Kokemuksia tv-tarkastajista

No en tiedä siitä, mutta osaan ajatella asioita muistakin näkökulmista, kuin vain omastani.
Kerro ihmeessä mistä näkökulmasta asian näkisin niin erilailla, että maksaisin parisataa € ?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Delmonte sanoi:
TV-lupamaksu systeemi on kuitenkin ihan hyvä, sillä nyt sitä ei tarvitse maksaa, jos ei ole telkkaria. Toinen vaihtoehto olisi, että rahat kerättäisiin veroina ja silloin ei olisi mahdollista pyristellä vastaan ollenkaan.

Kyllä tuon maksun voisi lisätä mun mielestä veroihin, tulisipa ainakin rahat kerättyä. Mutuna heitän, että 98% suomalasista talouksista omistaa telkkarin ja lopulle 2% se olisi voivoi. Karpo on karvalakkinsa kanssa sitä varten, että sille voi valittaa. Yhteiskunnassa ei koskaan ole sellaista tilannetta, että kaikki voittaa. Aina kärsii joku. Vaikka näitä "yle on paskaa" ihmisiä on paljon niin silti tuntuu heitäkin osa ylen ohjelmista kiinnostavan.

Mainosrahoitteinen yle nostaa karvat pystyyn juuri sen takia, että tällöin markkinat määräävät ohjelmiston. Yhtään frendit, sinkkuelämää, unelmieni Valmet, kauniit ja rohkeat, tunteita ja tuoksuja, blaah kanavaa ei enää kaivata. Tuota paskaa tulee nyt jo kolmelta kanavalta. Minä tietenkin puolustan tv-lupaa/veroa vain siksi, että minua ei kiinnosta kolmosen,nelosen ja subukan ohjelmat kovinkaan paljoa. (toki kaikilla noilla kanavilla on myös hyviä ohjelmia).

Aiemmassa threadissa taisin olla "pay as you watch"-systeemin puolella, mutta taitaisi tulla dokumenttien tuijottamisesta turhan kallista :D. Ongelma lienee siinä, että muut maksaa mun ohjelmat :D.

Everlast sanoi:
Älkää unohtako että maksuilla tuetaan myös radiota ja suomalaista kulttuuritoimintaa ja kuka tahansa voi kuvitella kuinka kapeaa ohjelmatarjonta olisi, jos siitä päätettäisiin VAIN katsojalukujen mukaan, suomalaista voi olla aika vähän.

Aika suuri osa varoista menee yhden muutenkin yliedustetun kielivähemmistön palvelemiseen. Ei se suomalainen tarjonta niin kauheasti kärsisi.
Katsokaa vaikka YLE2:n ohjelmatietoja. Joinain päivinä lähes puolet ajasta pyöritetään samaa lähetystä kuin FST.

Powerhousu sanoi:
:wall: Ei tohon voi muuta sanoa. Minkä ihmeen takia yle ei voisi mielestäsi mainostaa? Mainostulot olisivat varmaan 1000 kertaa suuremmat kuin tv-lupamaksuista saatavat tulot. Samalla saataisiin ehkä ylellekin parempia ohjelmia, josta taas seuraa enemmän mainostajia.

Taidatpa Powerhousu nyt itse länkyttää ihan turhaan ja tietämättömänä.
Vai että oikeen 1000 kertaa tulisi enemmän rahaa?
Nykyiset kaupalliset TV-yhtiötkin ovat vuosia tahkoneet raskaita tappioita. Nelonen taisi tehdä ensimmäisenä yhtiönä voitollisen tuloksen ja senkin yhtiöjärjestelyin, ei suoraisen kaupallisen menestymisen takia.

Mitä tulee ohjelmien laadun nousemiseen kaupallistumisen myötä niin olet todella hakoteillä. Kaupalliset kanavat sitä tuubaa työntää vähintäänkin yhtä vahvasti kuin YLE

TV-lupaa en itsekään maksa ja joku muu järjestely tuntuisi järkevämmältä, mutta jos YLE rupeaisi mainostulorahoitteiseksi olisi se todella murhaisku kaupalliselle (sähköiselle) medialle Suomessa.

ja sorry :offtopic:

demoni sanoi:
Aika suuri osa varoista menee yhden muutenkin yliedustetun kielivähemmistön palvelemiseen. Ei se suomalainen tarjonta niin kauheasti kärsisi.
Katsokaa vaikka YLE2:n ohjelmatietoja. Joinain päivinä lähes puolet ajasta pyöritetään samaa lähetystä kuin FST.
totta..mua on ärsyttänyt se hurri tv:n noppa kesämainos aika rankasti. mua vainos tv-lupatarkastaja pariviikkoa ja lupaili liikkua oveni takana ja änkes kaikkia lappuja luukusta,mutta äijää ei ole näkynyt ja tv:n myin naapuriin,kun en sitä muutenkaan katso..

demoni sanoi:
Aika suuri osa varoista menee yhden muutenkin yliedustetun kielivähemmistön palvelemiseen.

Se yliedustetun kielivähemmistön palveleminen nyt sattuu olemaan sen Yleisradion ominaisuus eikä mikään vääristymä tai vika. Silloin ei kysytä, ketä kiinnostaa, paljonko maksaa ja mistä rahat otetaan.

Powerhousu sanoi:
Mainoksista, vitun dorka.

Tuo olisi muuten hyvä käydä kokeilemassa heittää V. Putinille. Venäjällä on myös käytössä sama periaate siinä, miksi mediaa ei lasketa aivan vallattomille vesille: pysyy hihhulit kurissa. :david:

Tähän asti olen säästynyt ikäviltä yllätyksiltä, kun olen tiiraillut tarkastajaa vain ovisilmästä silmään.

vapaudenpatsas sanoi:
Vai että oikeen 1000 kertaa tulisi enemmän rahaa?
Juu, tai vähintään 999 kertaa enemmän. Se oli ihan pelkkää karrikointia, ei kannata ottaa ihan tosissaan tollaisa lukuja. Ajattelin että jokainen sen ymmärtää.
Mitä tulee ohjelmien laadun nousemiseen kaupallistumisen myötä niin olet todella hakoteillä. Kaupalliset kanavat sitä tuubaa työntää vähintäänkin yhtä vahvasti kuin YLE
Niin työntää, mutta enemmän niillä katsojia riittää kuin ylen ohjelmilla. Eli ne on silloin parempia sarjoja yleisesti ottaen, vaikka juuri sinä et niistä pitäisikään.

En koskaan ole maksanut, enkä maksa. Tuntemattomille en avaa ovea ja vaikka jonkin käsittämättömän sattuman seurauksena sattuisinkin nokikkain tarkastajan kanssa, valehtelisin kaikkiin tiedusteluihin. Aivan sama mitä moraali- ym. poliisit länkyttävät, en maksa.

Perusteluni:vaikka maksaisinkin niin en silti näkisi telkkarista mitään extraa. Samat ohjelmat mutta kalliimmalla.

Eleonoora sanoi:
Tarkastajat ovat poliiseja! :D Liikkuvat silloin vain siviilit päällä.. Ja kukaan ei tule väkisin kotiin ilman kotietsintälupaa!
Meillä ei periaatteesta lupamaksuja maksella. Ylen kanavia ei koskaan katsella (eikä nykyään kyllä paljoa muitakaan kanavia) ja nekin luparahat voi käyttää johonkin paljon hyödyllisempään! Minun puolesta Ylen pomot saa ajella vaikka Ladoilla :lol2: , meiltä ei heille rahoja heru (no okei, ehkei ne rahat nyt ihan kokonaan niiden autoihin mene :rolleyes: ).

Avolle ovat tarkastajat pariin kertaan soittaneet ja avo on sanonut, ettei omista televisiota. Ovella on myöskin aina välillä käynyt jotain miehiä. Liekö tarkastajia vai mitä. Meillä on kuitenkin ollut tapana, että vieraille ei avata ovea. Sisään eivät siis ihan noin vain tule.

Ja tuo kun soittelevat ja ovat ihan hiljaa, johtuu todennäköisesti siitä, että yrittävät kuunnella taustalta telkkarin ääniä. Mut minusta se on ihan tyhmää, koska jos taustalta telkkarin äänet kuuluu, niin ainahan voi väittää olevansa vaikka kaverin luona. :rolleyes:

:offtopic:
Taidat kirjoitella ilman parempaa tietoa asiasta! Oletko katsonut liikaa jenkkileffoja?
- poliisi ei tarvitse välttämättä mitään kirjallista kotietsintä lupaa, suorittaakseen kotietsinnän kiireellisissä tapauksissa (perusteet pitää tietenkin olla kohdallaan).
- poliisilaki mahdollistaa asuntoon sisään pääsyn esim. häiriötapauksissa, siis silloin kun ei mitään varsinaista rikosta ole tapahtunut.
Lue PolL ja PKL niin sieltä löytyy pykälät joiden perusteella poliisi voi tulla väkisin asuntoon.

Mutta jos poliisi toimii tv-lupatarkastajana (sivutoimi), niin sillä ei ole mitään tekemistä poliisin virkatehtävän kanssa, jolloin sillä ei ole mitään asiaa sisälle asuntoon.

Eikä ne kaikki tarkastajat todellakaan ole poliiseja...

Örkki sanoi:
:offtopic:
Taidat kirjoitella ilman parempaa tietoa asiasta! Oletko katsonut liikaa jenkkileffoja?
- poliisi ei tarvitse välttämättä mitään kirjallista kotietsintä lupaa, suorittaakseen kotietsinnän kiireellisissä tapauksissa (perusteet pitää tietenkin olla kohdallaan).
- poliisilaki mahdollistaa asuntoon sisään pääsyn esim. häiriötapauksissa, siis silloin kun ei mitään varsinaista rikosta ole tapahtunut.
Lue PolL ja PKL niin sieltä löytyy pykälät joiden perusteella poliisi voi tulla väkisin asuntoon.

Mutta jos poliisi toimii tv-lupatarkastajana (sivutoimi), niin sillä ei ole mitään tekemistä poliisin virkatehtävän kanssa, jolloin sillä ei ole mitään asiaa sisälle asuntoon.

Eikä ne kaikki tarkastajat todellakaan ole poliiseja...

Sori, tuli yleistettyä liikaa. Kaikki eivät ole joo poliiseja! Ja tv-luvan perässä eivät kyllä tule ryntäämällä sisään. Sitä tarkoitin. Eli siis pakko ei ole sisään päästää eivätkä väkisin voi tulla.

Tästähän on syntynyt jo aikaisemminkin keskustelua pakkotoistolla. Silloin muistaakseni siteerattiin jo lakia kotietsintälupien saamisista yms. ->search.

TV-lupatarkastajat kiertävät ovia tasan sen takia, että se on heidän ainoa laillinen keinonsa ja sen takia, että ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan. Moni pälli maksaa ohjelmatuotannosta ja palveluista, joidenka kuluttajiksi ei edes lukeudu. Toivottavasti pakolliseksi tulee tuo katselumäärästä maksaminen ja loppuu sitten tämä vaikerrus. Menen sitten naapuriin katsomaan ne formulat :evil: ja laitan telvision tilalle akvaarion.

Saattaa olla urbaania legendaa, mutta kuulin kerran juttua eräästä ovelasta tv-tarkastajasta. Oli kierrellyt ovia jonkun purkin kanssa ja pyytänyt jotain sokeria tms lainaan. Kiero äijä oli teeskennellyt naapuria ja pienen jutustelun jälkeen lämäissyt laskun kouraan :evil:

Integrandi sanoi:
Saattaa olla urbaania legendaa, mutta kuulin kerran juttua eräästä ovelasta tv-tarkastajasta. Oli kierrellyt ovia jonkun purkin kanssa ja pyytänyt jotain sokeria tms lainaan. Kiero äijä oli teeskennellyt naapuria ja pienen jutustelun jälkeen lämäissyt laskun kouraan :evil:

Me olemme vain köyhiä opiskelijoita, emmekä me ole viekkaudella ja vääryydellä tulleet tänne...

Yks saatanan tiernapoika tuokin ollut jos pitää paikkansa :evil: . Saa kai sitä tv-lupatarkastajakin sokeria pyytää, vaikka kerjääminen onkin kriminalisoitu suomen lainsäädännössä.

Powerhousu sanoi:
Niin työntää, mutta enemmän niillä katsojia riittää kuin ylen ohjelmilla. Eli ne on silloin parempia sarjoja yleisesti ottaen, vaikka juuri sinä et niistä pitäisikään.

Paska on hyvää, eikai miljardi kärpästä voi olla väärässä.

Ja ylen tehtävä on tarjota niitä sarjoja ja palveluita, joilla ei ole niin suurta katsojamäärää. Ja siitä ois kyllä mun mielestä syytä pitää kiinni.

Eli tv-lupamaksu veroihin, tulispa sitten ittekin maksettua se....

Minulle sieltä telehallinnolta tässä kk takaperin soiteltiin ja tivattiin ettei ole lupaa maksettu, totesin vaan ihan unenpöpperössä että juuri paripäivää sit hoidin sen netin kautta, että eikö muka vielä näy koneilla tietoja??!1. Saa nähä millon ovikello soi, onneks ovisilmät on keksitty. Tuntemattomillehan en ovea availe.
:)

Jotenkin se vaan on periaate kysymys. Olen asian ajatellut että luvan maksamista HARKITSEN sitten kun en enää ole opiskelija, vaan vakituisessa duunissa. Seuraavaan 3 vuoteen ei ainakaan ole mikään TV-tarkastaja tulossa ovesta sisään, en meinannu väistää ja tuskin sivuunkaan työntää...

Televisiomaksun maksajia enemmän kuin koskaan

Televisiomaksun maksajia oli huhtikuussa peräti 2 022 000 eli enemmän kuin koskaan aiemmin. Aikaisempi ennätys on vuoden 2003 huhtikuulta, jolloin maksajia oli 2 019 000. Tv-maksun maksajien määrän kasvu on seurausta johdonmukaisesta ja systemaattisesta kampanjoinnista, joka on kohdistunut niihin kotitalouksiin, joilla ei ole voimassa olevaa televisioilmoitusta. Lisäksi kampanjoinnin kohteena ovat olleet yritykset.

OK, tilastokeskuksen mukaan vuonna 2003 oli suomessa 2 405 000 kotitaloutta, josta voimme päätellä että 84% kotitalouksista maksaa tv-lupansa. Arvelisin että tätä warettaja sukupolvea "mulle kaikki ilmasex" jota siis itsekkin edustan, ei juurikaan kiinnosta maksella lupaa. Tämä joukko on myös se joka liikkunee aktiivisesti tälläisillä foorumeilla jonka takia tv-luvan maksajien määrä näyttää pieneltä

end of :offtopic:

Niin itse sorruin tv-luvan hankintaan kun tarkastaja yllätti. Asun kerrostalon ylimmässä kerroksessa ja innostuin pitkästä aikaa soittamaan kitaraa melko lujaa. Piti vaan säätää mikkejä että sai kunnon feedbackin. No sitten ovikello soi ja olin 100% varma että naapuri tulisi valittamaan. No eikös sielä ole tv-luvantarkastaja. Sanoin ettei tarvii tulla sisään, mutta se alko inttämään että "Hei, hoidetaan tää nyt kerralla kuntoon" ja "sovitaan vaikka niin ettei mitään sakkoja tuu". No koska se oli sitten niin asiallinen niin annoin periksi, mikä oli virhe sillä siihen tuli 50-euron tarkastusmaksu ( joka on nykyisin 100 e). No ei siinä mitään parin viikon päästä irtisanoin 3 kk:n luvan ja sain rahojani takaisin.

pari viikkoa tästä joku puhelinmyyjä soitti ja kaupitteli lupaa, sanoin että "Uskonto kieltää" joka on ilmeisesti toiminut hyvin sillä olen olllut muutaman vuoden rauhassa :thumbs:

Jeps... :kippis1:

Voiko joku kertoa mihin vittuun sitä yleä niin paljon tarvitaan että jengi o valmis maksamaan LISÄÄ veroja siitä. Siihenkö että sodan alkaessa rakas muumimammamme tulee höpisemään jotain hevonpaskaa että nyt ollaan sitten sodassa. Herätkää pahvit.

Ja millä tavalla eroaa radioluvan lopetus siitä että lopetettaisiin tv-lupa.

Tietääkö joku muuten missä muissa maissa on käytössä tv-lupa ja paljonko se on..

Olen minäkin jo vakaasti harkinnut lopettavani tuon paskaluvan maksamisen, vittuakos minäkään maksamaan kun iso määrä jengiä sluibaa siitä kuitenkin. Ei sitä ove ole todellakaan pakko avata ja ovisilmät ja ketjut sun muut on keksitty. Tuskin se tarkastaja sentään sellaisen ketjun rikki repii sisään tullessaan. ;)

Eli seuraava lasku kun tulee, niin ilmoitan niille olevani uskossa! :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom