lisää. Meneekö homma ihan puihin näin?
Jos oot saanut kutosen 100 kilolla niin en todellakaan ymmärrä miten vitosmaksimiksi tulee 115. Laittaisin vitosmaksimiksi kyykkyyn 105 (viikon 6 vika kyykkytreeni) ja koittaisin siitä sitten fiilisten mukaan negaviikoilla nostella ylöspäin.Laskennallisesti näytti olevan ihan ok, esim. kyykyssä olen tehnyt sarjaa (6-8) 100 kilolla ja nyt kun laitoin 15 toistot 80 kiloon jolla tulee 5 maksimiksi 115 kiloa. Tavoittelenko tässä nyt ahneuksissani kuuta taivaalta ja olisiko syytä olla tavoitteet matalammalla?
Itse olen tehnyt just päinvastoin eli vuorotellut veto-ja työntöliikkeitä. En osaa mitään tieteellistä perustelua tuolle sanoa, mulla menee ojentajat helposti "tukkoon" niin ettei mikään rauta nouse lopussa joten selkä/hauisliikkeet siellä välissä tuo lepoa ojentajille etenkin kun pidän aika lyhyitä palautuksia.2. Entä suoritusjärjestys. Itse pähkäilin tekeväni seuraavat liikkeet. Lähinnä siltä pohjalta, että tulee tehtyä aina lihasryhmän jälkeen samaa loppuun saakka rinta->olkapäät->ojentajat tms. Miltä allaoleva näyttää (joka toinen treenikerta siis eri liikkeet):
kyykky/reisien ojentajat
sjmv/reisien koukistajat
pohkeet istuen/seisten smithissä
penkki/vinopenkki kp
pystypunnerrus smithissä/pystypunnerrus kp
kapea penkki/ranskalainen
kulmasoutu/alasoutu
hauis scott/keskitetty
vatsa rutistus/koneessa
Originally posted by Tume
Turrelle: Lepää nyt hyvä mies ainakin se 9 päivää, oli sulla sitten vaikka kisadietti menossa. Mikä ihme siinä on että pystyt lepäämään neljä päivää mutta et yhdeksää? Ajatteles jos koko kahdeksan viikon homma menee puihin sen takia että et malttanut pysyä viittä päivää erossa punteista. Siinä samalla menee sitten koko diettisi piloille, ja se vasta miestä syö.
Sen vielä ymmärtää jos joku tekee tämän virheen ekalla kerralla, mutta että pitää vielä mennä tekemään sama virhe kahdesti!
Edit: Ole vaikka ne yhdeksän päivää ylläpitokaloreilla.