Kokemuksia myyntityöstä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko kukaan muu myyntityötä tehnyt huomannut kokevansa käsittämätöntä vitutusta, kun asiakas sanoo "me soitellaan sitte". Itse arvostaisin suuresti, jos saisin suoran vastauksen "ei osteta", mutta toi "me soitellaan" on kyllä niin vittuilua ettei mitään rajaa. Tiedän kuitenkin hyvin sen prosentin millä nämä sitten soittelevat.

Mutta eikös hyvä myyntimies aina pyri päättämään, eli "cloussaamaan", kaupan, eikä jätä sitä tuohon "me soitellaan sitten" tilaan? Useinhan on tosin niin, että asiakas ei pysty heti tekemään lopullista päätöstä hankinnasta, vaan joutuu tarkistamaan jotain esimieheltään, tuotteiden käyttäjiltä tai vaikka budjetista. Jos myyntimies ei saa päätettyä kauppaa, olisi hyvä päättää jotain muuta, esim. sopia että hän soittaa asiakkaalle tietyn ajan kuluttua ja sitten asiakkaalla on kaikki tarvittava kaupan päättämistä varten - oli vastaus sitten juu tai eii.

Itse tein jonkin aikaa sellaista asiakassuhteen hoitamiseen perustuvaa myyntityötä ja mulle yksi kouluttaja neuvoi että "tee asiakkaalle kieltäytymisestä emotionaalisesti mahdollisimman vaikeaa". Asiakkaan on helpompi sanoa että "me soitellaan" kuin "ei". Sitä emotionaalista linkkiä sitten rakennettiin illanvietoissa, lahjomalla ja pienillä palveluksilla jne.

Inttää ei pidä, se on ärsyttävää. Ja samoin 80-luvun ABC-tyyli, eli Always Be Closing, jossa myyntitykin joka toinen lause on että "eiköhän me nyt sovita tää tässä..."

Eiköhän tässä nyt ollut kyseessä asiakkaan mielestä kohtelias tapa ilmoittaa ettei ole vitun vertaa kiinnostunut myyjästä eikä tuotteesta.

Nimenomaan, eikä noilta voi koskaan kokonaan välttyä. Vaikka vain kerran viikossa törmäisi tuohon "me soitellaan", niin sekin on tarpeeksi :) Kun en ole tuputtaja tyyppiäkään, niin useimmiten jätän tällaiset asiakkaat samantien sen soittelun varaan, koska voin käyttää aikani tehokkaammin potentiaalisempien asiakkaiden parissa, kuin hakkaamalla päätä seinään soitellaan tyyppien kanssa.

No, jos asiakas on erityisen tavoiteltavan arvoinen, niin olen kyllä käyttänyt sitä, että kyselen paljonko he tarvitsevat aikaa asian päättämiseen ja sanon lopuksi, että palatkaamme asiaan esim viikon kuluttua ja ohitan sen asiakkaan omatoimisen soittelun kokonaan. Odotan viikon sitä puhelua ja soitan sitten itse.

Ehkä tuota taktiikkaa voisi hioakkin. Itsellä ei markkinat ole ainakaan rajalliset, joten pääasiassa näihin asiakkaisiin ei kannata tuhlata yhtä käyntiä enempää aikaa. Sen vuoksi ei toimintamallinikaan tällaisten koukuttamiseksi ole ehkä optimaalisin mahdollinen.

Myyntivaiheessa hankala asiakas on todennäköisesti hankala myös jatkossa. Tämän vuoksi saatta jo alitajuisesti näitä vieroksua, kun joutuu itse kuitenkin asiakassuhteestakin vastaamaan.

Juu ovat tosiaan niitä perinteisiä myyntialan lainalaisuuksia nämä "Täytyypä miettiä, palataan asiaan" tapaukset.
Suomalaiset eivät mielestäni muutenkaan ole kovin hyviä päättämään asioita joten tuohon törmää. Eipä tolla tule päätään vaivattua enään, keskittyy johonkin muuhun :P Toki esmes yrityssektorilla päätöstenteko ei aina ole yksoikoista mutta kuluttajamyynnin parissakin pikkujutut vaatii yllättävän paljon jahkailua :D Toki monesti voi olla syykin siihen mikä mietityttää ja sen selvittämisestähän työssä on pitkälti kyse. Mutta juu selvä kyllä tai ei vastaus on ainakin hatunnoston arvoista ja säästää monilta vaivaa :)

Itse kävin joskus 19-vuotiaana kokeilemassa kiinteistövälitystä ja se kaatui ihan puhtaasti uskottavuusongelmaan, vaikka olin kyllä ikäistäni vanhemman näköinen parran ja 90kg painon kanssa. :) Tai ehkä se ongelma oli enemmänkin oman pään sisässä ja ei ollut uskoa, että pärjäisin siinä hommassa. Aika raskasta on tehdä pari kuukautta duunia ilman mitään korvausta, paitsi jos on tietenkin uskoa siihen omaan tekemiseen. Ehkä se homma olisi palkinnut sitten ensimmäisten kauppojen myötä..?

Muutama vuosi myöhemmin tuli kokeiltua turvalaitemyyntiä/asennusta ja työhaastattelussa luvattiin kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä. Itse työ olikin ovelta ovelle luukuttamista ja en tykännyt siitä sitten yhtään. Siellä tein heti toka työpäivänä 145e tilin ja olisin kyllä sillä duunilla saanut kohtuullisen elannon itselleni, mutta ei se ole kivaa, jos vituttaa lähteä aina töihin..

Nykyään sitten teen parin kuntosalin jäsenmyyntiä oman firman kautta ja homma on aika bueno. :) Mukava työympäristö ja asialliset yhteistyökumppanit. Uskon todellakin itse tuotteeseen ja ei ole hankalaa myydä tätä ihmisille. Ollaan palkattu promotytöt erikseen ja homma on enemmänkin buukkaamista, esittelyä ja kauppojen klousaamista. Trendikäs tuote ja kohtuulliset hinnat. Tätä pystyy tekemään rennolla asenteella ja kauppaa tulee kuitenkin päivittäin, niin elanto on aika turvattu. Kehittelen lisäksi koko ajan uusia ideoita liikunta-alaan liittyen mitä pystyisin tekeen oman firman kautta ja se pitää tämän homman kiinnostavana. :)

Perinteistä jäsenmyyntiä kuntosalien palkkalistoilla en ole tehnyt päivääkään, niin en osaa sanoa miten niillä lyö leiville. Yks kaveri on tehnyt niitä ainakin neljä vuotta ja tietääkseni sillä pyöri brutto 1,5k-4k riippuen vuodenajasta. Mutta hän on todella kova myyntimies ja supliikkimiehiä.

Tuossa tekstissä on paljon samaa mitä omassa päässä pyöri kun aloitin 19-v yrittäjähommat eräiden tuotteiden jälleenmyynnillä. Alkuun tuntui siltä että miten ihmiset voi ostaa/luottaa tälläiseen nuorukaiseen joka pyytä tietystä tuotteesta tuplahintaa kilpailijoihin nähden ja hintaluokka tuotteilla pyörii siinä 5-100ke välillä. Suurimpana etuna oli kuitenkin se että ei ollut mitään aikaisempaa mielikuvaa kys. tuotteista ja päämies sai aivopestyä uskomaan tuotteeseen 150%:sti. Kauppaa alkoi tulemaan ihan hyvin ja kun hoiti sen mikä oli sovittu niin ihan kohtuullisesti on töitä riittänyt. Asiaa on analysoitu ja todettu että tärkeitä on uskoa tuotteeseen, olemalla rehellinen, vakuuttaa asiakas siitä että tuote on parasta(mitä sen on myös syytä olla) ja ennenkaikkea täytyy olla munaa seistä annettujen hintojen takana. Vaikka katteessa olisi varaa 10k eskoa antaa alennusta niin sitä ei silti taivuta. Silloin kun myydään sitä mitä ihminen ostaa 1kpl elämässään täytyy jälkimarkkinointiin silti suhtautua samalla tavalla kuin jatkuvien asiakkaiden hoitoon. Jos ei nyt ihan jotain tonnin tusinakamaa myy niin kannattaa aina soittaa asiakkaalle jälkeenpäin ja kysyä onko tyytyväinen tuotteeseen!!!

Edit: Niin tietysti tuohon vaaditaan myös tietyn tyyppinen asiakaskunta ja tietyn niminen tuote.

Jos haluaa kehittyä hyväksi myyjäksi, pitää tietenkin mennä rohkeasti tekemään myyntityötä.
Ajattelin kuitenkin että nyt voisi käyttää 6-8kk ansiosidonnaisia kouluttautumalla (MOL.fi) myyntityökursseilla ja hankkia tällä lailla teoreettista osaamista ennenkuin "hyppää tuleen".

Löysin pikaisella haulla kaksi myyntityöhön liittyvää koulutusta PK-seudulta:
http://www.mol.fi/koulutukset/brows...ortBy=profession&professionId=219&pageIndex=0
http://www.mol.fi/koulutukset/brows...sortBy=profession&professionId=33&pageIndex=0

Onko tuollaisista mitään hyötyä vai kannattaisiko pestautua suoraan johonkin yritykseen ja alkaa myymään?

Uskoisin että b2b on se johon on fiksua satsata pitemmän päälle.

^

Vaihtuvuus käsittääkseni koskee tyyppejä jotka eivät saa kauppaa. Omasta tuttavapiiristä kukaan ei ole ollut alaa vaihtamassa.

"Alle viiden vuoden myyntikokemuksella huippuansioihin pääsee vain joka sadas, yli kaksikymmentä vuotta myyntialalla toimivista yli kymmenes. Huipulle ei kuitenkaan eksytä vahingossa, ensin tulevat hyvät myyntitaidot, sitten hyvä myynti ja vasta sen jälkeen yleensä erinomainen palkka. "

Mun mielestä tuo poiminta ei kovin ruusuiselta kuulosta.
Jos
a) HUIPPUansioksi lasketaan 6K kk-palkka ja
b) sen saavuttaa "yli kymmenes" 20 vuodessa!

Eli jos raa'asti vääntää, niin 20 vuodessa voi odottaa reilun 10% todennäköisyydellä tienaavansa 6K tai vastaavan summan mahd.inflaatioon suhteutettuna.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
vaihtuvuus todelllakin on suurta. mutta jos vähääkään on onnea että pääsee hyvään taloon töihin ja pääsee myymään oikeasti hyvää tuotetta ja osaa sanavalmiuden taidot niin hyvinhän tällä alalla tienaa. itse olen fonectalla nyt tehnyt myyntineuvottelijan töitä viimeisen vuoden ja olen ollut todella tyytyväinen, nimim: tämän vuoden suurin tili bruttona n: 6500 euroa kk. ja ikäkin vasta 21 :)

mutta joskus tietysti menee päin vittua ja silloin tämä työ ei todellakaan ole kivaa... mutta joka alalla on hyvät ja huonot puolet

Itse en ole varsinaisia myyntitöitä tehnyt enkä ole sellainen luonteeltanikaan. Jonkin verran olen kuitenkin ollut B-to-B myynnissä mukana ja ei varmaan vittumaisempaa leiviskää olekkaan. Monen firman ammattiostajat kun ovat jo luonteeltaan erittäin tarkkoja ja säästäväisiä sekä sellaisia "kylmiä", eli vaikea päästä millekkään frenditasolle, vaikka yrittäis.

Lisäksi kiitosta ei kuulu kuin korkeintaan hinnanalennusvaatimusten merkeissä ja sitten kun on jonku kanssa päästy hyvään yhteistyöhön, vaihtuu ostaja ja vaikka homma toimii tulee uuden ostajan näyttää että hän saa muutoksia aikaan ja vaihtaa toimittajaa ilman sen kummempia kilpailutuksia.

Hyvä myyntitaito? Mitä se on?

EDIT: nantesilta tulikin heti pelastus, johon itsekin uskon. "pääsee myymään oikeasti hyvää tuotetta" <-- erittäin tärkeä pointti tosiaan ettei tunne itseään kusettajaksi.

mun mielestä hyvä myyntitaito on se, että sä pystyt periaatteessa aivopesemään asiakkaan hänen tätä huomaamatta, ja perustelet todella yksinkertaisesti miksi hänen todella on oltava mukana tässä, (tähän tietysti auttaa se että tuote on sellainen joka on tuttu myös yrittäjälle)

mutta mun omasta mielestä myyjän valttikortit on asiallinen röyhkeys ja sanavalmius

mun mielestä hyvä myyntitaito on se, että sä pystyt periaatteessa aivopesemään asiakkaan hänen tätä huomaamatta, ja perustelet todella yksinkertaisesti miksi hänen todella on oltava mukana tässä, (tähän tietysti auttaa se että tuote on sellainen joka on tuttu myös yrittäjälle)

mutta mun omasta mielestä myyjän valttikortit on asiallinen röyhkeys ja sanavalmius

Rehellinen vastaus :) Mutta se voittaa ainakin minut puolelleen.

"Alle viiden vuoden myyntikokemuksella huippuansioihin pääsee vain joka sadas, yli kaksikymmentä vuotta myyntialalla toimivista yli kymmenes. Huipulle ei kuitenkaan eksytä vahingossa, ensin tulevat hyvät myyntitaidot, sitten hyvä myynti ja vasta sen jälkeen yleensä erinomainen palkka. "

Mun mielestä tuo poiminta ei kovin ruusuiselta kuulosta.

No kerroppa joku muu muodollista koulutusta vaatimaton ala, jossa tuo on mahdollista. Mulla ei tule kyllä mitään muuta mieleen tuon lisäksi, kuin joku mainonta/markkinointi jossa tuollaisiin ansioihin käsiksi pääseminen on edes teoriassa mahdollista.

No kerroppa joku muu muodollista koulutusta vaatimaton ala, jossa tuo on mahdollista. Mulla ei tule kyllä mitään muuta mieleen tuon lisäksi, kuin joku mainonta/markkinointi jossa tuollaisiin ansioihin käsiksi pääseminen on edes teoriassa mahdollista.

En puhunut koulutuksesta, vaan otsikoinnista: palkasta, "huippuansioista". Suhteessa aikaan/panostukseen.

Reilu puolisen vuotta oon myyntityössä ollut ja aivan mukavalta tuntuu. Oma ala on vielä niin laaja-alainen, ettei heti luulisi tähän pitkästyvänkään. Markkinajohtajan leivissä on hyvä olla. Suurimmat haasteet asettaa maantieteellinen sijainti (vähän ihmisiä), mutta ainahan sitä voi siirtyä isommille apajille jos meinaa työt loppua.

Palkkatoivomus

No nyt on aikomus hakeutua takaisin myyntityöhön ja hakemus cv:n kanssa lähtee huomenna. Myytävät tuotteet on laitteita teollisuus/tuotantokoneisiin. Ei kovin vaikeita omaksua kunhan on valmis näkemään vaivaa asian eteen.

Myynti-insinööri/Aluepäällikkö on toimi ja toimialue n. puoli suomea. Firma on PK-seudun ulkopuolelta ja henkilövahvuus n.13-15.

Nyt vain askarruttaa mitä laittaisi palkkatoivomukseen, palkka olisi kuukausipalkka + bonus ja päälle km ja päivärahat. Tällaisena aikana varmasti on tulijoita halvallakin mutta ei tee mieli myydä itseään liian halvalla koska olen valmis panostamaan hommaan paljon vaikka se sitten vaatisi 50-60h työviikkoja.

Aikaisempaa kokemusta myyntityöstä on vuosien takaa kolme vuotta ihan eri alalta ja koulutus on Amk- insinööri sivuavalta alalta. Nyt on vuosia oltu eri tyyppisessä työssä.

Itse olen ajatellut jotain 2700-3000 euron palkkapyyntöä.

Kiitoksia jo etukäteen avusta.:worship:

...Myynti-insinööri/Aluepäällikkö on toimi ja toimialue n. puoli suomea. Firma on PK-seudun ulkopuolelta ja henkilövahvuus n.13-15.

Nyt vain askarruttaa mitä laittaisi palkkatoivomukseen, palkka olisi kuukausipalkka + bonus ja päälle km ja päivärahat. Tällaisena aikana varmasti on tulijoita halvallakin mutta ei tee mieli myydä itseään liian halvalla koska olen valmis panostamaan hommaan paljon vaikka se sitten vaatisi 50-60h työviikkoja.

Aikaisempaa kokemusta myyntityöstä on vuosien takaa kolme vuotta ihan eri alalta ja koulutus on Amk- insinööri sivuavalta alalta. Nyt on vuosia oltu eri tyyppisessä työssä.

Itse olen ajatellut jotain 2700-3000 euron palkkapyyntöä.

Kiitoksia jo etukäteen avusta.:worship:

Moi,

Mielestäni olet palkkatoiveen suhteen oikeilla linjoilla, sillä huomautuksella että tuo 3000 € on kuitenkin minimi. Vaikea sanoa kun ei puljusta tai tuotteista ole tietoa mutta 3000-3400 voisi tuntua kohtuulliselta. Palkkatoive kertoo kuitenkin jotain sun omasta uskosta osaamiseesi. Jos firma sut hommaan haluaa, se ei tule olemaan muutamasta satasesta kiinni, usko pois.

Itse hain aikoinaan ihan normi edustajan paikkaa, tosin isommassa lafkassa. Työkokemusta ei mulla alalta ollut, eikä oikeastaan mitään tietoa tuotteistakaan :D. Palkkaa pyysin tasan 3000 € ja pääsin 170 hakijan joukosta viimeisen kolmen joukkoon.

Tsemppiä, toivottavasti tärppää :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom