Kokemuksia tv-tarkastajista

Aloin maksaa lupaa viitisen vuotta sitten jäätyäni kiinni tarkastajalle. Opiskelijalla ei juuri koskaan ole liikaa rahaa. Kaverini oli tulossa käymään sovittuna aikana, joten osasin odottaa vieraita. Muutenhan en ovea olisi avannut kenellekään.

Ovikello soi hieman yli sovitun ajankohdan. Siinä kerrostalossa oli ulko-ovi aina lukossa, joten vierailijan oli painettava "summeripainiketta", ja asunnossa soi sitten ovikello tavalliseen tapaan. Ovikello siis soi, ja menin painamaan eteisessä olevaa nappia, jotta kaveri pääsisi alakerran ulko-ovesta sisään. Ovikello soi heti uudestaan. Ajattelin että kaveri olisi päässyt alakerran ovesta samalla ovenavauksella jonkin toisen ihmisen kanssa ja avasin asunnon oven. "Telehallintokeskuksesta iltaa" kuului samantien.

Ovelta näki suoraan television, joka oli kämpän perällä. Olisi pitänyt muuttaessa ajatella moista ja sijoittaa töllötin toiseen nurkkaan. Menin jotenkin ihan lukkoon, enkä osannut valehdella että "just ostin telkkarin ja lupahakemuksia tässä täyttelen", vaan sanoin että "onhan se telkkari tossa jo pari kuukautta ollut..." Sakkoa tuli 500 mk, takautuvaa maksua siltä parilta kuukaudelta sekä uusi lasku heti siitä päivästä eteenpäin, kun nyt kerran se lupa oli pakko ottaa. Vitutti!

Sen huomasi myös tarkastaja. Se arvelikin että taisi tulla pahaan saumaan tämä lasku, ja neuvoi ottamaan yhteyttä niiden asiakaspalveluun laskut saatuani. Pystyisivät kuulemma joustamaan eräpäivissä aika hyvin. Niin muuten pystyivätkin.

Hieman tapahtuneen episodin jälkeen kaverini tuli lopulta paikalle. Olin alkanu katella kaikkia kanavia vuoron perään mahdollisimman tehokkaasti, koko rahan edestä. Kaveri kysyi että mikä nyt vituttaa. Tokasin vaan että "Vittu arvaa!"

Sen jälkeen olen nöyrästi maksanut tv-luvan, vaikkei hinta/laatu-suhde olekaan kehuttava.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on Suomessa TV lupa muttei telkkaria edes seinässä, ei jaksa laittaa. En vaan jaksa katsella sitä ellei se ole samassa huoneessa kun missä teen muutkin asiat.
Siksi vituttaakin se, kun hommaan vuokrakämppää ulkomailta, on teevee maksut jo maksettu puolestani ja ne sisälletään sitten vuokraan ylimääräisenä niinkun kaikki muutkin laskut. PLÄH! En mä sitä paskaa jaksa katsella ellei ole joku musateevee radion tapaan taustamölynä. Mutta kun ei ole sitäkään vaan jotain ihan turhaa.

Teevee lupa tarkastajaa en ole koskaan nähnyt, oon tainnut aina vaan kiltisti maksaa/eleskellyt ilman telkkaria. En sitä tarvitse voisin heittää telkut köyhille. Jos ne vaikka haluaisivat köyhtyä lisää lupamaksujen nimissä.

Itselle kävi niin, että rauhaisaa iltaa viettäessäni alakerran oven summeri pirisi ja minä äimänä painoin ulko-oven aukaisijaa kun luulin, että silloinen poikaystäväni tulisi visiitille ilman ennakkovaroitusta. Noh, äkkiä aamutakkia niskaan, huulipunaa ja hajuvettä :rolleyes: päälle ja samassa ovikellokin jo soi. Leväytin oven auki ja siellä seisoikin tv-luvan tarkastaja. Kumpikin tuijotettiin toisiamme hetken silmät pyöreinä, kunnes tarkastaja sitten tokeni ja kysyi tv-lupaa. Eipä sitä ollut, mutten tiedä taintuiko mies hajuvedestäni vai mistä kun sain rapsujen sijaan lapun ja neuvon maksaa lupa mahdollisimman pian. :)

Lueskelin joku aika sitten lehdestä jonkun tv-tarkastajan haastattelua, kertoi hauskoja kokemuksiaan ihmisten kanssa. Erään kerran ovi oli auennut ja suuri tv näkyi huoneen päädyssä. Asukas oli kiven kovaan väittänyt sen olevan akvaario. Hetken väiteltyään molemmat olivat revenneet :D

Toinen hyvä juttu oli kun tarkastaja soittaessaan ovikelloa joutui odottelemaan hyvinkin pitkän tovin ennen kuin ovi avattin. Samaan aikaan oli sisältä kuulunut hirveää kolinaa. Kun ovi oli avattu oli hyllyssä näkynyt tv:n kokoinen aukko...

KePa sanoi:
Kaverille tapahtunutta: Ovikello soi, meni aukaisemaan oven tv:n kaukosäädin kädessään ja ovella tarkastaja. Sakkoja ei tullut, mutta lupa laitettiin samointein voimaan.

Ei olisi pitänyt menettää pokkaansa. Coolina vain kaukosäädin korvalle ja puhumaan :lol2:

Kaikki alkoi hiostussoitoilla. Vastaan puhelimeen sukunimellä - mitään ei kuulu - Toistan sukunimen - mitään ei kuulu - Haloo? - mitään ei kuulu - Laitan luurin kiinni. Tätä toistui muutamana päivänä ennen kuin kerran pitkän hiljaisuuden ja muutaman kerran toistetun sukunimen jälkeen naisääni kuin haudantakaa ilmoittaa: "TV-maksuhallinnosta iltaa! ..."

Muutama viikko tämän jälkeen avaan pyyhemunasillani kuuman suihkun jälkeen oven ja Kappas.

"TV-maksuhallinnosta iltaa!" (Samanaikaisesti hienovaraista hivuttautumista peremmälle, joka kuitenkin tyssää, kun käy selväksi etten aio väistyä oviaukosta)
"Iltaa!"
"Meidän tietojemme mukaan teillä ei ole TV-luvat kunnossa"
"On ne kunnossa kun meillä ei ole telkkaria"
"Voinko tulla tarkistamaan?"
"Et, koska asunnossa on vähäpukeisia naisia" (posket punotti sopivasti suihkun jälkeen)
"No jätän nyt kuitenkin nämä maksulaput valmiiksi, jos vaikka aiotte hankkia television tulevaisuudessa"
"Eihän sitä koskaan tiedä"
"Näkemiin"
"Näkemiin"

Nykyiseen kämppään asensinkin 7 euron ovisilmän :thumbs:

Kaikki alkoi hiostussoitoilla. Vastaan puhelimeen sukunimellä - mitään ei kuulu - Toistan sukunimen - mitään ei kuulu - Haloo? - mitään ei kuulu - Laitan luurin kiinni. Tätä toistui muutamana päivänä ennen kuin kerran pitkän hiljaisuuden ja muutaman kerran toistetun sukunimen jälkeen naisääni kuin haudantakaa ilmoittaa: "TV-maksuhallinnosta iltaa! ..."
Mikähän tossa muuten on takana? Mulle soitti kans jotai kuukausia sitte tv-maksuhallinnon rouva, ja sama syvä hiljaisuus huokui luurin toisessa päässä. En tosin lyönyt luuria kiinni, vaan toistelin sukunimeäni. Rouva aloitti puhelunsa vasta kun "karjasin" sukunimeni. Lyhyen inttelyn jälkeen "Pyöveli" uskoi, ettei minulla ole telkkaria. Tai no onhan se oikeesti, mut ei tv-lupatarkastajille....En myöskään avaa oveani koskaan, jos en satavarmasti tiedä kuka on tulossa. Kukaan ei tuu ilmoittamatta etukäteen. Käteviä nuo kännykät.... :D

Suomessa tv-luvan hinta on korkeintaan europpalaista keskitasoa. Mikäli katsoo oikeudekseen vapaamatkustamisen, on turha myöskään kritisoida tarjontaa.

Lauri Perkele sanoi:
Suomessa tv-luvan hinta on korkeintaan europpalaista keskitasoa. Mikäli katsoo oikeudekseen vapaamatkustamisen, on turha myöskään kritisoida tarjontaa.
Minä kritisoin sitä, että pitäisi maksaa reilu 160 euroa (vai paljonko se nykyään on?) vuodessa YLE:n kahden kanavan "tarjonnasta". Jos molemmat YLE:t näyttäisivät oikeasti kovia sarjoja, laatuleffoja ja hyviä dokumentteja, saattaisin harkita taas TV-lupamaksun maksamista.

Tässä olis taas Hipalle töitä. Toi tv-lupamaksu on kyllä niin älytön keksintö ettei mitään järkeä. Kaikista hienointa on se, että muistan lukeneeni jostain, että näistä maksuista ei päätä yle, vaan viestintäministeriö. Se on siis määrännyt ylen keräämään tv-lupamaksua, ja oletettavasti myöskin siis kieltänyt mainonnan. Lisäksi yle tekee koko ajan tappiota, ja tv-lupamaksujen osuus ylen vuosittaisista tuloista on melko pieni. Luulisi olevan paljon järkevämpää antaa ylen mainostaa.

En mä ainakaan viitsi maksaa siitä, että katson ylen kanavia melkein 1 tunnin viikossa, jos sitäkään. Prisma tulee katsottua aina jos muistaa.

Eli olisikohan mahdollista saada tv-lupamaksu poistumaan, jos vaan olisi joku osaava ja viitsivä henkilö sitä asiaa ajamassa? Keräisi vaikka nimiä addressiin ja ajaa muutenkin asiaa eteenpäin.

Jaa, nyt löytyikin sitten tällainen sivu, jossa on addressi tv-luvan poistamiseksi. Nimiä sinne vaan. http://members.sitegadgets.com/tasjarv/guestbook.html

Luuleeko joku oikeasti, että tv-lupa tulee poistumaan? :lol2: Mistäs se lupamaksujen tuoma potti sitten otettaisiin?

Jizzy sanoi:
Ja eihän tarkastaja saa tulla ilman oikeuden määräämää lupaa sisään, vai oliko se ilman poliisia, hmmm.... :david:

Tarkastajat ovat poliiseja! :D Liikkuvat silloin vain siviilit päällä.. Ja kukaan ei tule väkisin kotiin ilman kotietsintälupaa!
Meillä ei periaatteesta lupamaksuja maksella. Ylen kanavia ei koskaan katsella (eikä nykyään kyllä paljoa muitakaan kanavia) ja nekin luparahat voi käyttää johonkin paljon hyödyllisempään! Minun puolesta Ylen pomot saa ajella vaikka Ladoilla :lol2: , meiltä ei heille rahoja heru (no okei, ehkei ne rahat nyt ihan kokonaan niiden autoihin mene :rolleyes: ).

Avolle ovat tarkastajat pariin kertaan soittaneet ja avo on sanonut, ettei omista televisiota. Ovella on myöskin aina välillä käynyt jotain miehiä. Liekö tarkastajia vai mitä. Meillä on kuitenkin ollut tapana, että vieraille ei avata ovea. Sisään eivät siis ihan noin vain tule.

Ja tuo kun soittelevat ja ovat ihan hiljaa, johtuu todennäköisesti siitä, että yrittävät kuunnella taustalta telkkarin ääniä. Mut minusta se on ihan tyhmää, koska jos taustalta telkkarin äänet kuuluu, niin ainahan voi väittää olevansa vaikka kaverin luona. :rolleyes:

Powerhousu sanoi:
Mainoksista, vitun dorka.
Hahahah, voiko tuota enää paremmin sanoa? :D Todellakin, pitää muistaa että mm. MTV, SubTV ja Nelonen rahoittaa toimintaansa mainostuloilla, eikä nuo kanavat saa tv-lupamaksuista pennin latia. YLE korjaa potin, vitun reilua.

Powerhousu sanoi:
Mainoksista, vitun dorka.

"Seuraavan eduskunnan kyselytunnin tarjoaa Gillette-partahöylät ja Glid-liukuvoiteet: Reveal the Mooses in you!"

Herää jo. Sillä YLE:llä on tarkoituksensa ja paikkansa.

xale sanoi:
Mikähän tossa muuten on takana?

No hiostusta... mitäs muutakaan :whip:

Lauri Perkele sanoi:

Ylellä on ongelma vapaamatkustajien kanssa ja mulla on ratkaisu siihen. Ykkönen ja kakkonen maksullisiksi korttikanaviksi niin kuin Canal Digital, TV1000, jne. Toinen kysymys on sitten se, kuinka suuri osa väestöstä ostaisi tämän "kanavapaketin" :lol2:

Trifixion sanoi:
Luuleeko joku oikeasti, että tv-lupa tulee poistumaan? :lol2: Mistäs se lupamaksujen tuoma potti sitten otettaisiin?

Samalla tavalla kuin MTV3. Sehän vielä lisäksi maksaa Ylelle maksuja ja silti pyörii hyvin ja helvetisti parempia sarjoja/elokuvia sieltä tulee kuin Yle 1 tai 2.

Trifixion sanoi:
"Seuraavan eduskunnan kyselytunnin tarjoaa Gillette-partahöylät ja Glid-liukuvoiteet: Reveal the Mooses in you!"

Herää jo. Sillä YLE:llä on tarkoituksensa ja paikkansa.
:wall: Ei tohon voi muuta sanoa. Minkä ihmeen takia yle ei voisi mielestäsi mainostaa? Mainostulot olisivat varmaan 1000 kertaa suuremmat kuin tv-lupamaksuista saatavat tulot. Samalla saataisiin ehkä ylellekin parempia ohjelmia, josta taas seuraa enemmän mainostajia.

Koko elämäni aikana [kohta 26v] ei ole tullut tarkastajaan törmättyä. Nyt olen asunut poissa kotoa jo lähes 10 vuotta eikä siltikään. Erottuani entisestä avopuolisostani ja muutettuani yksin asumaan tipahti tv-lupalappu postista uuteen asuntooni mutten ole ilmoitusta tehnyt/lähettänyt. Enkä aiokkaan sillä niin vähän tulee töllöä seurattua, ja ykköstä saati kakkosta ei ehkä ollenkaan... [1-2 ohjelmaa viikossa saattaa näkyä].

Ikinä en avaa ovea tuntemattomille. Ystävien kanssa sovitaan aina kyläilyt joten kukaan ei myöskään ole tulossa yllättäen. Onnekseni uudessa kodissa on vielä semmoinen hyvä puoli että postit tulevat ulos laatikoihin eikä käytävään pääse kuin summerilla. Näissä vielä vain 4-8 asuntoa per talo joten satunnaisia ihmisiä ei päästä muutkaan käytävään kun ei postitkaan tule sisälle [ja summerin soittajan oletus ei ole postimies].

En usko että koskaan siis edes avaisin ovea niin että joutuisin puhe-etäisyydelle tarkastajan kanssa... Ja jos joutuisin sanoisin varmasti etten televisiota omista ja käytän vain nettiä.

Mua kans aikoinaan lähestyttiin telehallintokeskuksen puolesta ensin puhelimitse (monta kertaa kuukaudessa soiteltiin), sit joku reppana tuli kuikoileen mun oven taakse mut en avannut ovea kun oli sellainen lasiovi mistä pystyin vaan irvisteleen sille. Sit ku soittivat vielä kerran niin karjaisin, että mun uskonnollinen vakaamus ei salli telkun kattelua ja nyt lopetatte sen mun ahdistelun asian suhteen. Kerroin jatkuvan soittelunkin muistuttavan minua jatkuvasti arasta aiheesta ja siitä kuinka se sotii uskonnollista vakaamustani kohtaan. Johan loppu soittelut :hyper: Ja minä jatkoin onnellisena salkkareiden katselua. Nykyisen teeveelupani maksaa appiukko :evil:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom