Kokemuksia tv-tarkastajista

Powerhousu sanoi:
Minkä ihmeen takia yle ei voisi mielestäsi mainostaa?

Yleisradio ja siihen samaan settiin kuuluva viestintälupainstituutio eroaa näistä molli-ollin tsättikanavista siinä, että sen pitää kaikesta huolimatta hoitaa aina myös se pikkuhomma valtion virallisena äänitorvena. Jos hommien hoitamiseen tarvittavasta budjetista puuttuu muutama palanen, niin pitää harrastaa vähän "pakkomainontaa".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ilman lupamaksuja tarjonta olisi yksipuolisempaa, suosittuja sarjoja ja leffoja joka kanavalta. En minäkään Ylen kanavia hirveästi katsele, mutta tulee se lupa silti maksettua. Yleltä tulee laadukkaampia dokumentteja ja harvinaisempia elokuvia ja enemmän asiaohjelmia. Ainakin vanhemmat ihmiset Ylen kanavia tykkää katsella. Porukat tykkää katsella vanhoja suomalaisia elokuvia, jotka ei meikäläistä paljoa vähempää vois kiinnostaa.

Päivä muuton jälkeen ilmesty asuntoon tv-tarkastaja entistä asukasta kyselemään. Totesin ettei asu enää täällä niin heti tuli joku tv-tarkastajan lätkä naaman eteen ja alettiin lupaa tivaamaan. Tulihan se sitten pakolla sillon otettua plus sakot päälle vaikka olin tosiaan muuttanut vasta päivää aiemmin. :curs:
No nyt on oltu ilman lupaa taas pidemmän aikaa ja kerätään vahinkoa takas :D

Onko tuossa puhelimella soittelussa mitään järkeä? Eräälle sukulaiselle tekevät kans samaa että soitellaan ja kysellään tv:stä ja mitä ohjelmia katsotte ym ja lopuksi kaupataan sitä lupaa.

Olisiko se sitten riittävä "näyttö" tv-luvan sakkoihin että puhelimessa sanot että on televisio? Koska periaatteessa kuka tahansa voi vastata siihen puhelimeen ja esiintyä sinuna joten tuntuu aika :david: hommalta tuo soittelu.

Aika paskaahan tuolta yleltä tulee meille nuoremmille. On vissiin tarjonta suunnattu vanhemmille+vajaille. Noh, tulee sieltä sentään MM-kisat ja olympialaiset. Kai niillä menee noihin niin paljon rahaa, että loppuaika pitää lähettää pelkkää halpaa paskaa.

Kaverilta kuultua:

Opiskelijataloon oli tullut tv-tarkastaja. Oli pimpottanut ensimmäistä ovea. Esittelyjen jälkeen asukki oli lämässyt ovensa kiinni ja lähtenyt juoksemaan pitkin käytäviä huutaen samalla TV-KYYLÄ!! TV-KYYLÄ!!

Tuosta olen kuullu sellasen version että tv-tarkasta tulee asuntolaan niin ensimmäinen jonka luona se on käyny ryhtyy keskusradion kautta kuuluttamaan: Huomio asukkaat asuntolassamme liikkuu tv-tarkastaja,helpottaaksemme hänen työtään otetaan ne lupalaput valmiiksi esille. Ja kuten arvata saattaa ei sen jälkeen auennut yksikään ovi.

Kieltämätettynä tuon tv-maksu kuullostaa aika naurettavalta..

Oltiin kerran faijan kanssa joskus muinoin jossain kauppakeskuskusessa ostoksilla. No sielä oli sit sellanen vaihtuva mainostaulu jossa oli mainos "tv-lupa vain 3mk päivä" tjsp. Faija sit siihen et saatana onko se jo noin kallista, tollahan saa jo puol pulloa kaljaa. Ei oo muuten sen jälkeen enää maksanu sitäkään maksua :D

Itse olen ylen kanavilta muutamat mainokset ainakin bongannut. Tais olla näiden joittenkin kisojen yhteydessä tms.

skuge sanoi:
Itse olen ylen kanavilta muutamat mainokset ainakin bongannut. Tais olla näiden joittenkin kisojen yhteydessä tms.

On kyllä aika ihme, että ne ei oo noita mainoksia yleensä kisojen yhteyteen ottanut. Joillekin ei vaan raha kelpaa vaikka lusikalla yrittäisi suuhun tunkea.

Heikki M. sanoi:
Ilman lupamaksuja tarjonta olisi yksipuolisempaa, suosittuja sarjoja ja leffoja joka kanavalta. En minäkään Ylen kanavia hirveästi katsele, mutta tulee se lupa silti maksettua. Yleltä tulee laadukkaampia dokumentteja ja harvinaisempia elokuvia ja enemmän asiaohjelmia. Ainakin vanhemmat ihmiset Ylen kanavia tykkää katsella. Porukat tykkää katsella vanhoja suomalaisia elokuvia, jotka ei meikäläistä paljoa vähempää vois kiinnostaa.

Hyvin pitkälti olen samaa mieltä. Tällä hetkellä ei oo lupaa, ku ei oo telkkaa. Mutta varmasti maksan sen, kun joskus televiission hankin.

Joskus olin itsekkin vahvasti lupamaksua vastaan, mutta kun muija luki jokin aika sitten viestinnän pääsykokeisiin, niin tuli itsekkin siihen pääsykoekirjaan (tai yhteen niistä) tutustuttua ja sitä oppi silloin katsomaan asioita vähän muultakin kantilta.

Viimeksi muokattu:
Yle tekee kohta temput ja rupee mainostaan. sit siinä ohella kerätään+korotetaan lupamaksua, niin tulot triplaantuu.... Röyhkeydellä ei ole rajoja tässä maassa.... :arvi: takas uutisiin nii tulis katottua yleä.

Tomi sanoi:
Hahahah, voiko tuota enää paremmin sanoa? :D Todellakin, pitää muistaa että mm. MTV, SubTV ja Nelonen rahoittaa toimintaansa mainostuloilla, eikä nuo kanavat saa tv-lupamaksuista pennin latia. YLE korjaa potin, vitun reilua.

Niinpä. Ja taitaa olla vielä niinkin, että MTV3, Nelonen yms. joutuvat maksamaan YLE:lle siitä, että ylipäätänsä saavat ohjelmaa lähettää. Näin ainakin olen kuullut.

training_day sanoi:
Niinpä. Ja taitaa olla vielä niinkin, että MTV3, Nelonen yms. joutuvat maksamaan YLE:lle siitä, että ylipäätänsä saavat ohjelmaa lähettää. Näin ainakin olen kuullut.

Näin se oli ainakin jokunen vuosi sitten. Ja mistään ihan pienestä summasta ei ollut kyse.

Vit**** koko tv-lupa. Ikinä en ole avannut ovea tarkastajalle, enkä lupaa maksanut :) Ensin pitää ostaa kallis tv ja sitten sille joku satanan lupa että sitä saa katsoa. Pian pitää ostaa lupa että saa kuunnella radio tai käydä kusella omas vessa.

Rahastusta kaikki!

Naurettavaa tuollainen tarkastajan pelkääminen. jos se mielestään kuulee eurosportin niin sano sille, että "mäkin kuulen välillä ääniä" tai että "mulla on tainut jäädä taas nettiradio päälle".

Itse katson tv:stä formulat ja uutiset silloin tällöin. Ylen 2 & 1 kanavia ei tule juuri katsottuakaan, joten turha niille on fst:n ja peltsin ohjelmien tuotantoa rahoittaa...

Edit: Itse olen aina (3 kertaa) avannut tarkastajalle oven. Koskaan en ole sisälle päästänyt, eikä tarkastaja ole koskaan käyttäytynyt "epäystävällisesti".

Yle ei ala mainostaa. Vai kenenkä mielestä politiikan suunta on muka ollut siirtyminen valtiojohtoisiin yrityksiin. MTV3 ja muilla ei olisi mitään mahdollisuuksia kilpailutilanteessa.
Historiallisesti katsoen Yle on pitänyt kaupallisia tv kanavia pystyssä alentamalla maksuja verkkovuokrista alle todellisten kustannusten tason, koska tv mainonnasta saatu rahoitus ei riittänyt täysmittaiseen ohjelman tarjontaan.
Ylessä on linjanvetona kannustettu yksityisiä kanavia juuri siksi että ohjelmatarjontaa saataisiin lisättyä.
Älkää unohtako että maksuilla tuetaan myös radiota ja suomalaista kulttuuritoimintaa ja kuka tahansa voi kuvitella kuinka kapeaa ohjelmatarjonta olisi, jos siitä päätettäisiin VAIN katsojalukujen mukaan, suomalaista voi olla aika vähän.
Aiheesta voi lukea lisää mediakulttuurin oppikirjasta tai sitten vaan mutuilla...iha miten vaan :)

Itellä ei ole telkkaria, imutan netistä kattottavani. Innolla odotellaan tv lupa tarkastajia...

Mo

Raven sanoi:
Samalla tavalla kuin MTV3. Sehän vielä lisäksi maksaa Ylelle maksuja ja silti pyörii hyvin ja helvetisti parempia sarjoja/elokuvia sieltä tulee kuin Yle 1 tai 2.

Kuka muuten kustantaa tekniikan? Eli kuka ostaa ja huoltaa antennit, releoinnit yms. pikkujutut. Hyvä leffa ei vielä paljoa lämmitä jos ei ole lähetysasemia ;)

Paikalliset puhelinOY:t ainakin omistavat valtavasti kuparia, mutta sitten en enää tiedä kuka maksaa kenellekin ja mitä. Ilmaiseksihan ei kukaan toisille anna, paitsi nyt ehkä YLE:n pitäisi periaatteessa.

Kipi I sanoi:
Vit**** koko tv-lupa. Ikinä en ole avannut ovea tarkastajalle, enkä lupaa maksanut :) Ensin pitää ostaa kallis tv ja sitten sille joku satanan lupa että sitä saa katsoa. Pian pitää ostaa lupa että saa kuunnella radio tai käydä kusella omas vessa.

Rahastusta kaikki!

Itse asiassa jokunen kymmenen vuotta sitten oli vielä erikseen sekä TV-lupamaksu että RADIO-lupamaksu, saatinhan se radiolupakin aikanaan poistettua joten mikä ettei se TV-lupakin joskus häviäisi.

Itse en ole koskaan lupia maksellut, enkä tule maksamaankaan!

kodari76 sanoi:
Kuka muuten kustantaa tekniikan? Eli kuka ostaa ja huoltaa antennit, releoinnit yms. pikkujutut. Hyvä leffa ei vielä paljoa lämmitä jos ei ole lähetysasemia ;)

Edelleen ne kustannukset maksetaan mainostuloista. Enemmän niistä tulisi kuin mistään lupamaksuista.

Everlast sanoi:
Älkää unohtako että maksuilla tuetaan myös radiota ja suomalaista kulttuuritoimintaa...

Aivan. Eikös se Helsinkiin rakennettava Oopperatalo vai mikä helvetin korkeataiteellinen ja äärimmäisen kallis rakennus ollut juuri pääsyy siihen, että TV-lupamaksuja taas nostettiin? Osa lupamaksurahoista menee juuri tähän kulttuurirakennukseen, jonka rakentamisen ehtona taisi olla, että YLE saa valtakirjan korottaa lupamaksua aina tietyllä summalla X vuoden ajan.

kodari76 sanoi:

Ton tekniikka puolen hoitaa firma nimeltä digita (www.digita.fi) on aikoinaan käsittääkseni ollut osa yleä. Ymmärtääkseni digita nykyään myy suoraan nuo verkkopalvelunsa ylelle ja kaupallisille kanaville.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom