Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tee vaan ribsit powerhousun reseptillä uunissa. Iltasella noita mussuttaessa ei muistanut ikävöidä grillin perään ollenkaan. Kiitti powerhousulle hyvästä ja helposta respasta!
Mukava, että onnistui. Mitä pistit rubiin ja mitä nesteeksi?

Mulla perinteinen rubi koostuu yleensä sormisuolasta, paprikajauheesta, valkosipulijauheesta, sinappijauheesta ja fariinisokerista. Joskus saatan heittää sekaan ihan vähän bih jolokia -jauhetta, mutta varovasti. Ja tohon nyt voi lisäillä milloin mitäkin.

En muuten muistanut sanoa, mutta kannattaa katsoa ribseistä onko siellä takana kalvo vielä paikallaan. Se kannattaa poistaa ennen kypsentämistä tai se voi jäädä jotenkin inhottavasti limaisen tuntuiseksi. Se on siis joku ihme lihaskalvo ja lähtee ihan yhdellä vedolla kokonaisena irti. Sen alla on vielä jotain samantapaista rakennetta, mutta sitä ei suosiolla irti saa. Eli jos siitä ei suht helposti lähde yhdellä vedolla kalvo irti, niin siinä ei sitä ole.

EEEDIT:
Tossa näytetäänkin, miten toimenpide tapahtuu:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Meillä oli tänään kaverin kanssa karjalanpiirakkatalkoot. Oli mun kolma kerta, kun tein noita koko elämäni aikana. Ulkonäkö ei ole ihan karjalainen, mutta maku oli hyvä :)

Resepti löytyy täältä: http://varsinainensekametelisoppa.blogspot.com/2011/01/karjalanpiirakat-n-30-kpl.html

Karjalanpiirakat+010.jpg

Tämä umpeenkuroutunut valioyksilö on nimeltään "Ryppypillu". Vanhapiika-ainesta:
Ryppypillu.jpg

Hieman ohi aiheen, mutta kysyn silti. Sain duunikavereilta 60e lahjakortin Reinin lihaan. Mitä ostaisitte ja tekisitte tuolla?

Hienon lahjan olet saanut!

Tässä linkkejä mun blogiin ja muutamiin resepteihin, joista olen itse tykännyt. Lihanhan ei ole pakko olla samaa, mitä noissa resepteissä, joten niitä voi vaihdella.

Biisonin pihvit, pippurinen kermakastike viskillä maustettuna ja veneperunat:
http://varsinainensekametelisoppa.blogspot.com/search/label/KOKEILEVIA KOKKAUKSIA

Poronkäristys perunamuussilla:
http://varsinainensekametelisoppa.b...-max=2010-10-10T22:24:00+03:00&max-results=20

Stroganovia kasvisliemessä keitettyjen uuniperunoiden kera:
http://varsinainensekametelisoppa.b...-max=2010-10-10T20:11:00+03:00&max-results=20

Villisikanyytit salaatin kera:
http://varsinainensekametelisoppa.b...-max=2010-09-14T23:39:00+03:00&max-results=20

Mukava, että onnistui. Mitä pistit rubiin ja mitä nesteeksi?

Kaapissa oli NoMu-Barbecue rubia ja sillä mentiin. Lykkäsin ribsit paistopussiin ja laitoin n. desin cokista ja sitten vettä jatkeeksi. Uunissa kyllä olivat reilut kolme tuntia ennen grillikastikkeella käsittelyä.
Coleslawkin onnistui loistavasti- jopa emäntä kyseli kotiin tultuaan että mistä löysin niin hyvää Coleslawta :D
Seuraavaksi täytyy ottaa tapetille Wingsit. TexasPete- pänikkä varmaan on pakko-ostos.

Meillä oli tänään kaverin kanssa karjalanpiirakkatalkoot. Oli mun kolma kerta, kun tein noita koko elämäni aikana. Ulkonäkö ei ole ihan karjalainen, mutta maku oli hyvä :)

Resepti löytyy täältä: http://varsinainensekametelisoppa.blogspot.com/2011/01/karjalanpiirakat-n-30-kpl.html

Karjalanpiirakat+010.jpg

Tämä umpeenkuroutunut valioyksilö on nimeltään "Ryppypillu". Vanhapiika-ainesta:
Ryppypillu.jpg

Ei perkele, jopa minä osaan tehdä paremmannäköisiä karjalanpiirakoita! Tunnen itseni tämän MasterChiefin rinnalla nyt tosi taitavaks. :) Anteeksi, arvon Rouva. :D

Ei perkele, jopa minä osaan tehdä paremmannäköisiä karjalanpiirakoita! Tunnen itseni tämän MasterChiefin rinnalla nyt tosi taitavaks. :) Anteeksi, arvon Rouva. :D

Neiti, kiitos. Umpeenkuroutunut vanhapiika :D

Mä en kyllä rypyttänyt mun pitkillä kynsillä kuin muutaman piirakan, kaveri rypytti suurimman osan. Mutta ei hätää, me otetaan sut seuraavan kerran talkoisiin mukaan mentoriksi.

Tähän mennessä sisäinen kauneus on ollut meille se tärkein, mutta kun asiaa tarkemmin ajattelee, niin miksei ulkokuorikin voisi olla kultaa sen kaiken muun kauniin ohessa... ;)

Leipä, erä 2

Sama resepti kuin edellisellä sivulla, mutta tupla-annos ja uuni vähän viileämmällä. Tupla-annos oli siitä parempi, että se oli melko sopivan kokoinen tuohon pannuun, joten leivästä tuli aika hyvän muotoinen.

Pannussa:

_big.jpg

Pois pannusta:

_big.jpg

En ole ehtinyt vielä maistamaan, koska leipä lähtee testiin porukoille sekä veljelle. Olen vieläkin erittäin innoissani tästä reseptistä, koska en ole ennen saanut kunnon kuorta oikeastaan mihinkään (patongit onnistuu jotenkin).

Anon karjalanpiirakat ovat minusta ihan hienoja, no ehkei tuo jälkimmäinen kuitenkaan kovin edustuskelpoinen ;)

Hienoa että pitkästä aikaa muutkin ovat laittaneet hyviä reseptejä kuvien kera jakoon.

On kyllä hienoja leipiä! Tekisi mieli nähdä sisällekin.

Pitää koitella tuota reseptiä kyllä. Etkö vaivannut taikinaa lainkaan, reseptissä oli että "sekoita ainekset"?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Anon karjalanpiirakat ovat minusta ihan hienoja, no ehkei tuo jälkimmäinen kuitenkaan kovin edustuskelpoinen ;)

Hienoa että pitkästä aikaa muutkin ovat laittaneet hyviä reseptejä kuvien kera jakoon.

On kyllä hienoja leipiä! Tekisi mieli nähdä sisällekin.

Pitää koitella tuota reseptiä kyllä. Etkö vaivannut taikinaa lainkaan, reseptissä oli että "sekoita ainekset"?

Ilmeisesti tämän reseptin pointti on, että taikinaa ei vaivata vaan annetaan ajan hoitaa työ. Höyryuunit taas korvataan kannellisella kattilalla. Alkuperäisessä reseptissä lähin vaivaamista muistuttava asia on kun taikinasta muotoillaan pallomainen, mutta tällöinkin muotoiluun käytetään maksimissaan 30 sekuntia. Itse olen yrittänyt käsitellä taikinaa erittäin hellästi, jotta se ei lässähtäisi yhtään. Näin jossain televisio-ohjelmassa kun mahdollisesti tämän reseptin kehittäjä teki pizzataikinaa ilman vaivausta. Kun taikina oli kohonnut, sitä vain "venytettiin" jauhotetulla alustalla 12 kertaa ja pohja oli valmis.

Olen aina lisännyt vettä hieman enemmän kuin ohjeessa, jotta taikina on tarpeeksi löysää. Nyt sen huomaa siitä, että käsittelyn helpottamiseksi taikanaa piti jauhottaa vähän enemmän ja siitä syystä paistetussa leivässä näkyy hieman jauhopilkkuja.

Itse ostin höyryuunin, pitäisi saapua parin viikon sisään keittiötoimituksen yhteydessä :D

Siinä olis vielä sisäkuvaa vähän huonolla laadulla:

_small.jpg

Nyt leivästä tuli sisältä erittäin pehmeää kuoren pysyessä kuitenkin rapeana, kun taas puolikkaalla annoksella, mutta samalla uuniajalla ja hieman korkeammalla lämpötilalla leipään tuli hieman paksumpi ja voimakkaamman makuinen kuori sekä mukavan kuiva sisus. Uunin säätelyllä saa siis vaikutettua hyvin paljon leivän koostumukseen.

Kiitoksia ideoista Hupelle, Mäkkaiverille, pentti hirvoselle ja Anonymiteetille. Palaan aikanaan kertomaan mitä herkkuja tai epäonnistumisia sitä tulikaan loihdittua.

Pitaleipää

Ohje sama kuin täällä, mutta täysjyväjauhoilla. Tein 4 pitaa, joista yksi onnistui kohoamaan oikein uunissa.

_small.jpg

Tein pitat pizzakivellä uuni 300 C:ssä. Yksi pitoista ei kohonnut ollenkaan ja kaksi kohosivat vain osittain. Onnistuneen pitan tein siten, että kaulimisen jälkeen pidin pitaa kostean liinan alla noin 10 min. Onko jollain takuuvarmoja vinkkejä, joilla jokaisen pitan saisi kohoamaan?

Tarjoiluehdotus (täytteet olivat hieman vähissä):

_small.jpg

Miten sä sen ontoks sait?! :wtf:

En ole ihan selvillä siitä, että mikä mekanismi sen saa kohoamaan. Oliskohan siinä jotain, että leivän sisällä oleva kosteus höyrystyy kupliksi kun alusta ja uuni on tarpeeksi kuuma? Uunissa leipään alkaa tulla pieniä ilmakuplia, jotka kasvavat ja yhdistyvät toisiinsa muodostaen yhden suuren kuplan, joka on ihanteellisesti koko leivän kokoinen. Leivän halkaisija tässä siis noin 10-15 senttiä.

Onnistuakseen leivän pitää olla tarpeeksi ohut, koska liian paksut eivät kohoa ollenkaan. Onnistuneen leivän paksuus oli ehkä 4 milliä. Yksi pita on uunissa luokkaa 5 minuuttia, josta suurin osa menee rusketuksen saamiseen kohoamisen tapahtuessa varmaan ensimmäisen kahden minuutin aikana. Saatan huomenna kokeilla vielä uudestaan falafelien kanssa, joten saa nähdä oppisinko jotain uutta. Edelleen, jos jollain on varmoja vinkkejä niin niitä otetaan vastaan erittäin mielellään. Ehkäpä voisin koittaa tehdä hieman pienemmällä halkaisijalla ja pyrkiä siihen, että pitat olisivat ohuita ja tasapaksuisia.

Kymysys: Mihin ruokaan pistän ylijääneet pestot? Kanapastaan käytän puoli purkkia (n. 100g) pestoa, ja ylijäämä menee pilalle muutamassa päivässä. Ehdotuksia loppusijoituspaikasta?

Kymysys: Mihin ruokaan pistän ylijääneet pestot? Kanapastaan käytän puoli purkkia (n. 100g) pestoa, ja ylijäämä menee pilalle muutamassa päivässä. Ehdotuksia loppusijoituspaikasta?

Patongin päälle. Pizzaan. Pastaan. Roskiin, tosin jos teet peston täälläkin esitellyn reseptin mukaan itse, sitä ei jää yli koska se on niin herkullista.

Latest posts

Back
Ylös Bottom