Kokemuksia tv-tarkastajista

Suomalaiset on loppupeleissä aika tyhmää kansaa. Valtio keksii jos mitäkin maksuja sekä veroja. joskus aivan järjettömistäkin asioista, ja kansa maksaa :thumbs:. Tuolla vähän etelämmässä euroopassa on vähän "kiihkompaa" kansaa, ja siellä noustaan barrikaadeille ja osoitetaan kunnolla mieltä, jos valtio yrittää kehittää jotain turhia riistoveroja yms. suomalainen on hissukseen ja maksaa... Onneksi tv-lupamaksussa on sentään joillakin vielä järki päässä. Osoitetaan mieltä, eikä makseta.....hyvin näkyy ilmanki... :lol2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Raven sanoi:
Miksi sitä tukemista ei voi tehdä mainostuloista?

Pitääkö yle siis yksityistää, jos yle alkaa rahoittaa toimintaansa mainostuloista, niin miten käy sitten kahden muun mainosrahoitteisen kanavan?

Miten siinä vaiheessa käy ylelle määrätylle julkisen palvelun velvollisuudelle. Siis sille, että tarjotaan myös sellaisia ohjelmia, jotka ei kerää suurinta mahdollista yleisöä, mutta jotka ovat tärkeitä vähemmistöille.

Musta ois aika sääli, jos kaikkien kanavien tarjonta ois frendit,salkkarit,vain uusimmat hitto elokuvat yms. tasoista, koska ne on kuitenkin sellaisia ohjelmia jotka, keräävät suurimmat katsojamäärät(=mainostulot). Urheilun tosin vois mun mielestä siirtää pois ylen kanavilta, toisaalta voisin olettaa että tuolla julkisen palvelun velvoitteella halutaan pitää merkittävimmät urheilutapahtumat kaiken kansan nähtävillä.

TV-lupamaksu systeemi on kuitenkin ihan hyvä, sillä nyt sitä ei tarvitse maksaa, jos ei ole telkkaria. Toinen vaihtoehto olisi, että rahat kerättäisiin veroina ja silloin ei olisi mahdollista pyristellä vastaan ollenkaan.

Raven sanoi:
Edelleen ne kustannukset maksetaan mainostuloista. Enemmän niistä tulisi kuin mistään lupamaksuista.
Siis millä ihmeen laskelmalla tämä pitää paikkansa? Nykyiset kaupalliset kanavat pystyvät lähettämään jo kaiken tarvittavan mainosajan tämän kokoisessa valtiossa (ja ylikin jää, jos et ole huomannut). Jos vielä Yle lähettäisi mainoksia jatkuvasti, johtaisi tämä hintojen polkuun ja kaikki osapuolet kärsisivät. Ylen budjetissa tulopuolella noin 80% tulee lupamaksuista. Erään ekonomin laskelmien mukaan tulevat digikanavat voisivat olla kannattavia, jos Suomessa olisi 40 miljoonaa ihmistä enemmän...

Jos Suomen lähetysverkko olisi rakennettu kaupallisin perustein, näkyisi töllö periaatteessa vain Helsingissä, Turussa ja Tampereella. Nyt vielä rakennetaan digitaalista verkkoa, mikä ei ole ihan halvimmasta päästä. Digiajassa on muuten se hyvä puoli, että joskus tulevaisuudessa on mahdollista laskuttaa vain katsellusta ajasta/ohjelmista.

Tärkeintä Ylessä on silti olla demokraattisesti johdettu (nojoo :D) media. En todellakaan haluaisi nähdä, että Suomessa olisi joku Berlusconin kaltainen yksittäinen mediamoguli, joka määrä lähetettävän sisällön laadun. TV-bisnes Suomessa on kyllä isojen muutosten edessä, sen verran tulee jo tällä hetkellä tappiota.

xale sanoi:
Suomalaiset on loppupeleissä aika tyhmää kansaa. Valtio keksii jos mitäkin maksuja sekä veroja. joskus aivan järjettömistäkin asioista, ja kansa maksaa :thumbs:. Tuolla vähän etelämmässä euroopassa on vähän "kiihkompaa" kansaa, ja siellä noustaan barrikaadeille ja osoitetaan kunnolla mieltä, jos valtio yrittää kehittää jotain turhia riistoveroja yms. suomalainen on hissukseen ja maksaa...

Voisitko esittää pari maksua, jotka on suomessa, mutta joita ei ole käytössä etelän maissa. Verotus toki on korkea, mutta niin on monessa muussakin maassa. Mulle ei tule nopeasti mieleen kuin moottoritiemaksut, mut ainiin niitä ei suomessa ole...

Sekin on puppua, että mikäli kaikki/useampi maksais luvan, ni lupamaksu pienenisi.MUahhahhhaaa!!! Jos vaikka koko suomi maksaisi luvan, ni ylellä kaljamahat taitas vaan hyräillä tyytyväisinä, ja nostaa maksua taas ens vuodeksi. Ärsyttää vielä sellaset moralisoijat, jotka itse pitkin hampain maksaa jokavuotisen maksunsa, ja sit vielä jaksaa v**uilla niille ketkä katselee ilman.. "tyhmä" maksaa.

Voisitko esittää pari maksua, jotka on suomessa, mutta joita ei ole käytössä etelän maissa.
Okei, tarkoitin lähinnä verojen suuruutta tolla. mut mieleeni tulee mm.tämä piakkoin voimaan astuva "energiatodistus", joka täytyy asuntoa myydessä hommata. Se on eu:n vaatima. Mut sen hinta on suomessa(en tiedä muiden maiden hintaa) n.1000 € rivitalohuoneistosta.Suomella on samat maksut kun muillakin mailla, mutta järkiään huomattavasti kalliimmat...

Kipi I sanoi:
Ensin pitää ostaa kallis tv ja sitten sille joku satanan lupa että sitä saa katsoa. Pian pitää ostaa lupa että saa kuunnella radio tai käydä kusella omas vessa.

Rahastusta kaikki!

On kyllä hieman omituista että virittimellä varustetun laitteen katselemisesta joutuu maksamaan. Käyttömaksua tulisi periä vasta laitteen välityksellä katsotusta ohjelmasta sen tuottajalle.
Ihmettelen edelleen miksei digitelevision myötä otettu käyttöön koodattuja lähetyksiä myös valtakunnallisten kanavien osalta. Toki kooditkin voidaan murtaa, mutta uudistuksen jälkeen suurempi osa ihmisistä olisi kiltisti maksanut juuri siitä mitä haluaakin katsoa.

Edit: En ole koskaan törmännyt tarkastajaan, sillä en mene ovelle edes katsomaan kutsumattoman vieraan soittaessa ovikelloa.

Muutama vuosi sitten edellisessä asunnossa ovikelloa pimputettiin. Ovisilmästä näkyi ukko jolla oli Hankkijan lippalakki, kirvesmiehen punainen liivi ja saappaat. Ajattelin että sen on pakko olla jokin talonmies joka korjailee puutteita ja avasin oven raolleen.

"Telehallinnosta päivää... plapla."

Sanoin vain että meidän perheessä ei ole televisiota ja muutuin varmaankin punaiseksi. Pidin vain turpani kiinni ja tarkastajan oven toisella puolen. Siinä löpisi aikansa ja antoi lupalaput varmuuden vuoksi ja asia oli selvä.

Eli valehtelu saa näkyä kunhan pokka pitää ja jokainen remonttireiska voi olla tv-lupatarkastaja!

Kipi I sanoi:
Pian pitää ostaa lupa että saa kuunnella radioo...

Rahastusta kaikki!
Oot Kipi vähän myöhässä :D

vuonna 1975 lunastettiin 2 000 000 radiolupaa Radiolupajärjestelmää muutettiin vuonna 1977 siten, että radiolupa yhdistettiin tv-lupaan ja erillinen radiolupa poistettiin käytöstä. Vuonna 1975 perustettiin Yleisradion ensimmäinen paikallisasema, Ylen aikainen pääkaupunkiseudulle.

http://www.tkk.utu.fi/monimuoto/radio/ennenjanyt.htm

xale sanoi:
Sekin on puppua, että mikäli kaikki/useampi maksais luvan, ni lupamaksu pienenisi.MUahhahhhaaa!!! Jos vaikka koko suomi maksaisi luvan, ni ylellä kaljamahat taitas vaan hyräillä tyytyväisinä, ja nostaa maksua taas ens vuodeksi. Ärsyttää vielä sellaset moralisoijat, jotka itse pitkin hampain maksaa jokavuotisen maksunsa, ja sit vielä jaksaa v**uilla niille ketkä katselee ilman.. "tyhmä" maksaa.

:david:

Mä joskus piruuttani mailasin niille sinne tvlupahallintoon vai mikävittuonkaan. Ihmettelin tosiaan sitä kun mainostivat että kun yksi ei maksa niin muut maksavat enemmän. Ja että maksajat lisääntyvät kokoajan ja niin myös nousee tvlupamaksun hinta. Suureksi ihmetyksekseni sain vielä ihan asiallisen vastauksen jossa höpistiin jotain mielikuvista tai jotain sinnepäin, ei voi muistaa mitä vastasivat :)

Mulle kävi sellanen juttu että huudatin telvisiota kun kattelin sm-liigan finaalia. No ovikello soi aattelin et kuka nyt häirtsee ja olin avaamas jo ovea ku onneks katoin ovisilmäst et kuka siel on. Kaveri näytti niin epämääräselt et en avannu ovea vaa laitoin tv:n kiinni. Kaveri jatko ovikellon soittoa ja vihdoin se sit lopetti ja sano postiluukust et "nyt voit laittaa tv:n takas päälle mä lähen"

Onneks en avannu ovea se olis tullu aika kalliiks :D

Willie sanoi:
en mene ovelle edes katsomaan kutsumattoman vieraan soittaessa ovikelloa.

Et vastavuoroisesti myöskään itse mene koskaan kyläilemään ellei sinua varta vasten ole kutsuttu? Itse sentään vaivaudun ovisilmälle... jos vaikka sattuu joku ystävä, sukulainen, perheenjäsen ym. pimputtelemaan kutsumattomana.

m80 sanoi:
Et vastavuoroisesti myöskään itse mene koskaan kyläilemään ellei sinua varta vasten ole kutsuttu? Itse sentään vaivaudun ovisilmälle... jos vaikka sattuu joku ystävä, sukulainen, perheenjäsen ym. pimputtelemaan kutsumattomana.

En mene kuin kutsuttuna, kavereiden ja tuttujen luokse saatan tosin kutsua itse itseni :) Joka tapauksessa ilmoitan aina ensin tulostani ja odotan muiden tekevän samoin.

Ei ole itsellä kokemuksia tarkastajista. Mutta pari vuotta sitten silloisen tyttöystävän kanssa jostain syystä puhuttii TV-luvantarkastajista ja siitä miten ei koskaan ole sellanen ovelle eksyny. No minä lähdin kotiin niin samana päivänä sitten Setä Tarkastaja tuli soittelemaan tytön ovikelloa ja käryhän siinä kävi kun toinen telkkari näky suoraan ovelle.. Että näin...

Meillä kävi pari viikkoa muuton jälkeen joku nainen tekemässä kyselyä telkkarin katsomisesta ja eiköhän heti seuraavana päivänä ollut tv-lupatarkastaja oven takana. Oltiin sovittu, että sanotaan että uskonto kieltää tms., mutta jotenkin poikakaveri meni lukkoon ja tunnusti heti, että telkkari löytyy. Eipä siinä, en itsekään olisi varmaan pokkana pystynyt valehtelemaan. Kaikki mahdolliset lisämaksut yms. jouduttiin maksamaan, vitutti niin että teki mieli hankkiutua eroon koko toosasta. Nyt on lupa kesäajaksi lopetettu, eikä syksyllä varmaan enää makseta. Ei passaa aukaista ovea kenellekkään.
Tai sitten pitää hankkia koira tai pari, ei nimittäin ollut tarkastaja kehoituksesta huolimatta tullut peremmälle, kun ovelle oli heti rynnännyt kolme melko vilkasta ja isokokoista koiraa. Tämä tapahtui siskolleni, jolla ei tosin oikeastikaan ole tv:tä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom