Onko kukaan muu myyntityötä tehnyt huomannut kokevansa käsittämätöntä vitutusta, kun asiakas sanoo "me soitellaan sitte". Itse arvostaisin suuresti, jos saisin suoran vastauksen "ei osteta", mutta toi "me soitellaan" on kyllä niin vittuilua ettei mitään rajaa. Tiedän kuitenkin hyvin sen prosentin millä nämä sitten soittelevat.
Mutta eikös hyvä myyntimies aina pyri päättämään, eli "cloussaamaan", kaupan, eikä jätä sitä tuohon "me soitellaan sitten" tilaan? Useinhan on tosin niin, että asiakas ei pysty heti tekemään lopullista päätöstä hankinnasta, vaan joutuu tarkistamaan jotain esimieheltään, tuotteiden käyttäjiltä tai vaikka budjetista. Jos myyntimies ei saa päätettyä kauppaa, olisi hyvä päättää jotain muuta, esim. sopia että hän soittaa asiakkaalle tietyn ajan kuluttua ja sitten asiakkaalla on kaikki tarvittava kaupan päättämistä varten - oli vastaus sitten juu tai eii.
Itse tein jonkin aikaa sellaista asiakassuhteen hoitamiseen perustuvaa myyntityötä ja mulle yksi kouluttaja neuvoi että "tee asiakkaalle kieltäytymisestä emotionaalisesti mahdollisimman vaikeaa". Asiakkaan on helpompi sanoa että "me soitellaan" kuin "ei". Sitä emotionaalista linkkiä sitten rakennettiin illanvietoissa, lahjomalla ja pienillä palveluksilla jne.
Inttää ei pidä, se on ärsyttävää. Ja samoin 80-luvun ABC-tyyli, eli Always Be Closing, jossa myyntitykin joka toinen lause on että "eiköhän me nyt sovita tää tässä..."