Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Luulisi paksumman ja kypsemmän pohjan auttavan. Tee vaikka pannupitsa.

Pidetään kaverin kanssa karjalanpiirakkatalkoot ja nyt tiedustelisin, että mikä on venhäjauhojen ja ruisjauhojen oikeaoppinen suhde, jotta piirakoista saadaan "aitoja"? Ja mitä muita vinkkejä osaisitte antaa, jotta piirakoista tulisi täydellisiä. Jos ette tiedä, niin kysykääpähän äipältä tai mummolta.

Olen leiponut noita piirakoita pari kertaa aiemmin, mutta en enää kunnolla muista millä reseptillä olen tehnyt ne.
Aitoudesta en tiedä, mutta meillä on tehty pelkistä sihtiruisjauhoista. Samaa näyttää sanovan myös joku piirakkamestari Patakakkosessa http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=5&ag=76&t=&a=7500

Jos käyttää karkeita ruisjauhoja niin sitten pitää lisätä vehnäjauhoja.

Pidetään kaverin kanssa karjalanpiirakkatalkoot ja nyt tiedustelisin, että mikä on venhäjauhojen ja ruisjauhojen oikeaoppinen suhde, jotta piirakoista saadaan "aitoja"? Ja mitä muita vinkkejä osaisitte antaa, jotta piirakoista tulisi täydellisiä. Jos ette tiedä, niin kysykääpähän äipältä tai mummolta.

Olen leiponut noita piirakoita pari kertaa aiemmin, mutta en enää kunnolla muista millä reseptillä olen tehnyt ne.

Tässä ihan hyvä ohje:
http://hupenherkut.blogspot.com/2010/11/karjalanpiirakat.html

Minipizzat:

Pepperoni:
P1030202.jpg

Jauheliha:
P1030203.jpg

Tonnikala-katkarapu:
P1030204.jpg

Kreikkalainen:
P1030205.jpg

7237845.jpg

Geishapalat
(pellillinen)

Pohja:
3 munaa
3 dl sokeria
5 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
1,5 dl maitoa
150 g margariinisulaa
100-200g geishaa raastettuna

Kuorrutus:

300-400g geisha suklaata
2 rkl margariinia tai voita

Vaahdota munat ja sokeri vaahdoksi, lisää keskenään sekoitetut kuivat aineet.
Lisää vielä maito ja lopuksi margariinisula, sekoita ainekset tasaiseksi.

Levitä taikina leivinpaperilla vuoratulle uunipellille, paista 225 asteessa n 10-15 minuuttia.

Kun pohja paistuu uunissa, valmista kuorrutus.

Paloittele kippoon geishapalat ja voi. Sulata vesihauteesta, kunnes seos on juoksevaa.

Levitä geishasula pohjalevyn päälle. Odotathan että pohja hieman jäähtyy.

Tarjoa lisäksi halutessasi kermavaahtoa tai vaniljajäätelöä.

----------------------------------------------------------------

Kuva on ruma kun mikä. En ihan oikeasti osaa! Kakku on kyllä sitäkin maukkaampaa (keksin itse reseptin). :D

tuli noista juustoista mieleen että testasin jouluna valkosipuli-kermajuustoa itsetehdyn saaristolaisleivän kanssa ja oli aikas jumalaista. Myös karpalohyytelö sopi joukkoon, nam! Valkosipulijuuston merkkiä en muista, joku ruotsinkielinen nimi sillä oli mutta joukossa oli tuoretta valkosipuliraastetta joukossa. Myös manchego-juusto kuuluu suosikkeihin. (kirjoitetaankohan se noin?) Manchego on siis espanjalaista juustoa.

Pizzasta.

a) Kun otat reunasta kiinni ja nostat palasen ylös, kärki roikkuu kohti maata ja lähes irrallaan pohjan päällä makoilevat täytteet valuu pois. Käteen jää ohut lerppu. Perus ählämipizza.

b) Kun otat reunasta kiinni ja nostat palasen ylös, saat käteesi jämäkän paketin. Voit vaikka heilutella palaa ja kääntää ylösalaisin, niin se pitää muotonsa ja täytteetkin pysyvät napakasti paikoillaan.

Mikä on se ero? Kyllästynyt A:han, haluaa B:tä.

Elikkä sen eron saa kun;

Pitsasta tekee ohuen, eli taikinasta veivataan n.2mm ohuinen plätty, ei liikaa kosteita täytteitä päälle, muuten tulee vetinen ja löysä. Ja kaikista tärkein on kivi siellä uunin pohjalla ja uunissa maximi lämpötila---> kivi varaa lämpöä, pohja kypsyy nopeasti ja siitä tulee rapea.

ps. juuri tekemässä samankaltaisia minipitsoja kuin huppe, ei voita mutupitsat näitä ei sitten millään.

Ribsejä tuli tehtyä uunissa. Resepti löytyy searchilla.

P1030209.jpg

Kaalia ja majoneesia + mausteita:
P1030208.jpg

Eka sandwich:
P1030207.jpg

Toka:
P1030212.jpg

Kolmas:
P1030217.jpg

Poikakin söi ribsejä:
P1030213.jpg

Aidoista en mene vannomaan,mutta vehnäjauhojen ja ruisjauhojen suhde kun on 1/3 vehnäjauhoja ni tulee hyvän rapeita. Puuro jäi viimeeksi vähän löysäksi,vaikeempi rypyttää mutta hieman maukkaampia kumminkin.
Ja voita (normaalisuolaista) puuroon sekä voiteluun,tulee sopivan suolaista.
Eikä taikinaan muuta jauhojen lisäksi kuin vettä sekä hieman suolaa.

Aidoista en mene vannomaan,mutta vehnäjauhojen ja ruisjauhojen suhde kun on 1/3 vehnäjauhoja ni tulee hyvän rapeita. Puuro jäi viimeeksi vähän löysäksi,vaikeempi rypyttää mutta hieman maukkaampia kumminkin.
Ja voita (normaalisuolaista) puuroon sekä voilla voitelu,tulee sopivan suolaista.

Kuulin juuri viikonloppuna sellaisen vinkin, että rypytys tulee tehdä niin että mahdollisimman vähän näkyy sitä puuroa sisältä. Se on kuulemma se oikeaoppinen tapa tehdä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miun tietojen mukaan Pohjois-Karjalas tehdään rypytys juuri silleen että jää hyvin vähän puuroa näkyviin ja meillä Etelä-Karjalassa jätetään reilummin rakoa... ;)

Miun tietojen mukaan Pohjois-Karjalas tehdään rypytys juuri silleen että jää hyvin vähän puuroa näkyviin ja meillä Etelä-Karjalassa jätetään reilummin rakoa... ;)

No joo, kylhän se mummi Liperistä oli kotoisin. ;)

Ribsejä tuli tehtyä uunissa. Resepti löytyy searchilla.
Kato perkele. Sama juttu. Tosin olin päivän etuajassa ja tein lauantaina. Jos sen vanhan reseptin mukaan teit, missä olit pitänyt 7 tuntia uunissa, niin pikku vinkki. Paaaljon vähemmälläkin selviää ja on mureita. Juuri tein näin:
Rubit pintaan ja annoin olla vuorokauden verran pussissa jääkaapissa. Ei tosin ole välttämätöntä, mutta uskon, että mitä pidempään, sen parempi. Kippasin myös pussiin ihan tilkan omenaviinietikkaa vähän mauksi ja osaksi taas sen uskomuksen takia, että se mureuttaa lihaa.

Niin, ei muuta kuin ribsit pois pussista ja uunipellille. Pellin pohjalle vettä tai kokista tms. sentin verran ja folio koko paskan päälle tiiviisti. 150 astetta ja kaksi tuntia. Sen jälkeen folio pois ja mahdollisesti jotain bbq-soosia pintaan (itse käytin Ronsterin kunniaksi masterpieceä) ja vielä puoleksi tunniksi uuniin. Ei tarvita kuin kaksi ja puoli tuntia ja ribsit on sellaisia, että niitä ei voi nostaa ilman, että ne hajoaa käteen. Lihaa siis tippuu irti luista. Ei tarvita monen montaa tuntia uunitusta, niin kuin joku pulled pork.

Mulla on muuten loistava coleslaw-reseptikin. Yleensä tykkään yksinkertaisesta, kuten sulla tossa reseptissä, kun ei ollut kuin kaalia, majoneesia ja mausteita, mutta tää on silti mahtava:

1/2 kg valkokaalia

150 g porkkanaa

150 g purjoa

1/2 punasipuli ohueksi suikaloituna

1 punainen chili hienonnettuna

2 rkl keltaista sinappia

puolen sitruunan mehu

1.5 dl majoneesia

1/4 dl omena- tai valkoviinietikkaa

sormisuolaa, sokeria ja pippuria

Hei tästä joskus on täällä muistaakseni ennenkin väännetty, mutta kysyn silti. Mistä te ostatte noi ribsinne? Merkki ja malli? Nimi ja koko? Pakko päästä kokeilemaan.

Hei tästä joskus on täällä muistaakseni ennenkin väännetty, mutta kysyn silti. Mistä te ostatte noi ribsinne? Merkki ja malli? Nimi ja koko? Pakko päästä kokeilemaan.
Ihan mistä vain, kun menet kysymään. Ainakin itse olen hakenut ihan K Supermarketista ja jos ja kun ei ole ollut, niin tilataan. Melkein mistä varmaan saa, kun tilaa vain. Ainakin siellä kulkee nimellä possun grilliluut, mutta kyllä ne varmaan ymmärtää, kun puhuu ribseistä.

Wotkinsin tukusta tukkutorilta mä olen ribsit hakenut.
http://www.chef-wotkins.com/

Powerhousu: Tein just noin, rubit pintaan ja seuraavana päivänä sitten uuniin ja folioon. Oisko 3-4h olleet uunissa 125 astetta ja lopuksi soossi pinnassa 220 astetta 15min.

Nyt olisi 1,4 kiloa poron lapaa pakastimessa. Kenelläkään mitään ideoita? reseptejä?

Powerhousu: Tein just noin, rubit pintaan ja seuraavana päivänä sitten uuniin ja folioon. Oisko 3-4h olleet uunissa 125 astetta ja lopuksi soossi pinnassa 220 astetta 15min.
Selvä pyy. Unohtui muuten edellisestä, että ennen soosin lisäämistä tietysti kipataan nesteet pois. Ja melkein harmittaa, kun ulkona ei ole oikein grillauskeli. Olisin luonnollisesti heittänyt ne soosien lisäämisen jälkeen grilliin.

Latest posts

Back
Ylös Bottom