Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Wotkinsin tukusta tukkutorilta mä olen ribsit hakenut.
http://www.chef-wotkins.com/
No perhana, toihan on vielä tossa ihan naapurissa melkein. Pitääkin käydä poistamassa joku päivä. Onko siellä monia erilaisia vai löytyykö helposti? On nimittäin ensimmäinen kerta kun ribsejä alan vääntämään, enkä ihmettelis vaikka ostaisin hermostuspäissäni väärää tavaraa. Lisäks kiinnostaa pakkauskoot ja hinnat, mutta nehän selviää sitten kun teen myymälään visiitin jos kukaan ei satu niitä nyt ulkoa muistamaan.

No perhana, toihan on vielä tossa ihan naapurissa melkein. Pitääkin käydä poistamassa joku päivä. Onko siellä monia erilaisia vai löytyykö helposti? On nimittäin ensimmäinen kerta kun ribsejä alan vääntämään, enkä ihmettelis vaikka ostaisin hermostuspäissäni väärää tavaraa. Lisäks kiinnostaa pakkauskoot ja hinnat, mutta nehän selviää sitten kun teen myymälään visiitin jos kukaan ei satu niitä nyt ulkoa muistamaan.

Tuolta saa ostaa vaikka vain 100gr erissä kamaa. Erinomainen myymälä muutenkin, ehkä Helsingin ja koko Suomen paras lihakauppa. Itse ostin jonkin olikohan 20kg laatikon noita, kilohinta taisi olla 4-5e.
Tuote on nimeltään siis BABY BACK RIBS. Joskus saa tuoreina, yleensä käsittääkseni pakastettuna.

Tuote on nimeltään siis BABY BACK RIBS.
Noita olen aina saanut k-kaupastakin, kun olen tilannut vain ribsejä. Olis kiva koittaa joskus ihan spare ribsejäkin, mutta en oo missään nähnyt. Noihan erottaa ihan ulkonäöltä. Baby back ribsit on käyriä ja luut on aika pyöreitä ja lähellä toisiaan. Spare ribsit taas on melkein suoria ja luut on lättänämpiä ja kauempana toisistaan.

Muistan, kun hehkutit joskus baby back ribsejä, mutta mitä olen itse aiheeseen tutustunut, niin ihmettelen miksi. Amazingribs.com sanoo näin:

"Pigs have 14 rib bones. They are attached to the spine and are usually divided into four popular cuts: Baby back ribs, spareribs, St. Louis cut ribs, and rib tips. Starting at the top are the baby backs, closest to the backbone, nestled beneath the loin muscle. They are curved, round bones, close together, and most of the meat is on top of the bones, cut from the underside of loin muscle. As you move further from the spine, the bones get larger, flatter, straighter, and wider apart with more meat between them. There is more fat marbling in the meat as you go further from the spine and closer to the belly."

Kyllä musta lihaisampi ja marmoroituneempi kuulostaa paremmalta. Muuallakin sanotaan, että baby back ribsit on luonnollisesti mureampia ja vaativat siksi vähemmän valmistusaikaa, sekä pienempiä ja helpompia syödä ja siksi suositumpia. Spare ribseistäkin saa varmaan varsin mureita, kun vaan pidentää vähän valmistusaikaa. Ja kun miettii sitä mistä mistä päin possua nää eri ribsit tulee, niin baby back ribsit on lähempänä fileetä, kun taas spare ribsit on lähempänä pekonia :kuola:

Tervehdys kaikille pitkästä aikaa!

Ribseistä sen verran, että itse olen ostanut Hakaniemen hallista, jossa niitä myy muistaakseni ainakin kaksi eri myyjää. Nykyisin myös läheisessä K-Supermarketissa on lähes aina tarjolla ribsejä ja ainakin syksyllä on tarjolla jopa luomuribsejä. Nyt asiaan.

Tein uudenvuodenaattona näitä vinkkejä mukaillen pizzaa, joka oli hyvää:

http://www.varasanos.com/PizzaRecipe.htm

Tärkeintä ei kuitenkaan ole pizza vaan se, että näin, että löysääkin taikinaa voi käsitellä. Seuraavaksi törmäsin vahingossa tähän leipäreseptiin ja rakastuin:

http://markbittman.com/12-days-of-htce-jim-laheys-no-work-bread

Tein puolikkaan annoksen seuraten reseptiä melko tarkasti. Kiitos HOAS:n keittiössä oli tasan 21 astetta lämmintä, joten nostatin taikinaa n. 18 tuntia. Kohotuksen jälkeen en laittanut mitään jyviä yms leipään, vaan hieman jauhoja, jottei leipään tulisi kuorta jo ennen paistoa. Tein kuitenkin kaikki vaiheet taikinan kääntelyineen. Uunin lämpötilaa oli hieman vaikeaa hallita (HOAS:n uuni), mutta lämpömittarin perusteella uunissa oli noin 220 astetta (uunin säätövipu näytti 250). Tavoitteena olisi ilmeisesti noin 230 astetta. Paistamisen tein valurautaisessa noin 10 cm korkeassa kannellisessa pannussa. Pidin leipää 30 min kannen kanssa ja vielä 20 min ilman kantta. Kuori pääsi kärähtämään hieman, mutta toisaalta se lisäsi mukavaa savuista ja pähkinäistä aromia leipään. Jauhoina käytin puolikarkeita vehnäjauhoja (noin 20% tuoreita ja 80% noin kuukauden päiväyksen ylittäneitä jauhoja). Erään blogikirjoituksen perusteella (http://jacquesboissonsinruokarundi.blogs.fi/) oletin, että instant yeast on tavallista kuivahiivaa.

Leipä:
_big.jpg

Leipä toisesta suunnasta:
_big.jpg

Reikiä löytyy:
_big.jpg

Lopputulos oli aivan käsittämättömän mahtava! Kuori on erittäin rapea ja juuri sopivan paksuinen. Sisäosa on reikäinen ja erittäin hyvän makuinen. Kannattaa ehdottomasti kokeilla tätä reseptiä. Leipä onnistuu myös minulta, joka ei koskaan ennen ole tehnyt oikeastaan yhtäkään hyvän makuista leipää omin avuin. Huomautan myös, että tämä oli ensimmäinen kerta kun kokeilin reseptiä ja se onnistui silti.

Leivästä ei tullut kovin kaunis, mutta hieman huolellisemmalla työllä ja esim. viiltojen tekemisellä (taikina oli löysää, joten tein yhden viillon) leivästä saa varmasti myös erittäin näyttävän ja symmetrisen.

Siirryn tästä tuhoamaan loput leivästä.

Kiitos!

Leivästä ei tullut kovin kaunis, mutta hieman huolellisemmalla työllä ja esim. viiltojen tekemisellä (taikina oli löysää, joten tein yhden viillon) leivästä saa varmasti myös erittäin näyttävän ja symmetrisen.
Hyvännäkönen leipä, sen sopiikin olla tommonen "rustiikkinen".

Tervehdys kaikille pitkästä aikaa!

Ribseistä sen verran, että itse olen ostanut Hakaniemen hallista, jossa niitä myy muistaakseni ainakin kaksi eri myyjää. Nykyisin myös läheisessä K-Supermarketissa on lähes aina tarjolla ribsejä ja ainakin syksyllä on tarjolla jopa luomuribsejä. Nyt asiaan.

Tein uudenvuodenaattona näitä vinkkejä mukaillen pizzaa, joka oli hyvää:

http://www.varasanos.com/PizzaRecipe.htm

Tärkeintä ei kuitenkaan ole pizza vaan se, että näin, että löysääkin taikinaa voi käsitellä. Seuraavaksi törmäsin vahingossa tähän leipäreseptiin ja rakastuin:

http://markbittman.com/12-days-of-htce-jim-laheys-no-work-bread

Tein puolikkaan annoksen seuraten reseptiä melko tarkasti. Kiitos HOAS:n keittiössä oli tasan 21 astetta lämmintä, joten nostatin taikinaa n. 18 tuntia. Kohotuksen jälkeen en laittanut mitään jyviä yms leipään, vaan hieman jauhoja, jottei leipään tulisi kuorta jo ennen paistoa. Tein kuitenkin kaikki vaiheet taikinan kääntelyineen. Uunin lämpötilaa oli hieman vaikeaa hallita (HOAS:n uuni), mutta lämpömittarin perusteella uunissa oli noin 220 astetta (uunin säätövipu näytti 250). Tavoitteena olisi ilmeisesti noin 230 astetta. Paistamisen tein valurautaisessa noin 10 cm korkeassa kannellisessa pannussa. Pidin leipää 30 min kannen kanssa ja vielä 20 min ilman kantta. Kuori pääsi kärähtämään hieman, mutta toisaalta se lisäsi mukavaa savuista ja pähkinäistä aromia leipään. Jauhoina käytin puolikarkeita vehnäjauhoja (noin 20% tuoreita ja 80% noin kuukauden päiväyksen ylittäneitä jauhoja). Erään blogikirjoituksen perusteella (http://jacquesboissonsinruokarundi.blogs.fi/) oletin, että instant yeast on tavallista kuivahiivaa.

Leipä:
_big.jpg

Leipä toisesta suunnasta:
_big.jpg

Reikiä löytyy:
_big.jpg

Lopputulos oli aivan käsittämättömän mahtava! Kuori on erittäin rapea ja juuri sopivan paksuinen. Sisäosa on reikäinen ja erittäin hyvän makuinen. Kannattaa ehdottomasti kokeilla tätä reseptiä. Leipä onnistuu myös minulta, joka ei koskaan ennen ole tehnyt oikeastaan yhtäkään hyvän makuista leipää omin avuin. Huomautan myös, että tämä oli ensimmäinen kerta kun kokeilin reseptiä ja se onnistui silti.

Siirryn tästä tuhoamaan loput leivästä.

Kiitos!

Hyvännäköinen leipä ja hyvännäköistä pitsaa. Itse olen laiska referoimaan tuolta noita ohjeita. Joten voisitko ystävällisesti pistää oman ohjeesi suomen mittoihin ja kielelle sovitettuna?

Oikeesti, jos vain voit pistää ohjeen, on erittäin herkullisen näköistä pitsaa:

2630572112_3e21f68e89_o.jpg

Ei tosiaan jaksa kahlata 50 sivua tekstiä läpi pitsan vuoksi.

Hyvännäköinen leipä ja hyvännäköistä pitsaa. Itse olen laiska referoimaan tuolta noita ohjeita. Joten voisitko ystävällisesti pistää oman ohjeesi suomen mittoihin ja kielelle sovitettuna?

Oikeesti, jos vain voit pistää ohjeen, on erittäin herkullisen näköistä pitsaa:

2630572112_3e21f68e89_o.jpg

Ei tosiaan jaksa kahlata 50 sivua tekstiä läpi pitsan vuoksi.

En itsekään jaksanut lukea koko pizzaohjetta lähinnä koska reseptissä tarvittiin monia asioita, joita minulla ei ollut, kuten 400 C asti lämpeävää uunia tai laadukasta taikinajuurta. Mikäli haluaa tietää enemmän kaikesta mahdollisesta pizzaan tekemiseen liittyvästä tekniikasta kannattaa koko sivu todellakin jaksaa lukea.

Pizza

Ainekset pitsaan olivat seuraavat (edellisen postin linkissä on taulukko aineksille):

* 1,527 kg durumvehnäjauhoja (olisin tehnyt 00-jauhoilla, mutta nettisivulla sanottiin, että normiuuni ei riitä ruskistamaan niistä tehtyä taikinaa)
* 1 kg vettä
* 11 g kuivahiivaa (tämä oli ilmeisesti liikaa, mutta en halunnut uskoa ohjetta ja minulla ei ollut juurta)
* Suolaa (en muista määrää)

Valmistus:

* Sekoita vesi, suola, hiiva ja 75 % jauhoista. Vesi huoneenlämpöistä tai vähän viileämpää. Älä vaivaa.
* Anna taikinan seistä vähintään 20 minuuttia (tätä kutsutaan ilmeisesti autolyysiksi)
* Vaivataan taikinaa n. 8 minuuttia, jonka jälkeen lisätään loput jauhot hiljalleen vaivaten.
* Taikinasta tulee melko löysää, mutta se on tarkoituskin.
* Laita hieman jauhoa taikinan päälle ja laita taikina kulhossa jääkaappiin noin 48 tunniksi peitettynä kelmulla ja pyyhkeellä.
* Sopiva kohotusaika tai ikääntymisaika on 1-6 päivää.
* Ennen paistamista taikina on hyvä saada huoneenlämpöiseksi.
* Löysän taikinan jauhottaminen päältä helpottaa (mahdollistaa) löysän taikinan käsittelyn.
* Laita täytteet pizzan päälle ja laita uuniin, joka on laitettu niin lämpimälle kuin saa.

Linkin kaverilla oli hirveästi tarinaa jauhoista, hiivasta, juurista, uunista, vaivaamisesta ja niin edelleen. Omilla opiskelijakeittiöön muokatulla ohjeella tuli kuitenkin erittäin hyvää ja rapeaa pizzaa.

Leipä

Tällä ohjeella tulee yksi ehkä hieman pienehkö leipä.

Ainekset:

* 4,8 dl puolikarkeita vehnäjauhoja
* Vajaa 1/4 tl kuivahiivaa
* 1 tl suolaa
* 2,4 dl 21-asteista vettä (jouduin lisäämään ehkä 0,5 dl, jotta taikinasta tuli tarpeeksi löysää.

Valmistus:

* Sekoita ainekset. Lisää vettä, jos tarvitsee.
* Laita kulhon päälle kelmua ja jätä kohoamaan 21-asteeseen 18 tunniksi. Lämpö lyhentää kohoamisaikaa. Taikina on valmis kun sen pinta on täynnä pieniä kuplia.
* Jauhota pöytä ja kaavi tai kaada taikina pöydälle ja taittele kaksi kertaa. Jätä lepäämään ilmavasti kelmun alle 15 minuutiksi.
* Muotoile taikina hieman pallomaiseksi (ei välttämättä pysy kovin hyvin pallona, koska taikina on löysää) ja jätä nousemaan 2 tunniksi ilmavasti kelmun ja keittiöpyyhkeen alle.
* Laita valurautapannu lämpenemään 230-asteiseen uuniin noin puoli tuntia ennen paistamisen aloittamista.
* Kaada taikina pannuun, laita kansi päälle ja työnnä uuniin 30 minuutiksi.
* Ota kansi pois ja pidä uunissa vielä 20 minuuttia. Uunin jälkeen leipä kannattaa laittaa esim. ritilälle jäähtymään ainakin puoleksi tunniksi.
* Syö voin tai oliiviöljyn ja balsamicon kanssa.

Linkin takana on myös nopeampia versioita ja muita vinkkejä.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan!

Hienoa, kiitos. Sen verran tuohon tutustuin myös että löysin varoittavan sanan oliiviöljystä. Itse teen taikinan aina samoin, mutta olen pitänyt sitä jääkaapissa maksimissaan yön yli MUTTA olen laittanut taikinaan reilulla kädellä oliiviöljyä. Ehkäpä koittelen ensi kerran ilman. Oli ajatuksissa jo viime kerralla jättää oliiviöljy pois kun totesin itsekin saman: Tuo halpa Pirkka öljy ei ainakaan ole hyvä 300 asteiseen uuniin vaan kitkeröittää muuten maukkaan pohjan. Muutenkin halvat ruoka-aineet ovat yleensä juuri sitä, halpaa paskaa. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Euroshopper tomaattimurska ja pavut tomaattikastikkeessa. Noita tuskin erottaa toisistaan, molemmat ovat käytännössä vedellä lantrattua tomaattimehua.

Mitkä hiton 00-jauhot? Saksassa jauhot olivat koodinumeroin mutten ole Suomessa törmännyt moiseen. 05 taisi olla perusjauhoa Saksassa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hienoa, kiitos. Sen verran tuohon tutustuin myös että löysin varoittavan sanan oliiviöljystä. Itse teen taikinan aina samoin, mutta olen pitänyt sitä jääkaapissa maksimissaan yön yli MUTTA olen laittanut taikinaan reilulla kädellä oliiviöljyä. Ehkäpä koittelen ensi kerran ilman. Oli ajatuksissa jo viime kerralla jättää oliiviöljy pois kun totesin itsekin saman: Tuo halpa Pirkka öljy ei ainakaan ole hyvä 300 asteiseen uuniin vaan kitkeröittää muuten maukkaan pohjan. Muutenkin halvat ruoka-aineet ovat yleensä juuri sitä, halpaa paskaa. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Euroshopper tomaattimurska ja pavut tomaattikastikkeessa. Noita tuskin erottaa toisistaan, molemmat ovat käytännössä vedellä lantrattua tomaattimehua.

Mitkä hiton 00-jauhot? Saksassa jauhot olivat koodinumeroin mutten ole Suomessa törmännyt moiseen. 05 taisi olla perusjauhoa Saksassa.

00 on kai italialaisessa merkinnässä hienoin jauhojen jauhatusaste. Ostin puoli kiloa kun tuli hallissa vastaan. Taidan ajan ollessa kypsä tehdä siitä pastaa.

tuleeko tuohon mansikan pitsaohjeeseen tosiaan +1.5kg jauhoja? kuulostaa melko paljolta?

Hieman ohi aiheen, mutta kysyn silti. Sain duunikavereilta 60e lahjakortin Reinin lihaan. Mitä ostaisitte ja tekisitte tuolla? Ihan perinteinen naudan/härän sisäfile ei nyt iske, vaan täytyis saada jotain "eksoottisempaa" ja parempaa. En nyt tarkoita mitään kengurua, mutta välillä olisi kiva syödä vaikka hirveä, peuraa, tai muuta mukavaa.

Hupen resepteillä olen parit padat tehnyt ja ai että tuli hyvää, mutta viitsiikö mitään filelihaa laittaa pataan? Käytin viime kerralla jotain jämälammasta ja 10h uunissaolon jälkeen siitäkin tuli mahtavaa.

Tekeekös noilla Ikea, Favorit http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/categories/series/11886/ sarjan paistinpannuilla http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/80083459 mitään? Lähinnä hinta-/laatusuhde kiinnostaa, saako samalla rahalla parempiakin?

Älä missään nimessä mene ostamaan noita. Soveltuu lähinnä keittämiseen paistamisen sijasta. Kaivat nyt vaan kuvetta ja ostat kunnon pannun ja mielellään vielä valurautapannu kaveriksi mikäli kukkaron nyörit sallii.

Hieman ohi aiheen, mutta kysyn silti. Sain duunikavereilta 60e lahjakortin Reinin lihaan. Mitä ostaisitte ja tekisitte tuolla? Ihan perinteinen naudan/härän sisäfile ei nyt iske, vaan täytyis saada jotain "eksoottisempaa" ja parempaa. En nyt tarkoita mitään kengurua, mutta välillä olisi kiva syödä vaikka hirveä, peuraa, tai muuta mukavaa.

Hupen resepteillä olen parit padat tehnyt ja ai että tuli hyvää, mutta viitsiikö mitään filelihaa laittaa pataan? Käytin viime kerralla jotain jämälammasta ja 10h uunissaolon jälkeen siitäkin tuli mahtavaa.

Itselläni on enemmän intresseissä tehdä halvalla hyvää. Juurikin siksi esim. pataruokia. Mutta eiköhän joku kunnon pihvi toimi aina. Itse ostaisin ribsejä koko rahalla.

Itse teen ruoan lähes aina ns. arkiaineksista, mutta kun nyt on kunnon lihakauppaan sopiva piletti, niin täytyy sitä välillä syödä parempaakin. Itse asiassa lueskelin teidän ribsikeskusteluja, niin mieleeni juolahti sama ajatus, mutta ei tuo grillaaminen näin talvisin iske. Jos en keksi mitään kunnollista, niin odottelen kesään ja hankin kunnon kasan ribsejä ja pidän grillijuhlat.

Itse teen ruoan lähes aina ns. arkiaineksista, mutta kun nyt on kunnon lihakauppaan sopiva piletti, niin täytyy sitä välillä syödä parempaakin. Itse asiassa lueskelin teidän ribsikeskusteluja, niin mieleeni juolahti sama ajatus, mutta ei tuo grillaaminen näin talvisin iske. Jos en keksi mitään kunnollista, niin odottelen kesään ja hankin kunnon kasan ribsejä ja pidän grillijuhlat.

Tee vaan ribsit powerhousun reseptillä uunissa. Iltasella noita mussuttaessa ei muistanut ikävöidä grillin perään ollenkaan. Kiitti powerhousulle hyvästä ja helposta respasta!

tuleeko tuohon mansikan pitsaohjeeseen tosiaan +1.5kg jauhoja? kuulostaa melko paljolta?

Tosta määrästä tuli muistaakseni 11 kappaletta semmosta pinta-alaltaan vähän kotipizzan pizzoja pienempää lättyä.

Suosittelisin lämpimästi ostamaan luuydintä. Sitä sitten voitelee alkupalaksi hyvän paahdetun leivän päälle. En ole itse tehnyt, vaan ravintolassa syönyt, mutta luitten paahtaminen uunissa ei pitäisi olla kovinkaan kummoinen temppu. Ydinluut eivät Hakaniemen hallissa muistaakseni maksakaan juuri mitään. Loppurahoilla sitten ribsejä.

Joku peuran sisä/ulkofile vois olla kova sana. Appiukko kun ampuu kaikkea mitä liikkuu niin on tullut väännettyä monesti pippuripihvit peurasta. Mielestäni parasta lihaa mitä on, mureeta eikä maistu liikaa riistalle.

Latest posts

Back
Ylös Bottom